hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fjordinger? Hva synes dere om dem?:)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Fjordinger? Hva synes dere om dem?:)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Hangover

Skrevet - 11/07/2007 :  23:30:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hører ofte mye dritt om fjordinger , og mange som ikke liker de.
Hva synes dere om fjordingen?:)
Jeg synes de er utrolig flotte dyr, stø på foten og veldig snille dyr:)
Jeg må si å se fjording i dressur er helt nydelig!

Silvershining

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2007 :  15:32:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilvershining  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilvershining  Svar med kopi av melding
Liker dem jeg :) som oftest godlynte og allsidige på hobbynivå.
Vakkert som sølv, hjerter av gull
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2007 :  19:22:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Før var også jeg en av de som syntes fjordingen var en litt "kjedelig" hest. De så jo alle like ut og jeg forestilte meg at disse "gampene" var nokså trege og daffe vesner. I dag har jeg absolutt ikke denne oppfatningen lengre og nå liker jeg fjordingen svært godt. Etter at vi fikk vår egen fjording hoppe med verdens beste lynne, roligheten selv, snill som et lam og som kunne brukes til alt; kjøring, ridning, voltige, snørekjøring, sprang, feltritt, western, dressur, barneridning og 100 % til å stole på, har jeg blitt virkelig glad i og begeistret for fjordingen.
De er absolutt ikke treige og kjedelige hester, men er hva du gjør dem til. I feltritt kan jeg love dere at hoppa vår våkner til og er rene superturboen som flyr over alle hindringer, hun er den fødte Trail hesten i western, hun flyr som vinden når vi suser over jordet gjennom nysneen på vinterstid, stødig som et fjell i terrenget, trofast og arbeidsom og hun er en herlig liten engel med ungene og derfor også manges favoritt her hjemme. Hva mer kan man ønske av en hest? I disse dager er hoppa vår på beite sammen med hingst, og vi håper inderlig at vi ender opp med enda en liten guling her hos oss neste sommer. Aldri i verden om vi ville byttet bort eller solgt Stjerna vennen vår. I dag kan jeg nesten ikke forstå at jeg selv syntes fjordingen var en kjedelig og treig hest. For det er den så absolutt ikke.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Karolinegh

» VIP

Skrevet - 17/07/2007 :  18:51:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fjordinger er en utrolig fin rase! Kan brukes til alt, og passer til alle! (omtrent)

Men selv er jeg ikke overbegeistret for rasen. Alle fjordingene jeg har vært borte har vært sure/grinete, langsomme og harde i munnen..
Men jeg VET at det ikke er alle som er sånn..
Mange av de jeg har vært borti hiver også av folk.. Men det kommer jo ikke av rasen..
Veltrent fjordinger er utrolig fine å se på.
Og passer jo helt ypperlig til det kalde vinterlandet vårt!
Men utseende på fjordingen er veldig spesiell, så alle må få ha sin egen smak om de syns de er stygge eller fine.
Jeg syns at en veltrent fjording er fin, mens en smellrund fjording som står ute dag inn og dag ut med tilgang til rundball 24/7 uten trening, ikke er fullt så fine. Men det gjelder jo alle raser..
Men desverre ser jeg mest av dette med fjordingen. Og jeg aner ikke hvorfor!

Jeg kan også skjønner hvorfor folk slenger "dritt" om fjordingen. Det er ikke lett å like de hvis de har vært borte i samme fjordinger som det jeg har vært borti. Var faktisk en stund jeg ikke likte de heller, men forandret mening da jeg ble totalt forelsket i en liten unghest:)

Men mener fortsatt at de er langsomme og stae og harde i munnen. Har en venninne som var med i fjorhest NM og hun elsker fjordinger. Hun mener også det samme;P

Fjordinger er svært så forskjellige! Fjordingen til venninna mi er ustoppelig! Den vil bare løøøøpe heeele tiden! Men er såå hard i munn at du får ikke gjort stort!!

Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 17/07/2007 :  19:49:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke er noen fan ev fjordingen... men det er ganske enkelt fordi den ikke passer til mitt bruk da jeg driver med monté. Har også selv bare vært borti fjordinger som er daffe, kjedelige og steinharde i munnen, men er også fullstendig klar over at dette ikke gjelder alle. Og de fjordingene jeg ser, er som oftest veldig tjukke og de kaster folk av om de ikke følger med. Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 17/07/2007 :  23:02:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
har jo selv fjording å må jo bare si at jeg liker den rasen veldig godt.
min er jo en mini fjording med veldig små bein, så han ser konstant feit ut, selv om han ikke er det i følge veterinær. Noe annet på sommerbeitet selvsagt.

Fjordingen er en tøff hest som er med på det meste og det er sprang, dressur, tur, kjøring eller klatring.

Synes det er veldig flott å se på fjordinger som er slanke og veltrente, men på en annen side synes jeg ikke det er den typen som er den "gode gamle typen". De fra gammelt av var små, kompakte og hardføre. og egnet seg nok ikke til sprang som dagens slanke fjording type er:) Noen fjordinger, spesielt de en husker fra en gikk på rideskolen var late, trege og gadd ikke lystre rytteren, eller slengte rytteren av så langt en fikk den.
Dette er jo selvsagt veldig individuelt blant rasen. min er til tider sprek, andre ganger en skikkelig gamp som ikke gidder å jobbe. Er han m,ed andre hester derimot er han alltid i tet.

konklusjon: jeg liker vel den eldre utgaven av rasen fordi jeg har en selv, men må jo si jeg beundrer de fjordingene som er slanke og elegante.

ett bilde av min oldtidstype fjording:)

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 28/07/2007 :  10:23:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Fin fjording Angela_Dunjar!

