hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bøye prøve ved veterinær attest.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Bøye prøve ved veterinær attest.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

strawberry

Skrevet - 15/08/2007 :  15:11:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis noen av dere fikk tilbud om å kjøpe:

En dansk varmblods 13år gammel vallak, noenlunde bra stamme, gått sprang ganske høyt i alle fall 1,10, dressur noe ukjent men i alle fall en LA5 mulig MB, snill og rolig på tur, stått i ca 3år pga eiers helseproblemer, men har gått noe de 2 første årene mest på tur, siste år gått noe mer, skulle rides opp.

Jeg har ridd denne hesten noe selv over en kortere periode, følsom for hjelperne, og går lett til god bakparts bevegelse og ryggbevegelse (til bittet).

Og nå kommer det jeg luere på:

- hvis denne hesten får utslag på bøyeprøven, hva ville dere ha gjort?
- hvilke utslag, hva hadde dere gjort?
- hvilke utslag, hvilken pris?
- og hva ville dere eventuelt gitt for denne hesten?

Blir glad for så mange svar som mulig

Mvh strawberry

Redigert av - strawberry den 16/08/2007 14:59:03

rusket

Skrevet - 15/08/2007 :  23:11:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest som har stått i 3 år? Av erfaring ville jeg ikke kjøpt en hest som har stått så lenge selv om en bøyeprøve hadde vist 0 i alle ledd. Mye groms kan komme frem når hesten settes i gang (opptrening må jo så klart taes veldig forsiktig)

Det at han har stått så lenge kan slå ut begge veier på en bøyeprøve. Det kan slå ut positivt fordi evnt skader /feil har fått lang hvile og gir ikke utslag der og da, eller det kan slå ut negativt fordi hesten er stiv fordi han ikke har fått beveget seg nok.

Hvis det var jeg som skulle kjøpe denne hesten ville jeg nok bedt om en prøvetid og startet forsiktig opptrening. Tatt bøyeprøve ved kjøp, også en ny bøyeprøve etter 1-2 mnd.

Vanskelig å fastslå pris, siden han har stått i ro i 3 år betyr det mye arbeid å få han i gang igjen, også avhenger det også helt hva veterinær sier om helse :)

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 16/08/2007 :  00:01:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
På en 14 år gammel hest må du hesten regne med utslag på bøyeprøver. Har den bare 1 i utslag, så hadde jeg ikke reagert noe særlig.
Men har den 2-ere, så hadde jeg vurdert det en gang til. Da måtte isåfall prisen vært veldig god =)

En venninne av meg solgte en 14 år gammel DV i fjor. Den startet 120 sprang og MB dressur samme året. Hun solgte den for 55000,-

Er det ingen som har ridd denne hesten de siste årene? Stellere? Forrytter? Har den bare gått på beitet?

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/08/2007 :  01:08:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bøyeprøver er viktige når man skal kjøpe hest, og de må utføres av en erfaren heste-veterinær.

Mer enn 1 på bøyeprøve er god grunn for vesentlig redusert pris - eller ikke kjøp.

Et eksempel: I fjor var en jeg kjenner på "hestejakt", og flere ganger var jeg med, som "heste-kyndig". En av hestene var riktig pen, men ved prøveridningen var det liksom "noe rart" med den, og jeg anbefalte vet-undersøkelse. Etter undersøkelsen var "det rare" klart: Hesten var halt på begge forbein, og hadde utslag på bøyeprøvene her. Det kan nemlig være litt vanskelig å se at en hest er halt på begge for- eller bak-bein, da den liksom ikke halter "ordentlig". Min kjenning kjøpte en annen hest....

Konklusjon: Bøyeprøver er viktige.
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 16/08/2007 :  13:29:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm, jeg skjønner.

Nei, da hesten har ikke stått helt rolig i 3år, men den har stått en del derfor skev jeg 3år i sin helhet.

De 2 første årene ble den ridd litt på tur av og til pga eierens helse problemer.

