hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bøye prøve ved veterinær attest.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Bøye prøve ved veterinær attest.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

rusket

Skrevet - 20/08/2007 :  22:17:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
At du har betalt skoing for en hest som ikke en gang er din er jo helt på jordet. Skal ikke se bort fra at hu har lukta lunta om at du er snill/naiv og prøver å utnytte det, det finnes nok av sånne folk.
Trekk det heller fra på kjøpesummen, men ikke legg ut ei krone til.

Jeg syns du skal forlange at hu betaler for sjekken hvis resultatet gjør at du ikke kan kjøpe hesten.
Ikke send mannen din på henne, det er bare feigt og kan trigge feil punkter hos selger. Skal man kjøpe/selge hest så får man ha ryggrad nok til å bære seg selv mener nå jeg, ihvertfall hvis man er over 12 år

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 20/08/2007 :  22:54:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oi da, der fikk jeg på pukkelen. Og det var ikke lite heller.

Hva om hun nekter å selge hesten, hvis jeg vil at hun skal betale halve vet attesten, hvis f.eks hesten har en flott vet test, og hun heller vil selge den til noen andre da hun vet at han har en bra vet attest og det ikke blir noe prob å få solgt han?

Hva om hun nekter å betale hvis det viser seg feil på vet attesten, og jeg ikke kjøper?

Noen vil få regninga av veterinæren, mest sannsynlig meg siden jeg har bestilt.

Hva om hun nekter å selge hesten, hvis jeg vil trekke fra halve vet attesten på kjøpesummen, samt halve skoinga?

Jeg har visst satt meg selv i klisteret her.
Hvordan kan jeg komme meg ut av det?
Og er det mulig?
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 20/08/2007 :  23:01:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men når man kjøper en bil, og vil ha en naf test på den, eller en annen form for sjekk , må jo kjøper betale det selv.

Hvis man skal kjøpe et hus, og man vil ha mer å gå på en det som står oppført av takstmann og megler, må man jo betale det selv.

Hvorfor er det så forskjellig med hest?

Ja, og hvem skal betale hva?
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/08/2007 :  03:53:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm - har kjøpt bil - og selger hadde besørget NAF-test - solgte hus - og jeg, som selger, måtte besørge tilstandsrapport.

Hvis jeg skulle selge en hest, så ville jeg besørget vet./helserapport - av "uhildet veterinær", for å garantere kjøper at dyret var sånn noenlunde friskt....

Her "lukter det hestehandler" - i det man i gamle dager mente var "noe snuskete". Hvis selger har NOE som helst å skjule - så konfronter henne med det.

Du må altså - i selve salgsprosessen - se bort fra ALLE "følelser" og "åhh- jeg vil så gjerne ha den hesten". - Du må være "iskald", og i en sånn prosess vurdere hesten som en bil eller et hus eller en båt. - Du kjøper ikke en bil som er punktert på alle fire hjul, et hus med vann i kjelleren, eller eller en båt som som lekker.....

Hvis du gjør kjøpet, og i ettertid oppdager "vesentlige feil og mangler" - så sitter DU med "Svarteper" - og en masse utgifter.

Da min bekjente i fjor sommer var på utkikk etter en god hest, holdt hun på å bli lurt, da hesten viste seg å være halt på begge forbein, og såvidt jeg har hørt tok det nesten et år før denne hesten igjen var sånn noenlunde bra, med tusenvis av kroner for å kurere slitasjeskadene - og den ble visstnok solgt - til noen andre.....

Begrepet "hestehandler" har dessverre også i dag sin "mening"......
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 21/08/2007 :  09:09:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når vet attesten taes og betales av deg, så er papirene dine. Det vil si at attesten (som kun er gyldig skriftlig) utleveres til DEG. Hvis selger bestemmer seg for at hun vil selge til noen andre etter DU har sjekket hesten frisk, så er ikke attesten verdt ei krone for henne. Da må hun, evnt ny kjøper ta ny attest.

Til alt det andre, få ting skriftlig og undertegnet FØR du gjør ting.

Jo mer du skriver om denne selgeren, jo mer useriøs syns jeg hun virker. Jeg vurderte å selge hesten min i sommer, dette er en såkallt "billighest", men det ville aldri slått meg å selge han uten veterinærattest. Eks, hvis bøyeprøvene hans var fine, men kjøper likevel ville hatt noe ekstra som f.eks røntgen, så ville jeg betalt selve bøyeprøven, men krevd at kjøper stod for røntgen. Ved større utslag og anbefaling om røntgen, så ville jeg betalt røntgen selv.

