hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trenger noen gode råd om patella opphaking
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Trenger noen gode råd om patella opphaking
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

_Siri89_

Skrevet - 29/04/2007 :  13:12:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har litt patella opphaking på begge bak fotene, men en fot er tydelig verre enn andre.
Det er ikke noe problem med at fotene stivner slik at hun får store problemer med og gå, men det blir spessielt litt vanskelig for henne i nedover bakker og når vi skal gallopere på bane og ibladnt på tur.

Er det noen som har erfaring med hvordan man kan trene opp hesten slik at det blir bedre.

Har hørt at det skal være ulike treningsmetoder, men kan ingenting om dette selv, så jeg er åpen for alle slags forslag.

Redigert av - _Siri89_ den 12/05/2007 15:23:39

Snøros

» VIP

Skrevet - 29/04/2007 :  13:33:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er litt plaget med dette. Han får hakingen når han har stått mye i ro. Noe jeg har fått vite, er at om foten låser seg skal du rygge, og ikke gå fremover. Dette har jeg prøvd på min hest, og foten låser seg opp igjen med en gang.

Hold han i aktivitet og du må gjerne klatre med han, i skogen eller andre plasser han får brukt beina, dette har han bare godt av. Ellers kan det vere lurt at han ikke står på boks( dette vet jo ikke jeg om han gjør) hele dagen, men at han har en plass der han kan bevege seg ubegrenset og gjøre som han vil. Bare noen råd, som jeg selv har erfart hjelper.. Lykke til
Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Skrevet - 02/05/2007 :  21:39:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Grunnen til at hester får patellaoppheng er litt uklar men anatomien spiller en stor rolle og noen mener det er arvelig.
Er hesten din dårlig muskelsatt på neon måte?På de musklene som kan betegnes som låret på hesten?
Problemene kommer gjerne på ungehester som vokser raskt eller settes brått i trening.
patellaoppheng er først og fremst en muskulær lidelse og er derfor viktig å styrke de musklene som er koblet til patellabåndene på rett måte.Riktig trening over en 3 mnd tid vil kunne gi resultater.
Masse skrittetrening er viktig.Gjerne på noe hardt underlag og kupert terreng.Unngå å katre for mye i veldig bratte bakker til å begynne med.Musklene må få gradvis opptrening så de ikke overarbeides.

Foring er også viktig god balanse mellom proteiner og energi.
En bør redusere kraftforet noe under en slik periode.

Riktig skoing er veldig viktig.Noe høye drakter og kort tå.Hyppig skoing.Så en dyktig hovslager er viktig her!

Noen vetrinærer underblister også båndene for å få de til å danne arrvev og bli mere stabile.en bør bruke en dyktig hestevetrinær da.Feil sprøyting kan vær alvorlig.

Operasjon kan også være aktuelt hvis d blir for alvorlig.
Men klarer man å trene d bort er d best!

Alt i alt er det viktig å trene og sko på riktig måte!!

Det er ofte at begge bakbena er rammet men bare ett som det sess tydelig på!

Håper du fikk litt info her!

Det ordner segnok skal du se:)

Eva (aut.hestemassør og laserterapaut)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.