hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forrytter, pris? Tjeneste?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Forrytter, pris? Tjeneste?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Showjumping*

Skrevet - 11/09/2007 :  05:12:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!
Jeg har alltid hatt en dobbeltanke om det å sette ut/ha hest på halvfor.
For eieren er det jo bare hjelp å ha en forrytter som avlaster deg noen ganger i uka,
og for forrytteren er det kanskje en glede (og jobb) å få ri.
Jeg har aldri betalt for å få ri på andres hester, og jeg har lånt ut mine hester gratis(til faste folk såklart).
Men så er det slik at økonomien ikke alltid strekker til, og man gjerne skulle hatt et bidrag i stall leia.

Om man krever en dyktig rytter som kan TRENE hesten, og ikke bare "ri rundt" - er det da riktig å kreve betaling?

Jeg ser det er mange som tar 250,- pr gang for å ri på tur og noe bane, er ikke dette veldig mye?!

Jeg trenger en forrytter som kan ri 4 (plusspluss) ganger i uka, og som får lov til å holde på som hun vil, bane/tur/time osv. Og også kan konkurrere om hun selv kommer seg til og fra stevner. Altså kan gjøre som de vil med den!

Hvor mye kan jeg kreve her? (legg merke til at dette gjelder fire g. pr uke, og ikke 2 som jeg ser de fleste annonserer ute til 1500,-)

Jeg må ha forrytter fordi jeg selv er kronisk syk, så jeg klarer ikke ri hver dag. For meg er det stor hjelp at noen andre trener hesten, og jeg føler meg slem som tar betalt for det..

Hva mener dere?

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 17/09/2007 :  20:35:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Synes ikke det er noe galt å ta penger for at folk får lov til å ha hesten. Jeg har noen småjenter som er her, de betaler ikke, men de gjør div stallarbeid-og får ri litt på den ene hesten min.Men når det gjelder å sette ut hest flere dager i uka bruker jeg å ta betalt for det hesten min koster pr dag...da regner jeg faste utgifter ( høy, flis, stallplass, kraftfor, skoing) jeg lager et gj.snitt regnestykke for hele året--da man har f.eks beitesesong, hardere foring innimellom osv. Tar uansett å deler mnd gj kostnad på 30,5 og får dagspris. Så betaler hestepasseren de faste utgiftene de dagene hun har hesten. Jeg har valgt å ikke regne inn slitasje på utstyr, kjøp av utstyr, dyrlege osv...vet noen gjør det også...

Greit at hestepassere er gull verdt for oss heste eiere--men som jeg sier, jeg har ikke kjøpt meg hest for at andre skal " ha gratis hest" --selv om de hjelper meg. Hestepasseren får jo en utrolig mulighet til å kose seg med hest, stelle .ri og kanskje dekta på stevner, treninger --- og i mitt tilfelle til 600 kroner pr mnd, for to faste dager i uka.
Nå har vi veldig billig leie, og har fått tak i veldig billig for i år..2,70 for høy. 1.10 for høysilage osv...så kostnadene sånn generellt blir ikke så høye.
Tok 1000 kr pr mnd da jeg sto ved ridesenter, for 2 dager i uka + noen helger.

Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet, det er dyrt å ha hest.

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 19/09/2007 :  15:33:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, riktig som du sier!
Man kjøper ikke hest for at andre skal få "ha hest gratis"!
Det er veldig dyrt å ha hest, det vet jo alle..

Siden jeg er syk, så trenger jeg noen som kan ha hesten min opp til fem ganger i uka, og da blir det jo mer dems hest enn min!
Det aller mest rettferdige EGENTLIG, er at om man deler ridning og annsvar på sine dager 50/50, så bør også kostnadene deles 50/50.

Samtidig så får jeg en slik dårlig samvittighet, jeg blir jo bare overlykkelig for at noen steller hesten min så den ikke blir stående!... Men har pratet med flere, selvom vi får hjelp i den forstand, så "gir" vi også forrytteren mulighet til å "ha hest" (nesten) som sin egen...
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 20/09/2007 :  13:10:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er rett å rimelig at man betaler det det koster å ha hesten den dagen man har den. Hest koster, men forrytter får erfaring også, det må vi ikke glemme. Erfaring som en ellers hadde måttet betale for på rideskole for eksempel :)

Jeg har hest ut på fr 3 dager i uka til 100 kroner gangen, det er det stallleie koster her. Da betaler hun ikke trimming som er 500 kr hver 3-4 uke, eller forsikring eller utstyr eller noe annet.

Jeg bruker forrytter fordi jeg går siste året på sykepleien og fordi at lommeboka ikke strekker til, kanskje fordi jeg har vært så generøs når det gjelder å ha hesten min gratis. For jeg har hatt folk før som har ridd og har ikke alltid tatt penger for det. Trenger man ikke pengene, så er det jo greit, men trenger man dem synes jeg ikke det er noe galt å ta betalt.
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 21/09/2007 :  22:14:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med de over her. Man gjør hverandre en gjensidig tjeneste, og da er det bare rett og rimelig at andre som disponerer hesten (dvs. pengesluket) bidrar litt i kroner og øre.
Jeg er ikke interessert i å finansiere andres hobby i hvert fall...

