hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Minske sårbenhet
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Minske sårbenhet
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Kil_Rappa

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2007 :  11:21:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKil_Rappa  Svar med kopi av melding
Heisann!
Bare lurer på om det er noe man kan gjøre for å minske sårbarhet på hovene til hesten.
Er ikke kjempesår, kun når det er hardt underlag med stein oppå..
Er det noe annet man kan gjøre enn å kjøpe boots eller sette på sko?

Dere som har barfothestern, eller dere som tar av sko for å få barfothester, hvis hesten deres kommer i den perioden at de blir såre på noe underlag, hvordan gjør dere det da? Fortsetter dere å gå litt på dette underlaget eller holder dere dere bare til det underlaget som hesten ikke er sår på (hvis jeg kan formulere det slikt )

Klemmer fra Monica

summer

Skrevet - 30/05/2007 :  14:47:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor lenge har hesten vært uten sko ?

jeg ber aldri hestene gå på underlag de er såre på. Det gjør jo vondt, og det ser jeg aldri noe poeng med. enten må man sette på boots, eller så må man holde seg unna de områdene. Er hesten sår overalt, la den stå. Hvis du nettopp har tatt av skoene MÅ du bruke boots når du trener ... høvene må få litt tid på seg til å fugnere.

men ville bare påpeke at: HVIs den brått er blitt litt sårbeint nå, så kan det være gress som er årsaken (At den spiser gress altså) og man bør være litt obs :) (For evt forfangenhet)
Gå til toppen av siden

anneks

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2007 :  19:18:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideanneks  Svar med kopi av melding
Bruk boots eller unngå underlaget hesten ømmer på.
Failure is not falling down, it is not getting up again Gå til toppen av siden

Kil_Rappa

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2007 :  11:32:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKil_Rappa  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvor lenge har hesten vært uten sko ?

jeg ber aldri hestene gå på underlag de er såre på. Det gjør jo vondt, og det ser jeg aldri noe poeng med. enten må man sette på boots, eller så må man holde seg unna de områdene. Er hesten sår overalt, la den stå. Hvis du nettopp har tatt av skoene MÅ du bruke boots når du trener ... høvene må få litt tid på seg til å fugnere.

men ville bare påpeke at: HVIs den brått er blitt litt sårbeint nå, så kan det være gress som er årsaken (At den spiser gress altså) og man bør være litt obs :) (For evt forfangenhet)

Opprinnelig postet av summer

Hun har snart gått i 6 uker uten sko, kanskje bare en uke siden hun begynte å bli sår..

Klemmer fra Monica Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 01/06/2007 :  15:14:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Ho har ikke reagert på det underlaget før??
Hvis ikke, så er det virkelig tegn på at noe er galt. Kanskje er det forfangenhet på gang.

Ellen Gå til toppen av siden

Kil_Rappa

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2007 :  19:09:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKil_Rappa  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ho har ikke reagert på det underlaget før??
Hvis ikke, så er det virkelig tegn på at noe er galt. Kanskje er det forfangenhet på gang.

Opprinnelig postet av Hirsaluohkka

Hun har reagert slik på det før når hun har vært uten sko da. Men ikke i denne perioden, er som sakt kun på hardt underlag (asfalt eller hard vei) men store stein på.. Er jo det værste underlaget for skohester uten sko å gå på så vidt jeg vet.

Og når hoven slites ned, vil den jo bli litt sårere, siden den ikke er herdet til dette underlaget, eller er jeg helt på jorde nå?!

Tror ikke det er noe farlig. Hun har alltid gått med sko, og nå har hun ikke hatt på 6 uker.
Prøver hele tiden å unngå disse områdene, å hun får gå over plassene med sitt tempo også, med ørene fram og virker ikke som det er noe annet enn at der og da gjør det vont.

