hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Brems-misshandling?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Brems-misshandling?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  20:50:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
På noen hester virker bremsen mot sin hensikt.
Jeg vet ikke hvorfor og hva som faktisk skjer fysisk med hesten , men reaksjonene man får er skremmende og ti ganger verre enn hvordan hesten var før man satte på bremsen.

Jeg har brukt mye brems "i gamle dager" men har heldigvis "vokst" fra det nå. Jeg personlig kan ikke klare å se at det er god håndtering av hest å måtte ty til slike hjelpemidler, da har man etter min mening bommet et eller annet sted på veien ifht. den tilliten jeg mener skal være mellom hest og eier.
Mulig man i mange tilfeller kan skylde på tidligere eiere eller elendige veterinærer, men man har da et ansvar overfor hesten både for å bygge ny tillit eller kaste evt. elendige veterinærer ut av stallen.
Man har ikke kommet noe nærmere et gjensidig tillitsforhold om man må ty til brems eller om man må dope ned hesten da har man kun gått en veldig "sølete omvei", hvor "møkkete" man vil bli får være opp til hver enkelt sin samvittighet.

Tilbake til hester som ikke tåler brems: de puster fortere og fortere, begynner å småskjelve, når du ser hvitøyet på de burde du være langt utenfor rekkevidde..

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 11/04/2006 :  21:37:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Husk at det er ikke alltid bare sin egen hest en må håndtere i en nødsituasjon. Det kan være en hest du aldri har vært borti før, som må ha akutt behandling.

Selv om en gjerne skulle ønske at det aldri hadde vært nødvendig med brems, er den god å ha når man er i knipe.
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  22:36:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jeg har sett brems i bruk en gang, og jeg fikk ikke inntrykk at det var smertefullt for hesten - snarere tvert i mot. Hesten gjorde ingen motstand whatsoever, og hele situasjonen så faktisk ganske så harmonisk ut. Er veldig enig med de som sier at dette må da være et godt alternativ til doping, ved korrekt bruk, selvfølgelig. Slik jeg har forstått frigjør bremsen endorfiner ved å ¨klemme¨ på de riktige stedene. Noe ala det som skjer når man masserer ørene til hesten. Må tilslutt presisere at jeg ser ikke problemet ved RIKTIG bruk av brems i kyndige menneskers hender, så ingen misforstår meg.

Redigert for å legge til at jeg aldri har brukt brems på min egen hest. Bruker ikke en gang doping da veterinær er det beste i verden! Han står å gaper når tennene skal raspes og greier. Jeg kunne aldri tenkt meg å bruke det min hest heller. For det første trenger han det ikke og for det andre føler ikke jeg at jeg har nok kunnskap om emnet til å kunne utføre en brems.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 11/04/2006 22:38:55 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 11/04/2006 :  23:03:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Husk at det er ikke alltid bare sin egen hest en må håndtere i en nødsituasjon. Det kan være en hest du aldri har vært borti før, som må ha akutt behandling.

Selv om en gjerne skulle ønske at det aldri hadde vært nødvendig med brems, er den god å ha når man er i knipe.

Opprinnelig postet av rapplilja

Hadde du håndtert min hest med brems i en "nødsituasjon" hadde du hatt et stort problem etterpå... Du mener ikke seriøst at du hadde tatt for deg ukjente hester og benyttet brems på de, fordi du selv mener det er kjekt å ha i knipe? (Artig ord forresten i denne debatten)
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  23:13:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Birre: Det tror jeg, uten å legge ord i Rappliljas munn, at hun hadde gjort. Hun har vel så vidt jeg har fått med meg vært hestegjeter - og da har det seg slik at man har med ukjente hester å gjøre. Mener du seriøst at man skal la hesten være og ikke få behandlet den om man ikke kjenner den, men likevel er dens eneste hjelp - enn å bruke brems? Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 11/04/2006 :  23:25:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Birre: Det tror jeg, uten å legge ord i Rappliljas munn, at hun hadde gjort. Hun har vel så vidt jeg har fått med meg vært hestegjeter - og da har det seg slik at man har med ukjente hester å gjøre. Mener du seriøst at man skal la hesten være og ikke få behandlet den om man ikke kjenner den, men likevel er dens eneste hjelp - enn å bruke brems?

Opprinnelig postet av Formosissima

Jeg synes dette blir satt veldig på spissen. For det første: Er "hestegjeter" et yrke? Har vi hestegjetere her i dette landet? Vi har jo ikke en gang gjetere til å se etter sauene våre...

