hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bøye prøve ved veterinær attest.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Bøye prøve ved veterinær attest.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

rusket

Skrevet - 18/08/2007 :  12:02:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men uansett hva som skjer, HVIS du kjøper du denne hesten, skriv en standardkontrakt fra NRYF (husk å fylle ut bruksområde).

Hvis noe skulle gå galt etter kjøp og skjulte feil oppdages, så har man en viss tid på seg i følge kjøpsloven. Litt usikker på hvor lang tid, men jeg tror det er 3 mnd. Da er det ihvertfall viktig at det foreligger en skikkelig kontrakt.

Forøvrig enig med Boysen vedr veterinær, finn en uavhengig veterinær som er spesialist på hest.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 18/08/2007 :  15:09:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takker igjen for flere svar som gir meg mer å gå på. Takker spesielt dere som virkelig har grepet fatt i dette. Dere har væt til stor hjelp, men ikke forlat meg ennå, har mer jeg lurer på.

Med hobbyhest, mener jeg en hest som jeg kommer og trener dressur med et par ganger i uken, samt noe instruksjon fra utenlandsk berider med i bildet, og kanskje det blir noe tur ridning med oss. Jeg vil få noen andre til å ri de dagene jeg ikke kan, og håper de vil hoppe litt med den, samt ri den på tur.
Det er liksom mitt syn på en hobbyhest.

Ja, hva jeg betaler har veldig mye med hva den kan prestere.
Har hatt erfarne folk som har ment at denne hesten kommer seg utmerket frem til en MB dressur. Har jo ridd den selv over en kortere periode, med og uten instruksjon, og ser hvor bra den fører seg på tross av at den har stått en del. Den hadde litt problemer med å holde galoppen i begynnelsen, men kom seg raskt.Instruktør og eier mente dette var en låsning, tror de hadde kiropraktor på den. Den har også hatt ordntlig tannbehanling med tannlege/tannpleier eller hva det nå heter. Smeden som har skodd den i en rekke år, sier den har bra høver, ikke noe å si på dem.

Jeg har allerede lastet ned NRYF sin kjøpskontrakt og vil bruke den.
Men hva mener du, rusket, med at bruksområdet er så viktig?
Vet ikke helt om jeg forstod den så godt.

Men TORHILD, hva hadde denne hesten som ble solgt for 55000,- på bøyeprøvene? Det hadde vært til utrolig stor hjelp for meg å få vite det.
Hvis du ikke vil legge det ut her har jeg en mail adr som jeg kan legge ut.

Og HelleG, hva mener du med en "deilig" sum med penger? Jeg forstod visst ikke den? Skulle så gjerne ha visst hva du mente med den, for å hjelpe til med hva jeg vil gjøre med pris osv..

Denne hesten er priset mellom 30000,- og 40000,- pga av at eier skjønner den har stått, og det har noe å si.

Men konkret, hva ville dere gitt?
Og er det en rimelig pris å sette på den.

Jeg anser meg selv som litt heldig siden jeg har fått tilbud først om å kjøpe den, hva syntes dere?
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 18/08/2007 :  15:33:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det gjelder vet, så er det noe jeg har ordnet med selv.

Det er denne veterinæren jeg har brukt på min forrige hest, og denne veterinæren er den som er ekspert på hest i dette området og også har en hesteklinikk i sin praksis. Mener hun har noe videre utdanning spes mht hest.

Eieren vil at hesten skal ha vet testen på selve stallen den står, noe jeg syntes er litt sært da, når klinikken ikke ligger så langt unna.
Dvs at vet har med mobilt rgt utstyr, og det igjen betyr at hun ikke får fremkalt bildene samme dag.

Hva syntes dere om dette?

Og hvis hesten har 0 eller 1 i bøyeprøve, bør jeg vente til rgt bildene er femkalt, med å signere kontrakten?

Eller er det greit at med de utslagene å signere kontrakten før bildene er fremkalt?
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 18/08/2007 :  15:49:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen nå.
Redigert av - strawberry den 08/09/2007 00:01:02 Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 18/08/2007 :  18:15:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg mener med å fylle ut "bruksområde" i kontrakten er at det kan ha betydning hvis noe skulle gå galt og kjøpet må heves.
F.eks hvis man kjøper seg en dyr hest og har krysset av for "sprang/dressur konkurranse", så betyr det at hesten skal skulle være i fysisk stand til å faktisk brukes til dette formålet. Er det huket av for "tur/familiehest", så kan kanskje hesten fortsatt brukes til dette formål selv noe skjult oppdages.

