hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Problem hover, skoen vil ikke sitte..hjelp!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Problem hover, skoen vil ikke sitte..hjelp!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 09/07/2007 :  23:28:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.

fjordingen min har lenge hatt sprukne og tørre hover og jeg har prøvd oljer, kremer å ja, egentlig alt. til og med biotin uten hell.

Den siste uken falt samme skoen av 4 ganger, men jeg er heldig og har hovslager på stallen som satte den på igjen.
Så skodde jeg han igjen onsdag som var på alle fire hovene, og hovslageren "støpte" hov der hoven var oppfliset, men til min store skrekk på torsdag hadde skoen falt av atter en gang! jeg og hovslageren ble enige om å la han gå uten på frambeina, frem til det ble bedre. altså det er ikke igjen noe å feste sømmene i..

Så dagene har nå gått uten at han er blitt ridd, siden han må venne seg med å gå uten. Han var litt sårbeint med det samme så det ut til, men nå går og løper han som normalt på beitet.

noen som har samme problem, og noen som vet hva som evt kan gjøres? jeg har vudert sånne old Mac`s sko, men synes det blir for dyrt da hovslageren sa at han garantert kunne skos normalt etter beitesesongen igjen..

jeg blir frustrert!

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

VitaRosita

Norway

Skrevet - 10/07/2007 :  21:15:20  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingVitaRosita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVitaRosita  Svar med kopi av melding
Hei:) Old Mac`s sko blir ganske dyrt ja, hehe;p Jeg har ikke vært borti dette problemet, men siden smeden har sagt at han kan skoes som normalt igjen etter beitesesongen ville nok jeg latt han gå barfot på beite! Han vil derfor sannsynligvis få sterkere høver, og en god såle. Da vil nok kanskje skoen sitte bedre. Hvor lenge har du gitt han biotin?? Jeg har hørt at det kan ta en god stund før biotinen virker, altså mange måneder!

Lykke til videre da:)

Travere kan hvis de vil de også;) Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 10/07/2007 :  21:46:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er et par ting du kan gjøre for at hesten skal få maksimalt ut av perioden uten sko og få best mulig hovkvalitet.
Skrap ut død pulveraktig såle og rund av hovveggen slik at hovveggen ikke blir "bendt" vekk fra hoven for hvert skritt. Siden hovveggen alt er knekt av og er kort er sikkert ikke dette aktuelt nå, men hovveggen bør pusses jevn slik at den ikke fliser seg opp og den bør ikke få vokse seg lang i løpet av sommeren for da blir det helt sikkert sleng og strukket hvit linje.
Den hvite linjen er det som holder hovveggen fast i hovbenet. Det er der sømmen fra skoene slås inn av hovslageren. En hest med en svak strukket hvit linje vil ha lettere for å miste sko.

Så - det viktigste : det er stor sannsynlighet for at det finnes sopp og bakterier under hoven og i sprekkene i strålen og hovveggen og i den hvite linjen - i gamle sømhull osv. Dette bryter ned hoven og gjør det umulig å holde på sko. En svak blanding av klor og vann (en kork eller to med klor i en halvliter vann) vil hjelpe mot dette. Skrap vekk alt dødt og løst under hoven og enten la hoven stå i en bøtte med blandingen eller i en plastpose som festes rundt benet, eller evt bare spray på klorvannen under hoven hver dag. Siden det høres ut som hesten kan ha store problemer med dette ville jeg prøvd å la han stå med høvene i blandingen i 10-20 min et par gng pr uke.
Når klorvann møter veldig dødt, soppinfisert bakterieområde kan det begynne å bruse. Det betyr at det funker. De døde sopp-delene smuldrer opp og faller av (med litt hjelp fra en hovskrape) og ny frisk hov og stråle vokser ut.
Om du søker på nettet om White Line Disease (WLD) eller Seedy toe vil du finne masse stoff om dette på engelsk. Mange hesteeiere har store problemer slik du beskriver - særlig de som bor i våte områder.
Det gjelder å gjøre den hvite linja sterkere og tettere. Det er mange ting man kan gjøre - og det er gjerne litt forskjellige ting som virker på ulike hester -f.eks med riktig hovtrim, tørrest og renest mulig forhold for hoven, riktig diett og i noen tilfeller må man sørge for at hesten klarer å lande skikkelig på hælen og ikke legger all vekt i tåa.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 10/07/2007 :  21:59:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.barehoof.com/html/dakota_s_case_0.html
På denne linken kan du se en bildeserie om en hest som hadde alvorlig WLD hvor de måtte fjerne endel av hovveggen for å få vekk soppinfeksjonen som ødela høvene. Resten av denne siden forteller også litt om wld.
Det er en hovtrimmer i Lier som har kunder over mye av østlandsområdet som har lært mye av han som har laget denne siden og begynner å få litt erfaring fra hester med store wld problemer. Hvis du ikke bor for langt unna kan du evt få henne til å komme å se så kan hun gi hesten din best mulig forutsetninger for å bli helt bra igjen før høsten. Jeg tror hun tar 500 og hun er veldig grundig og forklarer alt hun gjør underveis.
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 10/07/2007 :  22:46:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
tusen takk for gode svar:)

