hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Brems-misshandling?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Brems-misshandling?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 05/01/2004 :  01:57:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Paa dyrenett er det en lang debatt om brems, og om det er misshandling eller ikke. Men siden det paa dyrenett mest vanker barn og nybegynnere, vil jeg gjerne vite hva de mer erfarne har aa si om det her.

Selv har jeg aldri sett en hest lide av bremsen, hesten min ble bremset da han hadde ooyeinfeksjon, og da roet han seg ned med engang, og sov nesten. Og i mine ooyne var absolutt ikke hesten min i smerte, da hadde han sagt fra altsaa! Han saa bare dopet ut. Etter paa var han verken redd bremsen eller dyrlegen, og jeg vet om noe har vaert ubehagelig til han vil han vaere redd det etterpaa!

Har aldri synest det var noe feil med aa bremse hesten! Om hesten har en skade eller er syk, saa er det vel bedre at den bedooves! En bedoovelses sprooyte til oss er ikke akkurat smertefri, men om det skulle ha blitt gjort uten bedoovelse, hadde det vaert vondere en selv sprooyten. Naar du drar av ett plaster gjoor du det fort, ikke langsomt og smerefult!

Hva mener dere?

Naa er det forresten snakk om RIKTIG bruk av brems, og ikke saanne tilfeller der bremsen har kuttet leppen til hesten og lignende. Jeg vil at dette skal vaere saklig, og basert paa erfaring, ikke hva du har lest.

Inviterer ogsaa folk fra dyrenett til aa titte innom og debatere.

Hestehilsen fra Cathy og Nicky

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  13:47:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Synes ikke brems er mishandling. I mange tilfeller et bedre alternativ til "dop" enn medikamenter.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  14:25:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Brems brukt riktig, og til riktig formål ser jeg ikke på som mishandling. For meg er mishandling å drive brutal vold og/eller utsette en hest for helsemessig pining. Altså noe helt annet enn å få hesten til å stå stille for et veterinærbesøk.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  15:17:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
hey!
jeg syns heller ikke brems er mishandling! :D tvert i mot egentli.. bedre att de står stille f.eks under barbering enn att de hopper til åskjærer seg..... men det ser vondt ut da.. hehe men tror ikke det er det:D
hadå

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  19:49:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
For meg er brems noe man bruker i en nødsituasjon! Har det skjedd en ulykke og/eller det er helt nødvendig at hesten står fullstendig stille for veterinærbehandlig etc - da tar jeg selvfølgelig alle tilgjengelige milder til bruk.

Til tross for oppfordring til bare å uttale seg basert på egen erfaring velger jeg allikevel å sitere to bøker som har interessant, relevant og fornuftig info ang bruk av brems for å få litt vekt bak påstandene mine.
I boken "How To Cure Behaviour Problems In Horses" av Susan McBane refereres det fra en Nederlandsk studie hvor det står som følger (løst oversatt av undertegnede):

Når en hest bremses (korrekt!) viser den faktisk fysiske tegn på at den slapper av; hjerterytmen senkes og den blir glassaktig og fjern i blikket. Ikke hva man forventer fra et dyr i smerte, men hesten er faktisk dopet ned av sin egen endorfinproduksjon!
I all sannsynlighet er overleppen/nesen på hesten et slags akupunktur/akupressure punkt som bremsen stimulerer slik at den rett og slett "doper" seg selv.

Høres flott ut ikke sant? Og støtter både Beautys, mine og andres opplevelser med rolige/søvnige hester som virke "dopet". Men for de av dere som har brukt brems med hell etpar ganger - hvor interessert er hesten i å få den på igjen?
Min personlige erfaring indikerer ihvertfall at hestene assosierer bremsen med noe ubehagelig, selvom de er rolige og "dopet" når den er på.

I "Perfect Manners..." skriver Kelly Marks litt om bruk av brems og forskjellige typer brems. Hun mener også at brems kun bør brukes i en nødsituasjon, og da er det viktig at man sørger for at hesten har det mest mulig komfortabelt så her siterer jeg litt praktisk info:

Pass på at leppene brettes innover så ikke bremsen kommer borti det følsomme tannkjøttet.

Sett den skikkelig på, den må være forholdsvis stram for å funke! Og hold skikkelig tak i både den og hesten. Hvis du glipper taket og hesten slenger på hodet kan trehåndtaket brekke både tenner og neseben!

