hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Brems-misshandling?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Brems-misshandling?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  14:27:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Kristy.
Jeg leste i et tidligre innlegg du hadde at hesten din ble så redd når hun så sprøyter.
Må du/vet. vise de til henne da? Kan hun ikke få ei bøtte med noe godt/avlede henne med noe annet slik at hun ikke så lett skjønner hva som skjer? kanskje du synes det høres banalt ut men det er ikke det at hun merker at du gruer deg for du VET hesten blir redd og hun plukker opp denne følelsen? Bare en tanke... hesten kan jo ikke i utgangspunktet vite at; nå får jeg sprøyte (om hun ikke er kronisk syk kanskje og får det veldig ofte)
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  14:30:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rapplilja, er det ofte man finner spiker på fjellet 1 mil fra nærmeste vei??
skjønner hva du mener men den var vel litt drøy.. om hesten må slaktes der og da, hva gjør du da? Om en vet. kan komme seg dit for å avlive hesten kan han vel komme dit for å dra ut spikeren også?
Mvh Helen

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  16:49:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Harneshaug:

Hun er 'grei' å sprøyte nå, fordi dyrlegen jeg bruker nå er forståelsesfull og gjemmer sprøyta. Vi dekker også over øyet hennes, og han dekker for sprøyta. Da reagerer hun ikke før sprøyta blir satt, og det er over så raskt at hun ikke rekker å få panikk. Den gangen hun ble bremset, så var hun inni en boks med mange personer, dyrlegen var ukjent og 'kjapp', og alt ble bare feil. Å lokke tankene hennes over på noe annet hjelper ikke, når hun blir redd så blokker hun totalt. Og hun er såpass stor at hun lett kan skade noen, selv om hun ikke mener det.

Det er sånne situasjoner jeg snakker om. Engangstilfeller, hvor hesten blokker helt og man ikke har noe annet utvalg. Jeg mener ikke man skal bremse en hest hver gang den skal sko's, da bør man heller begynne å trene på det. Det er slike ting som er enkle å trene på. En hest med sprøyteskrekk er noe annet. Det kan man ikke trene på. Men, man kan mildne situasjonen ved å finne løsninger som hjelper for en. Og mens man leter etter slike løsninger, så er det greit å ha bremsen i bakhånd. Ikke fordi den er så utrolig behagelig, jeg tror på at den er vond. Men, den får hesten til å tenke på noe annet det sekundet det tar å sette en sprøyte.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  16:58:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
jamen så flott at dere har funnet en løsning! Deilig for både deg og hesten...
Var akkuret som du beskriver jeg tenkte på som et forslag til løsning, kjempefint at det virker
Det er ikke kjekt når hesten har det vondt og er redd, uansett hvordan man velger å løse det!
Mvh Helen

rapplilja

Skrevet - 07/04/2006 :  19:36:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Harneshaug:
I fjellet er det hytter og setrer, og i forbindelse med dem gjerder, som ofte er dårlige. Planker med spiker i er ikke uvanlig, og de kan jo hesten tråkke på. Har opplevd dette selv.
I mitt tilfelle, som hestegjeter er faktisk den eneste mulighet til å få avlivet hesten langt inni fjellet, å skyte den. Ingen dyrlege går milevis inn i fjellet for å sette sprøyte på en hest.

Det er det jeg vil kalle en nødsituasjon.

Merker jo det i disse diskusjonene at vi holder på med hest på mange forskjellige måter, og det er kanskje ikke så lett å sette seg inn i andres situasjon.
Derfor er det fort gjort å bli for bastant om hva som er rett og galt.

Poenget er at hvis situasjonen krever det, bremser jeg hesten.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  21:17:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
OK, det skjønner jeg også, går ut fra at du er autorisert for å avlive store dyr da.
Å holde på med hester på forskjellige måter gjør vel alle, jeg er ikke av de som tilbringer tiden min på bane men derimot i utmarka, jeg har ikke lett tilgang på veterinær da jeg bor på ei øy så jeg vet litt om å klare seg selv, men da spør jeg bare forsi jeg lurer;
Kan du bremse en hest for å få den til å gå milevis med skadd fot? Avtar ikke effekten av bremsen etter en stund? eller var det bare for å få tatt ut spikeren? Hva gjør man da etterpå om hesten er alvorlig skadet i hoven, venter på at den blir frisk og kan følge flokken?
Skjønner godt hva du mener og at dette absolutt kan defineres som krisesituasjon, men skjønner ikke hvorfor man stiller seg (hesten) i slik posisjon at det ikke finnes annen utvei en avlivning på grunn av en skade som ellers kunne behandles av veterinær.....
Mvh Helen

Lopke

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  21:44:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lopke: Jeg er nysgjerrig på hva du kommer til å gjøre den dagen det står en skadet hest foran deg med panisk sprøyteskrekk...