jeg har prøvd biotin siden 14 desember og enda ikke sett noen virkning så har planer om å kutte det ut siden det ikke hjelper.

jeg var å så til han i dag, og han virker ikke lengre sårbeint, noe han da gjorde på fredag, så han har vel begynt å venne seg til det.
På beitet han står er det relativt tørr bakke, men siden det regner og regner og atter regner her så sier det seg selv at bakken blir våt, og jeg har engstet meg for hovene grunnet dette, men de virker tilsynelatende harde.
Hesten min har veldig spesielle hover, da jeg fikk han trodde jeg de forrige eierene hadde forsømt beina hans, siden de flatet utover, nesten donald bein. Men jeg har nå sett bilder fra han var 3 år, 10 år siden nå og han hadde presis det samme problemet med utflytende hover.
Han blir skodd/ beskjært hver 4-5 uke siden de vokser så fort, men hovveggen hans er ikke rett som på mange andre hester, men som sagt utflytende og hovslageren min sier at han ikke får rettet de opp heller, siden han er laget slik fra naturens side.

på bildet ser du litt åssen hovene hans er.. jeg skal hvertfall prøve ut det med kloren

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 11/07/2007 :  00:26:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eni med dem over her om å runde av tåa. Da brekker det ikke stykker av den og den blir sterkere. Hovene til hesten TRENGER vann. Den ville hesten står ikke ved vannkanten å drikker, den går ut i vannet. Åltså må man anta da at vann er sundt for hoven. I boken "Hesteeierens Håndbok I Naturlig Hovrøkt" av Jamie Jackson står det utfyllende forklart hva som trengs for å få en god og sterk hov. Anbefales lest.
Mange fine bilder gjør det også lettere å forstå endel.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 11/07/2007 :  10:18:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slike "donald høver" du beskriver kan bare rettes opp mens hesten går uten sko og legger mye vekt på såle og stråle, mens hovveggen avrundes kraftig og knapt når ned til bakken.
Det du beskriver er typisk strukket hvit linje. Høvene vokser sikkert i riktig vinkel øverst på hovkapselen, men så er de bendt vekk fra hovbenet jo nærmere bakken man kommer. Den hvite linja er i utgangspunktet veldig sterk, men lik en rift i et tøystykke - når man først har fått en start rift, er det lett å rive resten i stykker. Siden den hvite linja da blir veldig bred blir den også svakere og det er lett for f.eks sopp å angripe området under hovveggen og så brekker det av stykker av hovveggen og blir umulig å sko.
Det er veldig viktig å la sålen ha full tykkelse, slik at ingen rasper i sålen, men det ville nok vært lurt å avrunde hovveggen med en rasp med jevne mellomrom (hver 2 - 3 uke) slik at hovveggen aldri får vokse seg lenger enn sålen og sålen er med å bærer mye av vekten frem til hovveggen vokser ned uten strukket hvit linje.
Hvis du skraper hardt med hovskrape akkurat i "sømmen" mellom hovveggen og sålen, under hoven. Er det en svart tynn sprekk opp i hoven der? smuldrer det litt vekk når du skraper med hovskrapa? Går sprekken flere mm opp, kanskje flere cm opp bak sålen/hovveggen? Hvis du banker lett på hovveggen med en hammer når hesten har hoven på bakken. Høres det hult ut?
Alt jeg beskriver er White line disease. Jeg oppdaget på min hest i fjor (hun var uten sko) at jeg kunne skrape vekk minst 1-2 cm av den hvite linja og det bare smuldret opp under hovveggen.
Jeg brukte klor og eddik blandinger, og etterhvert kjøpte jeg også et Keratex produkt, Nail Hole Disinfectant og dette hjalp og det vokste ned igjen tett og fint. Men, jeg må hele tiden følge med og forebygge nye sprekker, særlig i våte perioder. Derfor sprayer jeg under hoven med klorblaning helt rutinemessig, og behandler noen uker i året med Keratex på nytt for å få vekk små nye sprekker før det blir alvorlig. En barfottrimmer kan hjelpe deg å få oversikt over hvor stort problemer er, og lette prosessen ved å åpne opp litt slik at man lettere kan fjerne ødelagt vev og få luft og rensemiddler der det trens. Soppen lever best i trange sprekker uten luft og det gjør den vanskelig å komme til. Dersom man støper for å få feste til ny sko, eller legger på såler under en sko, vil det gi soppen enda bedre forhold.
Si fra hvordan det går videre!
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 12/07/2007 :  22:25:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for svar.
på den ene hoven, venstre frambein er det akkurat som du forklarer, og det ser nesten ut som om det er ett lite hull i den hvite linja. Det høres også litt hult ut på ene siden av hoven, men ikke den andre, hult der dette hullet er. det er på str med ett søm hull, men er ikke fra søm, siden det blir midt under hoven.

