hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er fjordingen upopulær?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Er fjordingen upopulær?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

moi

Norway

Skrevet - 10/02/2003 :  16:42:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Jeg har et inntrykk hvis d er en Fjording som er litt treig og sta så er visst alle det... Tror mange tenker sånn, og at folk hører på rykter som blir spredd om fjordinger!! Som jeg har sakt før, fjordinger er supre dyr... :D

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 13/02/2003 :  22:39:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har en fullblod, og hun er ikke gal. men uansett så er det sånn at i en rase er ikke alle individene like. ta for eksempel hoppa mi, hu er så rolig. det får hun alltid kommentarer for hele tiden. og hun kan helt fint trave på lange tøyler. it no problem. men det finnes jo andre fullblodser som er helt whoho i hodet! det har noe med ytre påvirkninger og arv. som feks. hvis det er en løpshest blir jo den selvfølgelig gira og sånn pga det. men hoppa mi, når hun var løpshest var hun heeelt spinnvill. hun steila hele tiden osv. men nå er hun så utrolig kald i hodet. det kommer an på rytteren også. jeg har lært meg å være dønn rolig når jeg rir henne. for det smitter over på hesten. og da blir hun helt rolig. jeg merker når andre rir henne, ryttere som er litt stressa blir hun stressa. men sånn er hun.

poenget mitt er i alle fall at innen hver rase er alle individene forskjellige...
Gå til toppen av siden

i n a

» VIP

Norway

Skrevet - 14/02/2003 :  16:03:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidei n a  Svar med kopi av melding
Likte best fjordinger når jeg var mindre,, har vokst litt i fra de nå, siden jeg er ganske høy.. Men de er ganske kul da!!! Gå til toppen av siden

Kikki+Asterix

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2006 :  20:47:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKikki+Asterix  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKikki+Asterix  Svar med kopi av melding
Jeg tror det er fordi de ofte har blitt brukt i rideskolen og der har de ofte vært daffe, feite, stive og ingen ting positivt. Jeg selv har ikke likt fjordinger noe i det hele tatt helt til jeg red 2 stykker i sommer som ble brukt til sprang, dressur og kjøring! Har aldri ridd en hest med så mange muskler, det er seriøst den fineste nakken jeg noen gang har sett! Helt fra den dagen har jeg likt fjordinger xP
Asterix<3 Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 23/09/2006 :  22:43:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Ja, fjordingen er en upopulær rase. Hvorfor? Fordi den blir sett på som en rase med lite fremdrift først og fremst.

Den er nok populær noen steder i landet, men det er så alt for mange som ikke liker fjordinger. Er nesten litt sånn at noen skammer seg over å eie fjording, virker det som. Det er så tull. Fjordinger kan ha mye fremdrift. Jeg personlig elsker fjordinger og savner skikkelig å drive med de. Veldig gøy på skolen (hestelinjen) å drive med fjordingene, savner de utrolig mye. Jeg skulle mer enn gjerne eid en fjording, hadde ikke gjort meg noe. Hadde blitt like glad i den som i kaldblodstraveren min.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  10:27:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
En hest blir hva man gjør den til
Therese
Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  18:36:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke noe IMOT fjordingen, de er søte og alt sånt. Men jeg liker dem ikke sånn kjempe godt heller =P Har ikke noe i mot dem, men elsker dem heller ikke liksom. Når jeg tenker meg om: har vel ikke ridd fjording før =O Bare sånn når jeg var liten på sånn plasser man kan bli leid rundt i en sirkel.... hehe.

Haoli <3 Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  19:03:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Jeg liker fjordinger. Søstera mi hadde en på halvfor og jeg elsket og hoppe med denne hesten eller ri en lang, god barbak tur. Startet både dressur og sprang med denne fjordingen;) Var så stødig og god=)
Har også ridd en venninne i stallen sin fjording en del (solgt nå). Den kunne være super noen dager, når den ville var den kjempgøy og ri sprang f.eks men den kunne være så fryktelig sta og treg at jeg tror nok jeg ikke er tolmodig nok til og ha en slik hest til "hverdags". Tror ikke jeg passer til å ha fjording rett og slett, men det betyr ikke at jeg ikke liker dem;)

Ville aldri hatt en fjording selv, av den grunn at jeg driver med sprang (konkuransse) og da står ikke fjording øverst på ønskelista:p Men for all del, jeg liker fjordinger (ikke sånne vanvittig trege og uengasjerte da). Får en spesiellt god, fredelig "bakkekontakt"-følelse av og ri en barbaktur (must:p!) med en fjording;)