Opprinnelig postet av kristy

hva jeg vil gjøre?? nå er det vel dyrlegen som skal sette sprøytene og ikke jeg..
har forresten en dyrlege sittende her nå og stilte spørsmålet..

Nei h*n har aldri brukt brems!! (dyrlegen)
Ja noen hester har sprøyteskrekk..
men da tar det bare lengere tid.. men det går altid om du vil.

så ang Lopke.. hun har ikke skrekk for sprøyter..
skulle det skje hun klikka vil jeg forlange dyrlegen tar seg den tiden det tar og roe ned hesten..

skulle hun tråkke på en spiker i fjellet.. hmm.. hva om hun brakk benet? hva om hun besvimte?

Jeg ville være delvis hjelpeløs uansett for jeg kan ikke både bremse hesten og fjerne spiker i hoven!!

og jeg hadde nok ikke ridd rundt med brems i veska når jeg er på tur. Gjør dere det??
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  23:24:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruke lengre tid? Med en gang hesten ser sprøyten, så blokker den helt og nekter å høre på noen. På lenge... Da hjelper det ikke å gjemme sprøyta lengre, hesten lar ikke noen nær seg og vil bare vekk. Det eneste som hindret Lolita å stikke den dagen var 3 vegger og 4 personer som holdt henne fast. Da vi endelig fikk viklet på bremsen hadde hun prøvd å bitt meg flere ganger i frustrasjon. Greit, hun var like redd, men hun sto rolig med bremsen på. Det tok dyrlegen 10 sekunder å finne en åre og sette sprøyten. Med en gang det var gjort, ble bremsen tatt av og hesten sto rolig. Og neste gang hun skulle ha sprøyte holdt jeg meg langt unna! Jeg var redd, og hun skulle ikke å merke det. Men, dyrlegen tok hensyn, brukte tid og pratet med henne og viste henne ikke sprøyten, og da gikk det heldigvis fint. Men jeg er glad for at jeg brukte bremsen den gangen, fordi jeg er overbevist om at hadde vi stått der lengre så hadde hun fløyet på noen. Jeg har sjeldent sett henne så redd (Det var andre gangen, og jeg kan ikke komme på noen flere i ettertid heller), og jeg håper jeg aldri får se det igjen. Blikket var helt villt. Det var heller ikke ideelt å sette brems på da, fordi hun hadde masse adrenalin i kroppen, men den tjente til sin hensikt.

Ang. spiker på fjellet så ser jeg heller ikke hvordan du kunne fått satt på brems og fjernet spikeren hvis du bare er en person... Og er man flere så ser jeg ikke grunn til å bruke brems da heller. Har vært med på å dratt ut spiker av hestehov uten brems jeg. Alt som trengtes var en person som holdt hesten godt, og en person som dro ut spikeren kjapt.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 07/04/2006 :  23:35:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor er sprøyter så mye bedre en å bremse.

Hva skal til for å ikke være erfaren nok til å bruke en brems?Har aldri sett at en fjortis som har brems i pussekassa si liksom.

Hvem tror at alt som blir forbudt i Danmark blir overholdt.Tror dere det ligger bremser i søppelkassa til en hver hestehandler i EU?

Om man er på fjellet så drar man ikke hesten etter seg med bremsen heller.Om man er på fjellet er det ikke ofte man får tilkalt dyrlegen når det skulle passe.Spiker og nedtråkka sauegjerder er det i hopetall dessverre.

Om man går inn på debatten til Hest.no er det ikke annet enn hva er dyremisshandling,gidder ikke lese det lenger en gang,men det ville være synd om det ble sånn her også.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2006 :  00:00:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor er sprøyter så mye bedre en å bremse.

Hva skal til for å ikke være erfaren nok til å bruke en brems?Har aldri sett at en fjortis som har brems i pussekassa si liksom.

Hvem tror at alt som blir forbudt i Danmark blir overholdt.Tror dere det ligger bremser i søppelkassa til en hver hestehandler i EU?