Har fjording her, og jeg bare elsker rasen må jeg si!
Fjordingen er den meste stødigste turhesten jeg har vært borti, og ikke minst en hest med fart i :P

Det med at fjordingen ikke er så populær som visse andre raser, er nok av at dette er en rase, som for det meste krever ei bestemt hand. Nesten alle fjordingene jeg har ridd, må man være tøff mot (akkurat som min), og er man det er fjordingen en utrolig rase!

Min hest er fantastisk å ri, for de som er tøffe. Har masse barneridning/små ridetimer og da har jeg bestandig brukt henne til det. Til nye, litt uerfarne folk, kan hun fort bli treig.

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 28/07/2007 :  12:37:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke noe typisk fording elsker, men jeg liker de Jeg har ridd 6 fjordinger og 4 av de var bare dritten... Trege, late, harde i munnen og kunne ikke sprang eller dressur rett og slett ingen ting Men de 2 andre jeg har ridd kunne jeg veldig gjærne hatt selv... Spreke, opplakte, einer seg til det meste og ikke mins et kjempe godt lynne Så det er litt opp og ned... Men jeg kan se en fjording og si nei så søt Men alle har forskjellig smak og det kommer vi altid til og ha Gå til toppen av siden

LilleMint

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2007 :  17:28:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLilleMint  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLilleMint  Svar med kopi av melding
Jeg syntes at fjordinger er kjempe søte gamper.. :)
Har ikke vært borti så mange trege, late, daffe fjordinger egentlig.. ;) Venninden min hadde en fjording, og han var superduper! Hoppet 125 enkelthinder og 1 meter bane, kjempe ærlig.
LA i dressur og hadde skikkelig fart på turer, skikkelig morsom fjording på 20 år!
Og enda sprek..!
Kjempe søt og snill..

- Jasmine og Ponniene - Gå til toppen av siden

arcadia

» VIP

Skrevet - 03/08/2007 :  23:30:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!!
for å være ærlig synes jeg ikke om fjording,men det finnes sikkert individer som man kanskje kan like!!
men det er jo godt ikke alle har lik smak og meninger om alt!

hilsen yvonne
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2007 :  21:37:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Begynte å ri fjording i 1987- en flott hest å lære seg å ri på. Har aldri hatt fjording, men ridd noen en og annen gang- har valgt meg en belgisk vb som ridehest, samt at jeg !"samler" på små ponnier...og for første gang i mitt liv skal jeg få meg fjording - 20 år etter mitt første møte med rasen har jeg nå gått til anskafelse av en rødblakk valakk- det blir spennende- han skal være familiehesten vår. Har sett flotte eksemplar av rasen, bla hadde en venninne av meg en knallfin valakk som tidligere har gått både nordisk, nm mm - han var kanonfin! var også på fjordhest nm i porsgrunn i år- og der var det mange flotte fjordinger!
Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

ida-e

» VIP

Skrevet - 06/08/2007 :  22:59:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseida-e  Svar med kopi av melding
jeg personlig liker ikke de fjordingene av den gamle sorten, sånne store kaftige tunge hester som er sta og ikker orker en dritt.. eller fjordinger som er late og ikke har framdrit.. har selv mange fjordinger,og har en som er lat,og da blir det liksom ikke så gøy å holde på med de når en må sitte å drive på hele tiden.. men nå har jeg negynnt på et nytt prosjekt, ei fjordhoppe på 2 som aldeles ikke er noe treig type..hun har energi til de gradre,å det er gøy.. hun er ikka akkurat typisk fjording heller da,for hun har stjernebless,men hun er renraset og med prenierte foreldre..

laura..skjønne hoppa mi med stjernebless Gå til toppen av siden

Thea_Amanda

Skrevet - 06/08/2007 :  23:46:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selv liker jeg fjordinger veldig godt. De er stødige på foten noe som gjør dem til supre turhester.
Hester av den "gamle typen" er jo ikke akkuart de vi ser for oss på konkurransebanen, men de mer "sporstfjordingene" kan gjøre det bra i både sprang og dressur. Mener ikke at de mer kraftige ikke duger til det, for det gjør de!
Mange fjordinger er også supre kjørehester. Det er nok pga de (fleste) er såpass stødige og sikre på foten.
Ellers så er de jo noen skikkelige sjarmtroll. Hvem kan ve motstå en slik en?

Gå til toppen av siden

ida-e

» VIP

Skrevet - 07/08/2007 :  07:40:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseida-e  Svar med kopi av melding
ja,fjordinger kan sjarmere meg i senk..
laura..skjønne hoppa mi med stjernebless Gå til toppen av siden

Stall_Hogsnes

» VIP

Skrevet - 07/08/2007 :  12:56:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selv syns jeg fjordinger er en fin og stødig hest med bein i nesa;)
Kan brukes til alt med den rette eier!
Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2007 :  20:09:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Kan ikke akkuratt sei att fjordingen er kjedelig, det er jo alt i fra hest til hest, noen er daffe og orker så vidt og løfte seg over hindere og noen kan hoppe 130 som alle andre raser, blir feil og si att de er kjedelige nor de går fra hest til hest.
Seljeset lucy<3 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.