hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Brems-misshandling?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Brems-misshandling?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  20:24:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, i stor grad må ting ha en tittel for meg. "Hestegjeter" er nytt for meg, mulig jeg har gått glipp av noe...

Det er mange som ikke har hørt om equiterapauter også...

Kopi av melding:
Det i seg selv synes jeg er skremmende, (bremsen altså), og når det kommer til stykket så har f eks du kun sett brems i bruk ved to anledninger. Kaller du det erfaring? For meg kalles det uerfarenhet og uvitenhet, men du uttaler deg som om dette er noe du har greie på og som du ikke ville nøle med å ta i bruk.

Hvor mange ganger har du sett bremsen i bruk?

Kopi av melding:
(Det er det samme som ha ha små barn. Ikke rart at de vræler i butikken, de har jo for mye tøy på seg!!! Men mamma selv, hun har kledd av seg og har det så fint så)

Dette har ingenting med saken å gjøre, men barn er mye mer følsom for temperatur enn voksne. Hvis tanteungen min skulle ha gått kledd likt jeg gjør nå så hadde han frosset ihjel (Jeg går gjerne ut med bare skjorte og jeans i 5 minus...).

Kopi av melding:
Når jeg har store smerter så tar jeg en smertestillende.

Det valget har ikke en hest. Det eneste smertestillende til hest som er å oppdrive her jeg bor er dop som må settes med sprøyter. Og for å få til det, så trengs det dyrlege. Og DET er ikke alltid like enkelt å få tak i (Tro meg, jeg har hatt ringerunde sent på kveld mange ganger jeg...)

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 14/04/2006 :  16:55:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vært på hyttetur, men nå skal jeg svare for meg

Svar til Birre:
Hehehe.... Nå må jeg bare le.. Dette viser virkelig hvor forskjellige verdener vi lever i!
Når man ikke en gang tror at det lenger finnes hestegjetere i landet, er man langt ute på jordet, og kan tydeligvis ikke sette seg inn i hvordan en slik nødsituasjon kan være.

Jeg må innrømme at hadde hesten din skadd seg i fjellet og fått panikk, hadde jeg ikke nølt med å bremse den hvis det var nødvendig nei.

For meg er bare en selvfølge å hjelpe skadde dyr så fort som mulig.

Skjønner nå at det blir feil å diskutere dette med folk som virkelig ikke kan se for seg en slik situasjon.

Når sommeren kommer er jeg å finne langt inni fjellet, blant 20 dølehester, som stort sett lever livets glade dager. I sekken har jeg mat, klær, havre/kraftfor til hingsten, grime/leietau, kniv, -OG BREMS!!

Og møter jeg en av hestene deres i en skikkelig nødsituasjon vil jeg nok gjøre det som kreves for å hjelpe hesten ja, uten å spørre om lov.

Må til slutt legge til at jeg synes synd i alle som aldri har opplevd denne herlige hesteverdenen jeg lever i om sommeren
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  17:44:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må til slutt legge til at jeg synes synd i alle som aldri har opplevd denne herlige hesteverdenen jeg lever i om sommeren

Ja ja.... mine går ute på 4*40 måls beite hele året med beite, lyng, skog, strand osv.
Dog uten spiker og gamle gjerder...
Beklager helt OT men måtte bare kommentere den setningen, synes den var litt eh.. dum. Nå regner jeg ikke med at dere er SÅ mange hestegjetere og da synes du synd på mange?
Jeg skjønner godt hva du mener, klart det er en fin sommer for hesten, men det hører vel til under et annet tema?
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  17:55:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei....

Jeg har sett brems i bruk og brukt den mange ganger selv men når det da står mellom menske liv eller da og bremse en hest så tar jeg da heller og bremser en hest... Da vil jeg mye HELLER være dyremishandling.... Vis jeg og vetinær må ofre livet vårt for og få satt en sprøyte

Har opplevd en gang og brekke 3 ribbein pga ei sprøyte det kunne ha vært unngått vis brems hadde vært i bruk men de som mener de kan jobbe bort sprøyte skrekk hver så snill og gjør det med hesten min har hatt den fra den var født den stoler på meg så den tør og gå over alt så lenge jeg er med gå igjenom en presening når den blåser osv

Men pga en sprøyte når den var mindre så er den redd vet uansett hvordan vet er det en vet så ser du det hvite i øynene på den så de som kan hjelp meg!!!!!

smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  18:40:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Liker ikke bremsbruk jeg, huff og huff..

Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 14/04/2006 :  18:41:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min siste setning var vel mer et hjertesukk over hvor mange det er som aldri opplever hester i en naturlig situasjon, frie, i flokk på fjellet, og hvor forskjellige planeter vi lever på, selv innenfor en hobby/interesse.

Man trenger ikke være gjeter for å ha vært innom "min" verden. Her i distriktet er det flere hesteslepp hver sommer, og de fleste har et naturlig forhold til at hestene går i fjellet.

De fleste forstår at man heller bremser hesten en liten stund så den står rolig, enn å risikere liv og helse på å hjelpe en livredd hest.
Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  18:48:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
rapplilja tror det største problemet til folk er at de kjønner ikke hva det vil si at man faktisk prøver og hjelpe hadde du passet på hesten min slik som du gjør så hadde jeg vært over lykkelig vis du hadde hjulpet hesten min om du hadde brukt brems el ikke... Hadde hesten min eks tråkket i et hull og hadde panikk når du fant han så hadde jeg vært glad for at du hadde tatt på brems og fått eks beinet opp av hullet i steden for og da ringe vet for og få den til og komme og dope hesten for at den så skulle få opp beinet.... Så jeg setter stor pris på det dere gjør for dyra når de står eks på fjellet
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 14/04/2006 :  19:13:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for hyggelig tilbakemelding:) Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  20:29:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Mm, jeg stemmer i det Enebakk Racing sier - jeg tror Rapplilja tar seg utmerket av hestene i fjellet og gjør det som trengs; tolket ut i fra det hun skriver.

