hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten napper i tøylen.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hesten napper i tøylen.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*sandra*

» VIP

Skrevet - 11/05/2007 :  14:53:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min var 4 år da jeg kjøpte henne, hun hadde veldig fin og følsom munn. Jeg følte at hun søkte kontakt på bittet. Så var det en periode jeg ikke hadde tid til henne i 5-6 års alderen. Så da stod hun borte på for i 4 månder. Da hun kom til bake hadde hun fått en uvane med å nappe fra rytteren tøylen.

Hun er nå 8 år og jeg vet ikke hvordan jeg skal få bort denne meget iriterende nappingen.. Er det noen som vet råd?

summer

Skrevet - 11/05/2007 :  15:23:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
vær dønn stødig i hånden din, og la henne rykke i mot seg selv. Det vil si, ikke gi etter i hånden, ikke dra, og ikke slipp tøylen. Og vær konsekvent på det . Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2007 :  11:23:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
hvis du ikke klarer å ha en helt stødig hånd, kan du sette på innspenningstøyler så hun får en fast grense å forholde seg til. men du må passe veldig godt på at du ikke setter dem så stramt at hun ikke kan slappe av, det vil gjøre problemet verre. bare ha dem akkurat løse nok til at hun kan gå med hodet fritt i en normal posisjon, men at de stopper henne fra å dra dem lenger.
www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

*sandra*

» VIP

Skrevet - 14/05/2007 :  21:46:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar! Jeg tror dette vil hjelpe. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 17/05/2007 :  18:47:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei,

Problemer med kontakten foran henger ofte sammen med manglende aktivitet fra bakbena. Sannsynligvis ligger problemet ditt helt eller delvis i at hesten din ikke går lydig og aktivt fremover. Enig i at du skal holde imot med hånden din når hun napper, men det er viktig at du samtidig rir frem. Får du hesten din til å gå ærlig og aktivt frem inn i hånden din, vil hun sannsynligvis slutte med nappingen. Merker du at hun trykker i mot, klask heller til henne med bena, eller evt gi henne en dask med pisken, samtidig som du holder stødig og jevn kontakt foran. Hvis du er klar og konsekvent med henne, tar det ikke mange dagene før hun tenker fremover av seg selv.

Det kan være lurt å ha en erfaren person på bakken som kan hjelpe deg med å se når hesten din er passelig fremover. Hvis man sitter og rir for seg selv, blir man lett vant til et visst tempo og takt, selv om takten eller tempoet ikke er riktig. Og husk, fremover er ikke nødvendigvis fortere, men at hesten tråkker bakbena mer under kroppen sin!

Lykke til :)
Gå til toppen av siden

lille_meij

Skrevet - 19/05/2007 :  16:40:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Eligj. Hvis hesten min napper med hodet er det fordi den ikke er helt gjennom eller har for lite bakbeinsaktivitet.... Prøv å ri litt mer frem, eller bare få bedre bakbeinsaktivitet, uten at hesten blir lengre i halsen. Det hjelper i hvert fall for meg, hvis hesten blir nykkete av og til. Gå til toppen av siden

*sandra*

» VIP

Skrevet - 19/05/2007 :  22:10:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir på dressurtime hver uke/14dag. Vi sliter noe med bakparten så det kan nok stemme det du sier! Er helst når hun får slakke ned at dette skjer på time. Og når vi skal gjøre holdt (når holdten blir litt dradd ut). Så hvis jeg blir enda mer konsekvent i overgangene og holdt så hun hele tiden jobber i riktig tempo til hun skal skifte/holdt blir nok dette bedre! :) Gå til toppen av siden

lille_meij

Skrevet - 22/05/2007 :  19:12:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, altså hvis du mener det å slakke ned på tøylen, så kan det jo være hesten blir lengre i halsen og detter ned på forparten. Viss det var slakke ned på tempo, så kan det også være det, hvis du glemmer å få bakbensaktivitet samtidig som du drar i tøylen.

Jeg hadde forresten også problemer med nykking i holdt før, men det som hjalp for meg var å la være å dra i tøylene, og heller sette meg tungt ned i salen, samtidig som jeg har bena inntil magen til hesten. Det virker hvertfall supert for meg, samtidig som holdtet ikke blir så brått.

Lykke til!
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 22/05/2007 :  23:28:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Så hvis jeg blir enda mer konsekvent i overgangene og holdt så hun hele tiden jobber i riktig tempo til hun skal skifte/holdt blir nok dette bedre! :)

Opprinnelig postet av *sandra*

Nemlig! Overganger er veldig viktig arbeide for å få igang bakparten :) Særlig overganger trav-galopp-trav er veldig effektivt for å få hesten til å jobbe med bakparten, OG det virker veldig løsgjørende. Når hesten er sikker i fatningene, kan man gjerne ri mange etter hverandre, fks. en overgang hver halve volte, og etter hvert bare tre galoppsprang, noen meter trav, og så tre galoppsprang igjen. Senere kan du begynne å jobbe med skritt-galopp-skritt, som er begynnende samlende øvelser som etter hvert vil gi hesten din styrke og bæring.

Overganger er noe av det viktigste arbeidet vi gjør, og bør ligge i treningen hele veien. Det er kanskje det nærmeste man kommer magi i den klassiske ridelæren..
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.