Hm, jeg trodde veterinærer ble glade for at vi kom drassende med hestene selv på klinikken, så de slapp kjøreturen. Men mulig hu er mest på farten og syns det er mest praktisk å gjøre det sånn. Tar det lang tid å få fremkallt bildene hvis hun tar med "mobil-xray" da?

Jeg tolker "deilig sum penger" som en god pris :)

Hvis hesten er frisk, så syns jeg du har fått et veldig godt tilbud!

Lene81

» VIP

Skrevet - 18/08/2007 :  20:08:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Jeg slenger meg på her!

Jeg hadde ALDRI betalt 55.000kr for en vallak som ikke hadde gjort noen ting på 3 år! For den summen hadde jeg forventet å få en noenlunde startklar hest. Summene du nevner høres mer fornuftige ut.

Prisforslag:
Vet. attest u/anmerkninger: 30-35.000,- (evt. 40.000,- hvis du mener det er en veldig god hest med potensiale for middels dressur)
1 grad halt: 25.000,-
2 grader halt: 15.000,-

Min erfaring: Jeg kjøpte selv en hest (hoppe vel og merke) som var 2 og 3 grader halt i kodene på begge frambeina (men ren på røntgen) for 1 år siden, og jeg anbefaler ikke andre å gjøre det samme om man skal bruke hesten til den bruken du beskriver. Min plan var å sette føll på hoppa, la den hvile og få behandling, for så å kunne ri på den igjen. Jeg betalte 12.000 for min (NV), men hadde nok kommet billigere ut av den handelen om jeg hadde kjøpt en frisk hest fra begynnelsen. Jeg har nå brukt veldig mange tusenlapper på sprøyting, røntgen ++, men det er tvilsomt at hun vil komme tilbake på sprangbanen igjen. Hun er imidlertid drektig, så hun gjør nytte for seg! :)

Du får fortelle oss hvordan det går da! Lykke til! :)
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 18/08/2007 :  22:49:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff da, ordlagt meg feil igjen.

Det er eier som ikke vil til klinikken.

Veterinæren ville det, og da fikk hun også fremkalt bildene med engang.

Vet ikke helt hvor lang tid med mobilt utstyr, men tror det var ca 1 dag.

Hva sier dere til dette?

Eieren vanskelig..........? Jeg synts jo det da. Gått mye fortere og bedre undersøkelser på selve klinikken.

Men, hva kan jeg/bør jeg gjøre?
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 19/08/2007 :  09:48:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men TORHILD, hva hadde denne hesten som ble solgt for 55000,- på bøyeprøvene? Det hadde vært til utrolig stor hjelp for meg å få vite det.

Opprinnelig postet av strawberry

Mener det var to ben med 0, og to ben med 1 når min venninne skulle selge han.

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 19/08/2007 :  10:45:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høh, du har nok ordlagt deg helt riktig, det er bare jeg som ikke kan lese

Har eieren gitt deg noe god begrunnelse for hvorfor hun ikke vil ha hesten på klinikk? Jeg har bøyd opp hesten min to ganger mens han var i min eie, en gang på stallen og en gang på klinikken. Da vi var på klinikken i vinter så var han så redd at det stakk i hjertet mitt. Jeg har aldri sett en hest så redd i hele mitt liv, han skalv og hadde konstant diare.
Kommer ikke til å utsette han for det igjen med mindre jeg må.

Du kan jo spørre henne hvorfor? Hvis hun ikke har noe spesiell god grunn for det så forstår jeg ikke at det skal være noe problem. Frakter du hesten selv til klinikken?

strawberry

Skrevet - 19/08/2007 :  15:58:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk, TORHILD, det var til stor hjelp.

Jeg spurte henne om hvorfor, og da sa hun at han har sjefet og herset rundt på sommerbeitet, og når de tok han ut derfra for å sko han så var han helt stresset og ville ikke falle til ro.

Hun syntes det ble så mye styr og ta han med dit når det var sånn han var nå, og hun syntes at det er noe unødvendig styr i det hele tatt.
Og jeg tror hun er litt redd for hva som gjøres på slike klinikker, og at det koster en formue.Tror hun er litt redd han skal frike ut og skade seg i tillegg.

Men jeg sa jeg kunne ta han med dit selv, og dessuten sa jeg at jeg som kjøper dekker alt det.

Men hun ville allikevel ha det på stallen.

