hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Skumme" i munnen under arbeid.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 "Skumme" i munnen under arbeid.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

..Meg..

Skrevet - 09/04/2007 :  19:28:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!
jeg vet jo at når en hest skummer i munnen under arbeid betyr det at den aksepterer bittet å jobber rett, men om hesten KUN skummer neders på leppene, altså ikke rundt bittet, hva betyr det da? noen som vet det?
eller om den skummer ulikt på høyre å venstre side av bittet? vil det si at den jobber bedre på den hånnen den skummer på?
om når den skummer rundt og på bittet, vil det da si at den aksepterer det?
;)

annie_cv

» VIP

Skrevet - 09/04/2007 :  19:59:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei

Det at hesten skummer vil jo si at den aksepterer bittet og kan gi ekstra poeng under et dressur stevne.
jeg tror ikke det har noe å si om hvor den skummer i munnen så lenge den skummer i det heletat.
jeg vet faktisk ikke om den skummer mer på den ene hånden hvis den jobber bedre der (bra spørsmål)

Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Skrevet - 09/04/2007 :  22:20:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Det er helt ok at hester skummer litt under ridning,men blir det så mye at det renner så bør en kanskje ta en liten titt inni der.Skumming kan også være tegn på smerte inne i munnen.
Det at den skummer ulikt på sidene bør en tenke litt over.

Eva:)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2007 :  00:11:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
At hesten skummer er ikke en ting som skal gi ekstra poeng i dressur. Poengene per øvelse dømmes av hestens grunnkvalitet, samt teknisk utførelse av oppgaven. At hesten skummer går mer på lydighet, og derunder aksept av bittet. Det gis ikke ekstra poeng for at hesten skummer, men det oppfattes, dersom hesten i sin helhet også er oppmerksom, viser letthet og mykhet i øvelsene, samt går med ettergift til tøylen og har god bæring, som et godt tegn på at hesten er på plass. Dette i sin helhet vil vurderes til en høy karakter, dersom alt i sin helhet er gjennomgående bra. Det trekkes derimot på at hesten viser tegn til å ikke akseptere bittet. F.eks. ved tungefeil skal det normalt trekkes 2 poeng per øvelse, samt under lydighetskarakteren dersom dette gjentas mye i programmet. Dette fordi det antaes at hester med tungefeil unndrar seg bittet. Dessverre hjelper det lite at hesten skummer aldri så mye, og går med tunga ut.. Hadde jo vært greit om man kunne score 2 ekstra poeng for skumming, om man f.eks. skulle få 2 minuspoeng på tungefeil. Slik fungerer det dessverre ikke..

Hvordan skummet kommer ut av munnen er ubetydelig. Skumming er skumming, og noen hester skummer mer enn andre. Mengden skum måler på ingen måte i hvilken grad hesten aksepterer bittet, men er generelt et godt tegn. Hester kan også akseptere bittet, selv om den ikke skummer for mye.

Om hesten skummer mye kan det være lurt å tørke den rundt munnen før du går inn på konkurransebanen, men er på ingen måte noe som trekker mer eller mindre opp eller ned, dersom du ikke gjør det. Men det ser kanskje litt finere ut..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

..Meg..

Skrevet - 10/04/2007 :  13:20:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
tusen takk for svar spoff =)
vet du om det har noe betydning om de skummer ulikt på høyre å venstre side? :)
er du foresten dressur dommer/trener?

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 10/04/2007 :  16:12:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Er det så bra at hesten skummer alt for mye da? Har hørt at da kan noe være galt.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Christina_Pilenda

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2007 :  20:24:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideChristina_Pilenda  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChristina_Pilenda  Svar med kopi av melding
Det er jo det det står oppi her og om du har LEST! at om hesten skummer så mye at det renner 'kan' det være noe feil.
It's my life and it's now or never .. I ain't gonna live forever Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2007 :  21:29:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
tusen takk for svar spoff =)
vet du om det har noe betydning om de skummer ulikt på høyre å venstre side? :)
er du foresten dressur dommer/trener?

Opprinnelig postet av ..Meg..

Det har ikke betydning om hesten skummer mer på den ene siden, enn den andre. Ofte kan du faktisk oppleve å ri, og ha en hest som også er mye mer svett på den ene siden, enn den andre.. Noen mener det er fordi hesten har jobbet mer på den ene siden enn den andre.. Jeg vet egentlig ikke. Jeg pleier selv å bli like svett under begge armene, uannsett hvordan jeg jobber og sliter, hvis jeg trener

Men man skal huske på at det å ha en hest rett på alle måte teller positivt. Altså det å ri den rett. Om hesten f.eks. skummer mer på den ene siden, enn den andre, fordi den har ulikt sug til den ene tøylen fremfor den andre (selv om du rir på begge hender), og på en eller annen måte ut fra det, skummer ulikt på sidene (jeg har aldri sett det), så er det selvfølgelig negativt. Men jeg har aldri sett en hest som røper at den er skjev pga måten den skummer på (eventuelt svetter). Men jeg har sett mange skjeve hester.. Og det er jo negativt! Vet ikke om skumming har sammenheng med dette en gang.. Jeg ville iallfall ikke bekymret meg for det.

Jeg er dressurdommeraspirant.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2007 :  23:59:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
hvis hesten skummer litt, sånn "leppestift" av skum på leppene, så er det som regel et godt tegn.
hvis den derimot skummer MYE, så er det et dårlig tegn. det kan enten komme av problemer med bitt/tenner/munn generelt, eller det kan være fordi hesten er så trang i formen (=bøyer så mye i nakken) at den ikke får svelget unna spyttet sitt. det blir dermed "pisket" til skum i munnen og drypper ut.

