hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - et lite hingsteprblem...noen råd?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 et lite hingsteprblem...noen råd?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

¤Klippa¤

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2007 :  19:24:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

nå har jeg 2 spørsmål jeg gjerne vil "lufte".

Hesten min Klippa fikk en fjordinghingst i begynnelsen av juli (dvs. han er 7 uker nå), og han er så utrooolig glad i å "bedekke" hoppene (han går bare med hopper). han er jo bare 7 uker og han oppfører seg ikke hingstete når han blir stelt med osv., men med det samme han blir slept på beite med damen blir han en helt annen hest. dette har han holdt på med et par uker nå, og tenker at om et par mnd. så er han stor nok til å nå opp til den minste hoppen... når er han egentlig kjønnsmoden, og kan bedekke en hoppe? når jeg spurte dyrlegen så sa han at dette var veldig unormalt at de viste seksueladfærd allerede så tidlig, så jeg lurte på om dere har noen erfaringer med dette?

det andre er at han har penisen hengende ute hele tiden, noe som har ført til en kraftig infeksjon, har noen opplevd dette?
før hadde han bare en kraftig hevelse på penisen, men nå er hevelsen borte og er blitt erstatet med en 5cm bredt sår rundt hele greia.. dyrlegen hadde aldri sett dette på så små hingster, så han har bare gitt meg en antibiotikakur og en sårsalve...
infeksjonen kom av spon, så nå har jeg bare gummimatter i stallen + prver å ha dem ute så mye som mulig.. (men der er det fluer, hehe..)
huff^^ jeg er bare litt lei av hester med unormaleproblemer og høye dyrlegerekninger, noen råd?

mvh. malin setter veldig pris på svar!

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/08/2007 :  02:53:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm - en liten kar som tror han er kåra allerede...?

Det er ikke så unormalt at smågutter allerede i noen ukers alder "prøver seg" - men da er det mest på "gutte-lek". Det er ikke fare for "bedekning" før han er ca. 9 - 10 mndr. gammel, normalt sett. "Steinene" kommer normalt ikke ned i pungen før dette - men det er kanskje noe du bør holde øye med - etter hvert.

Generell regel: Hvis en (eller begge) steinene (testikene) er kommet ned i pungen, så er han faktisk i teorien i stand til å bedekke. - Men da har det vært hos omtrent åringer, som eierne ikke har holdt øye med "der under" - og "ulykker" har skjedd.

På et 7 ukers hingsteføll vil jeg tro at det er mangel på "kamerater" - en annen hingstefole å leke med, og at han i sitt unge liv bare har fått nesa full av "damelukt" - og ingen andre å leke med. Ja, hoppene selv kan ha "skyld" i dette, da de kan lukte at han er hingst, og rett og slett kommer i brunst, og en liten stakkar bare "følger hormonene" som allerede finnes i hans lille kropp.

En "umoralsk sammenligning": En liten gutt plasseres i et harem av "lystne kvinner".....

En ting jeg ville ha sjekket, er om det er klapp- eller ur-hingst i slekta til mora eller faren, for da kan han allerede i så ung alder være disponert for å ikke slippe begge steinene, og at det forårsaker en økt produksjon av testosteron - som forårsaker en økt seksuell lyst - som er LITE ønskelig.

7 uker er jo veeeldig tidlig for å bli "hingst", og jeg ville faktisk vurdert å låne en vallak til flokken - en som kunne bli "kamerat" med denne lille "sex-atleten" og forhåpentlig roe ham ned.

Jeg hadde selv et hingsteføll for over 20 år siden, som stadig hadde "snoppen" hengende ute, men han var ikke sånn at han gikk på damene, og dessuten hadde han en jevnaldrende kamerat - og de to smågutta, en nl-hest og en araber, koste seg sammen, småsloss og lekte - men altså helt uten å være "plageånder" på mærrene.

Når du først har hatt veterinær på ham - hva med å sjekke hormonene hans?

For meg høres det "rart" at et 7 ukers hingsteføll er sååå aktiv "på damene". Hadde han vært 8 - 9 måneder, så hade jeg forstått det bedre, liksom.....- og DA måtte han fjernes fra damene øyeblikkelig.

Som du skjønner, så har jeg ikke opplevd dette - men kanskje noen andre har - og bare lufter mine tanker. - Håper du finenr ut av det!
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 21/08/2007 :  07:51:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men, *bedekker* han hoppene, eller steiler han opp på dem? HAn driver ikke bare å leker med dem ? Unghingster i den alderen har utrolig bruk for noen å leke med ... Gå til toppen av siden

¤Klippa¤

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2007 :  20:54:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

dyrlegen sjekket han for alt mulig, og sa at han var helt frisk ellers uten om den infeksjonen da.. og i dag fikk han diagnosen "hyper seksuell".

han prøver helt klart å bedekke, heldigvis når han ikke "opp"...hehe
det er litt vanskelig for meg å bare "skaffe" en valakk til han fordi jeg går på skulen og har ikke tid til 4 hester..

men det som er med dette såret på penisen; nå prøver jeg å smøre på sårsalve og vaske med vann (før brukte jeg lactacyd, men det ble bare verre), men ja det er jo ikke alltid jeg kommer til, hva ville dere gjort?

Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2007 :  22:18:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Jeg har to unghingster hjemme, shetland og welsh. Den minste- 4 mnd gammel i dag har vel klatra på alt og alle siden han kom til. Den andre er 13 mnd gammel og ble kjønnsmoden- iallefall skjønte han det selv ved nøyaktig 11 mnd alder. de leker, steiler, hopper opp på alle de andre hesten-uansett kjønn..og de går " med tissen på vift" omtrent hele tiden. Så ikke gi opp, tror ikke han er så unormal - men ja, de er "plagsomme" - kjenner jeg blir litt "lei" av de innimellom, de finner på ¨å utrolig mye rart. Den minste fraktet faktisk med seg en stor kost og en dukkevogn her en dag- filleristet den stakkars dukkevogna...var litt kjedelig -og da er han snar med å aktivisere seg selv.
Lykke til!

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.