hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Brems-misshandling?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Brems-misshandling?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  16:50:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beklager harneshaug, men de nedlatende innleggene dine blir for meg bare bla, bla, bla, bla...

Jeg har min mening om brems, ser at det faktisk er mange som har samme mening.

Anette Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  16:58:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal legge meg flat for at jeg har en tendens til å bli en smule overengasjert men jeg har ikke satt meg på en pidestall og det er mye dårlig behandling av hestene.
At de som er for brems ikke ser noen annen utvei synes JEG er provoserende.
Når en del synes det er greit å bruke i "nødsfall" som tannrasp og skoing.... javel.
Beklager at jeg gikk for hardt ut men jeg er fremdeles mot brems og jeg blir ikke noen dårligre eller mer uvitende person av den grunn.
Når det gjelder personer her inne man bør ha respekt for, beklager jeg at jeg ikke har oversikt over det enda.. men det begynner jo å danne seg et bilde..
Jeg har fått mange gode råd og tips her inne som jeg setter pris på og er taknemmelig for det.
Dette gjelder et instrument man frivillig setter på hesten sin og da kan jeg si at jeg synes det er "en uting" å bruke uten å få pepperet for det.
Å få i retur at jeg ikke har peiling, aldri har vært utsatt for ulykker etc. er vel heller ikke så diplomatisk?
Jeg har familie og 2 barn, 120% jobb, 3 hester, lager middag, hjelper med lekser, øver piano og kornett med eldstejenta, trener hestene, går tur med bikkja og koser med gubben (noen som skulle kommentere det også)

Jeg mente ikke å sjikanere noen! men synes det er like trangsynt å ikke akseptere at noen klarer seg uten brems og synes det er en stygg ting.
Det debatten startet om på Ros til Horze var at det ble solgt over nettet uten noen som helst advarsel eller info, det syntes jeg var ille. Fikk beskjed om å flytte over på denne debatten og så tullet det på seg.
Skal parfymere ordbruken min men har prøvd å være generell og ikke henge ut noen enkelte.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  17:34:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg stiller meg sterkt undrende til hvordan noen mener at man kan bli tatt seriøst med slike innlegg. Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  17:51:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det debatten startet om på Ros til Horze var at det ble solgt over nettet uten noen som helst advarsel eller info, det syntes jeg var ille.

Det selges pisk, sporer, linimenter, bitt, nesereimer, skoutstyr, tannrasp (Høøks) osvosvosv på nettet og i butikker. ALT dette kan være farlig ved feil bruk, det kan og være skadelig. Skal det bli helt amerikanske tilstander så det følger med en bok i bruk av den ulike tingen og ørten advarsler? Det må da for pokker være bedre at folk som trenger brems kjøper en brems istedenfor å lage halvgode hjemmelagede varianter som kanskje ikke funker helt optimalt. ALT kan være farlig ved feil bruk.

Kopi av melding:
Når en del synes det er greit å bruke i "nødsfall" som tannrasp og skoing....

Det er forøvrig stor forskjell på skoning og tannrasp hva gjelder hyppighet, og jeg tror ingen ønsker å bremse hesten sin hver gang den skal få på sko, men bremsen kan f.eks være et middel til at man klarer det. Javel så er det en snarvei, men gampen må faktisk bli skodd, slik er det bare. Jeg kjenner i hvertfall ingen som må bruke brems hver gang hesten blir skodd bare for at de måtte gjøre det de første gangene. Min nåværende hest ble litt bremset de første gangene hun ble skodd i mitt eie. Hesten var da steinhakkesprø og klatra på smeden min. I dag står hun som en prest, på grunn av eller til tross for (stryk det som ikke passer) brems.

Forøvrig Harneshaug; jeg vet om folk som mener at tannrasping er SÆRDELES lite bra for hesten og enkelte vil nok hevde det og er mishandling av hestens munn. Tannbehandling med mindre instrumenter/borr derimot sverger de til, og mener at rasping (og da spesielt av en vanlig dyrlege) er mer skade enn gagn. Poenget mitt er ikke om dette stemmer eller ei, bare at meningene er ulike og kunnskapene blir stadig bedre.Vært klar over at det er ørten folk som vil mene hesteholdet ditt er skikkelig rævva, like mye som du mener vi ikke har bra nok kontakt med hesten vår siden vi eier en brems. Kom deg ned fra din høye hest og dra av skylappene.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  17:54:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å få stikk av en sprøyte er IKKE vondt men hesten reagerer fordi den er utrygg/usikker på situasjonen. Det går ann å avlede hesten med andre ting/oppgaver mens veterinæren skal sette sprøyte. Man kan trene på å få en fremmed person til å komme å undersøke/gå over hesten mens eieren trener fokus...

Så hvorfor i all verden hyler hesten min hver gang hun får sprøyte?? Hvorfor får hun tilnærmet panikk hver gang hun ser sprøyten?

