hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Innridning..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Innridning..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 27/04/2007 :  17:07:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Jeg skal mest sannsynlig innri vallaken min til sommeren/høsten eller noe sånt, men så klart vil jeg at noen skal komme og ''godkjenne'' at han kan bli ridd på. Hvem skal jeg spørre om dette? Her ute har vi to dyrleger som alltid har ver sin mening, og de selv sier at de ikke har stor greie på hester..
Noen som vet det?
Jeg vet jo at jeg skal sjekke om han har muskler og sånt, og om han er psykisk klar, men jeg vil vere helt sikker.. er tross alt babyen min det gjelder=)

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 29/04/2007 :  09:01:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Vel, hvis han er innkjørt så kan du kjøre ham ca. annenhver dag eller nesten hver dag i en måned. Da vet du etter en måned at han er fysisk sterk hvertfall. Hvis han ikke er innkjørt så kan du bgynne med det.

Hvor gammel er vallaken din? Hvis han er tre år så mene jeg selv at det er for ungt. Men alt kommer jo selvsagt an på rasen. Når de er 3 1/2 år så er det ikke lurt å ri i det hele tatt, i hvertfall ikke med bitt for da feller de tenner og kan synes det er veldig ubehagelig med bitt i munnen.

Men når den er 4 år en er en ypperlig alder å ri inn. Selv foretrekker jeg 5 år for da er epofyse-knoklene helt utvokst.

"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 29/04/2007 :  09:22:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Skriver inn noe fra en bok jeg: (Om innridning ^^)

Først må du venne til hesten å ha på seg en sal med gjord som strammer og hodelag med et mildt bitt. Gjerne gummibitt i begynnelsen.
Etter at hesten er vandt med det, så kan du sale på han og longere han med det i alle gangarter.

Under de første oppstigningene, ha med deg er medhjelper, og ha hesten i en inngjerdet paddock eller ridebane. Ikke bruk stigbøylen første gangen du stiger på - de fleste hester synes det er ubehagelig å blir "veltet" over på den ene siden, kanskje til og med skummelt. La en person (Ikke medhjelperen for han/hun må holde hesten) "gi deg ben" eller du kan bruke krakk slik at du setter deg mykt i salen. Når du sitter deg reiser du deg sakt opp. Alt skal skje med rolig bevegelser. Klapp og stryk hesten ovenfra (noe som er nytt for den), både på halsen, langs sidene, på ryggen og bakparten.

Dersom hesten virker avslappet og synes dette er greit (selv om den kanskje snur litt på hodet og ser forundret på deg der oppe), lar du medhjelperen leie dere en liten tur i skritt, ca. 10 minutter holder første gangen. Er hesten spent og urolig, sitter du der bare en stund, for så å rolig la deg skli ned igjen. Husk godbiter - og de skal komme fra deg som er rytterne! - gjerne mens du fremdeles sitter oppå den. Ri gjerne en liten 10-minuters tur hver dag i en uke, så gir du hesten en dag fri og begynner med 20 minutter.

Når hesten synes ridning er helt greit, kan du ri ca. 30 minutter 2 - 3 ganger i uken. Husk å gi unghesten tid til å omstille seg fra ferie til fridag, og begynne i små porsjoner.

Slik kan alle typer arbeid for hesten økes gradvis både i arbeidsmengde og intensitet, slik at den blir som voksen hest i 5-6 årsalderen greit kan benyttes i variert arbeid ca. 6 dager i uken à 2-3 timer.

Hold daglig øye med hesten din, slik at du kan se om den trives med arbeidsmengden og den type arbeid du har lagt opp til.

Eksempel på treningprogram til hesten det første året av innridningen:

Mandag: En liten ridetur i variert terreng i ca. 40 minutter. Mest skritting/klatring.
Tirsdag: Longering i 30 minutter.
Onsdag: Fri - utelek med andre hester hele dagen!
Torsdag: En liten ridetur i alle gangarter på veier og litt bane i ca. 40 minutter.
Fredag: Fri - utelek med andre hester.
Lørdag: En liten kjøretur med vogn i ca. 30 minutter.
Søndag: Fri - utelek med andre hester hele dagen!

"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 29/04/2007 :  11:10:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når de er 3 1/2 år så er det ikke lurt å ri i det hele tatt, i hvertfall ikke med bitt for da feller de tenner og kan synes det er veldig ubehagelig med bitt i munnen.

Men når den er 4 år en er en ypperlig alder å ri inn

de feller fortsatt tenner som fireåringer.

Stiller samme spørsmål, hvor gammel er den, og hvordan er den trent ?

Det som er viktigst ,er at du ikke stiller store fysiske krav til den i perioder den vokser mye i kroppen sin.
Gå til toppen av siden

armunpi

» VIP

Skrevet - 04/05/2007 :  23:31:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
er også fullt mulig å ri uten bitt det du må passe på er at hesten har nok med ryggmuskler og er ellers godt trent og ikke vokser i rykk og napp da det blir feil belastning på rygg og bein. Innridning burde tas så rolig og over så lang tid som mulig min er tre år nå og er så vidt blitt sittet på. trav og diverse øvelser vil jeg ikke gjøre med han før han har fyllt fire Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 20/05/2007 :  17:29:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Han er 3 år. Jeg har innridd ei islandshoppe tideligere da hun var 3, og hun var ikke på langt nær så godt trent fra før som det Tassen allerede er (bare for å nevne det:)
Akkurat nå skal Tassen stå på sommerbeite et lite stykke unna meg og da skal jeg ikke trene ham i det hele tatt (han på legge på seg) så det blir forandring i planene.
Han er vant med sal og hodelag (ble anbefalt tredelt metallbitt selv om det er litt skarpt) og jeg har longert ham MASSE med sal og hodelag i alle gangarter, og jeg har så vidt tømmekjørt ham. Når han kommer tilbake (i august mest sannsynlig) skal jeg begynne med oppforing og opptrening (tømmekjøring, longering, koseturer, kondisjonstrening som tur på fjellet...)
Dette skal jeg gjøre til han får skikkelige muskler og får mye mat.
Jeg har lagt meg over ham (uten å legge vekt på ham) og strøket og klappet på andre siden, og jeg har satt en krakk ved siden av ham slik at om du står på andre siden så ser det ut som at jeg sitter på ham (slik at han skal bli vant med at jeg er høyere enn ham)
Han reagerer ikke på noe, og jeg har lagt salen på ham med overdrevne bevegelser osv...

Hehe, dette ble kanskje litt rotete skrevet, men jeg håper dere finner noe fornuft i det=P

Takk for svar:D

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

armunpi

» VIP

Skrevet - 21/05/2007 :  13:31:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
det hørtes ut som en god plan Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 22/05/2007 :  15:20:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Håper det:)
Jeg tror ikke han vil bry seg noe med at jeg setter meg oppå ham. Jeg har hatt ham i to år, og har satt ham utfor mange utfordringer som de fleste hester (jeg kjenner i hvert fall) ville ha blitt livredde for, men Tassen har bare stått der uten å bry seg, og heller kost seg! hehe, rare gutten min..
Jeg tror at han bare så vidt kommer til å reagere når jeg setter meg oppå ham, så sånn sett hadde det nok ikke vert noe problem om jeg begynte innridningen nå.
Men er det ikke dette jeg skal se?:
- om hovene hans er gode (de er godkjent)
- om beina er sterke
- om han har nok muskler i skuldrene, ryggen og rompa

er det noe jeg har glemt der? hehe:) Takker alle for svar!

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.