hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvem skal vi velge ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Hvem skal vi velge ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

beno

Skrevet - 11/01/2004 :  15:04:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Vi er en mor og datter som endelig har bestemt oss for å kjøpe en hest. Vi skal ha en hest som vi begge kan ha glede av. Har ridd mye.
Mor mest dressurinteressert og datter på 10 år mest i sprang. Har hatt hest på for tidligere. Vi ønsker oss en allround-hest som er en max-ponny. Det blir datter som rir mest, både for insruktør og på egen hånd.
Vi er nå i den situasjon at vi har møtt to hester som vi har falt for begge to, men de er så forskjellige både i type og bruksområder.
Den ene er en haflinger/sportsponnihest. Traust, rolig, god, ikke de store gangartene men en bra spranghest. Født i 1989
Den andre en blanding new forest/shagya araber. Meget lærevillig, god dressurhest som også liker å hoppe. Noe mer urolig i typen (på stallen, under oppsaling etc. - men absolutt snill). Født i 1988 - altså 1 år eldre.
Begge er friske.
Begge er blitt aktivt ridd under instruksjon.
Hvordan skal vi klare å bestemme oss, prismessig er de noenlunde like.
Hva skal vi se etter/tenke på før vi tar det avgjørende valget ???

Beno

eligj

Skrevet - 11/01/2004 :  17:02:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Jeg synes det høres ut som dere har falt for to gode alternativer. Det høres jo ut som at begge hestene kan tilfredsstille deres behov. Jeg ville tenkt litt praktisk. Du sier at den ene hesten er mer urolig av seg. Jeg vet jo ikke helt hva du mener med "urolig", men jeg ville tenkt over hvordan dere tror denne hesten vil fungere både i hverdagen, og i litt mer spesielle situasjoner. Hvordan takler den å reise på trening eller stevner andre steder? Er den grei å ha på hengeren? Hvordan er det å ri på tur med den? Hvordan takler den trafikk? Går den bra med andre hester? Og sist men ikke minst: Er den trivelig i stallen? Det beste er hvis dere kan få prøvd ut disse tingene. Dette er forsåvidt ting som dere bør tenke på når det gjelder begge hestene.

En ting som kan telle til fordel for haflingeren, er at den er et år yngre. Det vil si at dere har et år mer på dere før den faller i verdi. De er jo begge i en viss alder, og hester i denne alderen faller ganske raskt i verdi. Dette har jo ingen særlig betydning hvis dere ikke kommer til å selge hesten, men det kan jo alltids oppstå en slik situasjon at dere ønsker å selge den.

Hvis begge hestene egner seg både i gemytt og i kunnskaper, så bunner det hele ned i hvilken hest dere liker best. Det er det bare dere selv som kan vite :) Lykke til med hestekjøp!
Gå til toppen av siden

Pavarotti

» VIP

Skrevet - 12/01/2004 :  14:08:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
JEG SYNTES DERE SKAL TENKE DERE GÅTT OM FOR DERE VET EGENTLIG SVARET SELV!
JEG HADDE FÅRESLÅTT AT DERE DRAR TIL SVERIGE OG SER ETTER HEST! FOR DET FØRSTE ER DET BILLIGERE OG FOR DET ANDRE ER DET BEDRE PONNYR DER. WELSH D ELLER WELSH COB TROR JEG KUNNE HATT FALT I SMAK!

LYKKE TIL!

KOZ (en welsh cob) PAVAROTTI
Gå til toppen av siden

juliej91
» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  16:26:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejuliej91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejuliej91  Svar med kopi av melding
Siden datteren er bare 10år, så vil jeg anbefale den første, men selvsagt dersom den andre også er rolig og snill, og hun greier og takle den, en spranghest pleier også og kunne litt dresur, men ikke på like høyt nivå selvsagt... etter min opfatning virker dette best, men i utganskpunktet synes jeg at dere skal bestemme dere selv, jeg er ingen ekspert, og bare 12år, men har hjulpet folk med slikt i 2år, ettersom hester selges og kjøpes inn hee tiden, og hestepasserene er med og gi råd!
Julie
www.me-you.moo.no
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2004 :  20:45:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Slå mynt og kron!
Helt alvorlig, i øyeblikket før du kikker på hva det ble kjenner du i magen hva du ønsker at det skal være ;)
Livet som hesteeier er og blir et stort sjansespill uansett, og begge hestene virker passende for det dere skal bruke dem til. Det er aldri noen fasitsvar når det gjelder våre firbente venner, så når alt kommer til alt og alle fornuftige forhåndsregler er tatt er det nesten bare å følge magefølelsen og la det stå til...
Lykke til!
:)
Gå til toppen av siden

s-h-n-u-p-p-a
» VIP

Skrevet - 07/02/2004 :  18:28:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann!!!! jeg vil absolutt annbefale den første... for det første, er det viktig å tenke på sikkerheten, ikke sant?? og en araber kan jo være litt urolige, noe som ikke er fullt så moro for en 10år gammel jente å håndtere.. synes den rette ponnien for dere er en søt og grei allroundponni som kan det grunnleggende i dressur og liker å hoppe.. aldri kjøp en sprangponni som ikke kan noe dressur!!! VIKTIG! lykke til med kjøp av hest, og hver både tålmodige og litt kresne.... dere skal begge være kjempefornøyd med ponnien! husk det! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.