Kopi av melding:
Ja men så flott da at hun sto i ro med brems, det var jammen rart du.... tro hvorfor?
Er utrolig sjokkert over at dette er vanlig pinsel-praksis. Virkelig rart at hester er redd veterinærer og hovslagere. MEN .. det er jo slik hester er, prøver de å protestere mot noe som er vondt påføres de enda mer smerte og da lider de i stillhet.
Ja jeg mener du påfører hesten lidelse med å bruke brems!

Sakset fra den andre debatten

Hihi, lider i stillhet ja. Da har du ikke sett hesten min *fnis*.
Ok, det var usaklig. Jeg vet hvorfor. Det var ubehagelig, ja kanskje vondt, og tvang henne til å konsentrere seg om noe annet. Som er hele poenget med bremsen!

Kopi av melding:
Tenk dere neste gang dere skal bore i tennene hos tannlegen. Jeg har en veldig god løsning for dere som ikke vil ha dop i kroppen. Hva om tannlegen binder en tråd rundt tungen deres og strammer til om du viser ubehag under boringen. Så stramt at smerten i tunga deres krever din fulle oppmerksomhet.. så slipper du både bedøvelse og gleder deg sikkert til neste besøk..

Også sakset fra den andre debatten

Om noen skal påføre hesten min smerte for noen grunn, så får hun bedøvelse. En brems kan aldri erstatte en skikkelig bedøvelse! Men enkelte ganger kan bremsen være nødvendig for å få satt bedøvelsen.

Jeg vil heller ikke nappe hår av hesten min, bare for å trene på noe som skjer en eller to ganger i året.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  18:10:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Endorfiner
Stoffer med smertestillende egenskaper som kroppen selv lager. Produksjonen av disse øker ved akutte smerter men avtar hvis smerten blir kronisk, eller den er utilstrekkelig behandlet. Nivået i kroppen synker når man kjenner seg utrygg eller er deprimert. Hvis man er fysisk aktiv og har et optimistisk syn på framtiden, tiltar produksjonen av endorfiner.

Dette hentet jeg fra helsenett og prøver meg nå med et saklig innlegg
Triggingen er da den akutte smerten som starter endorfinproduksjonen.
Jeg synes man kan prøve alternativer til brems som ikke er smertefulle og at man kan trene på situasjoner hvor hesten er redd.
Håper dette var saklig nok og fint formulert Det er den nord-norske barbaren som slipper frem på tastaturet av og til og det går litt fort innimellom potetskrelling og annet. Skal ikke la det gå ut over dere i fremtiden.

Så håper jeg motinnleggene også kan være saklige uten å hinte til at de som velger en annen retning er håpløse og rosenrøde...

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  18:25:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
harneshaug; Når du opplever noe vondt, la oss si at du klemmer fingern din og ikke kommer løs. Biter du deg ikke i leppa da? Jeg er i hverfall veldig rask med å "skade" meg et annet sted dersom noe er vondt. Om noen kunne gitt meg en tråd og snurra inn tunga mi og det hjalp så JA TAKK!

Kopi av melding:
Så håper jeg motinnleggene også kan være saklige uten å hinte til at de som velger en annen retning er håpløse og rosenrøde...

Det smalt vel fra rette kjeften ;)
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  18:39:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mangler langefingeren fra midtleddet og ut... jeg klemte den av i en dør. Gikk ikke å sy den på da det var for langt til sykehus og den ble ødelagt.
Jeg ble refert til som rosenrød og naiv og ble litt provosert av det.
...hva hun synes hun kan osv... jeg håper og tror man kan lære hesten å akseptere situasjonen uten brems uten at jeg blir oppfattet som en som bare diller rundt med hester uten kunnskap. At det var feil måte å legge det frem på har jeg beklaget. Ang. det jeg sa om endorfiner fikk jeg til svar at det var direkte feil og min kunnskap var "eh... hullete og mangelfull". Nå vet jeg ikke mer om endorfiner enn det jeg har lest i artikler/på skolen og viser til klippet over.
Jeg prøver ikke å oppnå hverken status eller posisjon, det synetes jeg var tøvete, men det synes det er leit at det ikke skal være rom for alternativ

Lopke

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  18:43:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
I Danmark er det IKKE lov å bremse under skoing.. bare et lite innputt.. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  20:52:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
harneshaug, hvordan går du fram når du skal trene hesten på å putte fingra oppi nesa, ta den på øye etc.
hvordan ville du gått fram for å trene en hest på å bli skopa?

jeg syns det er temlig stor forskjell på et besøk som muligens forekommer en gang i året og et besøk som forekommer hver 7.uke.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  21:55:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
I begynnelsen før de var fortrolige tok jeg det om kvelden etter innslipp og kveldsmat. Da var de mette, fått trimmet seg og det var stille og rolig.
Islandshoppa tålte ikke å bli tatt på hodet /fikk ikke ha på grime)så hun startet jeg med å massere kroppen på. Faste rolige strøk mens jeg jobbet meg fremover. Det vanskeligste punktet var ørene. Kombinerte gjerne dette med en å håndmate henne en eplebit mens jeg masserte øret. Da fikk jeg henne helt inn i kroppen min og etter 1 ukes tid begynnte hun å akseptere det. Gjorde det hver eneste kveld og etter hvert kuttet jeg eplet og tok begge ørene samtidig. Etter 6 mnd var det helt greit og nå nyter hun det.
Legger armen over manken så hun senker hodet, putter en tommel (uten lang neggel) inn i øret og masserer små sirkler oppover og nedover.
Avslutter med å "dra/strekke" ørene sakte utover. Det gjør jeg på alle 3 og de står helt stille og dupper så det virker som de liker det.

