hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sprekk i hoven som hovslager bare fnyser av!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Sprekk i hoven som hovslager bare fnyser av!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Xela

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2007 :  02:57:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseXela  Svar med kopi av melding
Hesten min Fallon har en hovsprekk helt fra enden av hoven og til toppen... Jeg fr min del vil jo gjærne ha denne sprekken fixet. Men hovslageren syns det er tull.

Fallon er varm på hoven, og jeg tør jo ikke engang bruke henne!

Spurte etter fagbrevet sist, og da sa han att han hadde kurset seg... Finnes det virkelig amatørkurs?

Noen som veit om det er noe vi som eiere kan gjøre for å stoppe sprekker?

Burde jeg skifte til en som er faglært?

Håper på svar da

En mann for sin hest

summer

Skrevet - 02/06/2007 :  07:46:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
få en annen hovslager til å se på den du. En second opinion er alltid greit. Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 02/06/2007 :  11:52:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Hesten jeg red før fikk akkurat det der, smeden tokk og kutta en strek på tvers av sprekken... Sprekken er borte nå
Gå til toppen av siden

lille_meij

Skrevet - 02/06/2007 :  18:25:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Viss du ikke tørr å bruke hesten pga. sprekken burde du kanskje kontakte en annen hovslager, for å få den til å se hva det er, og kanskje gjøre noe med det om det er så ille. Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2007 :  10:36:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
En sprekk som går helt opp til kronranden bør tas alvorlig. Går sprekken gjennom hele hovveggen, eller er det som en fure i hornet du ser bunnen på? Det siste er ikke så farlig. Har du noen bilder av sprekken? Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 03/06/2007 :  15:45:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om det er en overflate hovsprekk så er det ikke noe man begynner å rote med.

Er hesten din halt forresten?Kommer det puss ut av sprekken?
Gå til toppen av siden

Xela

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2007 :  22:16:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseXela  Svar med kopi av melding
Sprekken går helt til hovranda jah... Den e ikke halt vist jeg ikke traver med den. Kommer ikke noe ut, men begynner å komme litt småsprekker rundt. Nei, har nokk ingen bilder av den. Har ikke kamera hehe
En mann for sin hest Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 04/06/2007 :  13:51:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Bytt hovslager! Sprekker i hovene skal man ikke kimse av. Det viktigste er å finne årsaken til sprekken og fjerne grunnen til at sprekken oppstår, ellers vil den bare komme tilbake.
Ellen Gå til toppen av siden

Xela

» VIP

Norway

Skrevet - 04/06/2007 :  22:11:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseXela  Svar med kopi av melding
Nå er hoven begynt å bli fiksa... Fått den borret, og limt og stifta sammen Hovslagern kjefta og smalt, og han ville melde den gamle hovslageren min til en eller annen forening.

Men fik ros for att jeg ikke har brukt hn da! Kunne gått riktig ille...

I am happy today

En mann for sin hest Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 06/06/2007 :  14:15:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Godt det gikk bra og du fant en annen hovslager. Finne IKKE en amatør hovslagerforening. Tøys og tull. Kun en hovslager forening finnes og der er de med fagbrev reg. Uff godt du ikke brukte hesten. Alle høver som blir varme med hovsprekk i sier seg selv at ikke er frisk.

Håper du slipper dette problemet mer, er ikke morsomt nei.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

silvasnuska

Skrevet - 09/06/2007 :  00:00:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest på ridskolen jeg gikk på før måtte avlives pga. sprekk i hoven Men så var det ganske ille da.... Den hadde skada seg...

Sprekk i hoven er ikke noe man ikke skal bry seg om nei!
Gå til toppen av siden

Kadra

Skrevet - 26/06/2007 :  17:19:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke krav til at hovslagere skal ha utdannelse idag. Enhver kan beskjære og evt. sette på beslag etter eget ønske. På egne og andres hester.
Det er også hesteeier som blir holdt ansvarlig om hovslager gjør for dårlig arbeid.
Det finnes ingen foreninger en kan melde hovslagere til. Eneste mulighet er å kontakte Mattilsynet.

Desverre finnes det helgekurs for "hovslagere".

Hovslagerutdanningen er under lov om videregående opplæring, det er to år på landbruksskole (naturbruk, hest og hovslagerlinje, så to år i bedrift.)
Gå til toppen av siden

Nicko Valtin

» VIP

Skrevet - 28/06/2007 :  09:11:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
På den skulen eg skal gå på,Fjordane Folkehøgskule tilbys det to års utdanning,med to timers beslag i veka:)Gler meg veldi til å lære litt,så eg har litt meir peiling på kva smedane eigentleg gjer på;) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.