Ikke hold bremsen helt stille. På engelsk heter brems "twitch", og det er nettopp det man skal gjøre. Vri/beveg bittelitt på den hele tiden (ikke strammere og strammere!) sånn at endorfinstrømmen ikke stopper.

Ha bremsen på i så kort tid som mulig, og når du tar den av skal du gni litt på mulen for hjelpe hesten å få tilbake blodomløp mm.

En brems må ALDRI under noen omstendigheter brukes feks på ører eller andre kroppsdeler. Der kommer det ingen endorfinstrøm, kun smerter, og du vil gjøre permanent skade fysisk og sannsynligvis også psykisk!

I tillegg til den tradisjonelle bremsen (trehåndtak med en løkke på) skriver hun om en type som kalles bla "humane horse handler" og "Commanche Twitch", jeg har hørt den omtalt som "Calmer" og "Calmer Twitch".

Dette er en lang, forholdsvis tynn snor med en løkke som går over hestens nakke (bak ørene) og under overleppen. Der ligger den på tannkjøttet rett på oversiden av tennene. Denne kan strammes for kontroll og funker på de fleste hester.
Calmer blir betraktet som mildere enn tradisjonell brems fordi man kan regulere "trykket" mye mer. I tillegg kan man kontrollere den med større avstand fra hesten (feks rense et sår på bakbenet selvom man er alene med hesten).
Kelly Marks anbefaler denne som et alternativ til tradisjonell brems, og etter egen erfaring er jeg helt enig.

Har feks sett den brukt på en hest som vanligvis må dopes når den klippes og da var den på uten å sjenere hesten i det hele tatt, og kun "i bruk" etpar ganger og når de klippet helt oppe ved hodet. Altså hadde hesten bremsen på i nesten 2 timer, men det var bare 10-15 min eller så med effektiv bruk...
Ikke hadde den sår eller merker i tannkjøttet heller, men her var det en veldig (!) dyktig bruker!

MEN selvom jeg ikke ser på korrekt bruk av brems som mishandling så er jeg svært skeptisk til den etterhvert utbredte bruken av brems ifm rutinebehandlinger som feks skoing og klipping.
En veterinær er opplært i å bruke den. I feil hender kan en brems forårsake like mange problemer som den løser, og kan være unødvendig smertefull og tilogmed farlig!
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 05/01/2004 :  23:26:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enda et velskrevet og svært informativt innspill fra Elx! Takk!

Jeg har dessverre vært øyenvitne til svært uproff bruk av brems ved et par anledninger, og er av den grunn svært imot bremsing av hest hvis ikke det gjøres av profesjonelle, eller evt. i ytterste nødfall. Brems i feil hender unner jeg ingen hest!

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2004 :  00:05:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Nå har ingen av mine vært bremset så veldig ofte. Et par ganger på Lorden (som hadde intense ønsker om å rydde hovslagere vekk fra jordens overflate ), et par ganger på Solitaire når hun var drektig (vet. ville helst ikke gi henne medikamenter p.g.a. føllet - sent i drektigheten forøvrig). De "nye" har aldri hatt brems på, og slipper vel forhåpentligvis unna også... .

Forøvrig vil jeg aldri kludre med noe slik selv, jobb for "proffer" som kan å bruke slik "redskap".

Og, jeg tror nok vi utsetter hestene for værre ting i løpet av livet enn noen minutter med brems.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Redigert av - vixi den 06/01/2004 00:06:23 Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 06/01/2004 :  05:08:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Her var det mange gode saklige innlegg! Hit til, ikke mye negativt, noe som er betryggende aa hoore, spesielt elx(som vanlig), kom med noe veldig beroligende sitater;)

Jeg er absolutt enig i at brems skal kun brukes av erfarne. Selv har jeg aldri engang tatt i en. Det var stallhjelpen(han er veldig erfaren), og dyrlegen som gjorde det. Og somsagt, Nick hadde utrolig nok ikke noe imot bremsen etterpaa.

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  10:19:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
for å spørre så dumt, når kan man kalle seg erfearen bremsbruker??? hvem er flinke nok til å gjøre dette? hvem skal lære deg opp? dyrlegen? for i såfall synes jeg det er en uting at dette kan kjøpes av hvemsomhelst.

Uvettig bremsbruk ville nok ikke finne sted om folk hviste hva de drev på med..

