hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bøye prøve ved veterinær attest.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Bøye prøve ved veterinær attest.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

rusket

Skrevet - 22/08/2007 :  07:19:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Røntgenbilder/bøyeprøver er null verdt for en kjøper med mindre de kan dokumenteres. Når de er "kjøpt og betalt av deg", så må altså selgeren ta alt på nytt for at det skal dokumenteres. Prat med veterinæren din om dette så du er klar på at hun ikke gir selgeren en kopi.
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 22/08/2007 :  07:45:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja,det skal jeg gjøre.

Men eieren, selv uten å få papirer og bilder, vet hva hesten er god for på en vet test.
Og hvis jeg vil slå av veterinær undersøkelsene på kjøpsprisen, hvis det blir himla dyrt, og hun ikke vil, da vet hun at det ikke er noe problem med å segle han til andre, fordi han går fint i igjennom dem.

Samme hvis jeg vil at hun skal bet halve vet testen med meg, bortsett fra hvis bøyeprøven er så fin at jeg kan bet rgt selv, og hun nekter fordi hun vet hesten vil gjøre det bra på neste test.

Selv om bilder og papierer er mine og er nl verdt hos henne, så vet hun jo hva som ble utfallet på pøvene, og det vil jo gjøre alt så mye lettere for henne.

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 22/08/2007 :  09:42:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det her er jo nettopp mitt poeng om å ha pris osv avklart FØRST. Selv om hesten går gjennom bøyeprøven i dag, så betyr det ikke at den automatisk blir verdt 10 000 kr ekstra i forhold til hva eier har forespeilet deg i pris. Hesten har mer eller mindre stått i 3 år og prisen må være deretter.

Hvis hu begynner å si at hu plutselig skal ha 50 000 kr fordi at veterinærtesten i dag gikk bra, så får du bare styre unna. Så vidt jeg husker anslo hu en pris på ca 35000 (?), og da får hu stå for den prisen.
Igjen, det kan være mye groms på en hest som har stått så mye i ro så lenge, og selv om sjekken i dag går fint så kan det komme frem det ene og det andre når hesten blir satt i gang igjen.

Jeg mener at du tar en risk ved å kjøpe en hest som ikke er vedlikeholdt på 3 år, særlig når den i tillegg er en "godt brukt" hest. Ta sjekken, hør hva vet sier, også sover du på det før du gir noe ja/nei til selger.
Du kan jo fortelle oss hvordan det går i dag, så kan vi jo gi råd ut fra det

strawberry

Skrevet - 22/08/2007 :  17:22:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp har nå vært og hatt vet attest på han.
3 bein med 0 utslag, men.... et med utslag 2 og litt fylling.Det var kodeleddet, og fyllingen var like over.
Hesten tok seg raskt inn igjen selv med 2 i utslag, på ene frembeinet.
Vi tok likesågodt rgt av beinet, for å utelukke eventuelt forkalkning og andre ulumskheter. Vet kunne ikke helt si om det kom fra 3 mnd på beitet eller ikke.
Ellers var alt helt topp på hesten, respirasjon og puls og sånn.Han førte seg også veldig bra. Bra gange, sa vet.

Nå venter vi på svaret fra rgt bildet, og mannen min og jeg snakker om hvordan vi skal gjøre det, om vi skal kjøpe og hvis kjøp hvor mye pris reduksjon.

Veterinæren foreslo og ta den i lett trening i ca 14 dager, og bøye opp på nytt, men det kunne slå ut bedre, og det kunne slå ut værre. Men verken eieren eller jeg(pga et lite uhell og nå på krykker), kunne ta den i lett trening i de 14 dagene som foreslått, så litt problematisk der.
Vet var litt bekymret pga fyllingen i frembeinet med 2 i utslag, men kunne ikke si så mye om det før å ha sett rgt.

Hva ville dere ha gjort?

Redigert av - strawberry den 22/08/2007 18:12:45 Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 22/08/2007 :  18:41:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg antar at du ikke kontaktet eier før røntgen ble tatt, slik at hu fikk stå for røntgenbildene hvis kjøp ikke ble aktuellt?
Vent på svar fra røntgen, viser den ikke forkalkninger e.l så kan du jo vurdere kjøp til en sterkt redusert pris.

Hvis ikke røntgen viser noe, så syns jeg i det minste eier kan spandere på en time med equiterapeut for å utelukke låsninger etc i kroppen. Fylling og 2 grader behøver dog ikke bety så mye annet enn at han har tråkka over, men jeg ville vært kritisk og streng i forhold til selger. Hvis ikke hu går med på prøvetid og ny vet sjekk om f.eks 1 mnd, så ville jeg ikke kjøpt hesten med mindre det var en svært lav pris.

