hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 5-gjenger varmblods!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 5-gjenger varmblods!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 11/04/2007 :  15:04:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Jeg ville bare lufte dette litt, og sjekke responsen!

Varmblodsen jeg har på fôr er helt ærlig og oppriktig 5-gjenger, i likhet med en vaskeekte islending. Det er helt sært! Jeg har hatt islender før, så jeg synes dette er ganske morsomt.

Hesten traver nesten aldri, men passer og tølter desto mer. Spør du meg er dette ganske spesiellt? Har ikke opplevd/hørt om dette før ihvertfall.

Hva kan ha skjedd?

Black Baily <3

lucky june

Norway

Skrevet - 11/04/2007 :  15:15:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt at det ikke er noe problem å lære de å tølte. Pass er vel heller et problem hos enkelte travere. I Tyskland er det et par som lærer opp alle eks-travere de får inn til trening til å tølte da de synes det er en mer behagelig gangart når de rir langturer.

Hesten min passer, i tillegg har hun en "egen" gangart som er blanding av det meste og begge deler jobber jeg med å få bort.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

lene og diesel

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2007 :  15:27:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelene og diesel  Send %s1% en ICQ meldinglene og diesel  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselene og diesel  Svar med kopi av melding
Mye travere av amerikansk blod har en slags passgang i seg,som gjerne kommer frem under innlæring av galopp.
Intet er umulig,inntil noen har bevist at det ikke er mulig! Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 11/04/2007 :  22:34:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjekt for de som liker det, men et MARERITT for de som vil ha tre rene gangarter...
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 12/04/2007 :  00:37:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, ja, jeg har også en kar som har mange rare "gangarter" til tider...
Men det er nok mange travere som har det, ja. Enkelte steder i verden kjøres det jo da også - i tillegg til travløp - "passløp".. Eller hva man skal kalle det... Har kun sett det på TV, da, men så litt sært ut...

(Edit for å legge inn bilde)

Drep ikke fluen på din venns panne med øks....
Redigert av - Spendas den 12/04/2007 01:15:04 Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 12/04/2007 :  09:00:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Så stilig!:) Hesten jeg har har aldri vært traver, men det er jo en "travrase" så det er jo ikke umulig. Tølten har jeg ingenting i mot, passen kunne jeg klart meg uten. Absolutt ;)
Black Baily <3 Gå til toppen av siden

Mariie92
» VIP

Skrevet - 12/04/2007 :  10:57:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.. Jeg har også opplevd dette.. =P. Hadde ei varmblodshoppe på for, og hun var også sånn.. =D.. Det er litt kult da.. Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2007 :  13:03:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Varmblodsen min er 5-gjenger, minst! Hadde jeg skulle trent dressur hadde det blitt mye rot med alle de rare måtene han flytter beina sine på. Han har en tølt-lignende gangart som er svært bhagelig å sitte på. Det er firtaktig, humper ikke, hodet holdes høyt, og farten er sånn ca.rolig trav. Men om det er ordentlig tølt har jeg ingen kompetanse for å påstå at det er. Innimellom går han litt i pass også. Grisepass heter det vel den varianten han praktiserer, og det er ikke særlig behagelig Så kan han å trave med frambeina og galoppere med bakbeina, noen som heller ikke er en særlig ønsket gangart. Så har han selvsagt de tre vanlige også da

Er ikke sikker på hva vi holder på med her. Men en av de tre vanlige gangartene er det ikke

Redigert av - Asbjørg den 12/04/2007 14:44:03 Gå til toppen av siden

Musken

» VIP

Skrevet - 13/04/2007 :  13:13:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMusken  Svar med kopi av melding

Kom over en film på nettet med en Tennessee walker. Rå stili å se varmblodser tølte. Det ser liksom litt ryddigere ut enn når islandshesten tølter
http://www.youtube.com/watch?v=DytqyLjJd0A

Går det forresten an å lære hester som ikke tølter naturlig å gjøre det?

http://www.freewebs.com/morgan_kane/ Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 13/04/2007 :  13:31:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Morsomt å se at det er flere som "sliter" og "gleder" med tullete gangarter!;) Jeg strever vel litt med det, for hesten traver aldri når jeg rir og jeg er vel egentlig ikke fan av pass, ihvertfall ikke på en så stor hest! Han traver når jeg longerer han da, merkelig nok.

Får vel jobbe mye med det, så kanskje je får han til å trave med meg til slutt også!:D

Om det går an å lære en hest å tølte, har jeg ikke peiling på. Tviler vel egentlig, om det ikke er en hest som har "anlegg" for det! Har hørt om en fyr på Island som hadde lært en nordlandshest og både tølte og passe, men de skal visst være i slekt med islandshester i utgangspungtet.

Black Baily <3 Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 19/04/2007 :  15:54:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja jeg har også slitt med "rotete" gange hos hesten min (amerikansk varmblodstraver). Han tølter ikke, men derimot passer han hvis han blir sliten eller at underlager vi går på blir ubehagelig hardt. Pass er tydeligvis lettere enn trav for hestene, men det går faktisk an å få det bort og å få en ryddig gange på hesten. Tren, tren og atter tren og til slutt vil dere lykkes. Snakker av erfaring men det har tatt lang tid og mye tålmodighet og hardt arbeid. Gå til toppen av siden

e-marieu

Skrevet - 19/04/2007 :  16:39:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du en dyktig hovsmed, kan han/hun også hjelpe deg et stykke på vei. Når hesten er riktig balansert har den et bedre utgangspunkt for å utføre det du ber om.
Støtter forøvrig sniff2, trening hjelper, både for hest og rytter. Slet sjøl med en islandshest som lå mest i grisepass. Etter masse trening, enda mer trening og skikkelig skoing nærmere et år, var muskulaturen hans ganske så "ombygd". Dette resulterte i rene og store gangarter, alle fem, og en lykkelig hest med en fornøyd og stolt rytter.
Gå til toppen av siden

linnkjersti

» VIP

Skrevet - 21/04/2007 :  16:31:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er enkli pass gang? Har ikke helt forstått dette jeg Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2007 :  23:53:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Passgang er når beina på samme side flyttes fram samtidig. I trav flyttes beina diagonalt, dvs venstre frambein flyttes fram samtidig med høyre bakbein. Mens i pass flyttes venstre frambein fram samtidig med venstre bakbein. Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2007 :  23:16:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Øhm,men GRISEPASS er det de fleste av dere beskriver!

Jeg rir en eks traver 3 dager pr.uke og hun kan finne på og tølte. Men det er jo overhode ikke ønsket og både"tølten" og grisepassen(som jeg tror menge av dere blander med tølt)er høyst uønsket hos den rasen da de ikke er bygget for det OVERHODET!!!

Jeg har islandshest selv og jeg VET forskjell..

Urk,over et sted ble det skrevet at det så mye ryddigere ut når stor hest gikk"tølt"..
Javel,kansje du trenger litt trening i forskjell på gangarter?

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 22/04/2007 :  23:29:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Vindur, slutt å rakk ned, de vet faktisk forskjellen. Jeg ridd til vnlig før en islandshest som hverken kunne tølt eller pass og to ande islandshester som kunne både pass og tølt. (heldigvis var det lett å få de til å slutte hvis de gjorde noe jeg ikke ville. Og jeg trengte bare å tenke på galopp når jeg ville de skulle ^^)
"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.97 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.