Hmpfff!!! Unnskyld at jeg ler, men nå så jeg for meg en hysterisk person som løper rundt på vidda med hestebrems i skreppa. Det kunne jo være noen som trengte hjelp... Sorry, jeg skal ta meg sammen.

Nei så klart, ville hun kun ha benyttet bremsen sin på jobb oppe i fjellet når hun gjeter hester så er det selvsagt helt greit. Nei, det er ikke det heller, men dette ble litt mye for meg. Jeg så kanskje for meg en situasjon i sivilisasjonen, hvor hun tydeligvis mener hun kan bremse en hest som ikke er sin egen fordi hun selv mener det er nødvendig.

Men å snakke for andre blir vel litt feil - og dumt? Hun kan sikkert svare selv om hun ønsker det
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  00:05:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Birre: Må alt ha en yrkestittel for at det skal være noe man kan gjøre? ;-)
Ja. Vi har hestegjetere i Norge. Det har også vært program på TV om disse, NRK om jeg ikke tar helt feil. De har bl.a. ansvaret for hestene i Sikkilsdalen, som jeg regner med at du vet hva er. Les f.eks. http://www.hest.no/bibliotek/les?func=archive&id=1151
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 12/04/2006 :  10:38:03  Vis profil  Svar med kopi av melding

Må bare le av de som skriver at de SYNES ikke det ser ut som hesten har vondt når muleklemme/brems blir satt på.....

En kan ikke synes slikt, en må bruke hodet.....og ærlig talt, hvor (unnskyld utrykket) blåst er mann dersom man kan mene at det mest følsomme og sensible punktet på en hest ikke utløser smerte ved slik håndtering?????

Det er vel neppe et punkt på både mennesker og dyr som har så mye nerver tilknyttet hjernen som overleppen/snuten/mulen osv...
Mulen på en hest kan sortere og filtrere ut den minste lille uønskede detalj i gress, høy, jord, trær, korn osv osv... Og, siden det utskilles endorfiner i kroppen via eks smerte så blir det vel rimelig motsigende å trøste seg til at hesten skiller ut endorfiner og da tilsynelatende for lamme hoder er hesten da smertefri ved bruk av brems??!!!

Kankje det er snarere tvert imot...at hesten har så mye smerte at den blir helt blokkert og passiv og rett og slett klarer ikke kjempe imot da hjernen jobber på spreng med å sortere tanker og få klarhet.. Må være en grunn til at en kan se øynene ruller. De gjør ikke det fordi de er lammet av kroppens eget smertelindrende stoff..... Tenker da på meg selv om jeg har skrekkelig vondt. En blir varm i hodet, stiv, svimmel, ør og surrette....

En annen ting er at hester ikke har det verbale som vi mennesker har, eller andre dyr, eks hund. En hund piper og klynker i de fleste tilfeller ved smerte. Men ta en fisk... Det er vel liten tvil om at en fisk som henger med full kroppsvekt fra en krok i munnen, som spreller og kjemper for livet, føler smerte?! Det er jo til og med påvist at fisk føler smerte på lik linje med andre skapninger. Men den lager ikke lyd, den skriker ikke i smerte.
Helt likt en hest.. Min hest skrek ikke da hun hang fast bogen i en spiker her om dagen og dro opp en stygg flenge på 15 cm... Heller ikke nabohesten som var på kanten til å dø av forstoppelse lagde lyd selv om hun var blank i øynene, med både kramper og rykkninger...og skalv av smerte....

Mulig noen opplever meg som krass nå men det er da på tide at folk begynner å bruke hodet. Det å ha kjeledyr er kankje noe av det mest egeoistiske som finnes.....men ikke om man behandler dyrene sine på samme måte som en ville blitt behandlet selv. Det handler om forsåelse og respekt.... Forståelse for at de ikke tenker og ser likt på ting som oss...og da evnen til å forstå de slik de er. Og respekt for at livet til det enklete dyr er for den det mest verdifulle som finnes.. Viser man dette så vil du tilbake få respekt og en venn for livet.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  12:16:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
hadde egentlig ikke tenkt å si noe mer men...
jeg mener ikke at hesten står og koser seg når den blir bremset og det gjør vel heller ingen andre siden de kun vil bruke det i nødstilfeller.

men jeg syns jeg får tittelen dyremishandler litt ufortjent bare fordi jeg har tillatt brems på min hest.

hele undersøkelsen var unnagjort på et par minutter, hesten var ikke stressa eller noe (merk jeg sier ikke at hun koste seg!).

enkelte situasjoner kan man ikke trene bort og istedefor å stresse opp hesten min og kanskje bruke over en time på å krangle og roe henne ned så sier jeg ja til brems.

blir tilliten borte av den grunn? blir jeg en dårlig og forferdelig eier som mishandler hesten min? javel...
men da er det rart hun stoler på meg hvis det er skumle situasjoner som kan trenes bort.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  13:49:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt skrevet Oleo.