Redigert av - Svalgårds-Cheri den 24/09/2006 19:05:06 Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  19:51:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Fjordinger er jo digg! Dødsrå hester! Om de så er late, treige og daffe, hva har man vel bein til? Vår er daff i skritt og trav, men i galopp! Da tar hun ut med bukkesprang. Tenkte en gang jeg skulle få slutt på det med og gi henne en i rompa for vær gang. Da var hun snill og grei og galopperte bare litt fram. Så begynte jeg og slappe av og da var det tilbake igjen med bukkesprang og da kunne jeg ikke annet enn og klamre meg fast xP Elsker den hesten! Rir henne bare uten sal da. Har ingen sal som passer. Hun er utrolig lur og. Kan plutselig finne på og halte. Trodde det var noe galt i foten på strand. De slapp henne opp på beite. Der sprang hun rundt og koste seg! Jau jau. Er en liten fjording lover jeg. Selv om jeg aldri kommer til og få en som ''hovedhest'' siden det er sprang jeg satser på.
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 25/09/2006 :  01:07:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Oi, så gøy at man har funnet igjen sånn en gammel tråd :-)

Iallfall: jeg har etterhvert opplevd flere dressurfjordinger, og lettbente moroheter, og jeg tror at hvis drømmehesten dukker opp i gul innpakning så er ikke det heller noe "nederlag", eller "ikke noe jeg vil vurdere".
Men jeg tror som det er blitt nevnt i denne tråden at mange husker fjordingen fra rideksolen. og at denne ikke alltid er noe man husker med gleder. Når jeg ser tilbake på de fjordinger jeg har sittet på i mitt liv så har de fleste av dem vært personligehter på størrelse med Grand Canyon. De har ikke latt seg pille på nesa, og i motsetning til mange "store brune" har de med list og lempe funnet ut hvordan man gjør minst mulig. Nå til dags kan jeg se tilbake på deg og humre litt for meg selv. Oftest visste jeg å "sette dem på plass", men mange gjorde ikke det, og jeg har sett mange fjordinger stå midt på banen mens de andre må traske rundt;-)
der ute, fordi de ikke er smarte nok til å la latskapen leve :-)

Heia kule-gule sier nå engang jeg :-)

Guro
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  01:12:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Oi, så gøy at man har funnet igjen sånn en gammel tråd :-)

Opprinnelig postet av Guro

Der sier du noe! Denne tråden er jo 3-4 år gammel jo hehe...
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  18:55:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg ikke lest alle innleggene, men jeg synes det virker som om fjordingen er mere populær igjen nå enn den var i en periode. Nå synes jeg stadig jeg hører mer ros om den flotte norske rasen, og ikke så mye sånne kommentarer som de feite gule pelsdottene osv. Kan være helt på jordet, men er ihvertfall det inntrykket jeg har dannet meg nå.
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2006 :  08:30:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har sansen for den spreke lette typen av fjording, har også veldig sans for den høye smidige varmblodsen. Jeg eier en fjording hingst og en danskvarmblods begge er to kjempe flotte hester.

Mange husker nok den feite fjordingen på ridetimene som måtte jages opp i trav og løp ut av sporet å brå stoppet, har selv ridd sånne fjordinger som oppfører seg sånn.

Jeg syns nå jeg hører mer å mer positivt om disse gulingene.
Gå til toppen av siden

-Dugur-

» VIP

Skrevet - 21/10/2006 :  13:41:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg liker ikke fjordinger, føler at di er så tunge å ri på.. at det ikke er noe futt liksom..
jeg har jo da sansen for Islendingene, di er også tunge å ri på..(ikke misfårstå) men di er det litt mer futt i.. føler jeg daa :)
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2006 :  11:07:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Det sier jo seg selv; det kommer an på individet, ikke rasen!

Å gre alle fjordinger under en kam... Folk som gjør dette er passe hjernedøde mennesker som verken har skikkelig kunnskap hest eller ridning.
Litt rart at det hele tiden var fjordingen som stakk av med plasseringene når jeg startet sprang før gitt... Og til og med i helgen på dressurstevnet vårt; 1.plass: FJORDING og 2.plass FJORDING!

Så om noen skulle få for seg at fjordinger er stae, treige og eier null fremdrift; ta dere et par ridetimer og få dere noe erfaring med hest først... drittunger.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.