hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Brems-misshandling?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Brems-misshandling?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  12:15:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg var ikke klar over at dette var tatt opp tidligre og heldigvis for det!
Om dere er så dårlige til å håndtere hestene deres som dere henviser til er det dessverre ikke bare deres problem men hesten også.
Det er tydelig at hesten ikke stoler på dere og dere velger letteste utvei.
Manglende grunntrening gir seg tydeligvis utslag på mange vis.
Ang. ros til det ene innlegget er det jo virkelig flott å legge ut "bruksanvisning" på brems med en elendig forklaring om endorfiner! Endorfiner skiller kroppen ut for å beskytte seg selv mot smerte og likevel påstår dere at hesten omentrent står og nyter behandlingen.
Det er jo flott, bare å bremse hesten om den er redd for å gå på henger da?
Dere skryter og hoier over Monty, Pat Pirelly osv osv. De bremser sikkert hestene sine om de møter på et problem?
Tenk om de som håndterer hest kunne gjort like mange timer med grunnleggende forberedende arbeid som på hesteryggen.....
Er vel ikke like moro og da gidder man ikke og velger letteste/verste vei fordi noen forsvarer det. Er lett å stå for å bruke brems om man er så uvitende at man ikke takler hesten sin på annen måte.
Om hesten er redd for dyrelege/hovslager er det dere som svikter, ikke hesten.
Kjøp dere en bil eller moped om dere vil ha noe som virker når man trykker på en knapp eller vrir om en nøkkel.
For meg er hele fasinasjonen med hest at det er individuelle dyr, med personlighet og følelser, at alle er forskjellige og pga. av det blir man aldri utlært eller ferdig.
Den dagen jeg gir opp slutter jeg med hest. Da har ikke de noe å tilføre meg eller jeg de.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  12:21:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Rapplilja.

Om du leser under debatten ROS TIL HORZE får du et ganske tydelig svar på det du spør om.
Enkelte mener faktisk at man påfører hesten smerte ved bruk av brems, og det blir trukket en del sammenligninger med mennesker.

Jeg har brems, men den er ikke i bruk hvert år for å si det slik.
Dog foretrekker jeg brems foran dop, i situasjoner der det er mulig.
Når bremsen er av går "rusen" fort over.
Det er også en naturlig og uskadelig rus.
Når man doper med kjemikalier, sitter rusen lengre i.

Når det gjelder når brems er nødvendig, virker det som om folk har forskjellige meninger om.
Skoing, klipping , stell av sår osv vil jeg helst utføre uten både dop og brems, noe som ikke er et problem på mine hester.

Men det er jo ikke til å komme fra at enkelte hester har sprøyteskrekk / veterinærskrekk, og ikke lar veterinæren komme til.
Hva da?
Skal vi la være å behandle hestene våre?
Ja vi kan trene og få de fleste hester til å tolerere både skoieng og klipping.
Med masse trening og tålmodighet.
Men hvordan simulere en situasjon med veterinæren for å trene på dette?

Nei jeg er for bruk av brems, forutsatt at den brukes i korte perioder, og bare ved spesielle behov, ikke når hesten er litt ulydig.
Å ha brems liggende er en sikkerhet, for hesten kan skade seg stygt, og bli så skremt at det er umulig å gi den nødvendig førstehjelp i påvente av veterinæren.

Anette Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 23/03/2006 :  12:45:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig enig med dag anette!

Dessuten kommer man jo ofte borti situasjoner med andre enn din egen hest også.

Jeg har nok vært borti nok til at jeg har sluttet å tro at det kan være så enkelt/vanskelig som harneshaug mener.

Så lenge alt går knirkefritt er denne teorien helt fin, men jeg har erfart at noen ganger må man bare.

Som f.eks når jeg gjeter en flokk med 20 store dølehopper og en viril fjellhingst..

Kom ikke med teorier om evne til å kontrollere hesten gjennom tillit og trening når ulykken er ute der.
Hesten, (som man ofte ikke kjenner) har kanskje panikk av smerte, og er stresset fordi resten av flokken kanskje beveger seg bort fra stakkaren..

Er det i tillegg hingsten som er skadet tar man i bruk det lille man har av hjelpemidler, tro meg!

