hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - bukkebeint? og sure stråler?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 bukkebeint? og sure stråler?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

jezza86

» VIP

Norway

Skrevet - 02/09/2007 :  13:36:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejezza86  Svar med kopi av melding
lurer på om noen har noen erfaring med skoing/beskjæring av bukkebeinte hester?
(mener altså ikke bukkehov, men bukkebeint, - at liksom forbeina fra knærne og ned er litt lenger frem enn vanligvis... på en måte)
hva slags beslag/beskjæring er nødvendig for å gjøre disse hestene så komfortable som mulig? er det smertefullt? er det noe hestene er født med, eller noe som oppstår med alderdom/skader etc.?
får hovene noen spesiell fasong av dette? hva er viktig å tenke på?

en annen ting jeg trenger litt råd på....
etter den bløte sommeren var min barfothest (som hadde nyydelige barfothøver og ikke var sårbeint overhodet!) blitt sårbeint pga bakterieangrep - seperasjoner (også kalt WLD) og sure stråler. gjørmete beiter, og ja, jeg innrømmer det... 2-3 uker for lenge mellom de siste trimmene... :(
han var "halt" alt etter hvordan underlaget var, - gikk greit på grus, men om han tråkket rett på en stein var det "fryktelig vondt". Jeg begynte å "behandle" han, - skjærte ren strålene og sprayet to ganger daglig med klorinløsning, samt ordnet opp i seperasjonene som best jeg kunne.
Jeg merket at det ble bedre, men valgte likevel å sko han etter 1,5 uker, da jeg er veldig opptatt av at han er komfprtabel, og ikke mente han fortjente å gå rundt å ha småvondt.
da jeg leide han ut etter at skoene var på, tenkte jeg "jepp!! dette var bra....!!!" for han ømmet nå ikke uansett hvor han gikk!!
men!!! da jeg ba han om å trave haltet han fortsatt... om enn litt mindre....
så, hva tror dere??
er det mest sannsynlig pga de sure strålene??
eller er det noe annet som er galt?
han er ikke hoven noen steder, har ingen sår, har godt humør og god allmenntilstand.
virker ikke som han har vondt/merker noen ting når han skritter, men er altså halt når han traver, tom. på longe når det er med det høyre frembein som det innvendige... (men ikke i det hele tatt halt når det venstre forbein er det innvendige... verken i skritt, trav eller galopp...)
det jeg er interessert i, er tips om hva det kan være... noen som har opplevd noe liknende?
skal sjekke hvordan han er i dag, og evt. ringe dyrlege for sjekk i morgen... men skjønner ikke helt hva det kan være hvis det ikke er strålene!!!
(det er IKKE skoinga... han er tross alt bedre med sko, og han er skodd veldig "safe")
håper noen kan hjelpe... er takknemlig for svar!!!

ps. sure stråler og bukkebeint er ikke samme hesten!!
Jenny

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/09/2007 :  01:37:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bukkebeint forbeinsstilling er noe som kan reguleres på føll og unghester, hvor veksten i leddene enda ikke er stoppet, og beinets stilling i forkneet muligens kan korrigeres av en dyktig hovskjærer.

Gå til toppen av siden

jezza86

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2007 :  06:54:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejezza86  Svar med kopi av melding
Ja... men har du peiling på hvordan man tar hensyn til det ved beskjæring på voksen/gammel hest?
er det noe spesielt å passe på, eller prøver vi å komme så nærme som mulig "optimal hovform" uten å skjære i levende såle??
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 04/09/2007 :  01:18:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, har ikke peiling selv, siden mine små gompegamper ikke har hatt bukkebein. Det må du spørre en dyktig hovslager/hovbeskjærer om.

Det er mange grader av bukkebeint-het også - på noen man bare kan ane en ørliten brutt linje, mens andre har det helt tydelig, på ett eller begge forbein.

Før eller senere vil det komme slitasjeskader - alt etter bruk og alder. Korrigerende hovmaker-arbeide kan avhjelpe en del, samt heste-fysioterapi.

Også vi mennesker kan ha mange slags feilstillinger i ledd, som det er mye å gjøre med for å rette opp eller behandle - og det avhenger mye av hvor stor feilstillingen er. Og på mennesker er det ikke uvanlig å operere - noe man svært sjelden gjør med hestebein.

For en del år siden - ehh - tidlig på 1980-tallet - red jeg inn en ung araberhoppe som var bare litt bukkebeint på et bein, men den meget erfarne ridelæreren jeg hadde sa at denne hesten ikke måtte hoppes for mye og for høyt. Hun ble en meget god terapihest, og da jeg over 20 år senere fikk vite at hun levde i beste velgående som turhest i fjellet, og i tillegg var westerntrent, så var jeg glad for at vi ikke hadde "stresset" henne med sprangridning da hun var ung.

