hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfot, men sko om vinteren??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfot, men sko om vinteren??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 04/08/2007 :  15:42:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har nå gått over til barfot, han har vært det i tre mnd.nå. Han virker mye mer fornøyd og glad. Snubler og er litt sårbeint på grus, men venter på boots nå. Men, om vinteren rikker han seg ikke hvis han føler det er veldig glatt. (nesten sånn med brodder og). Barfottrimmeren min sa det ikke gjør noe å ha på de sko med brodder om vinteren, og så la de være barfote vår,sommer og høst. Men tenker da, vil ikke skoene ødelegger,sånn at man må tilbake til "basic" når man tar av skoene igjen? Har bare hørt mange si at boots med brodder, ikke er like "sikre" som sko med kraftigere brodder..

En annen ting jeg tenker er, her på østlandet drukner vi jo i regn og om våren/høsten så er jo luftegårdene et eneste stort gjørmehøl. Lest boka til pete ramsey, men i områdene der er det jo tørt, de har store områder å bevege seg på etc. her er det ikke allverden av områder, står i bokser om natta(tilsammen 11 timer i døgnet), er student og jobber, så blir jo ikke allverden av trening heller, times tid hver dag, og optimalt er jo ikke dette nok. Så er det beste å ha på sko? Tenker mer at hadde jeg hatt et eget småbruk og kunne bestemt selv om hestene skulle gått i løsdrift, ev.grusa luftegårdene etc etc etc. så ville jo dette vært mer optimalt. Eller har dere som har gått over til barfot hatt mest positiv utvikling?

Er bare så usikker, sko eller ikke sko. I tillegg er han jo veeeldig tykk etter beitet, så skulle jo ha trent han en del, men blir vanskelig når han blir såpass sårbeint..

