hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tøylespiser!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Tøylespiser!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

juliej91
» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  12:31:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejuliej91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejuliej91  Svar med kopi av melding
Høres ut som om denne hesten kjeder seg noe utrolig... En hets på stallen der jeg rir, Dakota, er også litt slik, ikke så ille riktignokk... Jeg tror den hesten trenger en mer erfaren rytter, det du nevnte med at alel andre er slemme med henne kan også ha noe med saken og gjøre, hun kan vere mobbet av andre hester, og føle det på samme måte ovenfor menesker, så kan hun prøve og ta igen på meneskene rundt seg fordi de er de svakeste!
Julie
www.me-you.moo.no
Gå til toppen av siden

Ariana

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  16:08:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAriana  Svar med kopi av melding
Øh.. Venner harhun nok av.. mange liker henne men blir fort irriterte..
Og hestevenner?? Omtrent alle er venn med ida av hestene...
SKjønner ikke hvorfor hun kjeder seg for hun er ute nesten hele tia, får hilse på andre og alle kommer å koser med ehnne fordi hunstikker huet ut av boksen...

*'*'* `'´Ariana`'´ *'*'*
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 12/01/2004 :  21:57:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Det er jo en mulighet at hun ikke kjeder seg, men at hun føler at hun er sjefen (nettopp fordi hun har funnet ut at å kaste av folk= null jobb, å være ekkel = ingen som maser etc)

Guro
Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2004 :  11:35:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg skal ikke si så mye, det meste har blitt sagt, og noen her har kommet med masse fine tips.

Det er EN ting som slo meg når jeg leste denne diskusjonen.
Og der er LEK!
Denne hesten mangler oppdragelse, den tygger på ting osv.
Men jeg velger å tro at den er understimulert på lek!
En hest på 5 er fortsatt en ung og barnslig hest, og de trenger mye plass, lek og stimuli i flokk.
Hvis hesten hadde fått utløp for uroen sin sammen med andre hester, ville den fått kjørt seg der, og på sikt tror jeg da den ville roet seg med disse rampestrekene sine.

Klem fra Ine!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/01/2004 :  10:56:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Uansett hva årsaken er til at hesten tygger på ting,biter osv.,må det korrigeres. Et lite, men bestemt knips på mulen i rett tid,gjør underverker,og det meste vil forsvinne om du er konsekvent og rettferdig slik at hesten forstår korrigeringen.Når du rir og den tygger på tøylen,ta og vift litt med evt.en liten pisk.

Lykke til,og vær konsekvent og rettferdig

Redigert av - xxxx den 02/02/2004 02:53:35 Gå til toppen av siden

Royal135

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2004 :  22:40:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe... d kan minne litt om mine hester!!!

Trigger: Tygger på alt som kan tygges på... grimer, leietau, tøyler, piska... til å me sagflissekka... han bruk vess han får sjansn å "strø" litt extra t sæ sjøl... han dræg me sæ sekken inn å tømme dn ut... en gang når nån hadde glemt å lukke boxdøra, men sotte kjettingen på hadde han tadd dekkene sitt inn i boxn, pissa litt på d å grævd d ne unner masse sagflis... han e nu mæ en arti kar... men han hakke ødlakt nå anna enn et par tøyla...

Pete: tar tak i alt han får tak i... før brukta han å ta børstan t nabohestn ( dm e i en kurv på boxveggen) tygge litt på dem, riste dem litt å hiv dem på gålve... men nu har vi fløtta dem...

vetke helt ka man kan gjør me d, førr d virke ik som dm bryr sæ om at vi kjefte på dem el jer dm en litn klaps på muln... men men... kanke si d e nåkka stort problem førr mæ... men lykke til me ho ida da! d hørtes ut som du hadde litt fler problema me ho en bare at ho et på ting...
Gå til toppen av siden

Royal135

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2004 :  13:56:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når æ rir han, å står i ro en stund bruk han å prøv å ta tak i tøyla eller enda værre, tåa mi!!! han har fådd sæ nån kakk i næsa av den grunn, men han jør d nu fortsatt Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 12/10/2004 :  23:04:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Håper for all del noen her kan få gjort noe med dette..selv om det kanskje ikke er så mye å gjøre (med mindre vi snakker om et lovbrudd, og det gjør vi kanskje?)
Blir så TRIST av å lese sånt som dette... en 5år gammel hest som blir brukt 3ganger om dagen i en rideskole ?!?! Det hører ikke hjemme noe sted!
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2004 :  23:43:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
En av hestene i stallen, slikker og småbiter på ALT, vi måtte sette opp netting mellom boksene så han ikke skulle spise opp dekkenet til nabohesten :P Han er ellers snill, men må liksom pille på alt: henger en grime innen rekkevidde pluker han den opp og hiver den rundt, og har en hest på gangen grime på, drar han den av så hesten kommer løs(partner in crime, hehe). Han har også det med å dra til å hetta på hettegensere og jakker til folk, litt småbøllete. :P Han er også ung, så regner med slikkinga og pillinga på alt slutter når han har fått smakt på alt, men biting får han ikke lov til, det får han streng beskjed om.

Tror ikke det har så mye med kjedsomhet som med nysgjerrighet og leking å gjøre, ihvertfall hvis det gjelder unghest.

Babylunah: Her blir både 5-7åringer og hester som har vært i skolen i 6-7år minst brukt 3-5 ganger til dagen vær dag utenom søndag og får ikke gå ute på ukedagene med mindre hestepasserene slipper de ut, som ikke er mulig siden de går timer hele tiden. Klager på det, men det blir ikke noe gjort før rideskolen blir flyttet til ny stall med bedre utslippsmuligheter etc.Om sommeren står de ute hele døgnet på stort fint beite, så det går fint, men ellers er det bare rot. Bør være bedre kontroll av rideskoler rundt om i landet...

