hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Brems-misshandling?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Brems-misshandling?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

marcello

» VIP

Skrevet - 24/03/2006 :  13:14:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bremsen min er laga i verkstaden her heime.Det er ikkje ofte den er i bruk,men da dyrlegen ikkje alltid er i min del av kommunene så er den betryggende å ha om det skulle skje en ulykke eller noe uforrusett.
Bremser de når vi rasper tenner o,l
Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  20:59:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
JEg er imot bruk av brems. har heldigvis en hest som liker sprøyter og dyrelegen han blir skikklig blid når dyrelegen kommer
ting kan såklart trenes bort. men i nødstilfeller, som hvis hestn har virkelig skadet seg, og må være rolig for å få sett på det/fikset det, så må man jo få hesten rolig, å da kan brems være et alternativ.
jeg mener det er bedre at hesten, får mere smerte en bitteliten stund, for å så bli bedre. men det må virkelig være i nødsituasjoner!
min mening er at dop er bedre for hesten. er kansje ikke bra for hestekroppen, men den slepepr i vhert fall noe smerte da.

når det gjelder sprøyteskrekk, så vet jeg ikke helt hva jeg mener.
er imot brems i de fleste tilfeller, men har også opplevd dyreleger som kaster sprøyta etter hesten, for hesten ikke står iro.
man skaper jo veldig mye usikkerthet og redsel når man bruker brems, men alikevel, så må jo hesten i enkelte tilfeller være rolig.

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  23:03:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har egentlig ikke noe formening om at brems er et "torturredskap" så sant det blir brukt med måte.. Ang treningsting som tideligere er nevnt her så må vi ikke glemme at hestene våres faktisk er dyr og kan overraske oss..
Hesten min er utrolig kald i hodet og godtar det meste, ingen angst for sprøyter el, da hun hadde hovbyll her i høst ble denne faktisk skåret vekk uten bedøvelse, ikke reagert på chip.. ingen ting.. Men, da hun nå skulle sprøytes her for noen uker siden, da kom reaksjonen.. Dyrlegen som jeg bruker ville prøve uten dop siden hesten aldri har brydd seg om noe.. Midt i sprøytinga ville ikke Picasso mer og fant ut at hun skulle være orntlig "tullehest", løsningen her ble at hun ble bremset med hånden i den korte perioden sprøytingen da tok siden hun da sto rolig.. Ser da ikke problemet med å bruke brems/bremseeffekten da dette noen ganger kan være beste løsning for å få gjennomført det påbegynte.. Jeg opplevde heller verken redsel eller usikkerhet hos henne ved "bremsingen" men bare rett og slett at hun fikk noe annet å "konsentrere" seg om sånn at hun ble stående..
Og for dere som vil kommentere det; jepp, jeg kan vaske både i nese, ører og rumpe på henne, fore henne fra søplesekker og ellers hva jeg måtte finne på.. Så at hun stoler på meg tviler jeg ikke på, men noen ganger slår instinkter inn og nok blir nok..

We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2006 :  03:37:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette gjelder et instrument man frivillig setter på hesten sin og da kan jeg si at jeg synes det er "en uting" å bruke uten å få pepperet for det.
Å få i retur at jeg ikke har peiling, aldri har vært utsatt for ulykker etc. er vel heller ikke så diplomatisk?

Tja, vi setter da på mye rart egentlig. En sal som ikke passer gjør myyye mer skade enn en brems i gitte situasjoner...

Jeg har aldri bremset mine hester, men syns som de fleste andre her at det er helt greit.

All den hylingen om hva som er dyremisshandlig blir jeg helt matt av... Det er helt tydelig at enkelte ikke skjønner betydningen av ordet...

Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 06/04/2006 :  22:19:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Det slår meg at de som ikke har behov for bremsen fordi DERES hest er grei, ser ut til å være sterkt imot brems, mens de som har mindre enkle hester, som har brukt den i nødsfall, ser ut til å være mindre bastante?

