hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blanding av varmblods og kaldblods
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Blanding av varmblods og kaldblods
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Sunniiva

Norway

Skrevet - 18/04/2007 :  18:45:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSunniiva  Svar med kopi av melding
Hei : )

Skal kjøpe denne hesten, hun heter Mirabell, og hun er en blanding av varmblods og kaldblods. Hva synes du om henne?

Mvh. Sunniva :)

Marte..

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2007 :  20:26:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte..  Svar med kopi av melding
Pen da
Chiva bull's Eye.<3 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 18/04/2007 :  22:58:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men husk at det er ikke det utvendige som teller, men hvordan er er å ri, håndtere, på boks etc. Så VI her inne kan ikke si så mye om henne ut fra noen bilder....
Gå til toppen av siden

Hangover

Skrevet - 18/04/2007 :  23:02:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
kjempe pen!=D Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/04/2007 :  04:01:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er en hest som er såkalt "ulovlig avlet". Du må derfor vurdere hva du skal bruke den til, for en sånn blanding vil du ikke få registrert dersom du vil delta i konkurranser.
Hvis den bare skal være kose-hest og tur-hest, så ser den riktig fin og snill ut, men du vil få problemer hvis du ønsker å "drive det litt lenger" med evt. stevner.
Hesten er helt sikkert en riktig "go'ing" - men jeg må bare - for å være seriøs - og som i mange år har vært opptatt av "lovlig avl" - gjøre deg oppmerkom på dette.
Ehh - er det lov å spørre om prisen på denne hesten? Hva sier eiere/avlere om denne hesten? Ble den "avlet bevisst" eller er den resultat av en "ulykke" - som avlerne nå prøver å få penger for?
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 19/04/2007 :  11:35:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Måtte le her tidligere. Halvblods-hingst til salgs stod det, 2 år gammel, og så prisen selvsagt. Og prisen var lav, 10.000,- eller noe. OII! Tenkte jeg, det var billig for en halvblods! Den er sikkert papirløs da, men fremdeles billig. Må være noe feil. Så jeg sendte en mail til eieren og spurte hvorfor så billig, om det var Svensk Halvblods eller hva, hvem foreldrene var etc. Og fikk til svar at det var blanding mellom kald-og varmblodstraver, dermed Halvblods Øhhh... Han hadde nok bomma litt... Og altså en ikke-aktuell hest for meg

Men til spørsmålet. Vi hadde en slik blanding på stallen tidligere, og den var ganske god i både sprang og dressur, men også desverre veldig heit og rampete...

T. Boysen: Selvsagt vil hun kunne starte stevner med denne! Hun får jo vanlig pass fra Rytterforbundet, og kan starte helt vanlige stevner som alle andre. Ingen problemer det.

Gå til toppen av siden

Stor&Liten

» VIP

Skrevet - 19/04/2007 :  12:09:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til T-boysen

Du tar vel helt feil når du sier at hun ikke kan starte stevner med denne hesten.?
Det er da slett ikke noe krav av hesten skal være renraset for at den skal kunne brukes i konkurranser? Unntaket er vel i sport som trav og gallopp løp, siden dette er konkurranse grener som er forbeholdt en bestemt rase.
Men innen all annen konkurranse ridning er rasen stort sett irrelevant, og det er hestens evner og prestasjoner som teller.
De såkalte "sportsponnier" som er veldig populære konkurranse hester, er jo stort sett blandinger av både det ene og det andre..

Du har rett i at hun ikke vil få den registrert og godkjent innen noen spesiell raseforening, og den vil derfor ikke bli godkjent til avl. Men dette har ingen sammenheng med bruksmulighetene hun har med hesten.
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 19/04/2007 :  13:26:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Jeg synes hun ser pen ut fra bildene og dømme, hvor gammel er hun? Det sto en slik blandingshingst til salgs i fjor med betegnelsen lunkablods:) Synes det var en artig betegnelse.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/04/2007 :  14:53:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

De såkalte "sportsponnier" som er veldig populære konkurranse hester, er jo stort sett blandinger av både det ene og det andre..

