hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Brems-misshandling?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Brems-misshandling?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2006 :  01:38:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kaver meg ikke opp. Gjorde det tidligre i debatten, det har jeg bedt om unnskyldning for.
Har lest igjennom innlegget mitt igjen og ser ikke at det er noe galt sagt?
Snakker vi forbi hverandre fordi du har mange hester og jeg har "bare" 3? Jeg skjønner ikke helt hva du mener om det ikke er ment å være uff... unnskyld, men jeg kommer ikke på noe annet ord, nedlatende.
Det begynner vel å bli utdebattert dette her og vi kan vel konkludere med at vi ikke er enige men synes du jeg er uvitende som hesteeier fordi jeg ikke liker brems?
Jeg har hele tiden prøvd å fokusere på alternativene men det virker som der ikke er noen.
Om du med kommentaren din mente at jeg kanskje har bedre tid til å "dille" og trene med 3 hester istedenfor 16, noe jeg håper?, skjønner jeg jo godt det.
Jeg liker å trene med hestene fra bakken og gjør gjerne det i stedenfor å ri. Jeg tar meg tid til det og sånn er det bare. Ser ikke at det er så galt.
Jeg kan selvfølgelig ikke bestemme hva andre gjør med sine hester, men jeg trodde det var rom for å debattere om hvorfor/hvorfor ikke.
Hvis det er så fast bestemt at det ikke finnes noen annen løsning enn brems er det vel ikke noe å diskutere.

Fremdeles Vennlig hilsen Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 08/04/2006 :  01:57:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.tackinthebox.com/stablewares/Stable/ST101.htm

"it’s made of 1/2” bar steel so you know it’s not going to give up before your horse does"
"every barn should have one"

http://www.equestriansafetyproducts.com/horse/5-l.jpg
Og hva er dette????

http://www.avte.net/AVTE2003/contents/husbandry/large%20animals/husbandry_horse_twitch2.jpg

"ohh happy day"?? se hvor de smiler

http://www.avte.net/AVTE2003/contents/husbandry/large%20animals/husbandry_cattle_restraint.jpg

er dette greit og??
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 08/04/2006 :  02:05:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Owæ, Lopke. Trist.

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2006 :  02:30:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du holder ut du også Lopke, det var deilig, tusen takk

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2006 :  12:16:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Igjen er jeg ute etter andre måter å løse problemer på og Kristy kom ovenfor med et godt eksempel på hvordan hun hadde klart seg uten brems på en sprøyteredd hest.

Sånn kan det også tolkes, selv om det ikke var helt intensjonen... Det jeg mente å komme med eksempel på er situasjoner hvor jeg er glad bremsen finnes.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2006 :  12:43:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun er 'grei' å sprøyte nå, fordi dyrlegen jeg bruker nå er forståelsesfull og gjemmer sprøyta. Vi dekker også over øyet hennes, og han dekker for sprøyta. Da reagerer hun ikke før sprøyta blir satt, og det er over så raskt at hun ikke rekker å få panikk. Den gangen hun ble bremset, så var hun inni en boks med mange personer, dyrlegen var ukjent og 'kjapp', og alt ble bare feil. (quote)

Hvordan skal man ellers oppfatte dette? jeg trodde du mente at du her klarte deg uten brems ...
nei, jeg gir opp. Skal holde mine oppblåste debatter for meg selv.
Hurra for brems...

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2006 :  13:15:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg klarer meg uten brems . Men det var et svar til dette innlegget ditt:
Kopi av melding:
Hei Kristy.
Jeg leste i et tidligre innlegg du hadde at hesten din ble så redd når hun så sprøyter.
Må du/vet. vise de til henne da? Kan hun ikke få ei bøtte med noe godt/avlede henne med noe annet slik at hun ikke så lett skjønner hva som skjer? kanskje du synes det høres banalt ut men det er ikke det at hun merker at du gruer deg for du VET hesten blir redd og hun plukker opp denne følelsen? Bare en tanke... hesten kan jo ikke i utgangspunktet vite at; nå får jeg sprøyte (om hun ikke er kronisk syk kanskje og får det veldig ofte)
Mvh Helen

