hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kuler på halsen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Kuler på halsen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

SuuperTerna

» VIP

Skrevet - 25/05/2007 :  00:44:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg skulle ri Terna i dag, så merket jeg at det var kommet 2 stoore avlange kuler på hver side av halsen! Begge hadde akkurat samme fasong..

Jeg har i det siste jobbet en del med å få hu ned på tøylen, å hørte at det kunne kansje være grunnen til at musklene på halsen var litt hovne? :S

Hun har ikke vist noen tegn til å være syk (feber,snørring osv.)

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2007 :  01:11:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Ligger dem akkurat der tøylene ligger ca når du rir? Isåfall er det nok gnag etter tøylene, sett masse slikt der pelsen faller av og det skummer på plassen. Om det er dette er det ikke lett å si, ta gjerne noen bilder
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

SuuperTerna

» VIP

Skrevet - 25/05/2007 :  02:04:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var litt feil av meg å si halsen!

Men se på disse bildene, har ringet rundt der "kulene" er.. Man kan liksom se at det er noe som buler ut!

Ble en del bilder men :P

Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 25/05/2007 :  09:36:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
en hest på stallen jeg sto før fikk sånne kuler nå på denne tiden og det var en reaksjon på noe han hadde spise... Kan være det Gå til toppen av siden

SuuperTerna

» VIP

Skrevet - 25/05/2007 :  13:47:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
ahh^^,

Takk for svar! Noen fler som har noen meninger?

Kulene har blitt mindre i dag da=)
Gå til toppen av siden

McOogCo

» VIP

Skrevet - 27/05/2007 :  00:53:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei hei.
ville bare si ifra at det er spytt-kjertlene som ligger der :)
Hoppa mi pleier å få innimellom når hun begynner på gress eller det spirer så smått i paddocen :)
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/05/2007 :  09:05:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når jeg skulle ri Terna i dag, så merket jeg at det var kommet 2 stoore avlange kuler på hver side av halsen! Begge hadde akkurat samme fasong..

Jeg har i det siste jobbet en del med å få hu ned på tøylen, å hørte at det kunne kansje være grunnen til at musklene på halsen var litt hovne? :S

Hun har ikke vist noen tegn til å være syk (feber,snørring osv.)

Opprinnelig postet av SuuperTerna

Leste en artikkel om hestens nakkeslimsekker som sitter rundt dette området. Det kan går betennelse i disse om den utsettes for mye press..
Så jeg lurer på hva du mener med å jobbe en del med å få henne ned på tøylen??

Betændt nakkeslimsæk
Høybye, Anne Kathrine
Emne: hestesygdomme ; heste ; sygdomme ; nakken ; infektioner
Hvis der konstant er pres på hestens nakke, opstår der en tyk bule, fordi nakkens slimsække bliver mast og derved betændte. Synderen er ofte glidebøjler, krybben eller forkert opbinding
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/05/2007 :  09:31:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
står en lang artikkel om dette i Equipage okt. 2006.
Ofte fikk hester dette når de ble jobbet hardt ned på tøylen og fikk press på nakken uten at den hadde muskler til å holde seg i denne stillingen. (knekke nakke, som man jo ofte ser når noen "så pent" får dem på tøylen)

Å gå i form er ikke å knekke nakken, men skal jobbes frem bakfra.. ikke i halsregionen.
Gå til toppen av siden

SuuperTerna

» VIP

Skrevet - 27/05/2007 :  11:06:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har brukt strikk på henne en gang, Men er en (ung)slektning som også rir hun , å fikk høre ifra denne jenta at hun hadde brukt glidetøyler og strikk på Terna en del dager på rad, uten min tillatelse.. å Terna hadde jo gått såååå fint på tøylen en laang strekning..
Så da antar jeg at det er det som er grunnen tl kulene. =/

Har akkurat gått ifra "tur,tur å atter tur" til litt mer særiøs trening, så har begynt å jobbe med å få hun ned på tøylen. Det var vel egentlig det jeg mente med " Jeg har i det siste jobbet en del med å få hu ned på tøylen. "

Men er det noe jeg ikke skal/skal gjøre mens hun har disse kulene?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/05/2007 :  17:56:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er kulene/hevelsene ømme?? ofte tegn på betennelse.. og hvis ja, ring dyrlege for mulig antibiotikakur.. Ellers la den få strekke nakken frem og ned når dere rir og ikke legg press.. Ikke ri henne med glidetøyler. Gå til toppen av siden

SuuperTerna

» VIP

Skrevet - 27/05/2007 :  19:59:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei.. Terna viser ingen tegn til å ha vondt i det heletatt.. Å kulene har gått betydelig ned nå=)

Tusen takk for alle svar!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.