hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er fjordingen upopulær?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Er fjordingen upopulær?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2003 :  07:47:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Hva er det som gjør at det nesten er umulig å finne noen som ønsker å stelle en fjording? Har hesten virkelig et så dårlig rykte at ingen vil ha noe med den å gjøre?

Jeg synes det er litt for mange som har satt seg opp en mening om denne rasen, uten egentlig å kjenne helt til den. De følger liksom bare "strømmen". Selv har jeg prøvd å få stellere til mine to fordinger i snart fire mnd. Har hatt annonse i avis og her på hestemarked.no, men jeg har ikke fått så mye somm ett eneste svar... og det er ikke bare jeg som har det problemet her jeg bor (stavanger).
Lurer derfor på om fjordingen virkelig er så upopulær som det jeg har fått intrykk av. Hva kan isåfall gjøres for å endre denne oppfatningen??

Redigert av mix1 den 14/05/2003 15:39:21

tabrathe

Norway

Skrevet - 24/01/2003 :  11:07:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ridd fjordinger, men jeg synes ofte at det er litt lite fremdrift i dem (i allefall i forhold til travere). Selv de yngste, sprekeste med rykte om å være fulle av futt blir litt slappe etter min smak. Men det har nok med vane å gjøre... Det finnes helt sikkert fjordinger som ikke er slik som de jeg har ridd. Ellers er de jo flote kjørehester, jeg fikk kjøre et tospann en gang og det var TØFFT!!! Jeg er jo ikke vant til å kontrollere to hester samtidig, og da er det en fordel at de ikke oppfører seg som travere. Travere ville vel begynnt å kappspringe, og så hadde jeg sikkert dødd eller no...
Med kalde raser skal du jobbe MYE for å komme lenger en til de lette klassene. Mange har ambisjoner om å komme langt, da er det en lang vi å gå med f.eks. fjording.
Farfaren min holdt på med hest i alle år, han brukte dem til arbeidshester, og kjørte isløp med dem. Han sa at for folk som hadde taket på hester var fjordinger et godt alternativ... Det var ikke pent sakt, men jeg skjønner hva han mener. Fjordinger er mer sta, de stopper når de ikke vil mer. Døl/kaldblodstraver vil frem hele tiden, å få stoppet dem er ofte det største problemet. For meg virker det som om disse hestene fungerer litt "motsatt" av hverandre.
Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2003 :  11:27:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Ja jeg tror nok det er mange som har fordommer mot fjordingen, men det de da ikke vet er at det finnes så mange forskjellige typer. Ikke alle er treige og kjedelige selvom akkurat den de har ridd er det!
Jeg hadde en fjording en gang som var kjempe ivrig!Hun klarte såvidt å stå rolig og av den grunn kunne hun piaff. Jeg hoppa litt med henne og hun kunne ha blitt kjempe flink! Desverre kunne jeg ikke ha henne lenger.. Den jeg rir og kjører litt med nå er nesten helt motsatt!Han gidder ikke å gjøre mye ekstra han hvis han ikke får beskjed om det.
Men de er jo såå søte! Og det beste med dem er at alle har en egen spesiell personlighet :)

Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2003 :  12:52:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg elsker fjordinger!!!!! Beste hesterasen!!!!! Skulle gjerne tatt å stellt dem jeg, men har allerede to stelleponnier, og har nettopp sagt nei til et annet tilbud, faktisk en fjording det og...*føler meg populær* =)=) hehe...

Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 24/01/2003 :  21:37:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
"GO FJORDING, GO FJORDING!" Jeg digger fjordinger! De er SÅ søte! Er forrytter for en selv. Han er kjempe flink, men kan være litt daff:P Alle som syntes fjordiner er "dumme og teite" burde kanskje prøve en fjording før dere uttaler dere1 Digger fjoringer jeg...

Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2003 :  22:08:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Fjordingen er en flott hest! - til sitt bruk! Noen hester passer best til det og andre til det... Er du ute etter aa trene sprang er det kanskje ikke en fjording du ser paa foerst, men vil du ha en koselig og rolig turvenn som er stoeddig og kan gaa ute i (nesten) all slags vaer er fjordingen noe for deg... Fjordingen kan seff brukes til dressur og sprang ogsaa, men det sier seg selv at fjordingens tettbygde og tunge kropp ikke er laget for aa fly over et hinder. I miljoet mitt er fjordingen en feit og sta hest som mange sier, men fjordingen er faktisk en flott hest! Mye kommer ann paa individet og ikke paa rasen. Alle hesteraser er flotte paa sin maate, men folk maa bare respektere at noen raser/typer er mer populaere enn andre. Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 25/01/2003 :  10:45:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg tror det har mye å si (for alle hesteraser) hvor hesten har blitt opplært. Har treneren allerede før innridningen eller etter første "ridetur" "bestemt" at den hesten er treig, og ikke vil gjøre noe med det, tror hesten på eieren og blir slik... Og hvis det blir slik at pisken blir et mye brukt "hjelpemiddel", ja da har de klart det store. Da ser den på den som en kommando, og føttene? Ja de blir noen plagsomme ting som klemmer/klasker dem i magen.. Hvis treneren heller lager ridningen/kjøringen som noe den har lyst til, ja da blir den vel mer ivrig?

