hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Akutt kraftig kolikk! (?????)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Akutt kraftig kolikk! (?????)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

..Meg..

Skrevet - 02/05/2007 :  15:00:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
i natt hadde hesten min ett akutt anfall av kolikk.
jeg hadde vært på sprang trening å hadde akorat tatt henne av hengeren,inn i boks, å tatt av transportbelegg.
jeg gikk for å hente stall bandasjene hun har på etter hun har hoppet, å når jeg kom tilbake lå hesten rett ut i boksen å svetta som bare det å kasta nermest etter pusten.
jeg skjønte med en gang at det var noe som ikke stemte å ringte veterinær som kom med en gang.
hun ble verre å verre frem til veterinær kom å klarte til slutt omtrent ikke å stå oppreist,rulla seg,reiste seg,la sg ned, klarte nesten ikke stå på beina.
etter endel sprøyter med smertestillende å andre medikamenter kom hun litt til seg selv igjen men ble ikke frisk nok til at veterinær kunne dra før klokka 3 på natten. da hadde vi ehandla ho siden klokka halv ti på kvelden.
dette skjedde i natt.
jeg var en tur i stallen nå på morningen å da virker hun veldig slapp men spiser å drikker. hun har også vært på do men det er absolutt ikke mye.

-hun har ikke hatt noe forandringer i for
-stallen har hatt samme foret(altså ingen nye rasjoner høy,kraftfor,etc) på 14 dager.
-hun får ingenting utenom måltider.
-Hun går ikke pellets, bare eggersmann high energy og havre + kli å høy. kan noe av dette være årsaken? er havra dårlig i år?
-HVA kan årsaken være til at noe sånn skjer SÅ akutt????

sitter å klør meg selv i hode her, å skjønner ingenting av dette.
håper noen med peiling tar seg tid til å svare.

mvh
meg

Snøros

» VIP

Skrevet - 02/05/2007 :  15:37:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Håper det ordner seg da!
Hesten min hadde også ett akutt tilfelle av kolikk det første året jeg hadde han. Vi var ute på ridetur, men måtte innom stallen igjen for å hente jakka mi fordi det begynte å regne. Da ene venninnen min sprang for å hente jakka mi, merka jeg at det var noe rart med hesten, han gikk rundt og rundt i ring og jeg skjønte at han skulle rulle seg.. Jeg fikk han igang igjen og fikk han bortpå asfalten før han fikk sjans å rulle seg. Hadde av han utstyret og tok han bortpå marka, for å se om han fortsatt ville rulle seg- og ja. Han la seg ned, fikk han fort oppigjen og ringe dyrlegen. Årsaken til dette veit jeg faktisk ikke. Han var ganske dårlig en stund, men han kom seg. Og det gjør nok din også:) Kolikk går bra i omtrent alle tilfeller. Hadde ikke noen råd til deg, men ville bare si at min ble frisk, og det blir nok din også. En blir ganske bekjymret når hesten er syk. Ved kolikk ser hesten ganske syk ut, kaster seg rundt og ruller seg så bare juling. Men ved rask dyrlege hjelp ordner seg seg som oftest.

Blir hun kansje stresset når hun står i hengeren? Isåfall kan stress forårsake kolikk(mener jeg å ha lest)..
Eller fikk hun høy på transporten?
Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2007 :  22:08:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
dehydrert?
vi misten nesten hesten vår i akutt forstoppelses kolikk, pga vannmangel...
vis du har vannkar i boksen til hesten er det lurt å sjekke at det kommer nok vann raskt nok, tror det skall komme minst 8 L på 30 sek ca...
kommer det mindre anbefaler jeg å henge opp en vannbøtte i tillegg, siden vannmangel er en av de vanligste grunnene til kolikk...

vet du hvilken type kolikk det var hesten hadde? sa dyrlegen det..?

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.