hvordan skal jeg beskrive det...hmm ved strålen, ut ved bakenden av hoven (dårløig på navnene av hovens deler) er den en sprekk som er noen mm dyp, og der får jeg skrapet ut masse sånn hvit hov greie, men langs den hvite stripa er det ingenting som løsner...

men klor og eddik det skader ikke hoven? aldri prøvd det før så en blir litt nervøs, men vil selvsagt gjøre alt jeg kan.
Hovslageren min oppfordret meg til å la hesten min gå uten sko på forbeina så lenge som mulig, så i morgen skal jeg avgårde å kjøpe boots, for han er veldig redd for å trå ned på hardt underlag.

frkelin

Skrevet - 13/07/2007 :  10:27:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spennende.... (sorry, jeg har litt hov-dilla, så jeg synes sånt er spennende. skikkelig nerd...:-))
Det høres veldig ut som WLD. Og sopp kan også angripe svaker deler av strålen og gjøre hesten øm i bakre deler av hoven. Hester som er sårbeinte er det ofte pga strålen og hælområdet.
Jeg ville anbefalt deg å kontakte en barfottrimmer som har erfaring med akkurat dette. Anne Hafstad Næss drar kanskje ut dit du bor. Hun kan forklare deg SÅ mye mer og se på hoven. Jeg sitter jo å gjetter litt mer ut ifra dine beskrivelser. Ellers vet hun sikkert om noen som holder til på dine trakter som kan dette.
Da kan man få fjernet mest mulig av det infiserte uten å skade hoven ved å ta for mye. Målet er jo å bli kvitt alt som er angrepet av sopp og bakterier fordi det sprer seg så lett videre oppover i hoven - under hovveggen og svekker hoven så den brekker av og sprekker opp. (mange hovsprekker som nekter å vokse ut skyldes WLD)
Klor og Eddik er noen av de mildeste tingene man kan bruke. Eddik har ikke jeg fått noen effekt av, det dreper ikke soppen, men gir et ugunstig miljø for sopp å leve i. Ellers kan man bruke alle slags sopp og bakteriedrepende midler. Det selges jo endel ting for høver som er veldig mye giftigere enn klor. Dersom du tar sterke klorblandinger(nesten ren klor) og får dette over kronranden kan huden blir irritert. Blander du det ut med masse vann er det ikke særlig risiko for bivirkninger.
Jeg er mer skremt av endel av det som selges til påføring på høver i hestebutikker. Det er kreftfremkallende og kjempegiftig med tusen advarslser på. (brukes ikke i nærheten av mat, må ikke komme i kontakt med hud, må ikke pustes inn osv osv.)
Men, jeg vet om minst ett av disse produktene som er veldig veldig effektivt, og du trenger det kanskje som en kur i en uke eller to. Keratex Nail Hole Disinfektant trenger inn i alle mikroskopiske sprekker du ikke kommer til med hovskrapa, der det bare er en svart hårtynn linje. Soppen som lever i de trange sprekkene er vanskeligst å komme til og Keratex kan spare deg for mange timer med høvene i bøtter med klorvann.
Om hesten fremdeles er sårbeint med boots bør du vurdere innleggsåler. Det kan hjelpe kjempemasse! De selger spesielle innleggsåler på Tof sammen med boots, eller du kan klippe opp et liggeunderlag og bruke det.
Når hesten er komfortabel med boots er det fint å ri mest mulig. Bevegelse stimulerer mer hovvekst og blodsirkulasjon og det er en del av hestens eget forsvar mot WLD.
Send gjerne bilder og en oppdatering en gang i blant om hvordan det går!
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 13/07/2007 :  10:39:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å så et par ting jeg glemte å nevne.
Når det værste soppangrepet er borte finnes det et helt trygt ugiftig middel å ta på som heter Optima-PH. Det er økologisk og inneholder bl.a Eddik. Det holder særlig strålen veldig sunn. Det brukes også av mennesker med hudproblemer og på alle andre slags dyr med hudproblemer. Økologiske bønder bruker det på jurene til melkekyr.
Veldig bra saker uansett om hesten er med eller uten sko og kan brukes dersom hesten har andre hudproblemer også.

