hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva gjør man når hesten stopper for å spise ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hva gjør man når hesten stopper for å spise ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ammymy

» VIP

Skrevet - 25/10/2007 :  18:21:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva gjør man når man hesten stopper opp for å spise (gress) ?
Har hørt av noen at man skall dra hardt i tøylene (men får ikke hesten vondt da ?)

Og hvorfor stopper hesten for å spise ? (fordi den er sulten ? eller fordi den kjeder seg ? el.l ?)

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 25/10/2007 :  22:53:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
det der er ett typisk problem hvis hesten har fått lov dette fra før.. Min hest var bortskjemt å den første tida jeg hadde han ville han bare spise. Jeg dro ikke hardt opp, men jobbet med å passe på at han gikk godt frem og ikke trodde han kunne gjøre som han ville.

hver gang han prøver seg nå, legger jeg på sjenklene å ber han gå frem, nytter ikke dette drar jeg lett i tøylene, og da lystrer han..

gir deg kanskje ikke stor hjelp men forhåpentligvis litt:)

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Karoline og Funa

Norway

Skrevet - 26/10/2007 :  01:15:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKaroline og Funa  Svar med kopi av melding
Det beste er hvis du klarer å få hesten fram før han rekker og dra hodet ned mot bakken.
Har hesten først fått hodet ned i gresset så bør du ikke dra i begge tøylene. Sving hesten bort fra gresset med en tøyle samtidig som du klemmer den fram.

Hvorfor hesten stopper for å spise? Jeg vil si at den hesten har et ganske stort respektproblem. Det er viktig at du er konskvent. Det dummeste du gjør er å korigere hesten for spising en dag, og la den spise gress neste dag. Det eneste du oppnår da er å forvirre hesten, og da får du en hest som blir usikker på deg som leder.

Timing er også veldig viktig. Merker du at hesten viser tegn til å prøve å spise klem hesten fram og slipp trykket med en gang hesten reagerer.
Husk på dette i all trening du gjør med hesten: Gjør hesten som den vil så gjør du det vansklig for den. Gjør hesten som du vil gjør det umiddelbart lett for den.
Gi gjerne hesten noen sekunders "pause" når den responderer riktig. Det er veldig god motivasjon for hesten.

Husk å rose hesten når han gjør som du ønsker.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/10/2007 :  01:15:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest lærer utroooolig fort om den "får lov" til å stoppe og gresse på tur - og det er litt av en jobb å venne den AV med det igjen.

Det beste er selvfølgelig å lære et føll opp til at det IKKE er lov å gresse når den er "på jobb" - dvs. læres opp til å gå pent, lyde kommandoer osv.

Hvis man har en hest som "tar seg den frihet" å gresse på tur, må man lære seg de bitte små signalene den viser i sekundet før den skjener ut i veikanten, drauser ned et blytungt hode og jafser i seg. Hold skarpt øye med ørene og stillingen på hodet, og ved minste tegn på at den spisser ørene mot veikanten og liksom "tilfeldig" vender hodet i samme retning, da må du ØYEBLIKKELIG, og bestemt holde bestemt imot på motsatt side, samt gi den et tydelig signal om å gjøre "noe annet", feks. vike bort fra veikanten, øke tempoet, gi en tydelig halvparade - på grensen til helparade, og så drive frem, med hodet rett frem. Da vil den forhåpentlig lyde dine innvirkninger, og minne den på at den faktisk er på jobb, og ikke på "gatekjøkken"!

Med en egenrådig hest, kan dette bli et "tusen-og-en-ganger-prosjekt" før den endelig gir seg, og du må være HELT konsekvent! Ikke en eneste gang må du "la den få lov for eeen gangs skyld" - da er det bare å begynne på nytt igjen.

Har selv opplevd å ri (andres) hester som hadde denne uvanen, og det er meget irriterende. Ved opplæring av mine egne, har jeg vært meget konsekvent, og HVIS jeg av og til på en tur synes at hesten fortjener en liten pause med noen gresstuster, så har jeg stoppet hesten, gått av, og SÅ latt den få spise litt. Men, i prinsippet: Ingen gressing på tur.

