hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Utslett
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Utslett
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

[Camilla]

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2007 :  22:47:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg lurte på om noen kunne komme med noen gode forslag for å bli kvitt såkalt stressutslett..?? Eller om hva det kan være? (evt. sykdom)
Jeg har akkurat kjøpt meg en hest de sier har stressutslett, og det er i heeele ansiktet og litt på kroppen. Det har vært så ille at de ikke kunne ha bitt på han...Han er hårløs rundt øynene og litt ved mulen. Og de hadde visst sendt prøver til england ++ men ikke funnet ut årsaken.Så diagnosen ble stressutslett. Han er litt bedre nå, men har hatt dette iallefall et halvt år (er ikke helt sikker..)

Jeg håper på mange gode forslag, da jeg ikke vil at han skal ha det vondt..

Hesten er forøvrig av fullblods stamme, kun gallopptrent, aldri gått løp. Og han er snart fire. Han er 175 cm og rolig/kraftig type. Jeg har hatt hester med mugg, regneksem, foreksem, sommereksem og sett hester med ringorm, men ingen av disse ligner på dette utslettet...

Camilla & Kvass Best

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 26/10/2007 :  22:20:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Stress utslett, det har jeg aldri hørt om. Har du noen bilder av det?
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

[Camilla]

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2007 :  18:08:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har heller aldri hørt om det.. så det er derfor jeg lurer.. :) har ingen bilder, men det ser ut som eksem, tørr og sprukket hud.. Kan nesten minne litt om psoriasis på mennesker (-store flassflak...)
Camilla & Kvass Best Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 03/11/2007 :  19:08:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri vært utfor stressutslett på hester (eller dyr generellt), men selv var jeg svært så plaget av det for noen år tilbake.

Det ligger jo litt i ordet - stress. Det kan være alt fra fysiske til psykiske påkjenninger som resulterer i eksem slik du beskriver - og det er sikkert ganske likt både for mennesker og dyr.

Alle hester har forskjellig måte å utrykke seg på, min hest blir stoooor og stiv som murstein når han er redd, andre vil kanskje hoppe rundt som en annen tulling. Min hest tygger som en tulling hvis han blir svært stressa, noe som igjen tidligere har ført til stivheter som har måttet behandles. Kanskje altså din hest da får eksem som bivirkning fordi den stresser (en hest kan jo fint stresse selv om den tilsynelatende ser rolig ut).

Hva slags miljø står den i nå, er det mange hester og "full fart" på stallen? mye utegang, selskap ute, gode rutiner, etc etc. Og hva slags miljø kommer han fra?

Jeg ville fått en equiterapeut/kiropraktor/akupunktør til å ta en titt (dette koster nesten ingenting) for å sjekke at alt er OK muskulært, også ville jeg vurdert om et annet miljø eller endringer i nåværende miljø kunne være en løsning.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 04/11/2007 :  16:40:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har heller aldri hørt om det.. så det er derfor jeg lurer.. :) har ingen bilder, men det ser ut som eksem, tørr og sprukket hud.. Kan nesten minne litt om psoriasis på mennesker (-store flassflak...)

Opprinnelig postet av [Camilla]

En hest på stallen hadde noe lignende dette, mistet tilslutt nesten all pelsen, og det såg ut som om han hadde skabb!!!! Det dyrlegen fant ut i dette tilfellet var at det var noe han reagerte på i maten. De kuttet ut all kraft, vitaminer etc til hesten ble fin igjen, og så introduserte de en type kraft for å se om han reagerte. Etter enda en mnd introduserte de enda en ting. De fant ut at det var pellets han reagerte på, kunne bare ha rene kornsorter.

Det kan ikke være noe slikt din også reagerer på da?

Gå til toppen av siden

[Camilla]

» VIP

Norway

Skrevet - 08/11/2007 :  19:20:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har kuttet ut all kraftforbladinger. Han får nå kun betfor og litt kligrøt. :) Jeg har eid hesten i tre uker, men han har vært gallopp hest med høye forhåpninger.. Noe han dessverre ikke klarte å innfri. Men fint for meg, for da fikk jeg kjøpe han.. :) Jeg har nå osteopat på han to ganger i uken, han får også behandling med en krem fra vetrinæren (husker ikke helt navnet..) Vi har tatt blodprøver, da det eneste å legge merke til var noe som het: BIL og resultatet var 52. ref. min. er 10 og ref. max. er 40. Jeg aaner ikke hva det vil si, for jeg har ikke snakket med dyrlegen min ennå. Men det var noen som nevnte noe om lever...
Han ble skadet i våres, da kom han til to kjempe snille damer i Østfold. Han hadde masse utslett allerede da.. Der fikk han mest fri, pga skade og ung alder. Ikke noe stress der, eller hos meg. Faste rutiner og kun skritteturer på lange tøyler i helgene. Han er også utrolig tynn, noe dyrlegen kanskje mente kom av magesår.. Men det skulle vi se på etter noen uker.

Jeg tror på at folk kan snakke med dyr og det at dyr han tanker og følelser. så jeg går rundt og innbiller meg at kanskje han hadde litt "dødsangst" når han skjønte det at han ikke kunne gjøre det han var trent til.. At han var redd for å ende hos slakteren, når han egentlig bare trengte tid og kjærlighet..At denne tanken gikk og kvernet rundt i hodet hans til alle døgnets tider. Så jeg sier til han hver dag at han ikke trenger å være redd, for hos meg skal han bli en gammel hest.. Jeg håper at det kanskje kan hjelpe litt på stresseksemet, hvis det er det det er da..

Takk for alle svar jeg får!!!! :)

Camilla & Kvass Best Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.