Når du begynner å spraye på klor under hoven vil det antagelig komme mye mer hvitt pulver du kan skrape av. Særlig langs strålen. Det er bare bra å bli kvitt alt som er løst og fillete, det er bare gode leveområder for sopp og bakterier som spiser seg videre inn i hoven. Når det vokser ut sunn stråle er denne læraktig eller som et hardt gummidekk uten filler. Sopp som angriper strålen kan spise seg helt inn mot hovens blodtilførsel og få næring og fuktighet fra hesten. Derfor er det ikke så lett å skjære bort alt soppinfisert i strålen. Det går for dypt. Men etter noen uker med klor(du kan ikke bruke Keratexproduktet på strålen det er for giftig) og gjerne noen timer med soaking i bøtter vil du kunne se det komme frem sunn stråle under.
Hvordan er midtfuren i strålen? Hvor dyp er den og har den en ren og tørr "bunn" du kan se og skrape på uten at hesten blir øm? Det er nemlig målet.... Om den er fuktig, myk, trang og bunnløs er det ikke rart at hesten er sårbeint.
Jeg fikk mange tips om dette på forumet til www.trollspeilet.no
Det ligger mange diskusjoner om klor og stråler litt ned på hovdiskusjonen. Der er det mange som har erfaring med akkurat dette og som har klart å fikse det.
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 15/07/2007 :  22:16:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten virker ikke øm rundt,på og inni sprekken ved strålen, men det er mye mykere å kjenne på enn resten av hoven. Jeg sier tusen takk for så gode svar:) jeg skal begynne og prøve på klor i morgen, og samtidig høre med hovslageren min. Han trimmer en god del barfothester så tror kanskje han har litt anelse på dette også. han er ganske nyutsdanna i hovslagerfaget så...:)

kjøpte boots på fredag som jeg prøvde i dag. Det gikk kjempe fint, og hesten gikk frem som normalt uten tegn til å virke sår. litt uvant for han var det nok for han løftet beina litt ekstra de første stegene før han som sagt gikk normalt. ville ikke ri mer enn 30 min pga faren for gnag.. :)

frkelin

Skrevet - 16/07/2007 :  08:44:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så fint. Boots er helt supert når de passer, men særlig i begynnelsen er det lurt å ikke ri så langt, ja. Det høres ut som du har en fornuftig smed som kan hjelpe deg, det er jo kjempebra.

Det kan være litt skremmende når det blir umulig å sko hesten og man ikke vet så mye om høver og hva som vil skje. Men, kunnskap er makt. Med noen enkle knep blir hesten din helt sikkert bra igjen. Nå som du har boots og blir tvunget til å få litt erfaring fra barfot vil du kanskje foretrekke å ha hesten uten sko deler av året fremover også for å forebygge andre problemer?
Gå til toppen av siden

Hilde_balder

» VIP

Skrevet - 17/07/2007 :  20:42:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hei.

fjordingen min har lenge hatt sprukne og tørre hover og jeg har prøvd oljer, kremer å ja, egentlig alt. til og med biotin uten hell.