Alt annet underlag går helt fint, dvs: asfalt, skog, sand og slikt..

frkelin

Skrevet - 01/06/2007 :  21:03:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er helt klart det vanskeligste underlaget for en barfothest og 6 uker er jo ikke så lenge. Det er ikke sikkert det er fordi hoven er slitt ned, noen vanlige årsaker til sårbenthet:
Det kan hende hesten trenger en trim, og at hovveggen blir bendt vekk fra hoven når hun tråkker på steinene på hardt ujevnt underlag.
Det kan hende at kråka er øm pga soppinfeksjon. Ofte er hestene ømme i bakre del av hoven og strålen trenger å bli sunnere og sterkere. Man kan ofte se på hvordan hesten beveger seg på hardt underlag om den er øm foran eller bak i hoven.
Det kan også hende at hesten har fått begynne å spise søtt gress den siste tiden og at dette er for kraftig kost. Det blir litt voldsomt å kalle det forfangenhet, fordi skikkelig forfangenhet kan være et godt stykke unna, men med hester uten sko merker man de tidlige symptomene veldig veldig mye tidligere enn om hesten går med sko. Hesten min ble sårbeint i en uke fordi hun sto 4 timer på gress midt i mai. Det var ikke dramatisk, men hun ville ikke trave eller galloppere på grus og jeg tok det som et tidlig signal på at gresset var for kraftig og ikke var bra for høvene hennes. Nå prøver jeg å venne henne til gress på nytt og det ser ut til å gå bra så langt.
På engelsk kaller de dette LGL, "Low Grade Laminitis". Mange hester har det, men de blir mistolket for å være late eller uvillige, eller sårbeinte.
Uansett er det lurt å minimere NSC - dvs raske karbohydrater, sukker og stivelse i kosten til en hest som trenger optimale høver fordi man ønsker at den skal fungere uten jernsko.
Den beste kosten for hestehøver er fiber, litt fett og vitaminer og mineraler. Ikke noe korn, kraftfor, melasse eller søtt nytt vårgress.
Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2007 :  21:27:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
jeg bruker boots i periodevs!
Seljeset lucy<3 Gå til toppen av siden

Kil_Rappa

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2007 :  02:06:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKil_Rappa  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er helt klart det vanskeligste underlaget for en barfothest og 6 uker er jo ikke så lenge. Det er ikke sikkert det er fordi hoven er slitt ned, noen vanlige årsaker til sårbenthet:
Det kan hende hesten trenger en trim, og at hovveggen blir bendt vekk fra hoven når hun tråkker på steinene på hardt ujevnt underlag.
Det kan hende at kråka er øm pga soppinfeksjon. Ofte er hestene ømme i bakre del av hoven og strålen trenger å bli sunnere og sterkere. Man kan ofte se på hvordan hesten beveger seg på hardt underlag om den er øm foran eller bak i hoven.
Det kan også hende at hesten har fått begynne å spise søtt gress den siste tiden og at dette er for kraftig kost. Det blir litt voldsomt å kalle det forfangenhet, fordi skikkelig forfangenhet kan være et godt stykke unna, men med hester uten sko merker man de tidlige symptomene veldig veldig mye tidligere enn om hesten går med sko. Hesten min ble sårbeint i en uke fordi hun sto 4 timer på gress midt i mai. Det var ikke dramatisk, men hun ville ikke trave eller galloppere på grus og jeg tok det som et tidlig signal på at gresset var for kraftig og ikke var bra for høvene hennes. Nå prøver jeg å venne henne til gress på nytt og det ser ut til å gå bra så langt.
På engelsk kaller de dette LGL, "Low Grade Laminitis". Mange hester har det, men de blir mistolket for å være late eller uvillige, eller sårbeinte.
Uansett er det lurt å minimere NSC - dvs raske karbohydrater, sukker og stivelse i kosten til en hest som trenger optimale høver fordi man ønsker at den skal fungere uten jernsko.
Den beste kosten for hestehøver er fiber, litt fett og vitaminer og mineraler. Ikke noe korn, kraftfor, melasse eller søtt nytt vårgress.

Opprinnelig postet av frkelin

takker for langt og utfyldig svar, dette skal jeg ta med meg vidre =)

Gresset har vi akkurat såvidt begynt å vendt oss til, meste hun har fått er en halvtime på en dag til nå..
skal kanskje få en til å se på hovene hennes i morgen =)

summer

Skrevet - 03/06/2007 :  08:08:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis dere nettop har begynt å venne til gress, vile jeg sett litt på det. Hvordan er pulsen i beina ? Gå til toppen av siden

SiljeOgSolveRoss

Skrevet - 16/06/2007 :  21:49:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten jeg skal kjøpe snart er kjempe sårbeint nå..han gikk med sko i vinter pga. så veldig glatt osv..men siden han er/har vært forfangen så står han uten sko...Bootsa hans er for store, men hu som eier han sier; hvis du kjærer ut av et sitteunderlag og tilpasser hoven også teiper den fast på hoven..Men det fungerer også å legge sitteunderlag i bootsa..:) Gå til toppen av siden