Har du ikke muligheten til å få andre til å holde den i gang for deg, så ville jeg ventet til eieren fikk hesten haltfri. Du kan jo ringe forsikringsselsklapet og høre hva de sier også.

strawberry

Skrevet - 22/08/2007 :  19:14:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eier var der under hele undersøkelsen. Hun hørte alt vet sa og gjorde.
Når det gjaldt beinet, så hadde eier tusen forklaringer på hva som kunne vær årsaken, og henviste til div smeder og dyrleger. Men jeg tror mer hva dyrlegen jeg hadde bestilt sa. Hun er tross alt den beste og mest utdannede innen hest her i omegen.

Har ennå ikke hørt noe fra vet ang rgt, og begynner selvfølgelig å bli utålmodig(men det er typisk meg).
Det hadde bare vært så deilig å få avklart det hele.

Ja, mannen min og meg, vi snakker om måter vi skal håndtere og forhandle på hvis rgt er uten forkalkning.Er det forkalkninger blir det ikke noe kjøp fra min del!!!

Hvem som skal betale hva, må vi bare forhandle oss frem til.
Mannen min jobber heldigvis i forhandlings bransjen, så jeg venter god hjelp fra han. Han var der under undersøkelsen, og la merke til at eier er sta og egenrådig og ja, iskald. Så han innrømmet at det ikke ville bli lett. Så vi får se hva vi får til. Om rgt viser forkalkninger blir det ikke noe kjøp.
Får vi ikke henne til å vise noe rimelighet, hvis rgt er ok, så kan det hende jeg ikke ender opp med hest uansett. Da er vel det kanskje det beste, hvem vet.

Redigert av - strawberry den 22/08/2007 19:29:38 Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 22/08/2007 :  19:31:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan jo være "tusen" årsaker til hvorfor hesten er halt. Hvis hesten dog fyller syns jeg det er rart at ingen av dere har sett det før?
Det jeg mente med eier og info om bøyeprøve var at jeg ikke hadde tatt hesten videre til røntgen med mindre det var enighet om at eier betalte for bildene.

Får håpe dere kommer til en enighet hvis det blir kjøp da. Du kan jo høre med henne hva slags pris hun hadde tenkt seg slik situasjonen er nå.

strawberry

Skrevet - 22/08/2007 :  19:48:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det var en tanke som slo meg at han kan ha sklid eller tråkket over på beitet, og derfor 2 i utslag.
Nei, jeg har i alle fall ikke sett den fylle før, men det var lite sa vet.
Men det er jo ca 1 år siden jeg hadde hadde ca 1-2 dager i uken.

Vet hadde med mobilt rgt, så det ble bestemt tatt med engang, straks vi fant ut at vi ville ha det pga ,ett, frembeins utslag på 2. hadde det vert begge, så hadde det vert lettere å forstå sa vet. Derfor rgt med engang, for å utelukke forkalkninger og div.. Derfor eier der da det skjedde.

Ja, vi kommer til å forhandle, min man har erfaring, endog ikke i hestehandel, men vi får se. Ja, håper det ikke er forkalkninger, og at vi kommer til enighet og at begge parter blir fornøyd.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 22/08/2007 :  20:04:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når eier i tillegg var der forstår jeg ikke at du ikke fikk henne til å stå for røntgentugiftene, med veterinæren som vitne. Håper ihvertfall at røntgenbildene er fine og at dere kommer til enighet om pris og alt mulig annet.

Prisen bør ihvertfall være svært lav, har du fått et prisestimat fra selgeren i etter dagens undersøkelse?

strawberry

Skrevet - 22/08/2007 :  20:24:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eier ville ikke ha rgt, og vet ville ikke blande seg. Men min mann tjener litt, så for han var det "små" penger. Men det vil slå tilbake på henne, når kjøpesummen diskuteres. Mannen min jobber som sagt som forhandler i div saker, og innkjøp osv..så håper det hjelper litt. Han kan innkjøpsjus og div..så vi får se......
Har hesten forkalkninger som gjør at kjøp blir utelukket, vil regningen bli sendt til henne, selv om jeg har bestilt vet. Det vil min mann ta seg av.

Men håper det beste ang rgt, selv om jeg nå syntes vet er utrolig treg.
Og at hvis rgt er fine, at vi kommer frem til en bra avtale, hvor begge"vel, det spørs på henne"er fornøyde.

Takk for all hjelpen, rusket

Og har du mer som kan hjelpe, el gi oss noe mer å gå på, så bare kom med det

Ps! Hvordan det hele ender, skal jeg medele når det hele er over, enten positiviteller negativt

Mvh strawberry
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 22/08/2007 :  22:21:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slik gikk det:

Hesten har begynende forkalkninger i det ene fremre kodeleddet, så det blir ikke noe kjøp

Jeg slutter også med hest en lang stund, kanskje for alltid, siden det ble denne eller ingen

Jeg orker bare ikke dra rundt og lete. Jeg er ferdig med det.