På morgen etter forkost stryker jeg daglig over øynene med en svamp og rent vann. Er det hår eller lignende på selve øyet legger jeg en ren finger innpå og stryker det mot øyenkroken.

Nesen tørker jeg også etterpå med fuktig svamp, blir masse spon inni og kaldbloden min liker godt en massasje der også (-; pekefinger inni og tommel utenpå, forsiktige små sirkler.

Det vikrigste er at hesten ikke er oppspilt, har lyst ut, er sulten, mye bråk når man begynner. Jeg har jo min egen lille stall med bare oss på, heldig sånn sett ang. støy og forstyrrelser.

Synes det er kjekt med en slik liten personlig oppmerksomhet overfor hver hest da det ikke er alltid jeg klarer å bruke like mye tid på hver enkelt.

Når jeg skal gi de ormekur har jeg lært de å gape. Putter 2 fingre inn på siden i munnen og holder den andre hånden opp i været. Vi begynnte å trene med små kraftforpellets og når de gapte putta jeg innpå noen stk.
Så etterhvert var det nok å pirke på munnviken og hånden opp. Da de forsto hva de skulle gjøre måtte de holde munnen åpen en liten stund før de fikk pellets.
Nå pirker jeg med pastasprøyta i munnviken, holder opp den andre hånden, de gaper og jeg klemmer pasta bak på tungen. (lille-ponnisen tok det på 1 dag, de andre var en DEL treigere he he)

Kan hende jeg har gått allt for mange hundekurs men men...

Når dyrlegen setter feks. vaksine har jeg hodet til hesten i armene og masserer ører. Sørger for at alle 3 er der i lag slik at alt er som vanlig.

For meg fungerer det i alle fall. Det har jo tatt lang tid men jeg synes det er kjekt å pusle med slikt når jeg endelig har fått ungene i seng, er sliten og trøtt etter dagen, går i stallen og koser med hestene og nyter stillheten.

Jeg er et rutinemenneske i stallen og hestene retter seg fint etter det...

(dette ble vel mye under feil forum men det får våge seg...)

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  21:57:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skopa vet jeg ikke hva er? Finnes det et annet ord? Er det for å se ned i halsen du mener? med slange?

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  00:43:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Det er greit at man i utgangspunktet kan trene på alt, men det er da virkelig ikke alltid man har tid til å trene på alt. Hva med de som får seg ny hest som skal ha vaksine. Det viser seg at hesten er livandes redd for alt som heter dyrleger og sprøyter. Skal de da drite i vaksinen og begynne å nappe ut to og to hår i et halvt år før de setter sprøyta?

Eller et annet eksempel. Også en som får seg ny hest, eller en hest som vedkommende ikke er så godt kjent med. Hesten tråkker av seg skoen, blir dritfort sårbeint. Skal de da bare glemme å sko hesten og la den gå med vonde labber?

Hva med skolehester som svært få har tid til å trene slik trening med? Skal de bare forfalle? Bare glemme å sko de som er redde for smeden, ikke sette vaksiner pga. at de er redde for vet? Jeg bare lurer jeg?

Nå virker det sikkert som om jeg er veldig for brems, men la meg få understreke at jeg ikke er det. Er allikevel ikke 134,8% motstander av det heller om man ikke har andre løsninger.
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  11:07:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Skopa vet jeg ikke hva er? Finnes det et annet ord? Er det for å se ned i halsen du mener? med slange?

Opprinnelig postet av Harneshaug

jepp, kikke ned i halsen med slange. vet ikke hva det heter på fagspråk, her sier vi bare å skope hesten.

ser du har masse fin trening, men ingenting av det du gjør kan forberede hesten på å få en lang slange opp i nesa og nedi halsen.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 24/03/2006 :  11:54:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan ikke noe for det, men jeg synes fortsatt dette høres vel rosenrødt ut jeg....

Det er faktisk ikke alle som har mulighet til å holde på sånn.
En ting er ens egen hest, men det er jo ofte at man håndterer andre sine også, eller som noen sa, får ny hest på stallen.

Det er desverre ikke alltid teori og praksis er særlig forenlige, det har hvertfall jeg innsett.

Men tanken er god

Har lyst til å tilføye at det er vanskelig å få respekt gjennom saklige innlegg, når man har startet med å slenge så mye dritt til oss håpløse hesteeiere her inne.

Har desverre lett for å ta det hele med en klype salt når jeg leser så mye arrogant sprøyt på en gang.
Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.