hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Alternativer til høy?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Alternativer til høy?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Rude

» VIP

Skrevet - 27/09/2007 :  13:31:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som har noen forslag til alternativt grovfor, annet enn høy og (nå står det helt aldeles stille) "ku-høy"?
In riding a horse we borrow freedom

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 27/09/2007 :  14:18:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
golde grass
Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 27/09/2007 :  14:18:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
golden grass

Rude

» VIP

Skrevet - 27/09/2007 :  17:07:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oki, hvor får man tak i det? Og støver det?
In riding a horse we borrow freedom Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 27/09/2007 :  20:50:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
gjesti

det ble brukt da vetrinær høyskolen var i karantene.
utrolig bra

Rude

» VIP

Skrevet - 27/09/2007 :  22:32:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takker. Men det støver ikke eller noe? Er til allergi hest jeg eventuellt skal kjøpe og han tåler ikke høy.

Rude

» VIP

Skrevet - 27/09/2007 :  23:34:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor mye ca koster det å fore med pr måned ca?

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 28/09/2007 :  13:03:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
koster 85kr ballen og man trenger ikke fore så mye golden grass som høy.
og jeg tror ikke det støver mye.

ring gjesti og hør.
skal du ha mye får du det tilkjørt om du bor på østlandet.

TORHILD

» VIP

Skrevet - 28/09/2007 :  18:07:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
90 kr for 20 kg, så det er jo ikke så billig med Golden grass da.
Ellers er det jo høyensilage da i store og små baller, dette blir billigere.

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2007 :  21:17:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Det er flere her i traktene som forer hestene sine med silo eller høyensilasje. De er visst veldig fornøyde med det både hester og eiere. Selv forer jeg med vanlig høy, siden vi bare har 2 hester. Om vi skulle kjøpe en hel stor silo/ensilasje ball så ville den blitt dårlig innen den var spist opp. Men det er jo en mulighet iallfall. Vet man får kjøpt små/mini baller med silo også.
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 29/09/2007 :  10:25:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Golden grass støver ikke i det hele tatt;)
Det inneholder VELDIG mye næring i forhold til høy, så har hørt at man ikke bør gi for mye av det
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2007 :  12:55:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det inneholder VELDIG mye næring i forhold til høy, så har hørt at man ikke bør gi for mye av det

Opprinnelig postet av meg_selv2

Er Golden grass noe man kan bruke istede for høy eller bare i tillegg til høy?

Hvis hesten kun kan få små mengder med dette Golden grasset p.g.a at det er så næringsrikt og kraftig, så er vel ikke det så bra for hesten om man tenker på at i naturen spiser hesten omtrent 90% av døgnet. Hesten er et beitedyr som trenger kontinuerlig tilgang på grovfor for både fordøyelse, tenner, helse og trivsel generelt, ikke minst. Hvis dette er tilfellet ville jeg nok heller ha satset på silo eller høyensilasje. Det støver ikke det heller.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2007 :  19:45:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Tenker det samme som du, Skogli Western-rider:) Det er sunnere for hesten å spise mye næringsfattig fôr enn å spise lite av noe som har høyt næringsinnhold Er det en hest som trenger MYE mat for å holde vekta tror jeg Golden Grass er bra. Men for en som har god appetitt og lett blir litt rund i kantene er det bedre å stappe i den noe mer magert.
Ellers så er silo/rundballe allerede nevnt. Det går også ann å bløte på høyet hvis det er støvet han reagerer på
Gå til toppen av siden

Rude

» VIP

Skrevet - 30/09/2007 :  21:21:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han kan ikke spise høy i det hele tatt, selv om det er gjennombløtt. Ellers så kunne han godt lagt på seg litt også

linn_elvoey

Skrevet - 03/10/2007 :  01:19:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville satset på ensilage. Billig og veldig bra! Støver ikke i det hele tatt.
Ensilage er en mellomting av det aller fuktigste høyet- silo og vanlig høy. Det beste er om det er 70-80% tørrstoff i det, dvs det skal ikke være veldig vått og tungt, det kan visstnok ødelegge tarmen og fordøyelsessystemet.
Ensilage fåes i miniballer og større på 3-400 kg. De største er ofte bedre, men VIKTIG - bør brukes opp rimelig kjapt, med tanke på at det lett mugner ettersom det er fuktighet i det. Dette gjelder etter ballen er åpnet. Miniballer på ca 60 kg bør brukes i løpet av 3 dager, og de store bør ikke ligge mer enn ca en uke eller så. +/-
Ballene skal også være godt innpakket i plast for å hindre rifter og hull som fører til mugg.
Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 03/10/2007 :  20:13:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av meg_selv2

Er Golden grass noe man kan bruke istede for høy eller bare i tillegg til høy?

Hvis hesten kun kan få små mengder med dette Golden grasset p.g.a at det er så næringsrikt og kraftig, så er vel ikke det så bra for hesten om man tenker på at i naturen spiser hesten omtrent 90% av døgnet. Hesten er et beitedyr som trenger kontinuerlig tilgang på grovfor for både fordøyelse, tenner, helse og trivsel generelt, ikke minst. Hvis dette er tilfellet ville jeg nok heller ha satset på silo eller høyensilasje. Det støver ikke det heller.

Opprinnelig postet av *Skogli_Western_Riders*

Har tenkt på det samme, men er ganske usikker.. Noen hester på stallen der hesten min står spiser kun golden grass, i litt mindre mengder enn om de spiste høy, og det ser ut som det går fint. En får 10 kg om dagen tilogmed, og det går bra
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.77 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.