Nei for brems her..
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  10:37:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Så vidt jeg kan se har ingen her nevnt noe om erfaren bruker av brems? Mulig jeg har lest feil. Men det å være "erfaren" i denne sammenhengen er vel det å vite hva det handeler om når man holder på med hest, og det å være god til å "lese hest". Man leser sin hest og skjønner hva som skjer når man gjør "slik eller sånn", man veier fordeler og ulemper opp mot hverandre og finner ut hva som troligvis vil gjøre "minst" skade.

Ofte føler jeg at i slike hestesammenhenger er det de som aldri har vært borti en "uløselig" situasjon som er mest motstander av både det ene og det andre. En brems er ikke noe jeg ville benytte meg av selv, men om jeg står i en låst situasjon hadde jeg ikke hatt noe problem med å be om hjelp, og eventuellt bruke en.

Folk kan si hva de vil om å trene seg ut av situasjoner, og at hvis man trener på ting vil aldri den vanskelige situasjonen komme, men man må ta med andre mennesker og opplevelser som ikke en selv kan styre i det hele.

At "hvem som helst" kan kjøpe noe er for meg på sett og vis en uting, men ejg er også på mange måter lei av at man skal styres hele tiden. Hver gang noe kan brukes uvettig burde ikke gud og hvermann få kjøpt det. Hva med hestesko? En feil påsatt hestesko kan forårsake mange problemer. Eller hva med en hovrasp? Med den også kan du få gjort virkelig store skader, og utsette din hest for mange plager over laaaaang tid. Men vi får da kjøpe det også selvom vi er "hvemsomhelst".

Guro
Gå til toppen av siden

Cikki

» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  10:40:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
for å spørre så dumt, når kan man kalle seg erfearen bremsbruker??? hvem er flinke nok til å gjøre dette? hvem skal lære deg opp? dyrlegen? for i såfall synes jeg det er en uting at dette kan kjøpes av hvemsomhelst.

Nei for brems her..

Opprinnelig postet av Lopke

Helt enig!
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  11:00:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Henviser til mitt innlegg i den andre debatten; ROS TIL HORZE. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  11:39:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Så vidt jeg kan se har ingen her nevnt noe om erfaren bruker av brems? Mulig jeg har lest feil. Men det å være "erfaren" i denne sammenhengen er vel det å vite hva det handeler om når man holder på med hest, og det å være god til å "lese hest".
Opprinnelig postet av Guro

Det var denne jeg svarte på..

Kopi av melding:
Jeg har dessverre vært øyenvitne til svært uproff bruk av brems ved et par anledninger, og er av den grunn svært imot bremsing av hest hvis ikke det gjøres av profesjonelle, eller evt. i ytterste nødfall. Brems i feil hender unner jeg ingen hest!

Opprinnelig postet av Ida KR

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  11:45:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Nei for brems her..

Opprinnelig postet av Lopke

den som vet hvordan og hvorfor bremsen skal brukes er "erfaren bremsbruker" så ja, eks dyrlegen.

jeg har brukt brems et par ganger i forbindelse med veterinærbesøk.
begge gangene har hesten vært helt rolig.
og jeg har sett feil bruk av brems, så jeg ser forskjellen.

men de som bruker brems riktig, og i en nødvendig situasjon, der dop er eneste alternativ, anser du det som mishandling?

ang kjøp og salg så er jeg enig med deg, men det er ikke fordi jeg er imot brems, det er fordi det finnes mange der ute som ikke kan og bruke den.
gjelder også annet utstyr for den sak skyld.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 23/03/2006 :  12:02:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lurer på om noen kanskje ikke vet helt hva som foregår ved bruk av brems..?

Hesten står ikke rolig fordi den er lammet av smerte, men fordi det skilles ut bedøvende stoffer når man trigger punktet på mulen.

Som akupunktør er jeg godt kjent med slike punkt. De har for eksempel med hell vært brukt på mennesker både ved operasjon og tannlegebesøk.

Alle som har vært i en nødsituasjon med hest vet vel at man kan ikke la være å hjelpe hesten fordi den ikke vil... Noen ganger må man bare.

Som hestegjeter hadde jeg bremsen på gjeterhytta i tilfelle noe skulle skje. Milevis fra veterinærer og bedøvelsesmiddel har man ikke så mange valg hvis det blir krise.

Det med å trene hesten til å stå rolig i slike sammenhenger høres enkelt og rosenrødt ut, og litt virkelighetsfjernt spør du meg.

Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  12:07:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
er bremsen din trepinnen med en tauløkke i enden?
har sett en engang, men aldri sett den i bruk, kan ikke si jeg hadde hørt om det helle egentlig før dette emnet..!

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.