hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sårbeint?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Sårbeint?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 04/05/2007 :  17:34:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har i det siste foretrukket å gå på grøftekanten istedet for å gå på grusveien. Hva kan det komme av? Han er skodd, men det er 6 uker siden sist skoing. Han er en 24 gammel araber/halvblods. Jeg kan ikke se at han ynker seg på noen måte når han går på grusveien, han bare har mer lyst å gå på gresskanten.

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 04/05/2007 :  22:41:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forfangenhet på noe vis? Da får hester ømme høver og foretrekker mykt underlag.
Kanskje vonde ledd - forkalkninger er ikke uvanlig på eldre hester.
Hva med en "skjult knusning"?
Kjenner du noen - eller du selv - som kan visitere en hov med visotasjonstang. Da vil en evt. ømhet komme frem.

Uansett - hovslager først - og så en vet.
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 05/05/2007 :  16:20:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da fikk jeg hovslager til å se på ham, og fant ingenting i veien med ham, han hadde visst flotte høver han Det var mer paga gresset i veikanten mente ham da hesten ikke hadde noe problemer å gå på gruset. Phu..

Men en annen ting som jeg lurer på om som jeg nok skal sjekke av vetrinær er at han har åndedrett på opptil 20 i hvile pr minutt. Hva kan det komme av?
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 05/05/2007 :  22:03:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hesten spist mye gress i det siste? Det har jo kommet mye tidlig gress nå, og dette er veldig søtt fordi det ennå er kaldt. Jeg tror ikke norske veterinærer og hovslagere er så bevisste på LGL, Low Grade Laminites. Det har blitt et begrep i England og USA og det står mye om det på mange nettsteder.
Nedenfor har jeg klippet ut en forklaring på svak forfangenhet, om man kan kalle det det, siden dette kommer før endringer i hoven, puls i koden eller andre tydelige symptomer. Jeg merket dette litt på hesten min i fjor når beite sesongen begynte. I år skal jeg være mer forsiktig.

Very mild laminitis: Signs may be very subtle. Horse may be perfectly normal at walk. Horse who usually canters out to paddock only trots. Horse who usually trots like a dressage horse starts jogging like Western Pleasure Horse. Horse trots big on soft ground, but is short strided on hard ground. Horse may be slightly off at trot in hand only in one direction, usually with the more sore foot to the inside. Horse may not bend inside as well under saddle to the side with the more sore front foot. Mild laminitis may be mistaken for arthritis, or laziness. They just don’t move out like they normally do. More careful about where they put their feet. They will not want to put torque on their front feet. They may resist pivoting on the front feet, and rather carefully step around sideways. This is a lot more evident on concrete, and I’ve made a habit of watching how my horses maneuver when placing them in cross ties for tacking up. Many of these problems will disappear on good, soft footing, but don’t assume this will fix the problem. If there is any chance that your hrose is exhibiting mild laminitis, don’t do more than walk on good footing. Avoid lunging, which puts more torque on the feet. If it hurts, don’t do it. You may or may not feel heat in the feet and/or a stronger pulse from the artery on the inside of the pastern. You may or may not get a reaction from hoof testers. Be on guard for worsening of symptoms.

Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 05/05/2007 :  22:07:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg så ifjor som er beskrevet her, var om jeg ba hesten om å vende på en liten plass. Hesten ville ikke dreie om hoven sin, men flyttet heller bena sidelengs i flere skritt og det så litt klønete ut. Og så merket jeg at steget ble dårligere.
Siden du merker disse tingene på denne tiden av året ville jeg ikke slått meg til ro med hovslagers forsikringer. Det er ikke sikkert det vil bli noe værre enn det er nå, men.... Det er iallefall greit å vite at hesten kan prøve å fortelle deg noe.
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 05/05/2007 :  22:55:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hva gjør jeg da, om det er det og hovslageren mener at det ikke er det? Skal jeg kutte ut kraftfor og bare gi høy? Og ikke gress? Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 05/05/2007 :  23:08:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
sjekk pulsen i beina på han, har han forhøyet puls i beina? Er han sårbeint og har forhøyet puls,, få han vekk fra gresset tvert. det pleier å gå over igjen når de kommer bort fra gress en periode. Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 05/05/2007 :  23:12:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
ah ok, så kraftfor går greit? Mosjon er viktig har jeg lest for å få ut giftstoffer eller hva det nå het? Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 06/05/2007 :  19:10:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Følg med beina hans. Om han har kraftig pulsasjon og den ikke går ned når han fjernes fra gress ville jeg holdt tilbake kraft. men det kommer jo an på hva han får også ikke sant. Mosjon er helt klart viktig. Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 06/05/2007 :  19:57:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når hesten har pulsasjon har det alt gått ganske langt. Det finnes tegn man kan se alt før det, men de færreste veterinærer eller hovslagere vil ta det på alvor før de minst kan kjenne en puls.
Jeg ville vurdert dietten ja. Kuttet ut gresset frem til det er over 15 grader om natten, og kanskje ikke engang da. Så ville jeg kuttet ut nesten alt kraftfor og heller gitt Betfiber/Speedy-beet og olje. Det finnes også produkter på markedet med et mineraltilskudd, magnesium tror jeg, som skal hjelpe litt mot svake forfangenhetsproblemer.
Om du reagerer så tidlig så slipper du å få store problemer senere.
Nå regner det og da vil gresset få enda en sukker boost.
Les mer på www.safergrass.org
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.