frkelin

Skrevet - 04/08/2007 :  23:34:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hesten barfot, og hun er inne på stall ca 12 timer i døgnet 6 - 7 måneder i året. Resten er hun ute. Det er ikke noe problem å ha hesten inne på natten. På noen måter kan det være positivt siden høvene får mulighet til å tørke. Jeg bruker nokså lite flis i boksen. Har også hatt veldig stor boks så halve boksen har vært uten flis og halve med.
For meg har vinteren på Østlandet (Akershus) nesten vært den beste tiden å ha barfothest de siste årene. Jeg velger hvor jeg rir ut i fra føret og finner de turene som til enhver tid har minst is. På snøføre er det helt fantastisk med barfothest. Det er som piggfrie vinterdekk - noe helt annet enn å ha på sommersko - men ikke så bra som pigg på ren is.
Hvis det ikke er glatt for meg å gå på bena er det heller ikke glatt for hesten - og jeg bruker ikke brodder under skoene mine om vinteren, men går litt forsiktig og går utenom isete flekker.
Stier i skogen blir ofte ikke isete før om våren når veiene begynner å bli bare igjen.
Barfot er bare et alternativ - tenker jeg. Det er fordeler og ulemper med alt. Man må finne den måten å stelle høvene på som er best for deg og hesten totalt sett.
Det er ulemper med sko også, men de ulempene taes som en selvfølge av de fleste så de regnes liksom ikke med. Man må ta enkelte hensyn og får noen nye bekymringer når man har hesten barfot, men de fleste problemer kan løses.
Jeg tror at hvis du får GODE boots som sitter og passer hesten din - så har de like gode brodder som det sko har. Kanskje du må gruse veien fra stallen til luftegården, og like innenfor porten i luftegården. Jeg kjøpte 15 kilo grus og gruset der det var nødvendig. Alle menneskene som gikk mellom stallen og luftegården ble veldig glade for den grusen fordi resten av gårdsplassen var veldig glatt! Hvis du har veldig bratte områder rundt stallen kan det være mer problematisk. Også er jo noen hester mer fornuftige enn andre. HEsten min begynte helt klart å tenke og vurdere underlaget på en ny måte etter at hun ble barfot - men jeg synes det er bra. Hvis hesten er redd for å gå på glatta MED sko kan det bli bedre uten - fordi uten sko kjenner de friksjonen mot underlaget på en annen måte og kan kompensere før de sklir. -Men de trenger erfaring og å bygge selvtillit på alle slags underlag, så det endrer seg.
Når man tar av skoene på hesten blir man veldig bevisst på alle endringer i hestens humør og måte å bevege seg på. Det er virkelig en måte å bli bedre kjent med hesten på. Og man er endel usikker og tenker igjennom alle problemstillinger mange ganger for å finne den beste løsningen. Det tror jeg også er en bra ting. Tidligere hadde hesten sko og jeg hadde ingen alternativ og tenkte ikke så mye på høver. Det har åpnet en ny verden innenfor hestehold for meg.
Dette er tredje sommeren min hest er barfot. Første sommeren var det bare et eksperiment og jeg vurderte hele tiden å ta skoene på igjen. Men høvene endret seg til det bedre og når snøen kom var hesten overhodet ikke sårbeint og bevegde seg fantastisk på en måte jeg tidligere ikke hadde opplevd.
Nå er første sommeren hesten ikke er øm på grus uten boots og jeg synes alt fungerer supert. Men det er jo hele tiden vedlikehold av høvene og forskjellige vurderinger jeg ville sluppet med sko. På den annen side sliter alle andre jeg kjenner som har hester med sko med dårlig hovkvalitet og sko som faller av denne sommeren, så akkurat nå er jeg den med minst bekymringer....
Du får bare ta en dag av gangen og se hvilke løsninger du finner. Kanskje du må sko i perioder, kanskje det holder med boots. Jevn trening er iallefall veldig bra for å vedlikeholde høvene når de har sluttet å være sårbeinte. Jeg har vært heldig og funnet jordstier i skogen eller jorder å ri på i perioder hesten var sårbeint og de underlagene fungerte helt fint men jeg måtte unngå grusveier mest mulig. Det hjelper jo ikke om hesten står stille mens månedene går. Trening er veldig sunt for bare høver, men hesten må få bevege seg uten å være sårbeint.
Jeg vil anbefale deg å prøve å ri i snø uten sko en gang før du skor. Det er sååå kult! :-)
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2007 :  10:52:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Bra innlegg frkelin
Vil bare tilføye at boots med brodder fungerer fint! Har galoppert på blankisen med brodde-boots, og hadde ingen problemer. Og siden jeg kjøpte de broddene, har det kommet enda bedre brodder på markedet. Ulempen kan være hvis bootsa har lett for å ramle av, da kan det bli skummelt hvis man har stor fart på blankisen. Fordelene er at man kan bruke brodder kun de dagene det trengs, og er mye mindre utsatt for skader broddene kan forårsake. Er deilig å kunne galoppere i snøen uten å bekymre seg for blodige hestebein etterpå. Kladder slipper man også hvis man rir skoløst eller med boots
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 09/08/2007 :  11:27:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ant er det stor forskjell på brodder på boots, og muligens har de også blitt bedre med årene. Jeg opplevde at broddene ikke var så bra. Men jeg bor i et området med MYE is, og med mye bakker ... og bakbeina skled hele tiden. Det var først når jeg fikk en skodd forhest med brodder midt på vinteren det gikk opp for meg hvor dårlige bootsbroddene faktisk var.

BArfot i snø er helt nydelig. Men igjen her hos oss er det utrolig ofte, i skogen, is med snø oppå. *knall og fall* . Det vinter uten sko har lært min hest er usikkerhet. Hun gikk til slutt og spant seg konstant (med boots med brooder) fordi hun ikke visste hvor det ville være glatt.

Men jeg tror brodder har blitt bedre ... Jeg skal ha barfot unghest i vinter (Har ikke lyst til å sko toåring) og der setter jeg bare vogna vekk når isen kommer. Hun skal ha boots på grusen, fordi den er så skarp at hun vil ikke gå på den. Men jeg bryr meg ikke om å brodde de. Uten vekt på ryggen eller bak går det fint uten.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 09/08/2007 :  12:18:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Broddene på mine boots funka som fjell i vinter. Vi gikk på såpeglatt is uten problem. Men dette var av den nye typen brodder, den gamle typen som er mye mindre er helt elendig.
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 10/08/2007 :  15:11:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
rusket, hva slags boots har du ? Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 10/08/2007 :  16:21:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har epics, den nye modellen med gaiters. Nå har ikke jeg Oden barfot lenger (sånn utover beitesesong) fordi det ikke fungerte, men var ihvertfall den typen jeg brukte. Kjøpte brodder ved siden av fra Tof's. Kjøper man fra Sverige så kan man få bootsa ferdig brodda for 200 kr per boot :)
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.