hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hovsopp
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hovsopp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

lille_meij

Skrevet - 15/05/2007 :  13:03:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har visst litt hovsopp på bakhovene, sier hovslageren min. Skulle visst legge inn tjære mellom hoven og skoen til sommeren for å få det vekk...

Er det noen andre som har erfart dette eller vet om noen måter å få det vekk på?

frkelin

Skrevet - 15/05/2007 :  19:06:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spør han om han mener WLD, White Line Disease. Det er sopp som angriper den hvite linjen og lager en sprekk mellom hovkapselen og hovbenet. Sprekken skjules av skoen, men den hvite linjen er akkurat der sømmene slåes inn så det kan etterhvert gjøre det vanskelig for hesten å beholde sko, de faller lett av og deler av hovveggen brekker bort samtidig.
Det svekker høvene totalt sett, så dem som har hesten uten sko er gjerne veldig oppmerksomme på dette og bekjemper det fortløpende før det blir noe problem. De fleste hovslagere gjør ikke noe med dette før det blir nokså ille.
Det finnes et produkt som heter Keratex Nail Hole Disinfectant, som er laget mot dette og det kan hjelpe. Det kan trenge inn i minisprekker rundt sømmene og er soppdrepende.
Andre lar hesten stå med høvene i en svak oppløsning av vann og klor.
Dette er et stort problem i USA, der mange hester mister hele hovveggen sin etter alvorlige angrep og det forskes mye på det.
Det er viktig med godt hovstell, hyppig god trim, bevegelse og god blodsikulasjon slik at ny sunn hovvegg vokser ut fortest mulig. Dette kan man tildels også ta hensyn til selv om hesten har sko på, selv om jeg har hørt om flest tilfeller der man iallefall delevis behandler vanskelige tilfeller med en periode uten sko.
Så mener også noen at det er viktig å ha en god fordøyelse og en diett uten for mye sukker, da dette ser ut til å gi bedre forhold for soppen - mulig blodsukkeret svinger og at dette gir soppen mer mat dersom hesten spiser mye sukker og stivelse. En god fordøyelse gir også et bedre imunforsvar.
Ellers er det bra om hesten står så rent og tørt som mulig så møkk ut av paddocken din og rens høvene godt hver dag.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 02/06/2007 :  20:46:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm.. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2007 :  21:15:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva hm...?
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2007 :  06:49:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Jeg vet ingenting, men husker å ha lest på en Tjære boks at det er for sopp, den der Parisol, et eller annet, grønn boks, her på senteret er det mange som bruker den. Men har ingen erfaring med sopp så jeg vet ikke.
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

lille_meij

Skrevet - 03/06/2007 :  20:11:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ups, så ikke at noen hadde svart før nå, jeg. Men sist gang han skodde spurte jeg hva det var, men da snakket han bare om at det var tørre, litt dårlige høver bak. Han sa ikke noe om hovsopp...? Men det er iallefall slik at det er litt sprekt akkurat der med sømmene, men ikke lenger opp,og det har en anelse blåfarge..! Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 04/06/2007 :  18:00:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
:-)
Jeg prøvde å svare på dette for en stund siden, men det syntes ikke at noen hadde skrevet innlegg her så da prøvde jeg å legge inn et innlegg for å se om det kom frem. Hm, igjen, vanskelig å forklare....
Gå til toppen av siden

IdaogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2007 :  22:17:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fikk et tips å skrubbe først hoven med hibiskrubb og deretter spraye på Fiolett som er bergenet på hest ikke mennesker. Denne må blandes ut med vann. Funket på hestene mine i allefall.
http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=10993&galleri=show&side=10 Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2007 :  11:18:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
var det wld?
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 13/06/2007 :  23:57:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet norske hovslagere noe om WLD? Er det et kjent problem og fenomen? Eller diagnostiseres det som noe annet av norske hovslagere.
Vil noen spørre smeden sin?
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 14/06/2007 :  00:43:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mitt inntrykk er at de fleste hovslagere vet hva WLD er. Det er vel fort en 10 år siden hovslageren påviste det på gamlehesten min. Han forklarte hva det var, hvorfor det oppstod og hvordan det skulle behandles.
Så noe nytt fenomen innen hovslagerkretser er det nok ikke, selv om behandlingsmetodene er forskjellige og/eller har forandret seg siden den gang.