Jeg ville fått en erfaren veterinær til å se på hesten, og hvis den er av en rase som kan stilles ut, ville jeg fått den profsjonelt bedømt, og således fått grie på hva dens bukkebein vil ha å si for bruk og kapasitet.

Har du et godt bilde av hesten i sideplan, fra begge sider, hvor forbeina er godt synlige, så skal jeg ta en titt - ja, jeg sjekker innom VIP'en din. Som gammal fysioterapeut, som også har sett en del hestebein i min tid, kan jeg i det minste gi en liten tanke om hva jeg synes om beina på hesten.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 04/09/2007 :  01:23:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm - kikka innom bildene dine. Er det varmblodsen eller kaldblodsen som har bukkebein?

Har jeg rett når jeg antar at det er varmblodsen og høyre forbein?
Gå til toppen av siden

jezza86

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2007 :  11:48:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejezza86  Svar med kopi av melding
Heia!
Tusen takk for svar =)
Nei, det er ingen av mine hester. varmblodsen min har veldig merkelige bein, etter flere skader og antatt feilskodd siden han var 1,5 eller noe. men han er ikke bukkebeint. har vært inne på tanken om han hadde bukkeHOV en gang i tada, men han har ikke det heller. høvene hans er bare steile, men det er kodene hans også. så han er bare sånn...
han som er det, er en araber. han er allerede 30 år, men har alvorlige gaffelbåndskader, så har i mange år ikke blitt brukt noe særlig. han virker som han har det veldig greit med beina sine, egentlig.
så interessen min ligger litt mer generelt... jeg vil gjerne vite litt om dette fenomenet. sluker alt som er av informasjon og litteratur osv innen høver ol.
synes det var merkelig at vi ikke lærte noe om dette på teorikursene på NHS, men det har kanskje med at feilen sitter i kneet? og at vi ikke skal gjøre så mye annerledes.
har tenkt å kikke litt på denne araberen og se hva jeg får ut av det =)
tusen takk for engasjement, i alle fall! setter pris på det =)
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 04/09/2007 :  23:27:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slike ting skal jo normalt en flink hovslager kunne, ja... Hva som kan rettes på og hva som ikke kan rettes på...

Men ser du skriver at frambeina fra kneet og ned er lenger fram enn resten? Mener du da som i at kneet på en måte er strukket lenger enn rett ut? Slik at det på en måte er "overbøyd"? Isåfall er jo ikke hesten bukkebeint, men sabelbeint?

Uansett, en 30 år gammek hest som fungerer bra med de beina den har ville jeg for min del ikke begynt å "forandre" noe særlig på (selv om det vel uansett ikke lar seg gjøre her...). Noen hester klarer fint å kompensere for, og fungere fint med forskjellige anatomiske avvik, og spesielt etter så lang tid er det nok best å bare la dem være sånn. Dersom de fungerer bra som de er så kan det faktisk føre til mer trøbbel å begynne å "rette" på ting for å nærme seg idealet anatomisk, fordi hesten DA plutselig kan bli nødt til å kompensere for DEN forandringen igjen... Hvis du skjønner hva jeg mener...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

*Varg*

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2007 :  00:31:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Varg*  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Varg*  Svar med kopi av melding
Synes også at det høres ut som hesten er sabelbeint. Du kan i allefall ikke begynne å forandre på noe i forhold til det.
Det du kan gjøre er å lette overrullinga for hesten så mye som mulig, da med å flytte skoa bakover og rulle tåa på skoen med raspa di, du bør bruke sko uten tåkappe. Ellers bør du ikke gjøre noe med hovformen annet enn å beskjere den normalt.

www.soyset.com
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/09/2007 :  03:36:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
De aller fleste føll blir født bukkebeint, da de ligger med bøyde bein inni mora, og så er det spennende å se om beina retter seg ut i løpet av få dager - noe de ALLER fleste gjør.

På bukkebeinte er forkneet "foran" loddplanet, mens på sabelbeinte er forkneet BAK loddplanet.

På en 30(!) år gammel hest vil det være helt tull å prøve å regulere noe som helst - det er bare mens føllet er i vekst - 0 - 2(3) år - at man med mekaniske midler kan forsøke å korrigere en evt. feilstilling, med korrigering av høver og evt. spesialskoing.

Etter ca. 3 års alder er det lite man kan få gjort, uten at hesten får problemer med smerter og slitasje.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.