hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tips til øvelser for stiv traver.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Tips til øvelser for stiv traver.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 29/09/2007 :  10:52:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en kaldblods på 9 år, begynte å ri han inn som fire åring. Kun gått et par løp som 2-3 åring. Har alltid slått ut litt på bøyeprøver når det kommer til skulder, albue, kne. Har alltid stusset på at uansett hvor mye og forskjellig vi har trent har han aldri klart å samle seg skikkelig og blir fort lei og irritabel. Hadde et par forskjellige equiterapeuter på han rundt 5-6 års alderen, men disse fant aldri noe særlig. Men så kom jeg over en ny equiterapeut, og hun har funnet låsninger i hofter (begynner å bli bedre), og også i skulder/albue. Så driver med terapi på det nå. Funnet ut at hestene egentlig er altfor snille med oss, som ofte går rundt med plager, men trosser de for oss..

Men, har dere noe tips til dressurøvelser?
Jeg rir slangelinjer, forskjellige volter (blir aldri lenge på en volte av gangen), overganger, og det å flytte seg for sjenkel i hvert hjørne, han er flink til sjenkelvikninger. Men pga.disse "plagene" så faller jo skuldrene hele tiden ut, er som å presse sjenkelen mot en planke, han bare faller mer og mer inn på volte uansett hvor mye jeg klemmer med sjenkel. Men hvis vi går kjempe kjempe sakte, og jeg klemmer litt så klarer han å skyve seg ut et par sekunder, før han faller inn igjen. Han kan gå kjempebra i ti-femten minutter, så begynner han å bli irritabel og vri seg, jeg kutter da ut for regner med det er ømt da. Så da rir vi heller på skrittetur.

Jeg longerer han en gang i uka med lett innspenning. (passe stram så han stiller seg, og søker litt ned, men løs nok til at han selv regulerer hodet og"friheten") equiterapeuten min ser ikke vits i å spenne inn hester, men jeg tenker at dette vil jo hjelpe han å bruke seg litt mer uten vekten og ev.feil av en rytter..?

Ellers rir vi en del turer, litt mindre nå da det er fryktelig gjørmete og glatt overalt nå,men.

Skal jeg fortsette som jeg gjør nå, eller har dere noen tips!?

+Caroline+

» VIP

Skrevet - 06/10/2007 :  11:10:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er veldig lurt og ri masse volter ol. og varme opp veldig godt og skritte godt ut, gjerne skritte i 10 minutter, så trave i 5 minutter før du går eventuelt over til galopp. og så traveut i 5 minutter og så skritte ut i 10 minutter så hesten ikke blir stivere.

lykke til!
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 06/10/2007 :  12:02:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
KJempefint at du ikke rir lenge på en volte. Å ri lenge på volte tror jeg nesten vil gjøre vondt værre. Men som du sier masse vendinger og tempoforandringer, samt å introdusere han for øvelser som versade og travers.

Jeg er enig i at å spenne han inn ikke har noen hensikt, og spesielt når han er stiv. Slik je gser det er det nesten størst sjanse for at han faktisk vil fortsette å spenne seg da ... da vile jeg heller longert korte økter, hvor vi trente på korrekt stilling uten hjelpemidler. Først da er han i stand til å bære seg selv :)

Og trening i skog. terreng, ri mellom trær, slike ting :)
Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 07/10/2007 :  21:44:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Galopp rir jeg ikke på bane, da han mangler litt muskler/balanse og er såpass stiv enda, så det blir foreløpig kun på tur. Fått beskjed om å ri lite volter, da dette vil gjøre hesten værre, derfor variere ofte og "bruke" banen. Ikke gjøre det samme lenge av gangen.

Longerte uten innspenning i dag, kun med par tømmekjøringstøyler, gikk veldig bra, har begynt å strekke ordentlig ut med halsen og i "skrittepausene" noe som tyder på at rygg begynner å bli sterkere ev.muskler.

Så vi får vel bare fortsette sakte men trutt å bygge opp!

Takk for svar!
Gå til toppen av siden

HildeChristine

Skrevet - 20/10/2007 :  03:29:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo bra det du driver med :)

I tillegg kan du ri kontraversader! Veldig bra øvelse.Ikke krev for masse, ta et steg om gangen :)
Masse små volter, rir du for lenge på en storvolte gjør det vondt verrre og hesten blir lei av å jobbe for deg!
Vær nøye med alle bøyde spor, også hjørner!

Lykke til :)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/10/2007 :  06:53:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du har mulighet til det, bruk "terreng" til å få hesten din til å bruke "alle" muskler - opp og ned, sving og tempovekslinger. "Naturen" er den beste "treningsbane", da hesten da bruker alle muskler, styrker de som er svake, og opparbeider en nnaturlig muskelsetting.

En flaat bane, enten det er en utendørsbane eller et ridehus - hesten får da ikke utviklet "sansene" og bruk av alle sine muskler. Ved ridning i naturlig terreng, kan du da "forsterke" innvirkningene ved forskjellige tereng-typer, og da gi den "forsterkete" signaler ved slik ridning.

Man kan ri i terreng på forskjellige måter - enten bare sitte som en potetsekk og la hesten "gå" - og så kan man utnytte terrenget ved å gi hesten tydlige signaler når det er vekslinger i de ulike terreng, så den LÆRER seg å LYDE rytteren. - Ja, selv på en rett skogsbilvei kan man utnytte denne ved å ri traverser, parader osv.

Det er ikke alltid at et ridehus er "det beste" for å ri inn en hest.....

Har i de senere år sett hester som bare er ridd "i hus", og de er heeelt håpløse når de en sjelden gang må ris "ute i villmarken".

Kan det være en idè å behandle hestene som "dyr" med mange sanser, og ikke som "levende mopeder"???

Gå til toppen av siden

Dubmari

Skrevet - 28/10/2007 :  19:17:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Har en stiv traver selv ,kjører mye dressur og presisjon for å få frem bakparten og bygge opp ryggmusklaturen. Rir mye i terreng og klatrer.

På banen jeg rir, rir jeg i firkanter, rir hesten riktig stilt i hjørner, legger inn holdt, volter, 8 tall, versader, sjenkelvirkninger, bommer, men bruker halvparader for hver eneste aktivitet. Fri fantasi.

Hun er avhengig av god oppvarming, gjerne en halvtimes tur først og 15-20 min arbeid på bane etterpå.

Ikke bruk innspenning, hva med lange tøyler trening? Det skal være mykgjørende, skal begynne med dette selv.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.