Og ja, "mulig" det er en grunn til at det blir produsert såpass mye endorfiner at enkelte hester ser ut som de sover ved bruk av brems..

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  16:40:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Men hva gjør dere da, dersom det oppstår en nødsituasjon - veterinær er langt unna, gevær er langt unna - mens det i dette tilfellet befinner seg en brems innen rekkevidde? Lar man hesten lide unødvendig - eller bremser dere? Jeg vil heller kalle det dyremishandling å la et dyr lide unødvendig enn å gjøre det man kan der og da. Når man først skal ta i bruk ordet "dyremishandling" (vanvittig hvor lett dette tas i bruk innen hesteverdenen gitt. Greit å angripe med når noen gjør noe en selv ikke er helt enig i, kanskje?).

Det er da ingen her som hevder at de bruker brems i tide og utide. Noen har ikke sett det i bruk, noen har sett det i bruk en gang - jeg for min del har sett det i bruk to ganger på to forskjellige hester og tviler ikke et sekund på at det der og da var mest humant å bremse hesten.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  18:49:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
På bakgrunn av at du har sett brems i bruk to ganger så regner du det som godt nok grunnlag for å uttale deg om at brems ikke er dyremishandling Formosissima?

Å kalle bruk av brems for dyremishandling er for noen kanskje en drøy påstand, for andre igjen er det berettighet.
Dette blir da egentlig et definisjonsspørsmål:
Hva kan defineres som mishandling?

I en nødssituasjon vil man måtte se på hva som er mest skånsomt for hesten. Er man langt avgårde med en hest man ikke kjenner og det skulle oppstå en situasjon hvor man har valget mellom å bremse hesten eller la den lide unødig, vil jeg påstå at det er mishandling å ikke bremse hesten.

Et annet spørsmål som vil dukke opp da er: hva karakteriserer en nødsituasjon? For noen er en nødsituasjon en urolig hest som ikke vil stå stille når man skal røske manen, sko den, barbere den o.l.
For andre er en nødsituasjon nettopp en nødsituasjon: man har ingen andre muligheter.

Å bremse hesten betyr at man må fortsette å bremse hesten i de samme situasjonene i de aller fleste tilfeller, man har da tapt ifht. å vinne hestens tillit og man taper hver gang man vrir mulen så hardt at systemet senker farten, hjertet slår tregere og øynene ikke lenger er å få kontakt med.

Jeg vet ikke, men i tilfellet brems blir man kanskje tvunget til å også se på den psykiske belastningen man påfører hesten..

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 12/04/2006 :  19:37:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Må bare le av de som skriver at de SYNES ikke det ser ut som hesten har vondt når muleklemme/brems blir satt på.....

En kan ikke synes slikt, en må bruke hodet.....og ærlig talt, hvor (unnskyld utrykket) blåst er mann dersom man kan mene at det mest følsomme og sensible punktet på en hest ikke utløser smerte ved slik håndtering?????

Det er vel neppe et punkt på både mennesker og dyr som har så mye nerver tilknyttet hjernen som overleppen/snuten/mulen osv...
Mulen på en hest kan sortere og filtrere ut den minste lille uønskede detalj i gress, høy, jord, trær, korn osv osv... Og, siden det utskilles endorfiner i kroppen via eks smerte så blir det vel rimelig motsigende å trøste seg til at hesten skiller ut endorfiner og da tilsynelatende for lamme hoder er hesten da smertefri ved bruk av brems??!!!

Kankje det er snarere tvert imot...at hesten har så mye smerte at den blir helt blokkert og passiv og rett og slett klarer ikke kjempe imot da hjernen jobber på spreng med å sortere tanker og få klarhet.. Må være en grunn til at en kan se øynene ruller. De gjør ikke det fordi de er lammet av kroppens eget smertelindrende stoff..... Tenker da på meg selv om jeg har skrekkelig vondt. En blir varm i hodet, stiv, svimmel, ør og surrette....

En annen ting er at hester ikke har det verbale som vi mennesker har, eller andre dyr, eks hund. En hund piper og klynker i de fleste tilfeller ved smerte. Men ta en fisk... Det er vel liten tvil om at en fisk som henger med full kroppsvekt fra en krok i munnen, som spreller og kjemper for livet, føler smerte?! Det er jo til og med påvist at fisk føler smerte på lik linje med andre skapninger. Men den lager ikke lyd, den skriker ikke i smerte.
Helt likt en hest.. Min hest skrek ikke da hun hang fast bogen i en spiker her om dagen og dro opp en stygg flenge på 15 cm... Heller ikke nabohesten som var på kanten til å dø av forstoppelse lagde lyd selv om hun var blank i øynene, med både kramper og rykkninger...og skalv av smerte....