Dette var litt om slik jeg ser det=)
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 26/01/2003 :  16:33:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
jeg elsker fjordinger... den rasen jeg har ridd helt til nå... (gått over til islandshest)
Jeg har ridd Fjordingen Dokka og hun var LANGT ifra treig.. kunne være litt sta innimellom men hvem er ikke det? bare å lære hesten å lyde... som sakt... jeg elsker de....
Gå til toppen av siden

MaHi

» VIP

Skrevet - 26/01/2003 :  16:38:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
fjordinger kan være greie og ri de... men de er ofte ganske trege og stae og det er ikke alle ryttere som liker dette. jeg for min del syns de er helt greie.. liker bedre andre raser..som er mer futt i og ikke er så stae... men jeg sier ikke nei takk om noen tilbyr meg en fjording å passe. (har passet en i sommer) og det er jo med fjordinger som me alle hesteraser, de har forskjellig gemytt alle.. Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 29/01/2003 :  14:33:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
fjordinger er like bra som alle andre hester.. de som mener at de er trege, late, må ha en alvorlig sinnslidelse.. selvsagt finnes det noen slike fjordinger, men det finnes også slike kaldblodser, islandshester, varmblodser, osv osv!

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 29/01/2003 :  17:10:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Fjordingen er en intelligent hesterase, og det gjør at den rimelig raskt kan lære seg "uvaner" og hvordan den best kan lure seg unna når den blir bedt om noe...
Dersom du har en treg Fjording er det fordi den har lært seg at det funker å psyke deg ut... Fjordingen er nemlig en skikkelig allrounder som kan brukes til alt mulig!

Fjordingen er vanligvis en hesterase som liker mentale utfordringer, og det å lære nye ting, leke "tenkeleker", få variert trening o.l. er noe som ofte faller i smak.
Ikke alle Fjordinger trives med det ensformige livet på en rideskole, mens andre stortrives som "barnepassere" og tar godt vare på nybegynnerne.
De er med andre ord som hester flest...
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 29/01/2003 :  17:14:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg digger fjordinger jeg. På stallen er det 5 fjordinger. Har selv kaldblods, men jeg elsker å ri fjordinger også. Det er en veldig robust, utholdene og sterk hesterase. Kan brukes til det meste Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2003 :  22:02:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg tror det har noe med at fjordingen ofte blir brukt i rideskolen, og der har hestene en tendens til å bli "daffe" etter en stund.
jeg er selv ikke altfor glad i fordinger, men hadde en på halvfor. hun var kjempesøt.
veit jo om disse rappen, njustar, tanja, småen(hopper 1.30) osv. er jo hester som hopper dødsbra og går skikkelig bra dressur. men i alle raser som en ikke liker er det alltid unntak. det er vel sånn det er...
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2003 :  20:20:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
til anne,spot&gina: stilig å vite at jeg har en alvorlig sinnslidelse! det har jeg ikke tenkt på. da veit jeg om en del folk som har det, ja det blir jo nesten en folkelidelse... men det finnes vel en kur for dette - de varme rasene, og dølen, haflingeren + alle de TUNGE da seff.

håper du tar dette som det det er - ironi. :)
Gå til toppen av siden

lille_troll
» VIP

Skrevet - 08/02/2003 :  16:13:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!!
blir nesten litt sur her jeg!!
en venn av meg eier en fjording.
Hun går MB dressur og hopper 110cm bane.
så vil dere heller ha en GAL fullblods som løper ut hele tiden og som knekker bena bare den går på en liten sti? greit jeg overdriver litt da, men av like vel!!

fjordingen er:
nøysom
barnevennlig
snill
mellom 135cm og 160cm (alt etter smak og behag)
hopper høyt med riktig trening
går ganske høye klasser dressur med riktig trening
lette å ri inn
ikke gale
hardføre

Hva mer kan man forlange av en hest??
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 08/02/2003 :  16:50:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Er det ikke bra at ikke alle liker fjordingen da? Hvis alle hadde hatt fjording tror jeg det hadde blitt kjedelig. Jeg for min del liker de edle hesterasene, og det kommer jeg nok ikke til å slutte med heller. Så hvis folk ikke liker fjordingen, så er vel det greit? Hvorfor skal vi som ikke er så overbegeistret for fjordingen være så mye dummere enn dere som ikke liker fullblods/varmblods osv? Jeg skjønner ikke det.. Fjordingen er flott, ikke misforstå meg, men den er ikke en hest som ville passet til meg. Sånn er det bare, hver hest til sitt bruk..

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.