Opprinnelig postet av Stor&Liten

Bortsett fra at Sportsponni er eget lukket forbund med avlsgodkjente hingster. På lik linje som Norsk Varmblod og Dansk Varmblod..

men det er blandinger ja, men lovlige planlagte blandinger med kårede foreldre.
Ikke ulovlig hjemme avl av ponnirase..
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/04/2007 :  14:53:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Stor&Liten

Bortsett fra at Sportsponni er eget lukket forbund med avlsgodkjente hingster. På lik linje som Norsk Varmblod og Dansk Varmblod..

men det er blandinger ja, men lovlige planlagte blandinger med kårede foreldre.
Ikke ulovlig hjemme avl av ponnirase..
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/04/2007 :  14:57:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
ang konkurranse.. jeg stilte samme spørsmål til T.Boysen i andre traverblandingstråden om påstanden om ikke kunne starte med blandingshest.

.. men ved nermere ettertanke, kan jo være at T.Boysen mente Travløp=konkurranse, hvilket en blanding ikke vil kunne stilles i..

konkurranse er jo ikke alltid ridning.

og siden denne blandingen er av to traverraser, var det vel egentlig opplagt at man mente travløp og ikke ridekonkurranse.
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 19/04/2007 :  15:06:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
nei såååå kult du har kjøpt den hesten jeg holdte på og kjøpe før jeg fant den vakre Mariaka <3 Men søt den også =)
Gå til toppen av siden

Sunniiva

Norway

Skrevet - 19/04/2007 :  17:15:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSunniiva  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette er en hest som er såkalt "ulovlig avlet". Du må derfor vurdere hva du skal bruke den til, for en sånn blanding vil du ikke få registrert dersom du vil delta i konkurranser.
Hvis den bare skal være kose-hest og tur-hest, så ser den riktig fin og snill ut, men du vil få problemer hvis du ønsker å "drive det litt lenger" med evt. stevner.
Hesten er helt sikkert en riktig "go'ing" - men jeg må bare - for å være seriøs - og som i mange år har vært opptatt av "lovlig avl" - gjøre deg oppmerkom på dette.
Ehh - er det lov å spørre om prisen på denne hesten? Hva sier eiere/avlere om denne hesten? Ble den "avlet bevisst" eller er den resultat av en "ulykke" - som avlerne nå prøver å få penger for?

Opprinnelig postet av T. Boysen

Hun koster 14 000 m. utstyr

Mvh. Sunniva :) Gå til toppen av siden

Sunniiva

Norway

Skrevet - 19/04/2007 :  17:18:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSunniiva  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg synes hun ser pen ut fra bildene og dømme, hvor gammel er hun? Det sto en slik blandingshingst til salgs i fjor med betegnelsen lunkablods:) Synes det var en artig betegnelse.

Opprinnelig postet av Brum

Hun er bare 4 år. Vet hu er ung

Sunniiva

Norway

Skrevet - 19/04/2007 :  17:26:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSunniiva  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hei
nei såååå kult du har kjøpt den hesten jeg holdte på og kjøpe før jeg fant den vakre Mariaka <3 Men søt den også =)

Opprinnelig postet av mariogmariaka

Å : P Så gøy. Tok du noen bilder av henne da?

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/04/2007 :  23:23:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Lunkablods" var en herlig betegnelse - kanskje de som har en sånn burde danne en forening.

Det er jo ike så mange årene siden de første Tinkere og Paints kom hit, og de har allerede meget aktive foreninger, som har jobbet hardt og målbevisst for å få hestene sine registrert og "inn i det gode selskap".

Jeg har selv hatt å gjøre med et par hester som var blanding av Døl og varmblods. Den ene hadde tydelig arvet mest fra sin varmblods far (Ankas), mens den andre kunne man bare ane at var litt "lettere" enn mora. Den "lette" var i alle sine 21 år en utmerket terapihest på Gaustad sykehus, og jeg red henne inn da hun var 3 år. Hun gikk både sprang og dressur, ja hun het ikke "Chèrie" uten grunn.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.