I slike situasjoner må man ganske enkelt bare gjøre det mest mulig raskt og sikkert både for folk og dyr.
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  13:15:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Wow må være bra å være så fantastisk flink som Harneshaug tydligvis synes hun er.
Og sikkert flott å sitte på sin høye hest og se ned på alle oss andre og kalle oss uvitende og dyremisshandlere.
Gir sikkert en fantastisk følelse.

Gidder ikke debattere med folk som bare ser svart / hvitt, og ikke egentlig kan argumentere.

Tror faktisk ikke sånne folk har vært ute for en skikkelig nødsituasjon.

Anette Gå til toppen av siden

Cikki

» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  13:26:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
såfall synes jeg det er en uting at dette kan kjøpes av hvemsomhelst.

Opprinnelig postet av Lopke

Hehe, dette svarte jeg på..
Men selfølgelig syns jeg det skal kunne bruker i nødsituasjoner..!
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  13:51:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel nå har jeg nettopp snakket med dyrlegen og kunne bekrefte at det er SMERTEFULLT å bli bremset. Smerten utløser endorfiner men det har ikke så mye med det å gjøre da det er smerten som gjør a hesten står i ro. Vi utløser også endorfiner ved langvarig smerte. Klyp dere i armen lenge nok og dere vil føle en lammende følelse. smerte+hovslager eller dyrlege, ja blir det ikke lett å bli venner heller :)
Folk får gjøre hva de vil med hestene deres. Brems er omtalt i dyreværnsloven og folk får vel rette seg etter hva som er skrevet. Jeg personlig tillater ikke bruk av brems på min hest. Foretrekker heller å bedøve henne om krisen skulle oppstå.

stadig ikke for brems her nei..
Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  14:11:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har bare et lite spørsmål: Bruker dere brems under tannrasping/behandling?
Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  14:17:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
harneshaug, mener du man skal trene på ulykker/nødstilfeller?
jeg mener det er stor forskjell på å få besøk av hovslager hver 7. uke og få besøk av veterinæren som eks stapper en slange opp i nesa på hesten en sjelden gang. som regel ikke en gang i året heller.
mener du jeg skal trene på å putte en slange oppi nesa hennes hver dag slik at hun blir vant til det? i så fall vil jeg veldig gjerne at du forklarer meg hvordan du ville trent på det.
hvis du syns jeg mishandler hesten min så får det være deg om det.
jeg bruker iallfall brems en sjelden gang i 5 min istedefor å trene på at hun skal bli vant med slangen.

for øvrig er jeg veldig enig med annette her.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 23/03/2006 :  14:20:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker brems kun i nødsituasjoner.

Ved tannrasp bruker jeg konsekvent bedøvelse. Før ble tannraspen utført av vår lokale dyrlege, med plastdings mellom tenna og en rask rasp.

Etter å hatt hesten min til Geir Haugerud til tannbehandling, og jeg på foredrag, gikk det opp for meg hvor lite de lokale dyrlegene som regel får gjort, og hvor viktig tannstellet er.

Så nå er det bedøvelse og grundig rasping som gjelder. Ikke brems!
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 23/03/2006 :  14:23:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er også i mot brems, men er enige med mange av dere at i noen situasjoner så må det til.
Har bare sett en hest bli bremset og det var ikke noe kjekke opplevelse. Hverken for oss som tilskuerer eller hesten. Nå vet ikke jeg hvor erfaren denne person som brukte bremsen var, men hesten stod hvertfall ikke og nøt behandlingen
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  14:38:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg bruker brems kun i nødsituasjoner.

Ved tannrasp bruker jeg konsekvent bedøvelse. Før ble tannraspen utført av vår lokale dyrlege, med plastdings mellom tenna og en rask rasp.

Etter å hatt hesten min til Geir Haugerud til tannbehandling, og jeg på foredrag, gikk det opp for meg hvor lite de lokale dyrlegene som regel får gjort, og hvor viktig tannstellet er.

Så nå er det bedøvelse og grundig rasping som gjelder. Ikke brems!