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2007 :  01:22:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvis hesten skummer litt, sånn "leppestift" av skum på leppene, så er det som regel et godt tegn.
hvis den derimot skummer MYE, så er det et dårlig tegn. det kan enten komme av problemer med bitt/tenner/munn generelt, eller det kan være fordi hesten er så trang i formen (=bøyer så mye i nakken) at den ikke får svelget unna spyttet sitt. det blir dermed "pisket" til skum i munnen og drypper ut.

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas

Hvor har du det fra? Det har jeg aldri hørt.. Du kan selvfølgelig få skum i både lukket og åpen munn variant. Men jeg har ikke noe kjennskap eller erfaring (heller tvertimot) om at hester som skummer mye, benytter dette for å unndra seg.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 11/04/2007 01:26:39 Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2007 :  02:09:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Helt enig med Hanna. Mye er ikke bra. Men det siste nevnte vet jeg ikke. Men ville helt klart fått sjekket oppi munnen (ved siden av den årlige sjekken) om hesten skummer ekstremt mye.
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 11/04/2007 :  09:56:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er jo det det står oppi her og om du har LEST! at om hesten skummer så mye at det renner 'kan' det være noe feil.

Opprinnelig postet av Christina_Pilenda

Jeg synes nå svarene var litt forskjellige, og ble litt forvirret.

Ellers enig med Hanna.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 11/04/2007 :  11:46:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg begynte å trene Katie skummet hun kun på den ene siden av munnen. Den siden jobbet hun godt, men den andre siden var hun mer uvillig. Hadde timer med kiropraktor, massør osv, og fikk beskjed om at hun hadde masse låsninger på høyre side. Nå skummer hun likt på begge sider.

Men det er ikke nødvendigvis bare hesten sin feil om den ikke skummer/jobber likt på begge sider. Hvor sterk er du i venstre hånd, sjenkel og sete? Klarer du å jobbe riktig på begge hender? Selv har jeg litt problemer med å holde nok støtte på utvendig når jeg rir på høyre hånd, altså min venstre er svakere.... Dette blir jo da overført til hesten, og den kan skumme ulikt.

Gå til toppen av siden

Maiken k

» VIP

Skrevet - 11/04/2007 :  16:34:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten til en jeg kjenner skummer uansett hva.. Når du leier den i grime t.o.m. vet ikke om det er noe galt.. men tror den leker mye med leppene for å si det sånn:S Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2007 :  23:43:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas

Hvor har du det fra? Det har jeg aldri hørt.. Du kan selvfølgelig få skum i både lukket og åpen munn variant. Men jeg har ikke noe kjennskap eller erfaring (heller tvertimot) om at hester som skummer mye, benytter dette for å unndra seg.

Opprinnelig postet av spoff

jeg tror den eneste "håndfaste" kilden jeg kommer på akkurat nå er www.sustainabledressage.com . men det er ikke det eneste stedet jeg har det fra, har bl.a. lest om det i artikler i hesteblader osv (husker ikke hvor nå) og hørt det fra andre hestefolk. lurer på om det sto noe om det på www.horsesforlife.com også.

hva mener du med at de "benytter dette til å unndra seg"? Benytter hva da? Greit at de gjerne unndrar seg bittet om de går så mye bak lodd, men skjønte ikke hva det hadde med skummingen å gjøre.. Det er jo ikke akkurat sånn at de selv kontrollerer skummingen..

du kan jo prøve selv. hold haken inntil brystet og prøv å svelge.. ikke veldig lett. når det da er bevegelse i munnen til hesten (tygging f.eks.) blir spyttet pisket til skum, som til slutt "renner over" ut av munnen.

det sto visstnok i nyeste Equipage at det ble mer skumming av kandar, fordi hesten da hadde to bitt å "leke med".

edit: det står kanskje ikke like "rett fram" beskrevet i sustainable dressage, men jeg er sikker på at jeg har hørt det andre steder også. uansett er det jo logisk, er det ikke?

hvis det skulle være av interesse, er det dette Theresa Sandin skriver om for mye skum:

Kopi av melding:

In the top of the sport you hardly ever see dry mouths. But not all wet mouths are good. I would say most of the top GP horses one sees foam simply too much. This is not a sign that they are extremely relaxed and active behind, but rather that they are overly active in the mouth. If the horse is ridden overbent at the poll, so that the salivary glands are squeezed, and the rider pulls hard or fiddles constantly at the mouth, like sawing, the horse will defend himself. This is usually done by trying to get the tongue to move about and get the bits off, and it results in the tongue beating the saliva to a lather. If the horse opens his mouth in resistance, it can go to the extreme that blotches and strings of drool splatter the frontlegs or the chest. This is a sign of tension, and just like the stiffly lifted tail above, should not be sought or condoned.

jeg står fortsatt ved at for mye skum ikke er bra, hvis det var dét du/dere siktet til.

www.freewebs.com/hannaoglukas
Redigert av - Hanna & Lukas den 12/04/2007 00:06:01 Gå til toppen av siden

..Meg..

Skrevet - 12/04/2007 :  21:35:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min skummer i munnen under arbeid, å da likt på begge sider. hun hadde en periode hvor hun skummet mindre på høyre side og var også stivere på høyre side, det har nå løsnet å hun skummer likt. mye interesante svar her :)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.