hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor vanlig er halthet og forfangenhet?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hvor vanlig er halthet og forfangenhet?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

frkelin

Skrevet - 05/05/2007 :  22:31:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det hender jeg ramler over en interessant nettside som jeg vil dele med resten her inne
http://www.aphis.usda.gov/vs/ceah/ncahs/nahms/equine/equine98/eq98LAME.pdf
Dette er en forskningsrapport fra USA, veldig tørt stoff, men det er mye interessant fra side 12, så hopp dit.
Legger ut noen tall fra rapporten her:
Antall staller i USA som hadde hatt en eller flere hester med halthet og som måtte ha veterinær pga halthet, det siste året: 50%
Antall staller i USA som hadde hatt en eller flere hester med forfangenhet: 13%
På staller som drev med boksutleie og hestetrening var tallene 81% av dem hadde hatt halt hest som trengte veterinær og 28,5% hadde hatt en hest med forfangenhet.
De andre stallene; av typen stutteri, ranch, hjemme stall med egen hest osv var tallene mye lavere.
Det var vanligst med forfangenhet om våren og sommeren. 4,9% av hestene var forfangne om våren, 4,5 om sommeren og bare 1,8% om vinteren. Gresset må jo være en faktor i dette?

Synes dere tallene er lave eller høye? Tror dere tallene i Norge er veldig forskjellige fra disse?

matprat
» VIP

Skrevet - 06/05/2007 :  14:23:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
skal ta en titt på artikelen, emns er jeg trenger litt tid på den:)

tallene du siterer overasker meg ikke. Da jeg var i USA i høst besøkte vi et ti tall rancher og hovkvaliteten var langt fra god. d stakk i hjertet. Hestene var skodd ekstremt trangt og hårlinjer som nærmet seg en rett horisontal linje. Og dette var ikke enkelt tilfeller, men hele flokker. Vi kunne se sterke muskelspenninger pga feil beinstilling og skeivheter i hoven. Flere av stallene hadde forfangene hester eller ehster med laminit, (hovsenebeinsbetennelse som det er kjent so, selv om det ikke er hovsenebeinet som er problemet, men nok om det...) vi pratet med rancheiere og de sa at sykdommer som laminitt var kjent som en uhelbredelig sykdom i det nabolaget. Mange av ranchene forstod heller lite av barfot hysteriet, vi fortalte at hestene vi red var barfote. De mente da at islandshesten (som er rasen jeg rir for tiden) måtte ah hover som esel og mulldyr (altså veldig harde) siden vi kunne ha de barfote. det overrasket meg hvor stor mangelen på informasjon om halthet og behandling samt barfot i "hestelandet" USA.

Det er logisk at fleste forfangenhet tilfeller skjer på våren. Våren er som kjent den mest kritiske perioden i naturen. Det er da alle "svake" individer som ikek tilpasser seg stryker med. Slik ahr det vært i århundrer, de som ikek har klart den harde vinteren, der påkjenningen av våren blir for stor. På stallen har vi en shettis som har vært forfangen fler ganger, sist vinter var den frisk, men den fikk lite behandling av høvene og situasjonen ble mer kritisk, på våren forspiste den seg på noen spirer og dette slo ut i forfangenhet. Forfangenhet er som kjent en inflamasjon, i lærhuden den stoffskiftet foregår. Når stoffskiftet forstyrres med eks svært sukkerinnholdig mat (spirer, mye grønt gress og røtter) kan det føre til en inflamasjon =forfangen. For en hest med feil vinkel i hoven, bratt høver, høye hæler er dette mest kritisk, da hovbeinet kan løsne og begynne å rotere.

På stallen der jeg jobber har det slått ut flere tilfeller av forfangenhet nå i vår. Hestene på gården ahr fått i seg noen gift stoffer og for hestene med fortrange høver førte dette til forfangenhet, sykdommen (forgiftningen) slår altså ut i høvene, nettopp fordi det er her stoffskiftet foregår. Forfangenheten slo atså ut på hester med svært trange høver og dette ville kanskje vært hester osm ahdde bukke tunder i naturen pga at de ikke taklet giftstoffene like rba som reste. Om våren starter naturen på nytt! Det skal foregå parring og en ny generasjon skal dannes, de svakeste individene bukker under for de sterke og sånn får man en frisk ny generasjo.

Så ja, jeg ser absolutt sammenhengen mellom forfangenhet om våren og spirene som kommer! Absolutt. :) spennende tema
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 06/05/2007 :  19:42:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det skjer masse forskning på forfangenhet flere steder i verden for tiden, så her gjelder det å holde seg oppdatert. Gøy å finne andre som synes dette er interessant.
Her er en annen artikkel du bør skumme igjennom: http://www.horseshoes.com/advice/anatomyandfunction/anatomyofinnerhoofwall/anatomyofinnerhoofwall.htm

Og her er en samling artikler om forfangenhet/laminitt fra ulike forskere, egentlig ment for hovslagere. http://www.horseshoes.com/advice/laminitis/laminitisindex.htm

Jeg tror denne våren er ekstra skummel for forfangenhet, fordi det har vokst så mye gress mens det ennå er kaldt. Dette gresset er ikke så bra for hestene våre.
Undersøkelsen jeg nevnte i første innlegg gjelder jo delvis alle typer halthet, men det var ganske voldsomt med 81% av alle utleie staller med halthet som trengte veterinær det siste året. Synes det er endel forskning på hesters helse vi mangler.

Redigert av - frkelin den 06/05/2007 19:42:49 Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 06/05/2007 :  19:47:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åååå, Matprat, jeg legger ut masse rare linker her men denne må du se på!
http://www.horseshoes.com/advice/laminitis/pollitt1/equinelaminitisarevisedpathophysiology.htm
Se på bildet nr 2 ovenfra. Dette er en god grunn til å aldri røre sålen for å lage dypere konkavitet!
Stakkar hest.....

Redigert av - frkelin den 06/05/2007 19:50:41 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.