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 12/10/2004 :  23:59:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig.. det burde vært mye bedre kontroll (Og strengere regler!) av rideskoler og andre steder hvor man holder dyr.
Veninna mi var på en rideskole i nærheten og prøverei en hest, og da ho spurte når hesten hadde gått gå ute sist så svarte de "han pleier ikke å gå ute han" Og dette var på en KJENT og "seriøs" rideskole!! Og HVIS hestene er så heldige å få komme ut så blir de plassert i små binger hvor de knapt har plass til å trave... og de får heller ikke gå sammen med andre hester..
Dette var Off-topic..sorry :P

Til du med hesten som tygga på alt: Har du prøvd klikkertrening?
Gå til toppen av siden

Royal135

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2004 :  10:14:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trur d me at hestan står en å en i en litn innhegning har mest me sikkerhet å jør... min hest klare allti å skade sæ... yppe på dem andre å sånn... han står ilag me 6 andre... sku jærne hadd han aleina... ikke i en så liiiitn innhegning, mn i en litt større, så han ikke har nån å yppe me... men har da ikke mulihet til d, åsså blir han sikkert å kjede sæ... hmmm... d hær blei bare rot jo... jj... Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 14/10/2004 :  10:20:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selv om det pleier å bli noen småsår når hester går sammen så synes jeg absolutt ikke det er noen grunn til at man skal isolere en hest... Gå til toppen av siden

Royal135

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2004 :  12:48:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
småsår å småsår... min hest har nu kommen inn me årntlie broddhull flere gang... en av gangan på hasn... da måtte han stå i flere uker å fikk finadyne pga betennelse. Rensa jo me en gang han kom inn, mn va jo så å si umuli å bandasjere.

Å en anna gang va d en hest som fikk fotn knekt pga spark fra anna hest! d e mange år sidn da, men d va faktisk min gamlehest som jor d... før æ fikk han da...
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 19/10/2004 :  13:23:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
i en stabil hesteflokk er det sjelden at det oppstår noe mer enn småsår og småskader.. hester er flokkdyr og det er synd å ikke la de få omgås sine egne. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2004 :  16:31:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Nå er vi litt "OFF Topic", men det er like fullt interessant å ta opp temaet om hester skal få lov å omgås naturlig med hverandre eller ikke... Jeg har Aloe Vera gel stående i stallen, og den er i hyppig bruk. Stadig er det en av hestene mine (jeg har tre) som har fått seg et rapp eller et bitt. Dette er naturlig i en flokk, og jeg har aldri opplevd alvorlige skader. En gang fant jeg to av dem halte, og regnet meg fram til at først har den ene fått et tråkk på kronranda av den ene, hvorpå den deretter har vrengt rundt og smelt til den andre på pipa. Kjølebandasje på den ene og varmebandasje på den andre i to dager, og dermed var de i orden igjen...

Jeg har full veterinær og liv-dekning på alle mine tre, og er villig til å ta den sjansen at noe skjer. Fordelene ved flokkdrift oppveier mere enn nok ulempene etter min mening. Hestene får leke, krangle og være sammen for trivselens skyld. De voksne hjelper meg å oppdra den unge, og de trener hverandre på å være våkne for signaler og flytte seg for press. Dette gjør min omgang med dem enklere, siden jeg også trenger mindre signaler for å få dem til å lystre.

Mine unge hest er frekk og treg til å vike, noe den får daglig trening på å bli bedre på. Min eldste biter om andre ikke flytter seg tidsnok eller langt nok, og lederen sparker om de ikke flytter seg. Hovedregelen er at INGEN får diskutere seg i mellom når jeg er der, og at jeg er sjef uansett.

Unghesten har stadig klypemerker, det samme har eldstehoppa. Vallaken (sjefen) får seg et spark i ny og ne når han går for langt. Sånn er de, og sånn får de være. Med tre hester er det overkommelig å la en av dem stå etpar dager i paddocken i stedet for ut på tur eller trening.

Mine hester er hester til fulle og får fri tilgang på grovfór, utegang det meste av døgnet og trives og er blide uten uvaner. Håper inderlig jeg kan fortsette å ha det sånn i all tid framover.

Angående plukking og "uvaner". Jeg har en unghest som var rene geita en periode. hun er nå mere i stand til å la ting være. Vallaken derimot, kom til meg som en "avskrudd hest" uten initiativ og interesse, men er nå ekstrem med sin oppdagelsestrang. Alt skal sjekkes om han får lov. Dette tolker jeg som livsglede, leketrang og et behov for å fylle "harddisken" med informasjon om alt mulig. Så rydder jeg heller etter ham når han har endevendt stallen for n\te gang.... ;-)

OBS; glemte å nevne at unghesten er meeeeget selskapelig og gjerne er med på møkking fra a til å. Følger med hvert greip, blir med ut og tømmer trillebåra, er med og henter flis (og passer på å få seg en rull i den deiligluktende flisbingen), blir med på låven etter høy og er generelt opptatt av hva vi mennesker driver med. -Skulle ønske hun kunne tatt greipet og blitt med og hjulpet til i stedet for å bare legge nesa oppi hele tiden... ;-)

Mvh Line, som lar hestene være med på det de har lyst til å være med på.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Redigert av - Cowgirlchris den 19/10/2004 16:32:38 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.