Det burde være en selvfølge at hovslagerne vet hva WLD er, synes jeg. Ellers er jeg helt enig i at fenomenet langt lettere kan oppdages på en uskodd hov. Det fikk jeg selv erfare da jeg dro av skoene på en av mine tidligere i sommer.

Merete

Redigert av - Polaris79 den 14/06/2007 00:44:56 Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 14/06/2007 :  20:50:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
WLD er ihvertfall kjent hos min hovslager, og jeg tror som Merete sier, at dette er kjent hos seriøse hovslagere. Det BØR ihvertfall være det.

Min hest var hardt angrepet av sopp i sidefura i høst, han var på den tida barfot. Jeg vasket rent med hibiscrub og dynket området med krystallfiolett. I tillegg stod han inne hver natt i en uke for å tørke opp skikkelig. Dette gjorde susen!

Som Merete dro jeg av skoa på hesten min nå for å la han stå uten sko i beitesesongen. Ikke overraskende så var det en del sopp som ble funnet igjen, så da var det frem med pensel og krystallfiolett igjen. Jeg vet at krystallfiolett finnes i to varianter, en svak og en sterk. Er den sterkeste som er mest effektiv. Den er dyr, men varer lenge og fåes kjøpt på apoteket. Må oftes bestilles. Anbefaler å bruke hansker for påføring

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 15/06/2007 :  08:05:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker bare svake klor-blandinger for å behandle og forebygge WLD. Hesten min er uten sko, så jeg kan se med en gang om det er svarte sprekker i den hvite linja. Jeg undersøker også hvor dype disse sprekkene er og de er gjerne bare noen mm.
Jeg blander et par korker med klor i en halvliter spruteflaske med vann og sprayer under høvene hver gang jeg renser ut av dem, i en uke eller så - som en kur.
Dersom en hest har alvorlige angrep kan det være lurt å la hesten stå i en bøtte med en slik klorblanding, eller tape en pose med blandingen rundt foten i 10-20 min en gang.
Klorblandingen trenger bare å nå ca 5 cm opp på hoven.
Når blandingen er så svak er det liten risiko for at det skaper irritasjon i huden eller andre bivirkninger.
Når man tar denne blandingen på en stråle som er infisert med sopp (det er ofte helt umulig å se på forhånd om strålen har sopp eller ikke) så hender det at det bruser - om det er veldig ille. Vann og klor blir et slags skum langs strålen. Når jeg har sprutet det på under høvene et par dager og så skraper strålen med hovskrapa - så flasser det av hvitt pulver og jeg får vekk mest mulig av det som er løst og dødt av strålen.
En annen ting man kan se i forhold til å bekjempe sopp er midtfuren i strålen. Er denne vid og hard og tørr i bunn? Eller er hesten øm i bunn av midtfuren, eller den bare er en smal sprekk? Da bør man bruke klorvann i en periode og ofte vil det være nok til at midtfuren vider seg ut og hele strålen vokser ut sunnere.
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 15/06/2007 :  12:03:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har brukt eplecidereddik og krystallfiolett (beregnet for dyr), og er blitt kvitt elendigheta med dette. Ellers har jeg hørt at folk har oppnådd gode resultater med Optima PH eller Hibiscrub.
Interessant det du skriver om klor, frkelin. Er det vanlig Klorin du bruker?

Merete
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 16/06/2007 :  08:02:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, helt vanlig klor. På utenlandske sider står at de bruker Bleach, og etterhvert oppdaget jeg at det var det samme som klor, og at mange her i Norge bruker det også. Jeg lærte det vel på forumet til www.trollspeilet.no
De har mange barfothester på utegang (de brukes til barokk ridning) og skriver hva som fungerer for dem.
Det er så mange dyre og ikke minst veldig giftige middler å bruke. Jeg vil utsette hesten min for minst mulig gifter.
Jeg bruker bare klor i perioder som en intensiv kur. Og ellers bruker jeg Optima-ph hver dag forebyggende. Det er et fantastisk produkt og overhodet ikke giftig!
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 17/06/2007 :  01:49:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alltid kjekt å få høre om andres metoder. Takk for tips, frkelin!
Klor skal testes ut neste gang. Vil tro at den hersens soppen dukker opp igjen uti oktober eller så - når høstregnet og gjørma har gjort sitt årvisse inntog igjen.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.