For meg handler det ikke bare om å være en "grei og seriøs" selger, men også vite at hesten er ved god helse og faktisk har det bra.

Jeg snakker jo av erfaring her, jeg kjøpte meg unghest jeg skulle trene opp til å bli en ok allrounder. Bøyeprøver ble tatt av selgers vet, og det ble 0 i alle ledd. Lang historie kort, 3 uker senere ble han bøyd opp av min egen veterinær, resultat 3 grader halt i begge fremkoder og påvist store forkalkninger. Det ble en lang og smertefull prosess om heving av kjøp jeg ikke unner noen. Derfor anbefaler jeg deg å være nøye i prosessen (og ikke ha dårlig tid), så du slipper slike ubehageligheter i ettertid. Hesten ble solgt videre til ei annen jente noen få mnd etter, og hu gikk i samme fella. Så vær veldig skeptisk når en selger sier at en vet.sjekk ikke er nødvendig.

Kort fortalt, stol ikke på noen, vær kritisk. Blir det for vanskelig med selger så finn deg en annen hest rett og slett.

strawberry

Skrevet - 21/08/2007 :  14:07:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jo mer du skriver om denne selgeren, jo mer useriøs syns jeg hun virker. Jeg vurderte å selge hesten min i sommer, dette er en såkallt "billighest", men det ville aldri slått meg å selge han uten veterinærattest. Eks, hvis bøyeprøvene hans var fine, men kjøper likevel ville hatt noe ekstra som f.eks røntgen, så ville jeg betalt selve bøyeprøven, men krevd at kjøper stod for røntgen. Ved større utslag og anbefaling om røntgen, så ville jeg betalt røntgen selv.

Ja, det jeg forteller om henne kan virke slik.
Men jeg kjenner henne litt, har gått videregående med henne, og ridd en del på stallen hennes før, og hun er grei.
Men.........hun er så utrolig sta, mener hun vet best, og er liten åpen for nye ting og andres meninger

Hun driver heller ikke med kjøp og salg av hester, det er kun denne hun nå skal selge.

Nå kommer vet i morgen, og jeg finner ingen mulighet til å få noe som helst skriflig mht hvem som skal bet hva innen den tid. Hva kan jeg gjøre? Er det noe som kan gjøres?

Skulle egentlig ikke kjøpe hest, før jeg fikk tilbudet om denne.

Har kjøpt hest før, og da hadde jeg "ryggrad", men tydeligvis ikke nå.
Og grunnen til at jeg ikke slår til noen andre steder, med mindre sta selgere, var nettopp fordi hestekjøp ikke var planlagt. Og erfaringsmessig fra tidligere så er det utrolig slitsomt å reise rundt se på hester, prøve og alt det formelle i tillegg. Har ikke helse til det. Så dette kom så belielig.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 21/08/2007 :  14:44:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis ikke du rekker å få noe skriftlig før vet kommer i morgen så må du nok belage deg på å ta det kostnaden selv - siden det er det du har sagt du skal gjøre, og det er du som har bestillt time hos veterinæren.

Ta sjekken og rådfør deg med veterinær hva hun/han mener om kjøpet. Er alt bra er det jo bare å handle hest

Bare husk at veterinærattesten er DIN, hvis eieren vil ha den må hu betale for den.

Lykke til i morgen, tvi tvi

PS, beleilig trenger ikke alltid være det som er best

strawberry

Skrevet - 21/08/2007 :  17:21:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, ja tror det blir vel meget vanskelig å få noe skriftelig før vet kommer i morgen
Har virkelig driti på droget, som noen sier

Vet ikke hva en vet test koster nå, men med rgt må det vil bli ekstremt dyrt??!

Kanskje jeg burde stoppe etter utslag 2, og ikke ta rgt for å slippe de utgiftene, og droppe kjøpet?

Eller bør jeg la det gå så langt som til utslag 3 , før jeg stopper hele undersøkelsen, så jeg minimerer utgiftene litt?

Er virkelig i villrede nå, og vil så absolutt ikke betale mye mer enn det hesten er pris satt til.

Vel, det kan hende at det beileilige ikke alltid er det rette.