Mulig noen opplever meg som krass nå men det er da på tide at folk begynner å bruke hodet. Det å ha kjeledyr er kankje noe av det mest egeoistiske som finnes.....men ikke om man behandler dyrene sine på samme måte som en ville blitt behandlet selv. Det handler om forsåelse og respekt.... Forståelse for at de ikke tenker og ser likt på ting som oss...og da evnen til å forstå de slik de er. Og respekt for at livet til det enklete dyr er for den det mest verdifulle som finnes.. Viser man dette så vil du tilbake få respekt og en venn for livet.

Opprinnelig postet av oleo

Ja, i stor grad må ting ha en tittel for meg. "Hestegjeter" er nytt for meg, mulig jeg har gått glipp av noe... Det høres nemlig ut for meg som om den det gjalt hadde et yrke som hestegjeter med lang og bred erfaring innen dette. Og enda lenger erfaring med bruk av hestebrems.

Det i seg selv synes jeg er skremmende, (bremsen altså), og når det kommer til stykket så har f eks du kun sett brems i bruk ved to anledninger. Kaller du det erfaring? For meg kalles det uerfarenhet og uvitenhet, men du uttaler deg som om dette er noe du har greie på og som du ikke ville nøle med å ta i bruk.

Vi har kommet såpass langt i vår forståelse av dyreverdenen at vi vet at hester får traumer på lik linje med oss mennesker. De føler smerte på lik linje som oss, og de har de samme behov for omsorg, forståelse og respekt som oss.

I min verden er det så enkelt som å stille seg selv i samme situasjon. Noe så banalt som: ville du gått ute med boblejakke på deg i 15 varme? Nei, du vil ikke det, og det vil helst ikke hesten din heller. (Det er det samme som ha ha små barn. Ikke rart at de vræler i butikken, de har jo for mye tøy på seg!!! Men mamma selv, hun har kledd av seg og har det så fint så)

Når jeg har store smerter så tar jeg en smertestillende. Kroppens endorfiner hjelper meg ikke når jeg har det for ille. Hadde jeg fått en brems på leppa hadde jeg nok ikke ligget rolig fordi jeg var "sløvet" av kroppens eget smertestillende, men fordi smerten var så stor at jeg ikke klarte å røre meg.

Brems er et redskap VI mener er BEST for hesten vår når vi ikke kan få den til å stå rolig fordi den er redd.

Gjør hva dere vil med hesten deres ang brems, jeg kommer aldri til å ta et slikt verktøy i bruk.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 12/04/2006 :  19:39:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vups! Inlegget over var svar til formossissima Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  19:51:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ok, Birre. Jeg er uerfaren og uvitenhet, men jeg hadde ikke hatt problemer med å bruke brems i de situasjoner jeg har sett de i bruk. -Jeg- hadde ikke bremset, men en person som kan det. Jeg kaller fortsatt ikke brems dyremishandling.

For øvrig var situasjonene disse; 1) hest tråkker jernrive inn i hoven, og brekker av en stor bit (inn mot beinet). Eier bremser kjapt for at hesten skal stå stille og ikke røre seg. 2) Hest løper i stor fart nedover et beite, sklir og treffer en stein. Brekker begge frembena, men ligger slik til at de ikke får skutt hesten før de har flyttet på deler av den (dyrelege var langt unna, hesten ble skutt). De bremset for å ikke gjøre det verre for hesten enn det allerede var. Var dette feil? Dyremishandling?

(Men Birre; hva har dekkenbruk o.l. med dette å gjøre? Jeg har aldri uttalt meg om mitt ståsted angående klær, klær på barn, direkte linker til dekkenbruk osv, og det har vel strengt tatt ikke noe med dette å gjøre. Og angående yrker.. eksisterer f.eks. yrket grafisk designer for deg? Det er ingen yrkestittel ;-))

((Edit for å legge til noe til.. Angående endorfiner hos mennesker, så tror jeg du skal ha bra vondt over en tid før de virkelig slår til. Min bror er født med hull på tarmen og mer eller mindre livstruende allergier. De trodde tidligere at han hadde ADHD, men det var (over)produksjon av endorfiner for å holde kroppen gående i smertene. Men det ble OT.))

Redigert av - Silje-og-Tindra den 12/04/2006 20:04:15 Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.