Og en annen ting, arrester meg nå, hvis jeg tar helt feil... Endorfiner, utskilles ikke disse også når man trener? Og gir et slags velbehag i kroppen? Mener å ha lest noe liknende et sted. Hvis det stemmer, kan vel ikke endorfiner kobles ensidig opp mot opplevelse av smerte, og negative ting?
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2006 :  22:57:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Neida det stemmer det! Mosjon, sex, stress, smerte, akupunktur ... det er flere situasjoner som kan utløse produksjon/frislipp av endorfiner og de i seg selv er ikke skadelige i det hele tatt.
Jeg har tidligre i denne debatten "bæsja på leggen" med å gå alt for hardt ut, det skal jeg ikke nå, men ble overrumplet av tema-skifte.

Jeg startet en tråd hvor jeg ville rose Horze for at de hadde fjernet "muleklemme" fra sortimentet sitt, på min oppfordring, da jeg ikke synes dette er noe som burde selges over postordre. Der var heller ingen bruksveiledning eller advarsel ang. uvettig bruk.
Det var det DET jeg i utgansgspunktet reagerte på og fikk så beskjed om å flytte meg til denne tråden... så tok det litt av...

Jeg har lest og oppfattet mange argumenter FOR bruk av dette ila denne debatten og konkluderer med det at ved riktig bruk kan det kanskje være en nødløsning i en KRISESITUASJON. jeg fikk bare sjokk da jeg leste om brems i forbindelse med skoing osv. Mer tør jeg ikke si... har prøvd å bare være still å "ri stormen av".
Jeg var i utgangspunktet ikke ute etter å kalle noe misshandling, men om jeg sier det slik at ukyndig bruk av brems er jeg fullstendig i mot, er vel det mer diplomatisk.

Jeg vil i alle fall ikke bruke det på mine hester.
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 06/04/2006 :  23:23:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må da inderlig si at det er jaggu fler i denne debatten som er både rappe i kjeften og usakelige, men de om det.

Jeg er sterkt imot bruk av brems...og er tildels enig i alt Harneshaug skriver.

Min lille fole skulle få anibiotika pga et sår i koden, han ble stresset og Vet kom med brems for å ¨roe¨han ned. Hesten ble enda mere stresset, livredd og begynte å steile. Vet klarte ikke å få bremsen satt på. Det hele endte bra da jeg fikk roet ned folen og han fikk lov å spise mat mens nålen ble satt inn. Helt uproblematisk. Senere har hatt fått vaskisne, ga han bøtta med en gang og Vet satt inn nåla helt ukomlisert. Hadde forrige Vet derimot lyktes med å få brems på min hest når han var så redd ville jeg trolig alltid måtte bruke det, da pga assosiasjonen.

Hoppa mi har blitt bremset hos tidligere eier og hadde tydelige dårlige erfaringer med Veterinærbesøk. I dag blir hun raspet og behandlet uten hverken dop eller brems. Så jo..... Det går faktisk an å trene på slike ting....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 06/04/2006 :  23:50:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ukyndig bruk av brems er jeg fullstendig i mot

Det er jeg helt enig med deg i,Harneshaug!

Og om en vetrinær skulle satt brems på folen jeg hadde hos meg i fjor,så hadde jeg også protestert...
På en så ung hest må man heller ta seg den tiden som trengs så en ved senere anledninger skal slippe unna uten bruk av brems...

Det er ved akutte situasjoner,jeg hadde akseptert brems(snakker nå om brems-redskapet,ikke å "bremse" hesten ved å avlede med litt kniping i skinnet på nakken),ikke på føll der et besøk av vetrinær blir endel av opplæringen...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  00:32:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vel nå har jeg nettopp snakket med dyrlegen og kunne bekrefte at det er SMERTEFULLT å bli bremset. Smerten utløser endorfiner men det har ikke så mye med det å gjøre da det er smerten som gjør a hesten står i ro. Vi utløser også endorfiner ved langvarig smerte. Klyp dere i armen lenge nok og dere vil føle en lammende følelse. smerte+hovslager eller dyrlege, ja blir det ikke lett å bli venner heller :)
Folk får gjøre hva de vil med hestene deres. Brems er omtalt i dyreværnsloven og folk får vel rette seg etter hva som er skrevet. Jeg personlig tillater ikke bruk av brems på min hest. Foretrekker heller å bedøve henne om krisen skulle oppstå.

stadig ikke for brems her nei..