Opprinnelig postet av rapplilja

selvsagt bedøvelse hvis det trengs for å få gjort jobben grundig.
men sist veterinæren brukte brems så var den på i noen minutter(slangen ned, kikke og slangen opp). det hele var fort gjort og hun kunne gå rett ut til de andre etterpå. heller det enn å dope henne. selv om det ikke var et nødstilfelle.
om det kvalifiserer meg til mishandler av hesten min, så javel, men da var også veterinæren min med på det.

snakket med veterinæren min, og han sa at det ikke var smertefullt for hesten å bli bremset. det var litt ubehag akkurat i det den ble strammet, men ikke noe utover det.
Men han brukte ikke brems over lenger tid, og heller ikke hvis hesten var så urolig at han ikke fikk den riktig på.
at det var dyremishandling var han ikke enig i.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~

Redigert av - lucky june den 23/03/2006 14:49:52 Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  16:02:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg var ikke klar over at dette var tatt opp tidligre og heldigvis for det!
Om dere er så dårlige til å håndtere hestene deres som dere henviser til er det dessverre ikke bare deres problem men hesten også.
Det er tydelig at hesten ikke stoler på dere og dere velger letteste utvei.
Manglende grunntrening gir seg tydeligvis utslag på mange vis.
Ang. ros til det ene innlegget er det jo virkelig flott å legge ut "bruksanvisning" på brems med en elendig forklaring om endorfiner!
Endorfiner skiller kroppen ut for å beskytte seg selv mot smerte og likevel påstår dere at hesten omentrent står og nyter behandlingen.
Det er jo flott, bare å bremse hesten om den er redd for å gå på henger da?
Dere skryter og hoier over Monty, Pat Pirelly osv osv. De bremser sikkert hestene sine om de møter på et problem?
Tenk om de som håndterer hest kunne gjort like mange timer med grunnleggende forberedende arbeid som på hesteryggen.....
Er vel ikke like moro og da gidder man ikke og velger letteste/verste vei fordi noen forsvarer det. Er lett å stå for å bruke brems om man er så uvitende at man ikke takler hesten sin på annen måte.
Om hesten er redd for dyrelege/hovslager er det dere som svikter, ikke hesten.
Kjøp dere en bil eller moped om dere vil ha noe som virker når man trykker på en knapp eller vrir om en nøkkel.
For meg er hele fasinasjonen med hest at det er individuelle dyr, med personlighet og følelser, at alle er forskjellige og pga. av det blir man aldri utlært eller ferdig.
Den dagen jeg gir opp slutter jeg med hest. Da har ikke de noe å tilføre meg eller jeg de.

Opprinnelig postet av Harneshaug

*Rister på hodet*

Jeg syns det er trist og rett og slett provoserende å lese dette innlegget her...

Ikke bare er det utrolig nedlatende til andre som driver med hest,men hun har også endel konkrete feil...
Kopi av melding:
Endorfiner skiller kroppen ut for å beskytte seg selv mot smerte og likevel påstår dere at hesten omentrent står og nyter behandlingen.

Endorfiner skilles også ut om man trykker/masserer på akupuntur-punkter,som blandt annet finnes i mulen... Derav endorfiner ved bruk av brems... Men Herneshaug vet vel gjerne ikke dette? Mulig hun har huller i kunnskapen...? Hm...

Kopi av melding:

Og hva ville du egentlig med denne setningen? Plassere deg enda høyere opp på den pidestallen du føler du er berettiget?
Jeg har brukt brems...mulig det gjør meg både giddalaus og uvitende?

Kopi av melding:

Kjære vene...om du er ute etter respekt...da er ikke dette veien...
Hvis det ikke er det du vil ha...så lurer jeg igjen på hvorfor du kommer med dette...?

Alvorlig talt,Herneshaug...dette ble rett og slett for dumt...

Du har nok noe å tillføye oss andre du også,på lik linje som vi har å tillføye deg...men tror gjerne du skal klatre ned fra din høye stilling,mulig du ser klarere uten all tåken rundt oppe på toppen?

Som jeg har sagt før...det er mange måter å føre sitt hestehold på...det vil ikke si at man alltid gjør best og vet mest selv... Og litt ydmykhet kommer man et godt stykke med...

En siste komentar...hun har skrevet denne elendige bruksanvisningen du snakker om...det er en av dem her på Mix som man faktisk burde ha litt respekt for,en dyktig og kunnskapsrik,voksen dame..som har drevet profesjonelt med hest i hele sitt liv.
Når du kan oppnå samme kunnskapsnivå,og samtidig den ydmykheten og toleransen hun viser andre mennesker...først da vil du kunne oppnå den status det ser ut som du så gjerne ønsker...

