hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Engstelig fôrrytter
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Engstelig fôrrytter
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Siri_og_Løkkenarr

» VIP

Skrevet - 02/02/2008 :  22:56:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har akkurat funnet ut at fôrrytteren jeg har føler seg uttrygg på hesten min. Han merket at hun har ridd lite, men siden det har vært juletider så har det vært mer det med tentamen, juleferie, juleshopping osv. som har vært "gyldig" grunn, men når jeg i dag så gjennom dagboka(hun har ikke skrevet hver gang, men at det hun har skrevet) så har hun kunn ridd 8 ganger siden November! Har sagt ifra flere ganger om at hun må ri han mer, han har ikke godt av så mye fri, men har ikke sett noen forbedring enda. Burde jeg la henne få en sjanse til? Eller burde jeg si det rett ut at det ikke går når hun ikke rir og gi henne sparken? Bortsett fra at hun ikke rir han noe særlig er hun drømmefôrrytteren, men ridning av hesten er jo viktig, holder jo ikke at han blir pusset, møkket fôr, at utstyret hans blir pusset o.l. Hva ville dere gjort?

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2008 :  23:34:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Snakk ordentlig ut med jenta - og finn ut hva det egentlige problemet er. Er hun vel fornøyd med å møkke og pusse utstyr - så er jo det fint - men så må man også oppfatte hva det betyr for hesten å bli stående i lange tider. Jeg red selv veldig lite i et halvt år pga rygg - og min assistent-rytter følte seg ikke så vel med å ri min hest heller. Derfor hadde vi "ridetimer" på banen, jordet - og i skogen - hvor jeg tegnet og forklarte - og nå går det kjempefint. Men jeg måtte bruke tid på det, da. Har du ikke den tiden å bruke på noe slikt, ville jeg seriøst vurdert å skaffe noen andre. Du kan jo være heldig å finne en som møkker, koser, pusser OG RIR.........!? Lykke til!
En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

Miss_Sunshine

Skrevet - 03/02/2008 :  11:41:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner også en jente som er veldig engstel.ig for å ri forhesten sin. Det er jo veldig dumt at hun ikke tør å ri, men hvis det ikke bedrer seg etter at du har snakket med henne, ville jeg fått meg ny forrytter. Hesten har ikke godt av å stå mye, og der burde forrytteren ta et annsvar. Hvis du ikke vil miste henne kan du jo tilby henne litt "ridetimer", men egentlig er det ikke ditt annsvar å lære henne å ri hesten din. Du får jo se selv, men JEG ville ikke beholdt en jente som ikke rir hesten, dersom det ikke er noe bedring i sikte.. Gå til toppen av siden

PBJ

» VIP

Skrevet - 04/02/2008 :  14:59:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, det er klart du vil at hesten din skal bli ridd. Det er jo sikkert en stor del av grunnen til at du velger å ha fòrrytter.

Men, det kan ha skjedd noe som har gjort henne redd. Kanskje tør hun ikke å si ifra, fordi hun er redd for å få sparken?

Jeg har selv vært i denne situasjonen. Jeg fikk en ny sjangse og masse støtte, vi snakket om det, og det ble bedre.

Drømmefòrryttere er ikke lette å finne, hvis hun gjør alt annet bra ville jeg prøvd å snakke med henne. Gjør det først! Få henne til å fortstå at han må ris eller mosjoneres.

Gi henne iallefal èn sjangse til :-)
Gå til toppen av siden

Stor&Liten

» VIP

Skrevet - 04/02/2008 :  16:23:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
En pålitelig forrytter er gull verdt! Og med "pålitelig" mener jeg en person som kommer når hun skal, og tar seg av hesten på en god og trygg måte, slik at du kan ha "stallfri" med vissheten om at hesten får stell og er i gode hender.

At forrytteren rir lite, vil jeg si er et luksus problem i forhold til andre ting du kan komme borti. Det ville vært verre om hun hadde skamridd hesten, meldt avbud på kort varsel, eller ikke kommet etter avtale.