Itsrik

Skrevet - 17/06/2007 :  09:12:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oi - nå ble jeg litt betenkt her... Har en liten ponni som er tykk og rund (har vært forsøkt slanket i hele vinter, men er fortsatt altfor rund - omm enn noe bedre). Hun er nå lat og uvillig, spesiellt på hardt underlag.... Har ikke presset henne - utover å måtte gå i det hele tatt da, når de skal til og fra beitet. Men har nå tenkt på om det er noe galt med henne, eller om det bare er at hun er utrent og tykk (men mener hun ikke var fullt så treg før altså, og da var hun like tykk).

Og nå ble jeg litt redd for at det var forfangenhet da.... Hun står normalt på beina sine og oppfører seg i og for seg normalt bortsett fra at hun er treg da....

Bør hun ikke stå på gress??? I det hele tatt, eller bare ikke så mye? Og stakkars de to andre da, reduserer hun hele beitet for de og - hun er ikke så glad i å stå alene....

Noen tips, råd, hvordan finne ut om det er det og sånn...??
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 17/06/2007 :  17:38:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, det er jo umulig å si om det er tidlig forfangenhet. Men, det er sikkert ikke dumt å være litt bekymret og prøve å finne ut mer om hvordan hesten din har det og hvordan den kan få det bedre og evt unngå akutt forfangenhet.
Har ponnien en tykk nakke med en slags fettvalk like under manen? Har den fett rundt haleroten nederst på rumpa? Det er visst andre faresignaler. Hvordan ser høvene ut? Har den sko eller ikke? Har høvene sleng og strukket hvit linje - dvs at hoven har en slags klokkeform som tuten på en trompet. Om du legger en linjal i vokseretningen til hovveggen skal hovveggen være helt rett og i samme vinkel helt ned til bakken. Hvis hesten har mye sleng er hovkapselen dårlig festet til hovbenet og hovbenet kan synke sakte ned mot sålen i steden for å henge fast under hovkapselen.
Har du mulighet til å få en barfottrimmer til å komme å se på den? De har ofte mer erfaring med slike tidlige symptomer enn hovslagere og mange barfottrimmere blir spesialister på forfangne hester. Hesten bør helst gå på skrint beite og ikke få noe kraftfor, epler eller godis. Det finnes noen mineraltilskudd som skal kunne hjelpe forbyggende.

Jeg sier IKKE at hesten er forfangen - men jeg sier at jeg ville vært bekymret om jeg var deg og undersøkt videre for å få hesten sunnere og utenfor fare for forfangenhetsproblemer.

En annen ting du kan se på er hvordan hesten snur. Er hesten villig til å vri fremhoven rundt om den skal snu inne på stallgangen f.eks. Eller snur den forsiktig med å flytte bena sakte sidelengs. Det er evt enda et faresignal.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 17/06/2007 :  17:41:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Les mer på www.safergrass.org Gå til toppen av siden

Itsrik

Skrevet - 17/06/2007 :  20:37:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk frkelin....

Hun har ikke fettnakke, men litt sånn rundt halerota (tror jeg - akkurat som en litt hard stripe der liksom).

Høvene var veldig utflytende, men har har hatt trimmer her for ca en mnd siden til å rette opp, og fortsatt etter hennes anvisninger selv. Men hun fikk en liten skade i samme moment, og ettersom de skulle på beite uansett ble de (ponniene) satt der til hun var brukbar igjen. Dette er et skogsbeite og de var tilvendt gress så jeg trodde det skulle bli bra, men... Nå er de i hvertfall hjemme - skal lese linken din og sjekke snuingen i morgen - det har jeg ikke tenkt over, men hun var litt uvillig til å snu her i går da vi holdt på litt med henne...

Er ikke lett å slanke sånne heller - må ha mye mosjon da tror jeg, for mye mat har hun i alle fall ikke fått.... Og nå tør jeg jo ikke å mosjonere henne....
Gå til toppen av siden

Itsrik

Skrevet - 17/06/2007 :  21:31:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for link - den var utrolig interessant.....

Jeg får gi henne litt tid med forsikitg foring - skal ha vet her på onsdag uansett, er det noe hun kan gjøre, sjekke om det er forfangenhet på et sånt stadium? Og hvor lang tid vil det ta før jeg ser bedring dersom det er det som er galt med henne?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.