hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dominant & farlig hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Dominant & farlig hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Kristin_og_Tiril

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2004 :  21:58:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristin_og_Tiril  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristin_og_Tiril  Svar med kopi av melding
Har sett at det er mange her med peiling på hest,så jeg tenkte jeg skulle spørre dere om råd.

Problemet ligger hos fjordingen vår,en pen vallak på 8 år. Vi overtok han etter at kusina mi ikke hadde tid til han lenger,og hos henne hadde han vel egentlig ikke vært så veldig grei..

Det første halve året han var her gikk veldig greit,og gikk med på skolere han,spesielt innen dressur. Det så ut som han trivdes med å lære nye ting,og var kjempevillig.

Men for rundt 1 år siden startet problemene,som nå har vist seg å være alvorligere enn jeg først trodde.
Han begynnte å bli grinete,spesielt når jeg håndterte han. Han la på ørene,glefset og sparket. Jeg prøvde så godt jeg kunne å korrigere han,men når han begynnte med dette ute på beitet ble jo dette farlig.
Han steilet mot meg når jeg skulle hente meg,og kom plutselig mot meg,traff meg med et frambein i magen og nesten dytta meg overende,før han trampet meg litt på lærene,og glefset mot halsen min. Heldigvis gikk sjefshoppa,hesten min,igjennom, og jeg slapp unna..

Da skjønte jeg at jeg måtte gjøre noe,og startet med enkle øvelser i boksen,som foreksempel å rygge,flytte rumpa etc.
Det gikk bra en stund,før han angrep meg igjen..
Jeg kan sloss alt jeg orker med han,men det hjelper jo lite,når han er så mye sterkere en meg. Det kan jo bli farlig etterhvert!

Så nå må jeg håndtere han kjempeforsiktig,og jeg får ikke lov til å hente han av mamma,pga episoden der han angrep meg.
Det er slitsomt å ha et lederproblem som dette når jeg håndterer han såpass mye,og jeg rett og slett ikke greier å ta han.
Har tenkt å spørre om hjelp fra ei kjempeflink NH-dame etterhvert,men jeg lurte på om dere kunne gi meg noen tips?

Har skjønt at dette er et lederproblem,og at ingenting bedrer seg før han godtar meg som leder. Men spørsmålet er om jeg skal risikere såpass mye.. For han gir seg ikke uten skikkelig kamp..

Blir veldig takknemlig for råd..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1127

- de som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger,har aldri hatt hest

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2004 :  22:11:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde jeg vært deg, ville jeg søkt hjelp med en eneste gang! Når du har prøvd såpass lenge, og situasjonen er så "farlig" som den er, er det intet "tap" å søke hjelp hos andre, det er jo tross alt snakk om din egen helse!
Jeg synes det er vanskelig å hjelpe sikkelig over nettet når det er såpass alvorlig. Så søk hjelp med en gang!

Hege Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 28/12/2004 :  01:22:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde nesten samme problemet selv en gang, ikke fult så alvorlig tror jeg.

Denne hesten så på meg som en trussel så det förste jeg måtte läre ham var at jeg ikke var noen trussel.
Kort sagt så begynte jeg all trening helt på ny, Jeg kjöpte grimer og utstyr som jeg visste tålte alt fra en hest (ganske viktig siden hesten kunne finne på å angripe)
Alt jeg gjorde var en trussel med han enten det var horsemanship metoder eller ikke så jeg tok grime og halsreim og 4 leietau som jeg bandt han fast i og da var det ikke mye han kunne gjöre meg, så startet jeg derfra til han fant ut hva som ikke ble tolerert og hva som ble det og da jeg fölte meg trygg på hesten så fortsatte det med leieturer, longering med meg innegjerdet slik at ikke hesten ikke hadde store muligheter til å angripe, så gikke det videre med "ny" innridning.

Så kan jeg legge til at denne hesten var ekstremt selvstendig og tolererte aldri det han syns var urettferdig straff,pisk, slag eller hvis jeg forlangte noe av ham.
Hesten er ennå noe for seg selv. Nå oppförer han seg greit, han er ikke en engel men vet hva som blir tolerert og ikke men han har fremdeles problemer med å konsentrere seg når du ber om noe men han er ihvertfall klar over dette selv og pröver av og til å skjerpe seg.
Det er fremdeles ingen som er 100% leder av denne hesten og de som trener den kaller seg heller en venn enn leder, men nå er han snill så lenge det er en av "vennene" hans som holder på med han selv om han fremdeles gir beskjed hvis han syns han blir urettferdig behandlet, men da blir det med å löfte en fot så forstår folk dette og da er alt greit igjen.

Lykke til det er ikke noen lett oppgave du har forann deg og jeg ville anbefalt å få hjelp + å pröve å annalysere hesten: hvrfor han gjör det, i hvilke situasjon osv. dette hjalp ihvertfall meg.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2004 :  11:44:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Støtter Hege her... Du har en skikkelig farlig "knute på tråden" med denne hesten, og det kan ende med forferdelse før du aner... Søk hjelp straks!

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 28/12/2004 :  13:48:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
ville også fått hjelp...eventuelt prøve å finne årsaken til problemet...det trenger ikke være den helt store tingen som har gått galt, det holder at du f.eks i en situasjon har glemt å korrigere oppførselen til hesten, og derfor "vet" den at den er "sterkere" enn deg...den oppfører seg ikke som den gjør uten grunn...kan den ha fått vondt på noe vis som den kan forbinde med deg? hvis du er redd hesten er det også noe som kan gjøre at den er som den er....

men det er farlig at hesten er sånn, og du bør få hjelp...det finnes gamle metoder for å få hester til å akseptere deg som leder, men det går mer ut på å knekke hesten psykisk, og det er jo ikke ønskelig...
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 28/12/2004 :  16:43:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hesten vondt?

Må bare få spørre om dette. Har dere sjekket om den har vondt noe sted, utstyr passer, tenner er i orden osv? For det er så mange hester som blir vanskelige uten at eier er klar over at de faktisk har vondt. Så tror de at det er dårlig oppførsel og hesten som er vanskelig. Få klarert det først og fremst!

Utenom det så må jeg bare henge meg på de andre her. Få tak i en god trener med en gang, denne ehsten er farlig og for vanskelig for deg etter hva jeg forstår fra innlegget ditt. Evt. må du vurdere slakt. Hest som angriper synes jeg man alltid bør vurdere å slakte, dersom de har holdt på slik en stund. Selv om du kan få kurert det nå, så kan det komme tilbake senere. Det er ikke sikkert at hesten blir helt trygg etterpå, samme hva du gjør. Tenk over det iallefall.
Gå til toppen av siden

Kristin_og_Tiril

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2004 :  17:12:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristin_og_Tiril  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristin_og_Tiril  Svar med kopi av melding
Hesten har hatt dyrlege nylig,og han kunne ikke finne noe..
Det er selvfølgelig en mulighet at utstyret ligger vondt,det har jeg tenkt til å sjekke..
Ellers må jeg bare si tusen takk for alle rådene,og ja,jeg skal skaffe hjelp.

Takk!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1127

- de som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger,har aldri hatt hest
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.7 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.