Er fortsatt interessert i å høre om de tilfellene jeg har vært borti er så dyreplageri da. Det ble fort helt stille da. ;-)
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 14/04/2006 :  20:34:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Det er i mine øyne selvfølgelig ikke dyreplageri, Formosissima.

Det er nettopp det bruk av brems handler om, i mine øyne, nemlig å gjøre lidelsene kortere, og mindre intense.

Så får nå folk skrike om dyrevern så mye de vil, så lenge de tydeligvis er villige til å la hestene sine til å lide lengre pga f.eks kolikk eller skader, fordi de er så imot brems.

(dyrevern meg her og dyrevern meg der, gitt...)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  20:43:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror kanskje det er på tide å stille spørsmål om hvorvidt brems i forskjellige situasjoner er, eller ikke er dyremishandling?

Eks. 1: Du skal barbere hesten din og den er hysterisk for klippemaskinen, bremser du?

Eks. 2: Du skal vaske hesten og den står ikke stille, bremser du?

Eks. 3: Veterinæren kommer og skal gi hesten din vaksine, bremser du og evt. hva forsøker du aller først?

Eks. 4: Hesten tråkker i et hull på tur ( som nevnt over) og får panikk, bremser du og evt. har du en brems i nærheten?

Poenget mitt er ikke at man skal svare på alle eksemplene, men at begge parter både for og imot brems tenker litt på i hvilke situasjoner man må bruke brems og i hvilke situasjoner man ikke burde bruke brems.
Jeg har forsåvidt full forståelse for at en hestegjeter har med seg brems som en naturlig del av "utrustningen", det skal tross alt en del til for å komme med bedre og mer dyrevennlige løsninger om man er langt oppe på fjellet og hesten setter seg i en slik situasjon at man må bremse for å hjelpe den.

På den annen side nytter det svært lite å bremse en hest med brukket ben oppe på fjellet, man vil mest sannsynlig overskride den tiden det tar før bremsens virkning går i motsatt retning før man får hjelp til å evt. avlive dyret, ergo: hva burde en hestegjeter ha av kvalifikasjoner?

Og et annet er spørsmål er: hvor lett er det å feste bremsen på en hest som har panikk?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  21:38:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg tenkte nå bare å spørre jeg da, Renate siden du med fler har vært kjappe til å konkludere med at brems er dyremishandling. Og da høres det ut for meg som om dere er rimelig bestemte på at brems er dyremishandling - uansett. Derfor satte jeg opp min eksempler - bl.a. også fordi jeg blir fremstilt som uvitende og uerfaren - gjerne av folk som sikkert aldri har deltatt i bremsing selv? ;-)

Så du må gjerne svare. Synes du det var fælt at det ble bremset i disse situasjonene? Var det dyreplageri? Ville det vært bedre å la vær?

(-Jeg- har vel for øvrig aldri sagt noe som helst om å bremse for å klippe osv. - jeg klipper ikke engang ..)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  00:42:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg tenkte nå bare å spørre jeg da, Renate siden du med fler har vært kjappe til å konkludere med at brems er dyremishandling. Og da høres det ut for meg som om dere er rimelig bestemte på at brems er dyremishandling - uansett. Derfor satte jeg opp min eksempler - bl.a. også fordi jeg blir fremstilt som uvitende og uerfaren - gjerne av folk som sikkert aldri har deltatt i bremsing selv? ;-)

Hvis denne var ment til meg så må jeg beklageligvis si at: jo jeg har nok bremset flere hester enn jeg liker å tenke på i for meg i situasjoner jeg personlig ikke vil karakterisere som nødsituasjoner.
Og før du er så kjapp med å svare får du lese innleggene mine litt mer nøye for jeg skriver:

Kopi av melding:
I en nødssituasjon vil man måtte se på hva som er mest skånsomt for hesten. Er man langt avgårde med en hest man ikke kjenner og det skulle oppstå en situasjon hvor man har valget mellom å bremse hesten eller la den lide unødig, vil jeg påstå at det er mishandling å ikke bremse hesten.

Du skriver:

Kopi av melding:
(-Jeg- har vel for øvrig aldri sagt noe som helst om å bremse for å klippe osv. - jeg klipper ikke engang ..)

Nei det har du ikke sagt noe om, men vil du kalle det mishandling å bremse en hest som ikke vil stå rolig når den skal barberes?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  00:51:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Så får nå folk skrike om dyrevern så mye de vil, så lenge de tydeligvis er villige til å la hestene sine til å lide lengre pga f.eks kolikk eller skader, fordi de er så imot brems.

Utdyp gjerne denne?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 15/04/2006 :  00:58:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bremser ikke en hest med brukket bein, det er jo ikke det som er poenget med brems!

Hvis jeg bruker brems er det for å kontrollere hesten i de få minuttene det tar å f.eks dra ut en inntråkket spiker.
Brems er ikke som en smertestillende tablett, det er et hjelpmiddel for å kunne hjelpe hesten en kort stund.
Det er vår plikt å hjelpe skadde dyr så godt vi kan.
Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.86 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.