Opprinnelig postet av Lopke

ENIG!

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  08:57:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ukyndig bruk av brems er jeg fullstendig i mot

det er jeg også.
jeg har sagt min mening tidligre i debatten, men da gikk jeg jo ut ifra at det ikke var ukyndig bruk.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 07/04/2006 :  10:23:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg uttaler meg om forskjellig utstyr, og måter å håndtere hest på er det selvfølgelig forutsatt at ting blir brukt og gjort korrekt.

Dette må da være grunnlaget i enhver diskusjon!

Jeg synes for eksempel at sal og hodelag er nyttige ting, men det kan selvsagt også brukes helt feil, og skade hesten.
Det jeg mener er at når vi diskuterer f.eks utstyr, er det en forutsetning at det brukes riktig.

Så jeg bruker brems kun i nødstilfeller, har faktisk vært med å brukt det kun et par ganger i løpet av mange år med hest.
Noen ganger må man bare, men jeg unngår det så sant det er mulig.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  10:50:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg leste tidligere i en annen debatt om transport forhold av dyr og EU regler og
"godt at Norge er så mye strengere" osv..

Er det ingen her som da stusser over at Danmark vil forby bruk av brems?? Siden vi har så slappe regler for transport (hvilket de også prøver å stramme opp), når vi da endelig prøver å vedta en lov som skjerper bruk av tvangsmidler (ja brems heter det)

vil noen ha noe å si på at vi i Norge kan forsvare bruken selvom EU kanskje går motsatt vei i denne saken?

Skal EU ha strengere regler for håndtering av dyr en Norge?

og blir det da sånn at "godt at Norge ikke er så strenge" osv??
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 07/04/2006 :  13:45:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Vel nå har jeg nettopp snakket med dyrlegen og kunne bekrefte at det er SMERTEFULLT å bli bremset. Smerten utløser endorfiner men det har ikke så mye med det å gjøre da det er smerten som gjør a hesten står i ro. Vi utløser også endorfiner ved langvarig smerte. Klyp dere i armen lenge nok og dere vil føle en lammende følelse. smerte+hovslager eller dyrlege, ja blir det ikke lett å bli venner heller :)
Folk får gjøre hva de vil med hestene deres. Brems er omtalt i dyreværnsloven og folk får vel rette seg etter hva som er skrevet. Jeg personlig tillater ikke bruk av brems på min hest. Foretrekker heller å bedøve henne om krisen skulle oppstå.

stadig ikke for brems her nei..

Opprinnelig postet av Lopke

ENIG!

Opprinnelig postet av Gunvor, Løkki og Belinda

Dette synes jeg var et utrolig godt svar. Det var et bra svar selvsagt, fordi det samsvarer med min egen mening om bruk av brems
Så kan man jo diskutere seg blå, opp, ned og i mente om endorfiner og smertetrance. Smerte er IKKE godt, det kan vi vel alle være enige om.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  13:56:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lopke: Jeg er nysgjerrig på hva du kommer til å gjøre den dagen det står en skadet hest foran deg med panisk sprøyteskrekk...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 07/04/2006 :  14:22:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det lurer jeg også på...

Jeg vil tro at de fleste brems-motstanderne ville fått en tankevekker hvis de hadde kommet opp i en situasjon hvor man ikke har noe valg.

Tenk deg at du står i fjellet, en mil fra nærmeste vei, med en hest med inntrådt spiker i hoven. Du vet at eneste mulighet er å gå den mila for å få hjelp. Hesten har det vondt, og slår seg totalt vrang når du prøver å fjerne spikeren.
Har man mange valg da eller?

I slike tilfeller ville jeg brukt brems for min egen sikkerhet, og for å fått fjernet spikeren raskt, slik at hesten kunne kommet seg til veterinær.

Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.