Jeg fikk dessuten skjemaet for utfylling på forsikring i går, og det må jeg si det var et utrolig pirkete skjema.
Det var ikke slik når jeg forsikret den første hesten min for ca10 år siden med full utvidet og ja hele pakka. Det har sannelig utviklet seg siden den gang.
Og ut ifra det jeg ser av undersøkelser her, så hadde det vært best om jeg fikk ta han med til klinikken.

Men hun vil altså ikke, hun er så sta.

Kanskje når jeg viser henne dette skjemaet at hun vil forstå.
Eller kanskje jeg kan få vet til å snakke med henne når, vet kommer for vet attesten den dagen.

Hade hesten blitt med på klinikken, hadde vi kunnet, hvis alt var greit, kunnet undertegne kjøpskontrakten samme dag.
Men med mobilt rgt utstyr, vil det mulingens ta 1 dag eller 2, så da må hun vente.
Dette har jeg ikke fått fortalt henne, for hun blir så stresset de gangene jeg har nevnt klinikken, så jeg har skjønt at jeg ikke ville ha nådd frem til henne da.
Men skal se hva jeg får til hvis hun ser skjmaet, og eventuelt får dyrlegen til å snakke litt med henne.
Men kan jo ta bøyeprøvene på stallen for å se om det er noe vits å gå videre, og også få tatt han med til klinikken.

Huff, for et styr. Men jeg håper jo også at alt vil gå bra. Gjør det ikke det tror jeg at jeg vil deprimert og må oppsøke psykolog, på tross av mine studier i det faget.

Takker for alle dere som håper at dette vil gå bra.
Takk, rusket, for at du delte din erfaring med klinikk for meg.

Ikke forlat meg ennå.

Hvis noen av dere har mer å si, så kom med det. Da hadde jeg blitt ytterst takknemlig.
Og er det flere der ute som ennå ikke har satt inn et innlegg, så gjør gjerne det, da hadde jeg blitt så glad.

Ja, jeg skal fortelle hvordan dette har gått.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 19/08/2007 :  22:09:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det kommer til forsikring så ville jeg ring forsikringsselskapet for å høre hvilken forsikring som passer best for deg og hesten din. Man kan bli gal av å lese om alle regler og blablabla, ta en tlf så blir du klokere. Jeg bruker agria forsikring, tror de er ganske gode på pris.
Første hoppa jeg forsikra hadde jeg ikke en gang en vet.attest på da jeg tegna forsikring, og det er ikke så veldig mange år siden.

Jeg syns ikke du skal stå for kostnadene ved en helsesjekk, bare så det er sagt. Ihvertfall ikke hvis hesten ikke går gjennom sjekken, da bør regninga tilfalle selger.
Ikke ha så hastverk med å kjøpe hest, om det tar 2 dager ekstra for å få svar på røntgen, så er jo ikke det verdens undergang.

Det er faktisk billigere å frakte hesten til klinikken selv, sånn sett bort fra bensinutgifter. Men det er ikke nødvendig i det hele tatt å ta han på en klinikk for å ta bøyeprøver i forhold til forsikring. Fordelen med klinikk er dog at de har det rette underlaget for å ta bøyeprøver, ikke alle staller har det.

Eksempelvis så fikk jeg dekket en skade av forsikringsselskapet på ca 15 000 kr, og da forelå det ikke en eneste vet.sjekk av hesten. Ring litt rundt og forhør deg. (dette var hos IF)

Sjekk om det er ok underlag utenfor stallen hvor det kan taes bøyeprøve (flat mark med hardt underlag). Er det det så hadde jeg ikke orka å diskutere om hvor testen skal taes, men bare ventet de to ekstra dagene det ville tatt med evnt røntgen. Hastverk er lastverk

HelleG

Skrevet - 20/08/2007 :  09:37:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Det jeg mente med en deilig sum penger er at om du kjøper hesten, og så viser det seg at det kommer på den ene haltheten etter den andre og kanskje da dyre vet. utg, da baller det på seg med penger i tillegg til hva du har betalt for hesten.

Men med ditt planlagte bruk for hesten, vil jeg tro den skal fungere utmerket i forhold til alder og tidligere treninger, altså det den gjorde før en fikk "ferie", slik at du kjøper nok ikke "katta i sekken", men forsikringen kan bli et problem for deg ja. De har blitt MYE strengere opp gjennom årene.....regner med at du har sjekket Gjensidige sine sider....sjekk også Agria. De er nemlig billige på ridehester og Gjensidige dyre...samt at vilkårene er totalt forskjellige.