Men når den nåværende eier overtok den, så begynte hun å trene den forsiktig opp, og den kom seg faktisk ganske raskt. Jeg red den ca 1-2 dager i uken da hun begynte å trene den opp, og var veldig fornøyd med hvordan den gikk.
følsom for hjelperne, og søkte fort til hånden/bitt, med veldig god bakbeins aktivitet og rygg aktivitet.
Jeg fikk veldig lyst til å kjøpe den den gangen, men eieren ville trene den opp selv slik at hun kunne forlange litt for den.
Men hun begynte i ny jobb, og etterhvert hadde hun ikke tid til å ri så ofte, og kom dermed ikke opp til en godt igang hest. Men hun longerte den jevnlig over en stund.

Men etterhvert som hun jobbet mer og mer, skjønte hun at hun måtte selge den, og jeg fikk tilbud først.

Men alikevel har jeg en del ting som jeg er usikker på, og derfor spør jeg dere de spørsmålene som står i første innlegget mitt.

Håper det er flere som vil svare på dette innlegget, og kanskje dere som allerede har svart har litt mer å gå på nå og kanskje for eksempel har litt mer å si om saken, og eventuelt litt mer spesifikt om prisen, de som ville kjøpt da.
Har ennå ikke foretatt bøyeprøve, men skal det snart, før eventuelt kjøp.
Men den har stått disse tre mnd på sommerbeitet.
Den var litt sårbeint, men fikk overtalt eieren til å sko den, etter samtale med veterinær.

Blir veldig glad for flere innlegg.
Dette skjer snart, så jeg håper på mase svar som kan gi meg ennå mer å gå på til dess.

Mvh strawberry
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 16/08/2007 :  14:50:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skrev visst litt feil.
Hesten ble 13 år i juli og ikke det som er oppgitt i første innlegg.
Hesten hopper også godt over ca 1,10, men hvor mye over det er noe usikkert for meg ennå.
Hesten går i alle fall LA5 i dressur, men det er mulig den går MB, noe usikkert ennå.

strawberry
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 16/08/2007 :  14:59:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
PS! Har endret på det første innlegget så det er mer korrekt nå Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 16/08/2007 :  16:50:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Igjen så kan det at hesten ha stått i ro ha negativt/positivt utslag på bøyeprøve. Trenger ikke ha det, men kan. Mitt råd av egen erfaring er å ta en bøyeprøve nå og ha i kontrakten at et kjøp forutsetter at hesten går gjennom neste bøyeprøve også (f.eks etter 1 mnd)

Både jeg og flere jeg kjenner har brent seg på å kjøpe en hest som gikk plettfritt gjennom bøyeprøve ved salg, også har den hatt store utslag få uker etterpå. For å unngå evnt konflikter i ettertid er det ihvertfall svært lurt å gjøre det sånn, uansett hvor godt dere måtte kjenne hverandre før.

Pris kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med, men i forhold til alder/klasse vil jeg si middels prisklasse, kanskje rundt det Torhild nevner? Skal du bruke dette som en lærehest?

mariakaogcindy

Skrevet - 16/08/2007 :  20:41:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Jeg ville nåkk tatt bøyeprøve på den før kjøp...Og hvis det er mindre en 1 ville jeg nåkk kjøpt Nå hvet ikke jeg hvor mye denne hesten er trent men etter som det jeg har lest og sån JEG har forstatt det ville jeg nåkk betalt 20.000-30.000 kr for denne hesten. Vis den hadde utslag 1 grad ville jeg kansje gitt 20.000

Men hvis mer en 1... Ville jeg nåkk sakt at du kjøper den hvis det blir tatt en ny bøyeprøve om 1-2 måndte, hvis det hadde blitt mindre ville jeg gitt som sakt 20.000-30.000 for den og hvis du kjøper den med mer en 1 grad ville jeg gitt 15.000 tenker jeg

Men JEG ville kjøpt denne hesten vis det ikke var utslag eller mindre en 1 grad på bøyeprøva...

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 16/08/2007 :  21:04:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var lav pris mariakaogcindy, er jo en DV i "sin beste alder" det er snakk om...