Når det gjelder pris, så er det vel naturlig å dele månedlig utgift på tredve, og så plusse på antall dager forrytter har hesten.
Slik har jeg i hvert fall gjort det når jeg har regnet ut pris. Men jeg har trukket fra en del på min nåværende forrytter da. Hun gjør alltid mye mer enn jeg krever av henne, og hun er svært flink til å stille opp når jeg trenger hjelp. Slike forryttere er verdt sin vekt i gull, og det vet jeg å sette pris på. Så bortsett fra en gunstig pris passer jeg på å gi henne andre fordeler også. Hun rir som regel en ekstra gang pr. uke, og hun er alltid førstepri dersom jeg får lyst på rideselskap en dag (har to hester). Håper hun aldri vil slutte:)

Og ja - 250 per gang for å ri på tur er helt hinsides all fornuft, spør du meg. Da regner man faktisk 7500,- i stalleie.
Gå til toppen av siden

helert

Skrevet - 14/10/2007 :  20:17:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er også selvfølgelig veldig glad for at ponniene jeg har ute på fôr blir ridd. Men samtidig kunne jeg ikke hatt de om jeg ikke tok penger for det. Dette er en gyllen mulighet for barn/ungdommer og få en smak på hvordan det er å ha hest, og jeg opplever at foreldrene er veldig fornøyde med ordningen. Dersom noen skulle hjulpet meg med trening av traveren ville jeg gitt en prosentandel av innkjørte penger. Men hadde jeg hatt en ridehest derimot ville jeg delt 50/50. Gå til toppen av siden

rolexblesa

Norway

Skrevet - 21/01/2008 :  17:08:17  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingrolexblesa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresserolexblesa  Svar med kopi av melding
Trenger du ponni/hest på halv for så se på denne linken ! :) Ps ! hu står på madla/stavanger

http://www.hestemarked.no/medlem.asp?hva=viseannonse&ID=224168
Gå til toppen av siden

Stor&Liten

» VIP

Skrevet - 24/01/2008 :  14:46:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er en selvfølge at en forrytter betaler for å få lov å ri/bruke hesten.

Forryttere og hesteeiere har i utgangspunktet det samme ønsket:
Nemlig å kunne holde på med sin hobby, og leve ut sin hesteinteresse.

Noen har muligheten til å velge å bli heste-eiere.
Og dermed påtar de seg samtidig STORE utgifter for å kunne få drive med sin hobby / interesse.

Mens de som ikke kan eie hest selv, er avhengige av å kunne ri andres hester for å drive med sin hobby.
Altså hester som eierne ofte betaler DYRT for å ha!

Da synes jeg det bare er rett og rimelig at forryttere betaler eierne for å få bruke hestene deres!

Selvom dette er en "ta og gi" situasjon ved at forrytteren også hjelper / avlaster eieren, så er det til syvende og sist hesteeierne som gjør forrytterne en tjeneste ved å stille sine hester til disposisjon for dem. Dette er forrytterne helt avhengig av for å kunne få dyrket sin hobby uten å måtte bli heste eier selv.

Hvor mye som er "riktig" å ta betalt, synes jeg bør vurderes utifra hvor store utgifter man har, og hvordan forrytteren får bruke hesten.

Har man en god lærehest oppstallet på et dyrt ridesenter, og lar forrytteren få bruke hesten til å bli en bedre rytter selv, så kan man selvsagt ta mere betalt enn om man har en ren turhest oppstallet hjemme på sin egen gård.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 25/01/2008 :  01:39:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg velger å se det sånn: En fòrrytter er en som "leier" en hest fra en eier - å sammenligne med å leie en bil.
Det er da rimelig at leier betaler til eier "daglige driftsutgifter". Etter min "moral", skal eier ikke tjene på å ha en leier sånn sett litt forskjellig fra bilutleie.
Hvis det koster eier 3000,-kr/mnd å holde hesten, blir det kr. 100,- pr. dag for fòrrytter, og koster det 6000,-, blir det 200,- pr. dag - og så får man bare regne ut hver for seg.

Så har jeg et annet "prinsipp" også: Hvis JEG trenger hjelp en ekstra dag (f.eks. er syk), og selv spør fòrrytter om å ta hesten en dag, så er det gratis. Men hvis fòrrytter spør om en ekstra dag utenom faste dager, så betales det for det. (Det er selvfølgelig også mulig å bytte, osv.)

Har i årenes løp hatt mange fòrryttere på mine hester, og det har stort sett gått greit, men enkelte ganger har jeg måttet endre på fòrrytter-avtalen, hvis det har oppstått uventete problemer. Som for eksempel da jeg oppdaget at en fremmelig fòrrytter lot en haug venninner "ri" på "sin" hest... - eller hun som tok saksa og klippet den lange luggen og mana tvert av..... - Det resulterte i følgende punkter i fòrrytter-avtalen: Kun fòrrytter skal ri på sin dag. Det er ikke lov å klippe noe på hesten. Da noen nye fòrryttere spurte hvorfor det stod, kunne jeg glatt fortelle hvorfor.
Gå til toppen av siden

Stor&Liten

» VIP

Skrevet - 25/01/2008 :  14:54:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sånn gjør jeg det også Tboysen.

Forrytter betaler kun for de dagene vi har avtale om at hun skal ha hesten. Hvis jeg ber om ekstra hjelp, er dette selvsagt gratis. Men hvis det er hennes "skyld" at hun ikke kan ri på "sin" dag, betaler hun for dagen allikevel siden hesten i utgangspunktet var til hennes disposisjon.

Vi prøver selvsagt og bytte dager hvis mulig, så somregel går det opp i opp..

Jeg TJENER ingenting på å ha forrytter nei.....
Det gjør vel de færreste som betaler for oppstalling.. Det er vel heller litt hjelp for å fylle utgiftssluket...
Det er vel heller litt hjelp for å
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.