hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Det "knepper" i et ledd, hjelp!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Det "knepper" i et ledd, hjelp!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2007 :  09:44:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
noen som vet hva det betyr når det knepper i et ledd..?

Polo's venstre bak-kode knepper med et ganske høyt knepp når jeg løfter opp foten for å renske hoven før vi skal trene...
når jeg ber han løfte foten, løfter han den og holder den ganske likt som bakfotene hans er her:

etter ridning knepper det ikke...
noen som vet hva dette kan komme av..?

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."

Stall..Bjørnebu

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2007 :  00:22:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall..Bjørnebu  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall..Bjørnebu  Svar med kopi av melding
Nå er ikke jeg noen veterinær, men det kan høres ut som kalk i leddet, da forekommer sånne lyder. Men ta en tlf til veterinær å hør alternativene, slik at du kan ta en vurdering om du må undersøke det nærmere
Heidi

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/05/2007 :  04:25:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Knepping i ledd kan være både "ikkeno`" og noe å bry seg om.
Når man brått forandrer stillingen i et ledd, vil leddvæsken plutselig måtte forandre seg i volum, og da kan det oppstå et knepp.
Det er som når du tar et tak i en finger og trekker til - og det oppstår et ørlite knepp.
Med store hesteledd vi kneppet bli mer hørbart.
At det "kenpper" før ridning kan da bare ha med å gjøre at leddet har vært holdt i ro, og dermed gir fra seg lyd når leddet plutselig forandrer stilling.
At det ikke knepper etter ridning tyder på at leddet er blitt "smurt" av leddvæsken, og fungerer aldeles utmerket.

Som fysioterapeut har jeg kunnet berolige mange pasienter som har vært bekymret over "knirking og knepping" i ledd. Men som oftest er det bare det at leddet ikke har vært i aktiv bevegelse på noen timer, og da "gir det lyd", før sirkulasjon og bevegelse har fått systemet i gang igjen.

Slå deg til ro med dette så lenge....
Gå til toppen av siden

katriiine
» VIP

Skrevet - 03/05/2007 :  15:03:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
sier meg enig med de andre. det kan være forkalkning..du bør gå over beina å se etter hevelser. finner du noen må du ontakte vetrinær med en gang for å fo stoppet det, slik at det ikke blir værre..

men det kan være bare ufarlig knepping. alle hester har det i større eller mindre grad i perioder. helt normalt. får satse på at de ikke er det siste.
Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2007 :  19:09:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
tror nok ikke det er forkalkning, han ble bøyd opp til null i alle ledd rett etter jul, untatt kneene bak (siden han var så rein på alle de andre leddene, var det liten sjans for utslag der..).
han er heller ikke hoven eller no sånt...

men kan det ha sammenheng med at han er svakere muskelmessig i den bakfoten?
jeg merker det ikke så godt selv, men dressurtrenern min (Liv Hiberg) ser at han er svakere i venstre bakfot enn høyre bakfot når jeg rir for henne.. ikke mye, men litt...

takk for svar:)

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."
Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 03/05/2007 :  22:29:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har merket det samme noen ganger med mine hester. Den ener er ei hoppe på 10 år og han andre er 2 år gammel. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.