hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hovene sprekker ved sømmen!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hovene sprekker ved sømmen!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

lille_meij

Skrevet - 10/08/2007 :  17:35:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Jeg har en hest som har ganske dårlige hover Det har egentlig gått greit, men problemet har blitt større nå når han går på beite.

Hovene sprekker opp under sømmen og helt opp til sømmen. Sånn er det på begge bakbena, og det har begynt å sprekke litt på frambena også. Det virker som det blir mye verre når hesten står på beite.

Har heldigvis ikke problem med at skoene detter av, men hovene ser ikke bra ut!
Så da må også hesten skos litt trangere, spesielt på bakbena :( Hpvslageren min sier hovene er dårligere bak fordi de er hvite, og de ofte er litt dårligere.

Jeg bruker biotin (1 blå skje hver dag i ca 2 måneder) og har også begynt å smørre på Cornucresine hver dag i 1-2 måneder. Har hørt at det tar litt tid før det virker...
Spyler også høvene når det kommer mye søle på.

Kan dessverre ikke ta av han skoene, fordi han må ris en del på asfalt for å komme bort til ridebane, og det samme med turmuligheter.

Noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre for å få dette bedre?

mariakaogcindy

Skrevet - 10/08/2007 :  19:31:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har egentlig ikke noe bedre råd enn å vente til 6-7måndter har gått...Eller du har 4-5måndter igjenn så virker biotinen Det samme skjedde på hesten min bak pga hvit hov... og biotin har hjolpet

Hadde nåkk ikke tatt av skoene det lille som er igjenn av beite nå... Men må du så må du... Og heller bruke boots når du skal ri...
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 11/08/2007 :  07:48:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det at hvite høver er svakere er en myte som ikke stemmer. Hesten min har delevis hvite og delevis pigmenterte høver og ris barfot på all slags underlag uten problemer.
Jeg vil mistenke WLD. Hester er ekstra utsatt for det når de står fuktig og i sommer har det vært mye regn, iallefall på østlandet.
Altfor mange smeder i Norge er ikke kjent med symptomene og behandlingen av wld. (WLD= White Line Disease) Jeg har skrevet langt innlegg om WLD under en annen tråd på dette forum. Bruk søkefunksjonen eller les tråder der andre har problemer med høver som sprekker og sko som faller av.
Selv om skoene dine fremdeles sitter på kan det fort endre seg når høvene sprekker opp og biter etter hvert faller av.
Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 14/08/2007 :  09:16:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Et tips til dere som sliter med dårlige høver. Kjøp urter fra Hilton hersb. Seawed and roseship eller bare seawed. Det er tang og tare produkter og har reddet høvene på min ene hest.

Tar ca. 1 mnd og du vil merket STOR forandring. Høvene blir sterker og mer "spenstige". Kan fint brukes igjen og igjen, for det er ikke noe farlige stoffer i disse urtene. Fåes kjøpt via www.rytterbua.no

De koster litt penger, men er mer effektive enn biotin og virker raskere. Anbefaler urtene derfra på det sterkeste uansett hva det måtte være. Har prøvd flere av produktene og er SUPER FORNØYD!!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.66 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.