hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 ...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Polaris79

» VIP

Skrevet - 26/09/2007 :  15:48:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det hele kommer vel an på hva man legger i begrepet sportshest.
Er det en hest som starter klubbstevner, eller en som ligger på Grand Prix-nivå?
Av den grunn skulle jeg svært gjerne visst hva trådstarter mener en sportshest er, og hvorfor hun mener at fjordingen ikke hører til i denne kategorien.

Merete
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 27/09/2007 :  10:15:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Men det er noe helt annet!
Du skrev "en shire blir aldri en spranghest".

Den kan brukes til sprang, men ikke til konkurranse, kanskje.

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/09/2007 :  11:43:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men det er noe helt annet!
Du skrev "en shire blir aldri en spranghest".

Den kan brukes til sprang, men ikke til konkurranse, kanskje.

Opprinnelig postet av LivstjernaOgRosalind

jo da.. mente nok litt mer enn over en trestubbe da..
Man kan jo kjøre med traktor på motorveiene og.. ..
Gå til toppen av siden

Hangover

Skrevet - 29/09/2007 :  23:36:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har det inntrykket av at alle hester ''kan'' og hoppe og gå litt dressur. Men ikke alle er like mye egnet. Ville vel ikke sakt at fjordingen er den mest egna hesten( Ikke Missforstå) Vet om en god del kjempe flinke fjordinger! Men om jeg skulle ha kjøpt meg sprang hest hadde jeg nokk ikje kommet til og kjøpt meg fjording. Men må innrømme at det er VELDIG nydeligt å se fjordinger i dressur! Gå til toppen av siden

Hangover

Skrevet - 29/09/2007 :  23:36:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har det inntrykket av at alle hester ''kan'' og hoppe og gå litt dressur. Men ikke alle er like mye egnet. Ville vel ikke sakt at fjordingen er den mest egna hesten( Ikke Missforstå) Vet om en god del kjempe flinke fjordinger! Men om jeg skulle ha kjøpt meg sprang hest hadde jeg nokk ikje kommet til og kjøpt meg fjording. Men må innrømme at det er VELDIG nydeligt å se fjordinger i dressur! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/09/2007 :  01:23:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det spørs jo også hva man mener med "sport". Hvis det er ensbetydende med bare sprang og dressur, stiller det mange andre "sporter" utenfor. Veeel, trav og galopp stiller vel i også klassen "sport".

Men så har man en del hesteraser som kan brukes til "alt", og som konkurrerer i spesielle "sporter", som kjørehest, skogshest, brukshest mm. og dette er grener på minst Nordisk nivå.

Ellers har en del raser spesielle stevner for sin rase, og da konkurreres det i alt fra dressur, sprang, trav, galopp, feltritt, kjøring, marathonkjøring, westernridning, monted games og mye mer. Og da kan man snakke om "ekte sportshester", som kan delta i alle grener.

Sammenlign det gjerne med idrettens "virkelige atleter" i 10-kamp og 7-kamp.

Mulig at en speialisert dressurhest ville vunnet sin klasse i dressur - men foran en vogn og i monted games ville den kanskje ikke utmerket seg like bra.

Her er det spørsmål om hva man vil ha en hest til - en "spesialist" eller en "allrounder".
- Ehh - man stiller ikke i bil-løp for "Formel-1" med en "4-hjulstrekker SUV"...... - for de som skjønner sammenligningen.
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 02/10/2007 :  16:21:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har det inntrykket av at alle hester ''kan'' og hoppe og gå litt dressur. Men ikke alle er like mye egnet. Ville vel ikke sakt at fjordingen er den mest egna hesten( Ikke Missforstå) Vet om en god del kjempe flinke fjordinger! Men om jeg skulle ha kjøpt meg sprang hest hadde jeg nokk ikje kommet til og kjøpt meg fjording. Men må innrømme at det er VELDIG nydeligt å se fjordinger i dressur!

Opprinnelig postet av Hangover

YES!

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

kenyelgen

» VIP

Skrevet - 03/10/2007 :  10:47:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo en grunn til at det finnes ulike raser...De er spesialiserte enten til miljø eller bruksområder. Fjordingen er en super allround hest spør du meg. Det viktigaste er at folk finner en hest\rase til sitt behov. Da slipper en frustrasjpon over å sitte med for mye, eller for lite hest til sitt nivå.... Gå til toppen av siden

Sandra_Bijou-b

» VIP

Skrevet - 19/10/2007 :  10:27:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sportshest er på en måte en rase det.. Min hest er rasen Irsk sportshest;)

En fjording er ingen sportshest, men en fin allrounhd hest som egner seg til det meste..
En sportshest minner mye om en Halvblods/varmblods type..
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 19/10/2007 :  16:54:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Men det er ingen fasit på hva en "sportshest" er. ;)

Lopke

Norway

Skrevet - 20/10/2007 :  11:11:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig voksent å slette starten av tråden..

Og litt lite gjennomtenkt når folk har quotet deg likevel.. herregud!!
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 20/10/2007 :  11:12:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mayday: Du sletter overskriften, og du sletter det opprinnelige spørsmålet i hovedinnlegget. Hvorfor? Det er jo ingen mening i å ha en debatt når hovedinnlegget slettes. Hva er du redd for?
Så vidt jeg kan huske har du heller ikke svart på ditt eget spørsmål, d.v.s. begrunnet hvorfor du mener at fjordingen ikke er en sportshest.

Merete
Gå til toppen av siden

kattekatinka

Skrevet - 25/10/2007 :  20:19:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Legger ved en link av en fjording som er litt annerledes enn det de fleste forbinder med fjordinger. Denne fjordingen er hentet fra en rideskole i Telemark...Sjekk noen av videoene..Denne fjordingen er bare helt fantastisk altså..Spanske skritt, piaff, steiler på kommando...Galoppbytter..Den er helt Vill..Fikk meg til og vurdere fjording som en mulighet ihvertfall;-D

http://www.superguus.com/menu.html
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 25/10/2007 :  20:35:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fjordhesten er en av de flotteste hesterasene jeg vet om

Hva med Olympic Guusje:

http://www.fjordhest.no/artikkel.asp?ID=106

Eller Solveig Schacht`s Pan som bidro til at hun som èn av to nordmenn har fått tittelen ridder av Bent Branderup:

http://www.hest.no/news/?func=show_news&news_id=2124

Hos de aller fleste er det nok rytteren som setter begrensninger for hesten

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.