Om man er på fjellet så drar man ikke hesten etter seg med bremsen heller.Om man er på fjellet er det ikke ofte man får tilkalt dyrlegen når det skulle passe.Spiker og nedtråkka sauegjerder er det i hopetall dessverre.

Om man går inn på debatten til Hest.no er det ikke annet enn hva er dyremisshandling,gidder ikke lese det lenger en gang,men det ville være synd om det ble sånn her også.

Opprinnelig postet av marcello

Det var snakk om å bemse for å kunne sette en sprøyte, som i skadet hest...
Det er ingen som sier at 14-åringer bruker brems men hvordan mener du at det bare er "kyndige" som bruker det? Det er vel en første gang for allt?
Om loven blir overholdt eller ikke kan man jo tro sitt om, de har i alle fall tatt et standpunkt!
Det var jeg som spurte om man skulle gå hesten med brems tilbake til der man evt. kunne møte veterinær, av den grunn at jeg er ingen "bremsekyndig" person og lurte!
Leste at virkningen avtar etterhvert var bare derfor.
Som de ovenfor sier, hvordan kan du bremse og trekke ut spiker samtidig om du er alene?
Jeg roper ikke BARE dyremishandling, men synes det er et kraftig redskap som JEG ikke liker og ikke vil bruke på mine hester.
Igjen er jeg ute etter andre måter å løse problemer på og Kristy kom ovenfor med et godt eksempel på hvordan hun hadde klart seg uten brems på en sprøyteredd hest.
Mvh Helen

Kurre

Norway

Skrevet - 08/04/2006 :  00:29:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Som de ovenfor sier, hvordan kan du bremse og trekke ut spiker samtidig om du er alene?

Opprinnelig postet av Harneshaug

Uten å kaste meg inn i noen debatt her:
Enten med en brems av typen som trykker mot tannkjøttet i overmunnen.(Er et akpunkturpunkt der...)

Eller med en vanlig en som du fester i grimen etter du har strammet den det du vil.
Man tar pinnen bakover og putter den inn undre grimen.

Litt kjapt forklart kanskje,men er trøtt...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 08/04/2006 :  00:37:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes du kaver deg opp jeg,eller?
Nå er vel brems et redskap som ikke blir brukt uten at det er strengt tatt er nødvendig i allefall så jeg skjønner ikke at det skal ta sånn av.
Jeg tror ofte du missoppfatter meningene til andre på debattene og blåser det veldig opp etterpå.
Orker ikke å skrive en helside om hvorfor man skal/skal ikke bruke brems.
Har føllhopper som ikke kan dopes når det er noe prikært derfor er det bedre å bremse et øyeblikk i stedet.Har ikke 3 hester men 16 så jeg tror vi snakker forbi hverandre ganske enkelt

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 08/04/2006 :  00:38:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Harneshaug

Uten å kaste meg inn i noen debatt her:
Enten med en brems av typen som trykker mot tannkjøttet i overmunnen.(Er et akpunkturpunkt der...)

Eller med en vanlig en som du fester i grimen etter du har strammet den det du vil.
Man tar pinnen bakover og putter den inn undre grimen.

Litt kjapt forklart kanskje,men er trøtt...

Opprinnelig postet av Kurre

når du er alene?? jeg tror om jeg hadde satt på en brems fast i grimen.. vandret bak for å løfte f.eks bakhov hadde jeg nok bare sett ræva til hesten min med full fart på vei hjem med saken dinglende i kjeften..
eller missforsto jeg nå.. jeg tviler bare på at det er mulig å bremse hesten (forsvarlig som noen kanskje ville kalle det) alene, og samtidig ta ut spiker i hov..

ja ja.. jeg eier ikke brems, dyrlegen har vel det om det skulle bli DØDs nødvendig.. jeg har heller ikke noen boltpistol liggende i tilfelle
hun blir så hardt skadet at hun må avlives, i en situasjon hvor hesten vil lide til dyrlegen kan komme (og det kan jo ta sin tid for noen)
Samme grund synes jeg ikke brems er et instrument alle kan kjøpe..
Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 08/04/2006 :  00:49:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det sier seg selv at man ikke kan bruke en brems aleineOm man skal behandle en flenge eller dra ut en spiker.
Debatten startet med en brems og gikk over til boltpistol,hm.
Det er så mange andre effekter til hester som er verre enn dette så man kan lage den smørbrødlista om man vil.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 08/04/2006 :  00:51:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
sorry.. den var kanskje litt drøy.. men du tok poenget mitt :) Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.