Den siste uken falt samme skoen av 4 ganger, men jeg er heldig og har hovslager på stallen som satte den på igjen.
Så skodde jeg han igjen onsdag som var på alle fire hovene, og hovslageren "støpte" hov der hoven var oppfliset, men til min store skrekk på torsdag hadde skoen falt av atter en gang! jeg og hovslageren ble enige om å la han gå uten på frambeina, frem til det ble bedre. altså det er ikke igjen noe å feste sømmene i..

Så dagene har nå gått uten at han er blitt ridd, siden han må venne seg med å gå uten. Han var litt sårbeint med det samme så det ut til, men nå går og løper han som normalt på beitet.

noen som har samme problem, og noen som vet hva som evt kan gjøres? jeg har vudert sånne old Mac`s sko, men synes det blir for dyrt da hovslageren sa at han garantert kunne skos normalt etter beitesesongen igjen..

jeg blir frustrert!

Opprinnelig postet av Angela_Dunjar

hei
kor mye biotin? og kor lenge har du fora me dette?..man må fore ca 4-5 mnd før man se nå forskjell. og man må vær nøye at man fore så mye den ska ha (dagsbehov) av det oxo. Bruke oxo biotin, og æ fore med 2 blåe skjeier daglig som det står på boksen. tidligere har æ fora me bare ei skjei i mange år og merka ingen forskjell pga æ trudde at ei skejei va dagsbehovet. men nu ser hovan veldig fine ut på hesten min :)
Har du prøvd sånn "save a hoof" spray? ska vær kjempe bra til hester me problem hover..kan bare kjøpes via faglærte hovslagere og DETTE VIRKER :)
Æ har oxo prøvd masse rart for å få gode høver uten hell. men denne sprayen funker med biotin :)
Spør hovslagern din om dette :)
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 17/07/2007 :  23:06:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
hadde hovslageren min på besøk i dag. han trodde ikke det var WLD, siden det ikke så sånn ut visst nok. men han torde ikke garantere det så skulle få tak i en som driv med barfot hester til å se på dette. så håper det da vil komme ett svar:)

jeg prøvde biotin i 4 mnd trur jeg det var, en og en halv skje fikk han da. ingen bedring. jeg har prøvd som sagt så mye så det beste er nok at hovene får fri en del av året fra sko ja:)

Spendas

» VIP

Skrevet - 18/07/2007 :  00:01:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg har prøvd som sagt så mye så det beste er nok at hovene får fri en del av året fra sko ja:)

Opprinnelig postet av Angela_Dunjar

Er nok uten tvil det beste. Ellers; hør på de gode rådene du har fått av frkelin! Gooood peiling der, ja!!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2007 :  00:21:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
frkelin: oi, tusen takk for info om WLD - jeg tror kanskje min hest har noe sånt noe. for når jeg leste det du skrev stemte det veldig.. Lukas har nemlig mistet sko i det siste (mye action på beitet osv), og i dag dro jeg av den siste selv. det har knekt av noen biter av hovveggen der hvor han har mistet sko... hovslager er borte, så jeg tenkte å la ham gå uten sko og så ta det litt piano mtp ridningen en stund. jeg raspet endel på høvene for å hindre sprekker osv; men da la jeg merke til den "linjen" mellom hovveggen og sålen som du snakket om. den var nemlig helt mørk og "løs", kunne - som du sier - skrape med hovskrapen så gikk endel bort. var nok noen mm dyp tror jeg. visste ikke helt hva jeg skulle gjøre med den, så skrapte vekk det som var helt løst bare. og så raspet jeg hovveggen ned litt, men var usikker på hvor langt, så den er nok litt høyere enn sålen ennå - skal jeg skrape den helt ned i morgen da? så den er på høyde med sålen? jeg ser at dét har skjedd av seg selv på de høvene som har vært uten sko en liten stund (jeg var på ferie), hovveggen er kanskje også blitt litt lavere enn sålen der.

skal prøve å få tak i noe klor og spraye på jeg - kan jo uansett ikke skade! igjen takk for godt innlegg...

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.