Men min mann og jeg har snakket, og er enige.

Det blir denne hesten eller ingenting.
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 21/08/2007 :  17:47:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det flere som har noe å tilføye????????????

Trenger alt, selv om gode råd allerede er gitt
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 21/08/2007 :  18:12:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten har 2-3 grader utslag, så mener jeg at selger bør ta kostnaden på røntgen. 0-1 grader og du vil ha røntgen, så tar du kostnaden selv.

Du har ikke driti på draget, men du må ikke ha så hastverk med ting. En hestehandel er ikke noe man skal ta lett på, og man bør ha klare avtaler seg i mellom fra begynnelsen av.

Jeg syns bare du skal ta denne sjekken i morgen og høre hva veterinæren sier, det er ikke så veldig mye mer å gjøre enn å vente til i morgen

strawberry

Skrevet - 21/08/2007 :  22:00:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, rusket, du har så absolutt rett. Det er ikke så mye å gjøre frem til i morgen, annet enn vente hva bøyeprøven viser.

Ja, du har også litt rett på det at jeg kanskje har vært for rask her.
Ja, jeg var nok for forelsket i den hesten, og gikk litt varm i topplokket.

Håper andre her kan lære av mine feil, da har det i alle fall ikke vært forgjeves

Tusen takk for rådet mht bøyeprøven og utslag, og hva som burde være rett og rimelig mht rgt da. Det var godt råd i rett tid.
Skal se hva jeg får til.

Skal også snakke veldig konkret med veterinæren mht det vi skal igjennom i morgen.
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 21/08/2007 :  22:43:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når vet attesten taes og betales av deg, så er papirene dine. Det vil si at attesten (som kun er gyldig skriftlig) utleveres til DEG. Hvis selger bestemmer seg for at hun vil selge til noen andre etter DU har sjekket hesten frisk, så er ikke attesten verdt ei krone for henne. Da må hun, evnt ny kjøper ta ny attest.

Hmm, får ikke sove helt her nei. Noe som uroer meg.

Det du skriver med at alt tilhører meg er jo greit. Men da vet henne jo hva hesten er god for på vet attesten, og vil uten tvil kunne selge denne til andre uten problemer, uansett hvem som betaler neste test.
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 21/08/2007 :  23:57:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når vet attesten taes og betales av deg, så er papirene dine. Det vil si at attesten (som kun er gyldig skriftlig) utleveres til DEG. Hvis selger bestemmer seg for at hun vil selge til noen andre etter DU har sjekket hesten frisk, så er ikke attesten verdt ei krone for henne. Da må hun, evnt ny kjøper ta ny attest

Noe som uroer meg.

Det som ble skrevet med at alt tilhører meg er jo greit. Men da vet henne jo hva hesten er god for på vet attesten, og vil uten tvil kunne selge denne til andre uten problemer, uansett hvem som betaler neste test.
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 22/08/2007 :  01:41:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når vet attesten taes og betales av deg, så er papirene dine. Det vil si at attesten (som kun er gyldig skriftlig) utleveres til DEG. Hvis selger bestemmer seg for at hun vil selge til noen andre etter DU har sjekket hesten frisk, så er ikke attesten verdt ei krone for henne. Da må hun, evnt ny kjøper ta ny attest

Noe som uroer meg.

Det som ble skrevet med at alt tilhører meg er jo greit. Men da vet henne jo hva hesten er god for på vet attesten, og vil uten tvil kunne selge denne til andre uten problemer, uansett hvem som betaler neste test.
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 22/08/2007 :  01:48:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noe som uroer meg:

Kopi av melding:

Det som ble skrevet med at alt tilhører meg er jo greit. Men

Husk også på at dersom selger har papirer, så vil ikke gamle papirer normalt være gyldige særlig lenge. En venninde av meg ble fortalt fra en veterinær, at normalt kan du anse bilder som er over en måned gamle som ugyldige. iallfall for bruk som salgsdokumenter ene og alene. Gamle bilder vil kun ha sin verdi dersom man skal kunne dokumentere eventuelle endringer/ikke endringer på røntgen over tid.

Ja, men hvis papirerne er gode resultater av tester og bildene er topp, da vet henne jo hva hesten er god for på vet attesten, og vil uten tvil kunne selge denne til andre uten problemer, uansett hvem som betaler neste test.

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.