Men den gangen hun ble bremset visste jeg ikke at hun var så ille, så jeg sa ikke noe til dyrlegen. Jeg ble helt sjokkert over reaksjonen hennes. Og da var jeg glad for at bremsen var der. Det er ikke det samme som at jeg alltid har den i bakhånd, men jeg er glad for at den finnes når situasjonen krever det.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 08/04/2006 :  20:10:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
http://www.tackinthebox.com/stablewares/Stable/ST101.htm

"it’s made of 1/2” bar steel so you know it’s not going to give up before your horse does"
"every barn should have one"

http://www.equestriansafetyproducts.com/horse/5-l.jpg
Og hva er dette????

http://www.avte.net/AVTE2003/contents/husbandry/large%20animals/husbandry_horse_twitch2.jpg

"ohh happy day"?? se hvor de smiler

http://www.avte.net/AVTE2003/contents/husbandry/large%20animals/husbandry_cattle_restraint.jpg

er dette greit og??

Opprinnelig postet av Lopke

Det er helt tragisk at noen kan forsvare bruk av slike tortur instrumenter. Jeg blir så forbannet når jeg ser slikt og leser da etterpå over svarene mange her har skrevet...

Hører slikt virkelig hjemme når man driver med dyr?

Mange reagerer i Norge på at i England så går veldig mange foreldre med barna i sele og løpestreng. Personlig syns jeg det faktisk er veldig smart da barn overhodet ikke er så lojale mot sin mor som det et dyrebarn er, og kan lett finne på å krysse gata i full fart eller forsvinne på et kjøpesenter.... Hvorfor reagerer vi på noe slikt? Barnet er jo mye trggere enn om det går alene og akkuratt har lært seg å løpe? Jo, vi syns vel det minner om hund i bånd og det er uetisk! Men skader det barnet? Nei, overhodet ikke.....

Men...å bruke brems, muleklemme, stygge bitt, all mulig slag av ekstra utstyr og tvangsutstyr på hestene våre...som faktisk VIL og KAN påføre smerte både fysisk og psykisk...det er helt greit. Hvor er logikken???og hvor er fornuften og hvor er følelsen for dyret?

Nei, takke meg til å bruke den tid det tar å få satt den hersens sprøyta og da kanskje ha en hest som senere vil takle det helt fint fremfor å påføre hesten ytterligere smerte, stress og dårlig opplevelse. Og ikke minst, sviktet den når den trengte deg som mest....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 08/04/2006 :  20:16:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om man leser debatt starters innlegg så sklir dette liksom litt ut for meg det er bare det.
Om man har vært borti gal bruk av utstyr så vil man jo alltid være betenkt ved senere annledninger.Jeg har vært heldig og fått godt inntrykk av å bremse hester ,men selvfølgelig må man vurdere om det er bedre å dope den.Har hatt bremsen liggende i årevis ,men tror det må være ett par år siden den sist var i bruk.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2006 :  21:12:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk Oleo! (ikke for meg personlig men jeg føler meg uansett litt mindre "rosenrød og naiv")

nn

Afghanistan

Skrevet - 10/04/2006 :  09:50:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det lurer jeg også på...

Jeg vil tro at de fleste brems-motstanderne ville fått en tankevekker hvis de hadde kommet opp i en situasjon hvor man ikke har noe valg.

Tenk deg at du står i fjellet, en mil fra nærmeste vei, med en hest med inntrådt spiker i hoven. Du vet at eneste mulighet er å gå den mila for å få hjelp. Hesten har det vondt, og slår seg totalt vrang når du prøver å fjerne spikeren.
Har man mange valg da eller?

I slike tilfeller ville jeg brukt brems for min egen sikkerhet, og for å fått fjernet spikeren raskt, slik at hesten kunne kommet seg til veterinær.

