hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hov olje
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 hov olje
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Extreem-Arabians

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2007 :  05:55:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideExtreem-Arabians  Svar med kopi av melding
jeg pleier og smøre hovene med olj.hører noen sier at det ikke er bra.lurer

Tina_Marie

Skrevet - 29/06/2007 :  08:51:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt at det ikke skal smøres for ofte, en gang i blant tror jeg ikke gjør noe. Jeg for min del smører høvene 1 gang i uka eller når vi er på travbanen, med hovfett. Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 29/06/2007 :  09:11:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter min mening finnes det ingen grunn til å kline inn høvene med olje. Unntakene må være ved sjeldne anledninger som utstilling etc.
Dersom hensikten er å erstatte naturlig fuktighet så finnes det nok av andre (og langt bedre) alternativer å ty til. Olje forsegler hoven og hindrer lufttilgang.

Merete
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2007 :  20:45:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Enig!

Eneste jeg tar på/renser er Optimal PH, som forebygging.

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen.
Redigert av - Don-Pedro den 29/06/2007 20:46:55 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/06/2007 :  01:13:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hovolje har ingen annen funksjon enn som "neglelakk". Høvene trenger fuktighet, ikke fett. Gå til toppen av siden

Hangover

Skrevet - 08/07/2007 :  13:54:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hov olje er ikke bra for hestens høver. Det er ikke noe hjelp i og ha på det. Som T.Boysen sier så har bare den en negelakk funksjon og blir bare ei falsk hinne med fett.
Hoven blir bare mer utørket. Men har lest at det funker og spyle hovene oppå å under ofte for å få fuktighet. Har aldri prøvd dette selv så vet ikke om det funker. Hesten min fikk nylig et produkt av hovslageren med navn HOOF SEALANT. Står om det på norsk hovslager senter.
Gå til toppen av siden

VitaRosita

Norway

Skrevet - 08/07/2007 :  21:35:08  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingVitaRosita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVitaRosita  Svar med kopi av melding
Hov olje er greit å ha på en gang i blant, men ikke "unødvendig" mye. Som nevnt over trenger høvene fuktighet ikke fett. Jeg bruker kun hovfett/olje til spesielle anledninger f.eks når hesten skal på travbanen;)
Travere kan hvis de vil de også;) Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2007 :  20:49:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
blir det for mye fuktighet til høvene ser ikke jeg noe galt i å smøre på litt under hoven, så den ikke blir myk og sår...
da impregnerer man jo bare undersiden, så den ikke trekker til seg så mye fuktighet og blir myk og sår og sprekker opp.

hovene er jo laget av det samme som våre negler, og tenk hvordan neglene våre ser ut etter for mye vann da... :S helt myke og sprekker lett... kan ikke være behagelig og gå på hovene da, vis de er blitt myke av vannet ;)

jeg har bare merket positive ting etter å ha hatt på hovfett under hoven, spes vis hesten går på beitet 24/7, gress er ganske fuktig, og regn i tilleg = myke, såre hover med sprekker i ballene/sålen... hovfett om kvelden, og fine, læraktige, blanke, harde hover!!

man må finne ut selv hva man syns om sånt, og innimellom er hovfett supert syns jeg ;)

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."
Gå til toppen av siden

metteR

Norway

Skrevet - 28/07/2007 :  03:32:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oooups. Jeg smører på fett hver kveld nå sommerstid jeg! :O Så det er ikke så bra altså?
Høvene hans ser mye bedre ut etter jeg begynte med det, de virker ikke så tørre og flisete..Han har ganske dårlig hovkvalitet, trodde fettet hjalp jeg.. Smeden anbefalte vanlig olje (soya?), er det også "mindre bra"?
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.