Farvel, og takk for meg
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/08/2007 :  00:55:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes da tusenvis av hester til salgs! - Bare på finn.no er det over 1000. Det må da finnes et eller annet hestedyr i verden som passer for deg.

Hvor bor du? Jeg kan godt være på utkikk etter hest til deg jeg, da jeg har en del erfaring med å "se kvaliteter" i hester.

Om det kan være noen trøst, så bør du være glad for at du ikke kjøpte "katta i sekken" - som ville kostet deg tusener av kroner for "ingenting". Hvis din mann forstår seg på biler, er det det samme som å kjøpe en bil med brukket foraksling på en side - som ikke lar seg reparere.

Nå håper jeg inderlig at ikke noen andre blir "lurt" til å kjøpe denne hesten - uten å vite hva som er galt med den....

Og så håper jeg virkelig at du en vakker dag finner "DIN" hest - den er der ute et sted!
Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 11/09/2007 :  04:35:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syntes for mange av dere legger dere for mye opp i bøyeprøven!
I dag finner du sjelden en hest med null grader i alle bein.
En smart regel å huske på er at om hesten har over 2 grader starter det å bli bekymringsfullt.
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 11/09/2007 :  16:51:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, jeg er tilbake igjen.

Jeg har det helt for ille om dagen mht min bestemelse om å slutte med hest på alle plan.
Det er nå 4 uker siden.
Men det ser ut til at jeg ikke klarer meg uten hest i livet mitt, siden dette er noe jeg har holdt på med i omtrent alle år jeg har levd.

Til: T.Boysen
Kopi av melding:
Det finnes da tusenvis av hester til salgs! - Bare på finn.no er det over 1000. Det må da finnes et eller annet hestedyr i verden som passer for deg.

Jeg har dessverre ikke helse eller tid, først og fremst helse til å lete, dra rundt osv. Takk for fint råd og optimisme, men det er ikke mulig for meg . Derfor var denne situasjonen så beileilig for meg, og det var helt tragisk at det gikk som det gikk.

Til: *Showjumping*
Kopi av melding:
Jeg syntes for mange av dere legger dere for mye opp i bøyeprøven!
I dag finner du sjelden en hest med null grader i alle bein.
En smart regel å huske på er at om hesten har over 2 grader starter det å bli bekymringsfullt.

Jeg syntes absolutt at bøyeprøver er av svært stor betydning mht kjøp av hest. Denne fikk en kraftig 2er, og jeg ville ha rgt. Den viste begynende forkalkning, derfor er bøyeprøver så utrolig viktig.
Hadde ikke jeg gjort dette, hadde jeg endt opp med en hest som stadig ble halt, og til slutt KRONISK halt.

Og bøyeprøver er også svært viktig mht forsikring.
Om hesten har utslag får man forbehold på det området den får utslag på. Og tenk deg etterhvert,mye halt, med mye vet regniger, og forbehold på hva forsikrings selskapet vil betale. Det hadde blitt kjempedyrt. Og jeg ville ikke fått fullforsikret den.

Hvis jeg skulle ha kjøpt en hest i dag, ville jeg så absolutt ha fullforsikret den.

Jeg kjøpte meg en FRISK 3åring tidligere i livet mitt. Men etterhvert som den ble litt mer voksen, fikk den luftveislidelser og mageprobelmer. Det ble mye vet besøk, og han var også inne på vet høyskolen. Hadde ikke jeg fullforsikret han når jeg kjøpte han, ville jeg ha måtte betalt over titusner av kroner i vet regninger. Så her kan du se ett eksempel på hvorfor bøyeprøver er så utrolig viktig!

Jeg vil anbefale alle som kjøper hest og ta bøyeprøver svært alvorlig!

Redigert av - strawberry den 12/09/2007 00:32:15 Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 11/09/2007 :  18:23:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjøper du deg en hest til 25000 som har utslag 1 på bøyeprøve så syntes jeg det ikke er noe å legge seg opp i så lenge den ikke har hatt mye problemer med halthet.

Kjøper du en hest til 80000 ville jeg uansett både tatt bøyeprøve og røntgen uansett om den hadde gått i null på bøyeprøva.
Ofte vises ikke ting på bøyeprøve, som vises på røntgen, og omvendt.
Men om denne hesten har 1 i utslag, og ingen eller ubetydelig anmerkning på røntgen syntes jeg dette utslaget ikke skal hindre deg i å kjøpe hesten.
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.