hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lengde på stigbøyler..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Lengde på stigbøyler..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2007 :  14:36:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Hvor mye har det å si?
Det jeg mener er når man skal konkurere i dressur, hva ser dommeren på? Må man ha laaange stigbøler , blir man trukket hvis man har de korte?

Jeg har sliter veldig med å klare å holde beina i stigbøylene hele tiden men merket at hvis jeg tok de opp et hakk ble det mye bedre..Så nå lurer jeg rett og slett på om jeg skal ri sånn på stevnet til helgen eller om jeg skal ha det laaaange hehe

Lene

www.stall-hestevold.dk

louise92

» VIP

Skrevet - 28/04/2007 :  16:04:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!

hvis du rir bedre me ett hakk kortere er det vel bedre det enn å sitte å anstrenge deg for å holde foten i stigbøylen....
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2007 :  17:18:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det dommern ser etter er om du helheltig oppnår en god sits i forhold til hesten. Lange bøyler er så mangt. Det er lite pent med for lange bøyler..Noen klarer fint å få med veldig lange bøyler, andre ikke. Det er igjen også stygt med for korte bøyler. Jeg vil anbefale at du finner noe som passer deg. Du skal ha god innvirkning på hesten, og være i ett med hesten. Du vil ikke få trekk (heller ikke plusspoeng) for bøylelengde med mindre bøylelengden kan være påvirkende til at du mister setekontakten og balansen i sitsen. Da vil du ikke trekkes pga bøylelengde, men på en ufordelaktig sits. Bøylelengden avgjør ofte hvordan sjenklene plasseres og hvordan setekontakt du oppnår. Om du oppnår en ubalansert sits pga bøylelengden er det selvfølgelig den ubalanserte sitsen du trekkes for.

Jeg hørte forleden på en klinikk med en engelsk, internasjonal dressurdommer, at en i Norge ofte generelt rir med for lange bøyler. For mange er det litt en motesak, og bøylene justeres til å være lengre enn hva som er hensiktsmessig for å oppnå en god balanse i sitsen i forhold til hest og din påvirkning mot hesten.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2007 :  21:25:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Tusen tusen takk for oppklaringen..

Da skal jeg ri med de litt kortere enn at jeg humper ut av dem og da slipper jeg å stå på tærna i lettridningen (oppvarmingen) hihi

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.