Du skriver jo at hun er "drømmeforrytteren"
Jeg synes derfor denne jenta fortjener en sjanse før du evt. bytter henne ut.
Jeg henger meg på forslagene om å snakke med henne, evt tilby henne litt mere "opplæring" sammen med hesten din til hun føler seg tryggere.

Kan du evt. arrangere med andre i stallen, at noen kan ri sammen med henne når hun har ham?
Har hun mulighet til å ri på bane, fremfor tur, hvis hun føler at det er tryggere?

Forøvrig er det jo et poeng at årstiden nå har gjort det lite fristende å ri ut.
Mørke, snø, regn, vind og dårlig underlag, er ikke de beste forhold å ri i hvis man er litt usikker på en ny hest!

Snakk med henne du! Og se an litt fremover. Det går jo mot lysere tider og bedre forhold.

Gå til toppen av siden

Siri_og_Løkkenarr

» VIP

Skrevet - 04/02/2008 :  23:18:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, nå virker det som det ikke kommer til å gå. Hun har nå kommet med at han synes det blir galt, og senest i går så leide hun hjem igjen pga. at han hoppet litt stort over en stor bekk for å komme seg over og hun endte i ubalanse.. Han er da er 19 år gammel kaldblodsvallak som heller vil gå bakover enn framover, så da er det vel det med at hun mener han er for stor som en problemet. Men nå tror jeg skrekket virkelig tok henne etter at hun endte i ubalanse i går, og nå som hun ikke vil ri i det hele tatt og hun mente at det ikke er hesten for henne så har man svaret der... Men takk for svar uansett da;) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/02/2008 :  05:15:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff ja, gode fòr-ryttere vokser ikke på trær....
Et vanlig problem, er at de har ridd på rideskole et år eller to, og mener seg da fullt i stand til å ha en hest på fòr - og setter opp lapper i staller rundt omkring: "Erfaren rytter (12 - 14 år ca), ridd X år på rideskole, behersker skritt, trav og galopp (men hva med å kunne STOPPE hesten?) osv osv. .... - Har sett dusinvis av slike lapper - og kanskje 1 av 10 av slike ferske rideskole-elever er i stand til å ha en hest på fòr.
Et vanlig problem, er at HESTEN øyeblikkelig merker den aller minste usikkerhet hos en ny fòr-rytter, og gjør ALT den kan for å oppnå "the upper hand" - og da er det kjørt! - det blir en ond spiral, og det tar ikke lang tid før "alt blir gæli".
Av og til lurer jeg på hva man lærer på en rideskole.... Det kan bli en sjokkopplevelse for ridehus-ridende-på-"daue"-rideskolehester-elever den dagen de kommer ut for en hest med egne meninger, og som "prøver ut" enhver ny rytter.
En rideskole burde være å sammenligne med en kjøreskole - med teori- og praksis-eksamen, men sånn er det jo slett ikke, dessverre.
Jeg mener ikke å si noe galt om rideskoler - uten dem hadde det blitt tynt med ryttere etter hvert, men det har noe å gjøre med elevenes innsikt i hva de faktisk kan mestre - utenfor rideskolen.

Er så heldig å ha "super-match" med en fòr-rytter, en jente (ehh - ung dame) på 24 år, som har ridd min hest siden de begge var 3 år gamle, så de kjenner hverandre ut og inn. At hesten er utdannet terapihest og jenta har CP (bruker rullator når hun ikke sitter på hesteryggen), gjør at de har det aller beste forhold, og trives utmerket i hverandres selskap.

Ellers har div. fòr-ryttere "prøvd seg" på henne i årenes løp - med mer og mindre hell - da hun er en hest som VET å "prøve ut" enhver ny rytter. Noen ganger har en ny fòr-rytter tatt kontakt med meg - heldigvis etter kort tid - og "klaget sin nød" om en "umulig hest", og da har jeg kunnet "ta problemet" i starten, ved at jeg har møtt opp, instruert jenta, OG samtidig gitt hesten KLAR beskjed om at hun har værsågod å oppføre seg ordentlig!! Når hesten da har forstått at det er "jeg" som har bestemt at denne rytteren skal ri henne, har det som oftest gått bra.

Kunne skrive side opp og side ned om erfaringer med fòr-ryttere gjennom 24 år...
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.