Men forsikringen avhenger av hva bøyeprøver vil vise....få alt du trenger av svar på bøyeprøver og evnt. røgnten og så ville jeg snakket direkte med forsikringen. Da får du mye mer å gå på i forhold til hva som er av forsikringer og om du får dekket det du trenger om du kjøper hesten. Leit å stå med en forsikring som ikke dekker det du trenger, og så trodde du at du var forsikret for akkurat det som da blir galt....

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 20/08/2007 :  13:52:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å det er så typisk min flaks. Vet skulle komme i dag, men fikk tlf tidlig på morgenen at hun måtte i et møte og ikke visste om hun rakk. Fikk beskjed nå at hun ikke kunne komme i dag. Æsj, så ergelig, det betyr flere dager med venting, og det tærer på. Håper hun kommer til onsdag som jeg spurte om, men venter på svar.
Sa fra til eieren og hun tok det bra til min lettelse. Takk og pris.

Ja, jeg ser at det er nok best å vente på rgt bildene ja, men det er vanskelig når jeg er så forelska i den.
Ja, stallen har en asfaltert rett bilvei ved stallen som kan brukes.
Men det mobile rgt apparatet begrenses til 8 bilder, men det er vel slik det får bli.

Ang forsikring så har jeg vært på tlf med en saksbehandler der. Jeg har fått svar på alle mine spørsmål, og fått denne blanketten i posten. Den var virkelig detaljert til de grader. Det var da jeg så at det hadde vært best med hesten til klinikken, men får jo ikke det, så da må dyrlege prøve å få tatt alt det på selve stallen.

Ja, der er jeg veldig enig! Går ikke vet attesten bra, har jeg så absolutt ikke lyst til å betale. Men hvordan gå frem her, i tilfelle det går dit pepperen gror med testen, mht at hun bør betale?

Æsj, jeg er både gul og blå fordi jeg må vente enda lenger. Kjedelig å vente, altså. Får ikke gjort noe som helst

Vente og så vente igjen på rgt. Huff, jeg er ikke så flink til å vente.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 20/08/2007 :  18:08:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det der er sånne ting dere må ha avklart FØR testen taes, gjerne skriftlig. I min verden skal en selger stå for vet attesten, i hvertfall selve bøyeprøven.
Bli i hvertfall enig om dette på forhånd, det er jo helt feil at du skal betale tusenlapper for helseattest på en hest som ikke er din egen. Syns jeg.

Uansett, bli enig på forhånd så dere slipper noen misforståelser.

Onsdag er jo ikke lenge til i det hele tatt! Vet attesten på min hest ble tatt på stallen til selger, med alle mulige tester. Veterinæren var svært så omhyggelig og brukte lang tid. Til ditt bruk tror jeg uansett ikke du trenger forsikring i dyre dommer. Du skal jo "bare" bruke han som hobbyhest og ikke ha en elitehest :)

strawberry

Skrevet - 20/08/2007 :  22:04:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg kan jo prøve å få hun til å betale bøyeprøven og den vanlige vet attesten, men tviler på at jeg lykkes.

Men jeg har fått et ark fra forsikrings selskapet, og det er meget omfattende, og det tror jeg at jeg må betale selv. Jeg tror neppe at jeg får henne til å betale for det. Jeg kommer også til å ha rgt på han, fordi jeg vil utelukke forkalkning. Har snakket med vet, hun kjenner stallen og stedet, og mener hun faktisk kan få sjekket bildene der og da. Da er jo det ute av verden.

Kanskje jeg har vært litt for snill, når jeg ikke har bedt henne bet halve utgiftene. Har tenkt på det før det begynte, men tenkte at det er jeg som skal kjøpe og det er jeg som velger vet, så derfor tenkte jeg at jeg skulle bet selv. Har allerede vært så dum og bet skoingen hans Han skulle skoes som følge av råd fra vet.

Jeg er vel den litt for snille typen, da jeg bet alt uten å engang hentyde til at hun burde bet halparten. jeg er vel kanskje ikke bare snill, men rett og slett dum.
Jeg har vel vært litt redd for at hvis jeg hadde bedt henne bet sin del, at hun ikke ville selge til meg. Men det er vel kanskje ikke slik. Jeg må vel være dum.

Hva kan jeg gjøre?
Det vil jo bli dyrt dette her?
Trekke det fra summen av hesten kanskje?
Eller få min mann til å forlange det, det står jo ofte mer respekt av en mann(min mann er eldre enn meg), enn en jevnaldrende jente(ikke kvinne, er ikke den pynte typen).
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.