Er den startet stevner 110? i sprang? Når startet den LA dressur? Får du ha den en liten stund på prøve/for først? Så kunne du jo ridd den jevnlig da, og tatt bøyeprøve etter ca 1 mnd som de andre foreslår.

Jeg kunne gitt rundt 50.000 om den ikke hadde noen spesielle anmerkninger på bøyeprøven (max 1 grad).

Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 17/08/2007 :  10:21:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Vil tro det her er snakk om en "deillig" sum med penger for deg som skal kjøpe.

Hesten er jo i sin beste alder slik erfaringsmessig sett, men har jo hoppet mye i sitt liv så jeg ville fått en bøyeprøve og røngten. Røngten vil vise hvor stor slitasje den har på ledd og selv om det kanskje ikke vises godt på bøyerpøve får du mer å bygge avgjørelsen din på.

Ok, det koster kanskje litt å få røngtet, men hva er de pengene om du kjøper hesten og så står om noen måneder med halt hest eller en som fyller i bena og gjør deg fortvilet....Tror jeg da hadde gjort en liten undersøkelse om hva alt koster av undersøkelser og så fått en skriftlig avtale med eier om å dele på utg. Det er jo en fordel for eier også når hun nå skal selge. Da har hun dokumentasjon på hva hesten har vært undersøk for og resulat.

Grunnen til skriftlig avtale er jo en sikkerhet for at dere faktisk da deler og ikke en av dere trekker dere fra utgiftene.

Lykke til med hestekjøp. Spennende!!!

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 17/08/2007 :  12:25:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok da, var vel litt rimlig deg Rundt 40.000-50.000 da Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 17/08/2007 :  13:44:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal bruke den som hobby hest, ksnakje starte litt dressur.
Jeg er egentlig en dressur rytter på middels nivå, men har lagt konkurrering på hylla, da jeg har så mye annet i livet som trenger min oppmerksomhet.
Så den vil bli brukt som hobby hest, og kanskje noen fôrryttere som vil hoppe litt med den, men ikke høyt.
Jeg vet ikke når den startet sist og plasseringer.

Ja, jeg har tenkt å ta rgt av den, og veterinæren skulle ta med rgt utstyr.
Ja, det med utslag på bøyeprøven er ikke lett. Den første hesten min hadde 0, og jeg har alltid hatt for meg at det ikke skal være noe utslag.

Men denne er jo 13 og har hoppet og stått osv..
Problemet er at jeg har veldig lyst på denne hesten, derfor er det så vanskelig syntes jeg.
Men jeg kan jo ikke kjøpe han uansett utslag osv, så derfor tenger jeg alle råd og inspill som jeg kan få.
Er veldig takknemlig for alle jeg har fått hittil, har gitt meg litt mer å gå på.

Som sånn f.eks 1 hadde jeg regnet med.
Men 2, da er jeg fortsatt usikker...
Men hva med 3, skal jeg virkelig gi slipp på han.....?
For jeg vil ikke sitte med en hest som er halt stadig vekk. Så vidt jeg husker riktig fyller ikke denne hesten, gjorde ikke det før den ble satt på sommerbeitet.
Og jeg har jo også tenkt å forsikre hesten, det har jeg alltid hatt, men veldige utslag på en bøyeprøve vil vel gjøre det vanskelig?!!

Dette med å ha hesten 1 -2 mnd, og så ta en ny prøve før salgsavtalen blir undertegnet eller ikke, er noe jeg egentlig hadde foretrukket.

Men slik jeg kjenner eieren vil hun ha den vekk nå, fordi hun ikke har kapasitet, og jeg tror hun er lite villig til en slik avtale der hun eventuelt ville fått hesten i retur. Jeg vet det ikke er for å lure meg, for jeg kjenner henne, det er bare det at det verste hun vet er slike langtekkelige ting. Men får den kraftige utslag vil hun jo få problemer uansett.

Denne hesten som ble solgt for 55000,- TORHILD, hadde den utslag på bøyeprøvene?

Hva ville denne hesten jeg sikler på være verdt, markedsverdi med 0 i
utslag på bøyeprøven?

Og hva vill den vært, markedsverdi, med 2?

Og til sist, med 3?

