hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Boots
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Boots
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2007 :  16:34:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Hei,
har en sårfot hest nå som må ha boots, er de noen der ute som vill hjelpe meg og finne boot, hvilken?
bruker hesten kunn på tur, ca 45 min kvar dag.

Seljeset lucy<3

frkelin

Skrevet - 29/04/2007 :  19:39:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.easycareinc.com/

Her står det bra forklart om de forskjellige typene. Det er viktig å måle høvene nøye for å finne riktig størrelse. Kanskje din barfottrimmer kan hjelpe deg.
Jeg er veldig fornøyd med Easyboot Bare, men da bør nok høvene ha fått en god, naturlig fasong. Som nybegynner finnes det også boots som er enklere å få på, f.eks Boa Boots.
Men, les mer på linken du fikk. Der finner du også små filmer som gir opplæring i måling av høver, og hvordan de ulike bootsene skal taes av og på.
Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2007 :  20:01:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Tusen takk!
Seljeset lucy<3 Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2007 :  18:09:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
No har ej kjøpt easyboot bare, noen som har erfaringer om dei?
kjøpte ikje boa boots for har hørt att di kan gnage

rusket

Skrevet - 02/05/2007 :  20:26:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
BAre sitter godt på høver med riktig fasong, jeg kunne ikke bruke bare første tiden fordi hesten min var for lang og smal i hoven. Dog mer plundrete å få av/på, MEN, du slipper vaiere som ryker osv.

Tro du meg, alle boots kan gnage, min fikk gnagsår av easyboot epics. Alt er individuellt, antar det bare er å prøve seg frem.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 02/05/2007 :  22:20:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg red de første turene med Bare-bootsen tilpasset på den løseste stillingen, selv om det da var litt plass til å stamme tettere. De er så stive i begynnelsen at det var vanskelig å få den på om den var i riktig stilling, og med gaiteren strammet tett om koden satt booten veldig bra allikevel.
Etter et par turer var de litt løsere - og da strammet jeg ett hakk til. Jeg trenger ikke bruke dem så mye for tiden, men etter hvert kan jeg kanskje stramme enda ett hakk, så de sitter helt tight helt opp hovveggen.
For meg er det vanskeligste å få gaiteren helt over hovballene, den har lett for å bli liggende i en krøll/knekk under hovballen. Når du stryker med fingeren på booten fra hælen på bakkenivå og oppover mot gaiteren bak på koden skal den ikke ligge foldet noe sted, men ligge glatt over hovballene og inn mot koden. Når den ligger riktig der er det heller ikke noe problem å stramme gaiteren hardt og hoverlappe godt med borrelåsen.
Ri helt korte turer de første gangene og se etter turen over hoven, hovballene og hele hårlinjen etter evt gnag eller slitasje. Se også etter at bootsen ikke går over hårlinjen foran når de er på.

Hesten går gjerne litt rart de første skrittene/ den første tiden, til den venner seg til å ha på bootsen. Har du noen gang sett en hund med sko for første gang?
Les alle tipsene på Easycare siden og ikke bli frustrert den første gangen - det er en teknikk å lære seg. Jeg har brukt en hammer og gitt tåa et lite dunk for å lirke hoven inn i bootsen. De første gangene er værst - så er det like enkelt som å ta på sal.
Når jeg ikke bruker Bootsene lar jeg gaiteren være brettet helt ned bak. Jeg har hørt at det gjør det lettere å få dem på igjen. Før jeg brukte bootsene satt jeg med dem i hendene og knadde dem litt og gjorde meg kjent og prøvde å myke dem litt opp. Det er også mulig å legge dem i litt varmt vann før du tar dem på første gang for å gjøre dem litt mykere å få på første gang. De former seg etter hvert etter høvene på din hest og smetter enklere på.
Så lenge høvene har riktig fasong (ikke for lang smal fasong) og du har dem på løseste innstilling er de ikke værre å få på en Boa er min erfaring....
Jeg har veldig gode erfaringer med Bare så langt, men jeg bruker de jo bare foran - har ikke prøvd dem bak. Synes de er mindre klumpete enn andre boots.

Det siste jeg har hørt fra de som forsker på bare høver - er at det er en fordel om man kan ha en myk såle i bootsen. Det finnes jo fra Easycare tilpassede såler til bootsene deres. Det står at det er til alvorlig hovlidelser, med det er nok sunt for alle hester med større fordeling av vekt under hele hoven og ikke bare helt hardt jevnt underlag. Det hjelper strålen og ta imot litt vekt og bli sterkere og sunnere.
Problemet er at jeg ikke skjønner hvordan jeg kan få plass til sålene i mine Bare ennå. Kanskje jeg heller prøver en del av et tynt liggeunderlag inne i sålen.
Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2007 :  15:23:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Tusen takk for godt svar!
føler meg sjikkelig dum nor eg spørr , men ka er gaiteren for noe?

rusket

Skrevet - 03/05/2007 :  15:41:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gaiters er en salgs reim med borrelås som festes rundt foten til hesten, en nødvendighet for å holde bootsen på plass. Man får kjøpt boots og gaiters separat, men jeg tror at BARE alltid kommer komplett.

Gaitersen må også sitte godt for å ha noe effekt. Hvis man f.eks bruker str 1 i boots, så får man automatisk str 1 i gaiters også. Men det betyr ikke at str 1 i gaiters vil passe rundt foten til hesten, så da kan det hende man må kjøpe en str mindre/større.

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2007 :  16:18:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Okey;)
rusket: har du også bare boots?

rusket

Skrevet - 04/05/2007 :  07:20:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, dvs jeg har prøvd BARE av hu jeg står på stall oss. Hesten min har ikke riktig form til BARE, egentlig så har han ikke riktig form til noe som helst, derfor hadde vi nok også problemer med vaiere som røyk på EPICS konstant.

Vi opplevde så mye problemer med boots og barfot generellt at vi slo på sko i vinter.

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2007 :  10:02:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Jeg prøvde Easyboot Bare på min... Det nytta ikke... De hang ikke for alt i verden... Jeg har boa. De er jeg kjempe fornøyd med. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2007 :  13:20:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har Bare og er veldig fornøyd. Epic likte jeg ikke da den spennen i front ble tråkket opp da vi red i fjellet i ulendet terreng, mye bedre med Bare hvor det ikke er noe som løsner.
Ang. krøllen bak på gaiteren merket jeg også det da hesten var litt lang i tåa slik at hoven ikke kom helt ned og fram i bootsen.
Jeg har ei gummiklubbe som jeg kakker på bootsen med i front, slik at den kommer helt innpå. Etter det var det ingen problem...

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 04/05/2007 :  14:27:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg har ei gummiklubbe som jeg kakker på bootsen med i front, slik at den kommer helt innpå. Etter det var det ingen problem...

Opprinnelig postet av Harneshaug

Ja den gummiklubba ville jeg aldri klart meg uten, den var genial!
Så lenge du er fornøyd med Boa og den ikke gir noe ubehag for hesten, så er jo dette supert

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2007 :  17:14:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
okey;) vart usikker om hesten min passer til BARE:/
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.