hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Markkur!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Markkur!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Lucen
» VIP

Skrevet - 30/05/2004 :  22:13:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her på stallen gir vi markkur før beiteslipp, en gang midt i beitesesong, dobbel dose på høst etter beite og Ivomec i februar.
Hesten min fikk banminth før helga, på kveldstid og han fikk kolikksmerter. Dette kom ikke før dagen etter, om morgenen.
(fikk "skrekk-telefon" fra stallen om at han ikke ville reise seg)
Dyrlegen sa at det stort sett bare er hester som er fulle av mark som reagerer på markkur, min hest hadde ikke mark men fikk likevell kolikk.
Jeg var usikker på om det var markkuren som var årsaken, men ser jo nå at det er flere som har opplevd dette i forbindelse med banminth.
Kolikken var mild, så eneste behandling han fikk var smertestillende.(jeg derimot burde fått valium...)
Lurer på om det kanskje er bedre å bruke en annen type enn banminth?
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 01/06/2004 :  18:06:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
lurer bare på hvordan du kan si med sikkerhet at han ikke hadde mark der jeg? om du visste det på forhånd så var det vel unødvendig å ta markekur i det hele tatt.. Om du sier at han ikke hadde mark fordi du ikke fant store spaghetti greier eller andre kryp så betyr ikke det at hesten ikke har hatt mark!!!!! Gå til toppen av siden

Lucen
» VIP

Skrevet - 01/06/2004 :  19:25:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dyrlegen sa at min hest sansynligvis ikke hadde mark, men man kan jo aldri være sikker - selv ikke med avføringsprøve.
Så det var jammen bra at du bemerket at jeg hadde svart litt raskt her, hvis ikke så tror jeg jammen at hele Norge hadde gått til h... eller hva??
Ja, det er jo soleklart at vi kun gir markkur først når hesten er stappfull av mark. Skjønner at det er det du gjør. Selv gir jeg hestene mine markkur enten jeg mistenker mark eller ikke
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2004 :  09:56:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
Nå reiser sikkert håret på hodet seg på dem som mener markkur aldri skal gis uten å fått påvist mark ved avføringsprøve først. Men jeg gir hesten min markkur annenhver måned, året rundt! Og har aldri tatt noen avføringsprøve. På de fleste voksne hester er jo dette unødvendig, men min er veldig utsatt for å få spolorm. Skulle gjerne visst hvorfor. ..Har en mistanke om at motstandsdyktigheten er svekket etter at han var utmagrt og full av mark da jeg kjøpte han for tre år siden. I begynnelsen fikk han kur samtidig med de andre; ca 3 ganger i året. Men siden det nesten hver gang kom ut store marker, bestemte jeg meg for å gi annenhver måned, for å unngå at han ble skikkelig "markspist" mellom kurene. Håper magen hans blir mer motstanddyktig etterhvert! Dyrlegen mente det ikke var noen fare ved å gi så ofte, da dosene som gis er langt under det som regnes som farlig for hesten. Produnsentene anbefaler ritignok å gi annenhver måned, men de tjener jo på dette, så den anbefalingen ville jeg ikke fulgt hvis jeg hadde hatt en hest med normal motstandskraft mot mark.
Gå til toppen av siden

Ase

Skrevet - 02/06/2004 :  15:08:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Annhver maaned blir jo 6 ganger i aaret og det er ikke saa mye. Men jeg ville tenkt litt paa hesteholdet.

Ca 3 dager etter markuren boer du desinfisere boksen. Etter markuren er hesten veldig mottakelig siden den da er "toemt" for mark. Og dersom du ikke desinfiserer boksen kommer eggene inn i hesten der det naa er gode tider for dem siden det ikke allerede er fult av mark. Ellers saa boer jo alle hester som gaar sammen faa markur samtedig. Jeg synes heller du ikke skal slippe hesten din paa beite de foerste dagene etter markuren av grunnene beskrevet overfor pluss at andre hester kan bli infiserte av det som kommer ut av hesten din.

Paddocken boer alltid moekkes 1-2 ganger i uken.
Ville ogsaa tatt avfoeringsproever ca maanedlig for aa sjekke at det ormekur programmet du kjoerer naa virker.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.66 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.