Det skulle tatt seg ut om distanseritthester plutselig stoppet opp og tok seg en jafs.... eller en spranghest plutselig fikk lyst til å smake på blomstene som pryder hindrene.....

"Trikset" er vel å SE hva hesten tenker på - FØR den gjør det den har tenkt, for de er ganske så tydelige å "lese", hvis man har lært seg å se de ørsmå signalene de gir i et tiendels sekund FØR de gjør det - og da er det til hestens fordel hvis rytter sitter med I-POD i øret eller skravler på mobilen.....
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 26/10/2007 :  22:18:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Når hestene mine har vært så frekke å prøve på dette har de fått seg et klask med pisken. Så ros når de går videre. Ser ikke noe mer galt i den enn å straffe hesten for eksempel for en refusjon mot et hinder.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 28/10/2007 :  00:35:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når hesten min stopper for å spise tar jeg bare å gir henne tydligere sjenkler og en mer bestemt holdning og hun går i vei:) Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 28/10/2007 :  15:03:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når hestene mine har vært så frekke å prøve på dette har de fått seg et klask med pisken. Så ros når de går videre. Ser ikke noe mer galt i den enn å straffe hesten for eksempel for en refusjon mot et hinder.

Opprinnelig postet av Roxira

Her er det jeg snakket om i et innlegg om sporer/hjelpemiddler.
INGEN hjelpemiddler, enten det være seg pisk, sporer, hjelpetøyler whatever, skal brukes som avstraffelse av hesten!!!!
(Dette står faktisk i rytterreglementet også)
Alle hjelpemidler brukes til korrigering, ikke avstraffelse.

Du må gjerne kalle det korrigering å smekke til hesten om den prøver å nappe tak i noe gress, men du har selv valgt å kalle det for "straffe" enten bevisst eller ubevisst - og det er akuratt det det er.
Man lærer hverken dyr eller mennesker noen verdens ting ved å straffe de. De må korrigeres og forklares, på samme måte som om et barn med vilje slipper melkeglasset sitt, skal det ikke ha kjeft, men vises at dette er ikke lov, så da plukker vi opp glasset, tørker opp etter oss, og SLIK skal det gjøres.
Både barn og dyr(hester i dette tilfellet) kan gjøre ting de vet at ikke er riktig, som foreksempel å kaste koppen sin i gulvet gang etter gang for å få mammas oppmerksomhet, eller som i temaet - spise gress.
Hva gjør man med et barn som gjør slik som netopp nevnt?
Man later som absolutt ingenting.
Og hva skal man så gjøre med en hest som gjør slik som nevnt?
Akuratt det samme. Man later som ingenting, og fortsetter å ri. Vil den ikke fram, så presser man den fram. Nekter den å gå fram av ren uvilje, så sier man klart i fra med tøyle og sjenkel bruk, gjerne stemmebruk også at NÅ går vi.
Om hesten deretter ikke gir noen respons - så ja, her vil jeg støtte deg mer om du smekker til den for at den skal våkne litt.
Men man skal aldri aldri straffe hesten i noen som helst situasjon, og særlig ikke slik "på rappen uten forvarsel" som du foreslår å gjøre her.

Tenk om du selv skulle blitt slått fordi du mistet tannbørsten på gulvet, eller du gikk å dro med deg blader fra buskene når du gikk på tur?
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 28/10/2007 :  21:24:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ting er når hesten drar ned hodet for å nå tak i gresset i grøftekanten men hva når gresset er så høyt at den ikke trenger å dra ned hodet? Bare åpne kjeften og bite gresset rett av og evt gape på nytt? Og for å få mer så bøyer man litt ekstra på hodet- ala rollkur-aktig!

Og ikke kom med frasen om å putte på nesereim for å snørpe igjen

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 28/10/2007 :  23:19:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ri ri ri, bruke setet og ben for å hindre at den retter oppmerksomheten VEKK fra deg allerede FØR den har blitt opptatt av gresset =)
Alle hester vil nok spise litt her og der, vi ville nok åpnet munnen om vi svømte i et basseng av sjokolade vi også ! Det er ingen synd ;)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.