Med vennlig hilsen Lene...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  16:09:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jada Anette jeg sitter godt på min høye hest. At du trenger å bremse hesten din og jeg ikke trenger å brmse min gjør jo selvfølgelig deg mer kvalifisert en meg.
Snakk om svart/hvitt.
Å trene på sprøytestikk går godt ann uten å perforere huden! Man kan ta feks.en pinsett og nappe ut 2 hår, mens man steller hesten, koser med den eller i en bakketreningssituasjon.
Å få stikk av en sprøyte er IKKE vondt men hesten reagerer fordi den er utrygg/usikker på situasjonen. Det går ann å avlede hesten med andre ting/oppgaver mens veterinæren skal sette sprøyte. Man kan trene på å få en fremmed person til å komme å undersøke/gå over hesten mens eieren trener fokus...
Din egen sinnstilstand preger også hesten og om du vet at hesten kommer til å skape seg, merker den at du er anspent og overfører det til seg selv.
Jeg synes også det er merkelig at dere alle har sett uvettig bruk av brems, vært ute for alvorlige ulykker hvor det må brukes osv. Jeg har hatt hest i 20 år og aldri trengt brems, men det er vel min egen feil da?
Det er vel fordi jeg er så rosenrød, alle mine bortkastede timer med konsekvent grunntrening, at jeg personlig er der for alle mine 3 hester morgen og kveld 7 dager i uken, tar meg av alt stell, foring og trening selv.
Det er vel min feil at hestene mine stoler så mye på meg at jeg kan putte fingrene langt inn i ørene på de, inn i nesen, ta de på øyet, åpne munnen med 2 fingre og legge pasta bak i halsen uten hjelpemiddel.
Jeg beklager på det sterkeste at jeg gjør slik mot hestene mine uten brems og lover å velge letteste utvei en annen gang.
Jeg velger å reagere når jeg ser slikt til salgs på nettet, det påfører hesten smerte og jeg vil ikke bruke det.
Når dere er så bastante på at det i visse situasjoner MÅ brukes synes jeg vel heller ikke det er særlig nyansert. Jeg angriper/kritiserer ikke hvordan dere holder hest i annet enn akkurat de situasjoner hvor dere synes det er påkrevd med brems og jeg ikke synes det. Vi trenger jo ikke være enige så da så.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  16:23:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Jeg har brukt brems flere ganger, og jeg har også bare tatt tak med hånda og holdt fast. Jeg har brems liggende i førstehjelpsskrinet mitt og den blir ikke fjernet. Brems er en nødløsning. Man bør ikke bremse hestene lenge, og derfor er det ingen god løsning å gjøre hver 6. uke når man skal sko og hver gang en veterinær tar på hesten din, men i tilfeller der hesten MÅ stå i ro en kort stund og den ikke gjør det, ja da er den kjekk.

jeg hadde en hest som var svært syk, og gikk 3 uker på antibiotika i sprøyteform. INGENTING jeg kan gjøre for å forberede min hest på en 3 uker lang antibiotikakur altså. Pinsett og nappe ut hår? Nei det er IKKE det samme.

Jeg hater blodprøver, om noen kan "bremse" meg eller finne akupunkturpunkter på meg som roer meg ned så GJERNE for meg. I mellomtiden biter jeg meg HARDT i leppa og ser en annen vei, jeg driver visst med mishandling på meg selv

Jeg blir rett og slett matt av alle tingene man ikke skal gjøre med hest jeg. Ikke dekken, ikke sko, ikke bitt, ikke nesereim, ikke bomsal, ikke brems osv osv. Hvis ikke man klarer alt uten å ty til hjelpemidler så har man ikke et godt forhold til hesten sin og blablabla. Jeg tror ikke jeg kjenner noen som er skikket til å ha hest jeg etter alle disse "kravene" enkelte har

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  16:28:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg er enig i mye av det du sier, Harneshaug, men må innrømme at det ødelegges totalt av hvordan du sier det. Det er sjelden jeg ser noen så arrogant som deg, som i tillegg hevder ting som er direkte feil. Det er faktisk litt morsomt.
Om DU ikke har en jobb, familie, venner eller noen andre former for krav til deg og velger å være sammen med hestene dine konstant, flott for deg! Det gjør det ikke til en bedre hesteeier eller menneske enn meg!

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.68 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.