hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kolikk!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Kolikk!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

+Marthe+
» VIP

Skrevet - 21/04/2007 :  21:36:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min hadde mild kolikk en dag.. Men bare lurer på hva det egentlig kommer av?

+Caroline+

» VIP

Skrevet - 21/04/2007 :  21:51:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
det kan komme av mange ting, mange av de samme tingene som er årsaken til forfangenhet. hesten kan f.eks. ha fått for mye kraftfor også har jeg hørt at hesten kan få det av å spise brød som ikke har tørka..

håper dette gjørte noe
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 21/04/2007 :  23:48:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kommer helt an på -hva slags- kolikk hesten har hatt. Kolikk er bare generelt magesmerter. Gå til toppen av siden

Fairytale

» VIP

Skrevet - 21/04/2007 :  23:50:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes forskjelligt typer kolikk.. Bla. Forstoppelses kolikk og vanlig kolikk. Det kan komme av for mye kraftfor og luftsluktng....

Håper det er til hjelp:P
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 22/04/2007 :  00:28:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
kan komme av at hesten ikke tåler det kraftforet den får også, har du byttet/øket kraftfor i det siste, eller gitt den noe den ikke normalt pleier å få?

Hva slags og hvor mye kraftfor får hesten din da? Det man også må være forsiktig med er å gi kraftfor rett etter trening, det kan også utløse kollik.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

+Marthe+
» VIP

Skrevet - 22/04/2007 :  00:30:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hvis hesten først har fått det, har den lett for og få det igjen? Tusen takk for svar. Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 22/04/2007 :  01:07:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kommer an på, men du bør følge nøye med han i dagene etter. Rådfør deg med veterinæren din hva du bør gjøre :)

jalla

Skrevet - 22/04/2007 :  11:35:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Igjen så kommer det an på hva slags kolikk hesten har hatt. Forstoppelse er som regel over når det er over og kommer ikke så lett igjen. Men dersom det er gasskolikk, er det ganske lett for at det kommer igjen når det først har begynt. Men det kommer an på hva slags form hesten har, om den er godt trent, hva slags hold den er i, osv. Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 22/04/2007 :  12:14:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
I tillegg til det som skrives ovenfor med kraftfor-mengde, forbytter etc, så kan en hest som stresser kan få kolikk, en hest som får mat rett etter trening kan få kolikk, en hest som sluker maten kan få kolikk, iskaldt vann til en varm hest kan gi kolikk osv osv. Kolikk er jo bare et samlebegrep på vondt i magen. Stort sett går det bra om hesten får kolikk, MEN får kolikken utvikle seg til tarmslyng, så er det større fare på ferde!

Om du finner ut HVORFOR hesten din fikk kolikk, så er det bare å unngå dette, og hesten skal ikke ha noen større tjangs å få kolikk på ny enn andre hester.

Gå til toppen av siden

Snøros

» VIP

Skrevet - 22/04/2007 :  12:46:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er mye plaget med kolikk. Har hatt han i 4år 2mai, og hver vår har han vert syk av kolikk. Han får først ett tilfelle og 2-3uker etter får han ett nytt.. Det er utrolig slitsomt og ikke minst KOSTBART å ha en hest som er plaget med kolikk. Grunnen til at han er plaget med dette, er fortsatt ukjent. Men rekner med at han er hyper følsom mot de første grønne gress stråene på beitet. Han er mest utsatt for å få kolikken nå i mars-april, men har også hatt tilfelle i mai. Begge gangene han har vert syk så må dyrlegen til. Første tilfellet er forstoppelse der avføring ikke kommer ut. Da må flytende parafin til og smertestillende. Har hendt at jeg har måttet sette sprøye med smertestillende selv, da jeg bort over en times biltur fra nærmeste dyrlege.. Andre gangen han er syk er det noe som går fort over, er syk en dag og så løser det seg opp, rekner med at det er luft. I år har han så langt sluppet unna kolikken, det er nok fordi jeg forer med IRISH MASH fra st.hippolyt. Dette er et for som jeg vil annbefale deg å prøve, det har vist gode resultater til nå, og jeg krysser fingra for at han slipper unna i år. Jeg blader også litt olje i foret, som gjør at det glir letter gjennom tarmene. Lykke til med hesten din!:) Gå til toppen av siden

+Marthe+
» VIP

Skrevet - 25/04/2007 :  15:26:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det i kraftforet du blander olje i da heller? Hvordan olje da?:P

Veldig fint og få svar fra dere..
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 25/04/2007 :  15:53:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja man blander olje i kraftforet, små doser til å begynne med for tilvenning. Mange oljer å velge blant, jeg bruker solsikkeolje. vet at mange hester kan bli spreke av det og evnt maisolje, så rapsolje er et godt alternativ.

jeg begynte med en liten "dært" i noen dager, og økte gradvis til 1-2 dl daglig.

Spendas

» VIP

Skrevet - 25/04/2007 :  19:02:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm.. Så det er altså forskjell på hvor spreke hestene blir fra olje til olje?
Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Snøros

» VIP

Skrevet - 25/04/2007 :  21:37:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har rett og slett bare vanlig matolje i mashen. Om matolje er bra eller ikke?- mange meninger om det.. Funker vertfall fint i mitt tilfelle. Snakka med ei som selger st.hippolyt, og hun sa at jeg kunne bruke matolje. Eneste med denne er at den er vegetabilsk..
Men som sagt, prøv irish mash, den funker:)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/04/2007 :  00:34:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kollikk har vært oppe flere ganger - og med god grunn!

Man BLIR bekymret og redd når en hest viser at den har vondt i magen - som er nettopp det kollikk betyr.

Og det kan være alt fra den uskyldigste lille mageknip - med en masse forskjellige grunner - til den alvorligste tarmslyng og organsvikt.

Jeg har opplevd både at hester har "bare litt mageknip", til en dødelig tarmslyng.

- OG - siden hester dessverre ikke kan snakke, så må vi tolke deres signaler - og en veterinær bør kontaktes uansett - det er mitt råd.

Det dere kan gjøre FØR veterinæren kommer er følgende: Ta temperaturen, lytt på tarmlyder: Legg øret heeelt inntil svangen på hesten - på begge sider - og hør om det romler. Har den bæsja? Løst eller fast? Se på øynene: Viser den smerte i blikket? Er den urolig eller "unormalt rolig"?

Det "skumleste" jeg har hørt om, var en hesteeier som fikk en kollikk-hest, som først var veldig urolig, rullet seg, la seg, ville ikke gå osv. - men så plutselig ble den rolig, og bare stod med senket hode - og eieren trodde at den var blitt "bra igjen". Dessverre var det motsatt - at hesten var døende - og døde.

Vil jo ikke "skremme" dere, men en kollikk-hest er noe man skal ta alvorlig. I 999 tilfeller går det bra og hesten blir fort frisk igjen - men den 1000. gangen kan det være meget alvorlig.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 29/04/2007 :  00:23:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hm.. Så det er altså forskjell på hvor spreke hestene blir fra olje til olje?

Opprinnelig postet av Spendas

Absolutt! Hadde en forhest som var veldig tynn, eieren ga henne soyaolje (I think), men det resulterte i en aldeles koko hest. Byttet ut til rapsolje som har samme fetende effekt, og som ikke ga noen reaksjon utover det.

Men det er klart det individuellt.

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.