Det du sier HelleG, hadde jo vært det beste, men der vet jeg ikke hva jeg får til.
Har bestilt vet selv, det var kanskje dumt det?
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 17/08/2007 :  23:33:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hjelp, er det ingen fler der ute som har noe å si om temaet??

De som har svart allerede, noe mer å si, etter flere opplysninger og nye spørsmål??

Er veldig takknmelige for de jeg har fått

Men trenger så sårt enda mere utalelser.

Dette ville finne sted straks over helgen, tidlig i uken.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 18/08/2007 :  01:17:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når man selger en hest som er totalt i uform og ikke går med på en kort prøvetid for å se om hesten i det minste går gjennom en bøyeprøve etter lett trening, så bør i det minste prisen være deretter også. Da må det være opp til deg om du tar sjansen.

Eier kan like herlig få hesten i retur hvis skjulte og vesentlige feil på hesten dukker opp etter kort tid, man trenger ingen avtalt prøvetid for å levere tilbake en hest som "ikke fungerer" (hvis attestert av veterinær så klart) Forskjellen er at det ofte blir mer bråk og mas hvis man skal heve et kjøp på en hest som allerede er betalt, og det ikke foreligger prøvetid.

Men som jeg ser ut fra hva du har tenkt å bruke han til, så er ikke nivået på hesten viktig, det er mest det at det er denne hesten du har lyst på, denne hesten som tiltaler deg?

Hva er det med pris som er viktig for deg, er det hva hesten skal prestere, eller er det hva du rett og slett føler at du har råd til å betale?

Jeg har lært meg å ikke se meg blind på bøyeprøver, ihvertfall når det i tillegg ikke foreligger noe galt på røntgen. Et utslag på 2-3 trenger ikke bety at hesten har problemer med bena i det hele tatt, hesten kan f.eks ha stivheter/låsninger en veterinær ikke er i stand til å se. Mitt råd til deg er å ta denne bøyeprøven og røntgen. Hvis hesten får utslag som ikke kan forklares ut fra røntgen, få en equiterapeut til å se over hesten. Kanskje det bare er en ussel time med akupunktur som skal til.

Jeg ville ikke tenkt så mye på pris før det foreligger resultat av undersøkelse, og hvis noe negative utfall, en evnt forklaring på hva årsak er. Det er en forskjell på å være 3 grader halt pga forkalkning, og det å være 3 grader halt pga en låsning/stivhet.

Men hva legger du i hobbyhest?

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/08/2007 :  01:31:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest som er "forhåndspriset" til 55.000,- ville man kanskje fått den prisen på med KLAR 0 på alle bein.

Med 1 i verdi på et eller flere bein - gå ned 5.000,- for hvert bein den har 1 på.

Med 2 i verdi ville jeg revurdert kjøp - særlig hvis det er på forbeina. - Da vil røntgen og sånn - åhh - hva heter det igjen - prøve hvor vet "lammer" ledd for ledd for å finne ut hvor skaden/slitasjen sitter.

Med 3 i verdi - uaktuelt å kjøpe - da skalaen går til 5.....

Også når et gjelder forsikring vil verdiene på bøyeprøvene ha mye å si for hvor mye du kan få den forsikret for.

Ved kjøp av en verdifull hest kan det være nyttig om ikke eiers faste vet stiller opp, men en "nøytral" vet som ikke kjenner hesten. Det er selger som bør betale for dette.

Mener ikke å være "kald og ufølsom" - men hvis man sammenligner det med å kjøpe en brukt bil, så vil man gjerne at den skal være i sånn noenlunde sikker forfatning og kan kjøres noen mil før den må på verksted - med tusenvis av kroner i reparasjoner.

Jeg elsker min lille, gamle hest - og alle hester jeg har hatt - men har sett såpass mye av at folk har kjøpt "DEN hesten" - og så blir det bare sorg og økonomisk katastrofe i ettertid.

Da synes jeg det er klokt å søke råd utenfra - både med meninger og erfaringer - og ikke minst få fagfolk til å se situasjonen på nøytralt grunnlag.

Håper det går bra - DET gjør jeg virkelig!

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.