hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 ...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

sundance-kid

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2007 :  20:28:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesundance-kid  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesundance-kid  Svar med kopi av melding

Redigert av - sundance-kid den 20/10/2007 11:00:52

Lopke

Norway

Skrevet - 19/09/2007 :  20:52:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva mener du da de er??? kun egnet til å dra en vogn eller tømmer?? Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2007 :  23:22:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
vi har en fjoring går Lc og vi har hoppet 1m bane så kan dere dømme selv om fjoring er sports hest eller ikke... Jeg mener at fjoringen er like mye sports hest som alle andre hester
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2007 :  02:08:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Fjordingen blir hva du gjør den til! Slipper du den på beite og bare lar den stå der ja da får du et feit øk som ikke kan noenting og ikke eier folkeskikkk. Trener du den jevnlig så kan del vel egne seg i diverse klasser. Selvsagt er de som med andre raser, noen egner seg for sprang, andre dressur, noen kanskje best foran vogna. Synes det er gøy å se Fjordinger som går meddels dressur og slikt!!
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 20/09/2007 :  08:05:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg lurer på hva dere mener om fjoringer er de sprang dressur hester?jeg mener selv at det ikke er det men syntes det kan bli morsomt å se hva dere mener:

Opprinnelig postet av maydav

Eg meiner fjordingen er både dressur, sprang og køyre hest pluss ein heil del anna. Den blir kva du gjer den til.

Sjølvsagt kan du aldri få ein fjordhest til å hoppe dei høgste klassane i sprang, det er den for liten til. men dei høgste klassane det hopper vel heller ikkje ein sportsponni?? eller??

Fjordigen har sjølvsagt begrensninger, dei har ofte steil bog som gjer att dei ikkje få den strekken framover med frambeina som dressurhesten får. Men den har ein god bakpart og kan om den blir trent til det gå både piaff og piruetter i galopp , galoppbytte for kvart steg etc...

Begrensninger av diverse slag kan også andre hesteraser ha.

Helsing ei som rir LA på sin fjording.........

Redigert av - Lucinda: den 20/09/2007 08:06:39 Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 20/09/2007 :  20:27:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Min mening;
Fjordhesten er den mest allsidige hesten ( i tillegg til lyngshesten da! ).
Men rett som de andre sier, slipper du den på beite og bare lar den stå der ja da får du et feit øk som ikke kan noenting og ikke eier folkeskikk.
Men sånn er det med alle andre hester også da...

MEN! Det er forskjellige meninger overalt, noen har dårlige opplevelser med fjordingen, og andre (som meg) har gode opplevelser med fjordingen.

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Stor&Liten

» VIP

Skrevet - 21/09/2007 :  13:11:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølelig kan fjordingen være en sportshest!

Fjordingen har jo til og med sitt eget NM, så hvis dette ikke er sport, så vet ikke jeg!

Hva legger du i begrepet "sportshest" da?
Mener du at man må helt opp i de høyeste klasser på internasjonalt nivå i sprang og dressur, for å kunne kalle det for sport?

I såfall synes jeg du har et temmelig innsnevret syn på begrepet "sportshest", og da er det kun et fåtall hester som kan kalles dette - uansett rase!

Nei, Fjordingen hevder seg kanskje ikke helt i toppen.
Men man må jo ikke være i toppklassen for å holde på med hestesport!
Det finnes mange nivåer, og mange grener, og i mange av disse kan nok fjordingen duge like godt som mange andre raser.

Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 21/09/2007 :  19:03:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner ikke hva du mener med dette spørsmålet.
Selvfølgelig kan en fjording være sprang- eller dressurhest!
De har fysiske begrensninger som gjør at de ikke kan hevde seg helt i verdenstoppen, men det er det da også svært få hester som gjør!

Hvorfor mener du at en fjording ikke er en sportshest? Hvilket nivå rir du på selv?

Merete
Gå til toppen av siden

Avalona

» VIP

Skrevet - 24/09/2007 :  01:54:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hest er hest, det er individet som er det viktigste! Om jeg skal ha meg hest er det likegyldig for meg om det er en fjording, en fullblodsaraber eller en andalusier... Poenget er det som bor inne i den! Selv har jeg ridd fjordinger i både sprang, dressur, feltritt og voltige! Men det er med hester som oss mennesker - noen er atleter, andre ikke, og det har ikke med rase å gjøre! :)
Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2007 :  05:21:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hest er hest, det er individet som er det viktigste! Om jeg skal ha meg hest er det likegyldig for meg om det er en fjording, en fullblodsaraber eller en andalusier... Poenget er det som bor inne i den! Selv har jeg ridd fjordinger i både sprang, dressur, feltritt og voltige! Men det er med hester som oss mennesker - noen er atleter, andre ikke, og det har ikke med rase å gjøre! :)

Opprinnelig postet av Avalona

skriver under på den

smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

Thea_Amanda

Skrevet - 25/09/2007 :  23:06:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som flere andre også sier: den blir hva du gjør den til! Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 25/09/2007 :  23:45:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
nja.. litt har det vel med rase å gjøre.. en shire blir aldri en spranghest og en falabella blir aldri noen dressurhest og en fullblods er vel heller ikke noen kjørehest.. sånn er jo den saken..

Langt kan man påvirke en hest i ønsket retning men et sted stopper det for de fleste.. Å påstå at en fjording kommer like langt på sprangbanen og dressurbanen som en ridehest avlet til formålet er vel generelt feil... ja det er noen som når langt og det er også mange brune som ikke gjør det, men det er vel en grunn til at vi ikke ser så mange døler og fjordinger på grand prix nivå??

Men sport er jo mye.. sport er aktivitet uansett nivå.. og da er vel alle hester klassifisert som brukes i sport.. trav, kjøring, dressur, osv osv.. for noen er turridning også en sport.. På høyere nivå kalles dette terrengritt og distanse.. men her igjen kommer noen raser litt til kort.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 25/09/2007 :  23:51:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Hadde jo vore interessant om trådstarter kunne komme på bana og forklare oss kva h*n legger i ordet sport da. Kunne vore spennande å høyre...
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/09/2007 :  04:25:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi hadde vinneren av Fjordhest-nm i dressur og feltritt mm på vår stall en stund - og DEN hesten kunne sine saker!

Eier red ham i høye klasser - myyye bedre enn de fleste andre "fiiine ridehester" i stallen - et flott syn!

Så ja! - Det er hva du gjør hesten til!

Selv har jeg en liten nl-"gompegamp" - men HUN kan sine saker, og når hun "måååå" så både går hun ganske greit i dressur og hopper "akkurat så høyt" som hun måååå.

Tjihh - det er OK å ha en hest som er så smart at den ikke "gidder" å gjøre noe som den selv ikke synes er særlig smart.....

Men så er verken gampen eller jeg bitt av "Dæhlie-Bjørndalen-viruset"....

Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 26/09/2007 :  15:37:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Det som "lopke" skrev: nja.. litt har det vel med rase å gjøre.. en shire blir aldri en spranghest og en falabella blir aldri noen dressurhest og en fullblods er vel heller ikke noen kjørehest.. sånn er jo den saken..

Er ikke heelt enig med den...
Er heller litt mer enig med T.Boysen!

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/09/2007 :  15:45:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har nemli aldri sett en shire, falabella eller en fuldblods i disse grenene.. (på konkurranse nivå) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.8 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.