Har dere med dere brems i veska flere mil fra nærmeste tettsted i tilfelle uhell? Jeg bare lurer, siden jeg selv ikke bruker brems.

(Denne debattet er blitt en smule "betent", så i frykt for å bli misforstått vil jeg understreke at spm mitt IKKE er spydig ment, jeg er bare nysgjerrig

Opprinnelig postet av rapplilja

Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 10/04/2006 :  11:56:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Harneshaug:
Hesten går selvfølgelig ikke ned til gjeterhytta med bremsen på! Dette blir jo nesten komisk..

Men spikeren må bare ut for at hesten skal klare turen.
Har alltid med grime og leietau i sekken. Binder hesten i et gjerde, tre, kratt eller det jeg måtte finne. Hvis hesten er uhåndterbar fester jeg bremsen som Kurre forklarte (i grima). Trekker ut spikeren med den redskapen jeg har i sekken, Leatherman f.eks. Og håper at hesten klarer turen ned til hytta.
Da er jeg glad bremsen var med!
Når hesten kommer ned til hytta, og får hvilt ut, kommer eier å henter den hjem til evt. videre behandling, og er hjemme resten av sommern.

Hadde hesten måtte avlives, hadde jeg nok sendt bud på en jeger/bonde/hestekar med erfaring i å avlive store dyr. Tro meg, det er enklere, billigere og ofte raskere enn å få en veterinær til å kjøre langt inni fjellet, og gå flere mil for å sette sprøyten.

Hva får folk til å sette hesten sin i en slik situasjon?
Noe så enkelt som å slippe hesten i fjellet til bedekning eller sommerbeite! Hestene har en herlig sommer i fjellet, med daglig tilsyn i en naturlig flokk. Men ulykker kan selvsagt skje.

Alle som driver med hest på en naturlig måte vet vel at det er større risiko for slike skader, men det er vel prisen man betaler for å la hesten være hest. Men man kan hvertfall gjøre ting enklere ved å bruke det utstyret som finnes, f.eks brems.
Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 11/04/2006 :  00:24:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har sett på alle disse linkene dere har satt opp og kan skjønne at dere synes dette er tortur.

For meg er en brems et lite skaft med et tau i,ikke alt det som kommer frem av disse linkene
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  00:47:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
En hest med brems på er riktignok for det meste rolig og medgjørlig. Men se inn i øynene på den, så er det ikke akkurat følelsen av velbehag og ro som kommer til uttrykk Enkelte ganger KAN en brems være den beste løsningen av to onder. Men jeg nekter å tro på at virkningen av bremsen er så "rosenrød" som enkelte vil ha det til! Gå til toppen av siden

Henriette444

» VIP

Skrevet - 11/04/2006 :  20:26:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er både enig og uenig. Der er mange situasjoner du simpelten ikke kan trene din hest opp til å takle, uansett hvor god du er..
En hest jeg hadde tidligere skulle ha en leddbehandling, og dyrlegen bremset den med en kjettingbrems, det hele gikk så hurtig at jeg ikke rakk å reagere engang nærmest, og dyrlegen spurte ikke om det var ok.. det så bare helt for jæ.... ut, jeg måtte bare snu meg bort
og jeg angrer idag på at jeg ikke grep inn. jeg syns ikke den så glad ut, selv om den stod som om den var i koma. Men da min nåværende hest fikk en luftveisinfeksjon, og jeg skulle stikke den intramuskulært med penicillin 5 dager på rad, og hesten var rimelig urolig, kunne det jo selvfølgelig ha vært greit med en noe man kunne "berolige" hesten med, det kan faktisk ikke sammenlignes å trekke ut et par hår med pinsett og det å stikke med en nål! Men om brems faktisk er så ille som det ser ut som, det vet jeg ikke...det er jo i så fall merkelig at dyrlegene bruker det?
Så min holdning er nei til brems i de tilfeller du kan bedøve, ja til brems når du står overfor noe akutt, og du ikke har mulighet til å dope ned hesten..
Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.64 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.